Frenk Jespers in discussie over achterbeen Asther de Jeu

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Frenk Jespers in discussie over achterbeen Asther de Jeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 17:35

www.horses.nl

Merrie Asther de Jeu (v. Contango) bewees twee weken geleden haar kwaliteit tijdens de IBOP-proef in Stuifzand. Ze verdiende maar liefst 88 punten, met een 9 voor aanleg, draf en souplesse. Het KWPN weigerde haar vanwege een minder spronggewricht echter voor het stamboek. Fokker en voormalig lid van de KWPN-hengstenkeuringscommissie Frenk Jespers gaf vrijdag 3 oktober in De Paardenkrant zijn mening over de situatie.

,,Als een merrie een afwijkend spronggewricht heeft, mag ze niet worden opgenomen in het stamboek, hoe goed ze ook kan bewegen. Dat is mijn mening over de discussie die loopt omtrent Asther de Jeu”, zegt Jespers stellig. ,,Op jurybijeenkomsten is vaak over dit onderwerp gesproken en discussieerden we over het wel of niet accepteren van bijvoorbeeld een hazenhak. Ik kan daar heel duidelijk over zijn. Als er niet scherp geselecteerd wordt op een hazenhak, zal het dramatische gevolgen hebben voor de fokkerij. Heeft een paard een hazenhak, dan kunnen er veterinaire problemen ontstaan die onregelmatigheid tot gevolg hebben. Dit is dus niet wenselijk en daarom selecteert het KWPN hierop.”

,,Voordat ik lid werd van de hengstenkeuringscommissie vond ik het niet zo belangrijk hoe een spronggewricht eruit zag, maar nu kijk ik daar anders tegenaan. Het is zo erfelijk als wat. Je hebt het er zo ingefokt, maar nog lang niet eruit. Als gebruiker kun je je eigen grenzen stellen, voor de fokkerij moet je met z’n allen een grens afspreken en je daaraan houden. Zo is er ook een minimale stokmaat van 1,60 meter voor hengsten afgesproken. Als er een hengst van 1,59 meter naar de keuring komt die extra kan bewegen, zul je de eigenaar moeten teleurstellen.”

,,Ga je met deze regelgeving sjorren, dan beginnen de problemen. Accepteer je een hazenhak of een andere afwijking van het spronggewricht bij een apart bewegende merrie, dan komen ook de minder goede paarden met dezelfde afwijking naar de keuring. Daarom zullen we de afspraken moeten naleven. De regels zijn er niet voor niets.”

Anoniem

Re: Frenk Jespers in discussie over achterbeen Asther de Jeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:18

Tja, heeft ie wel een punt lijkt me Ja

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:30

maar hij is toch niet de fokker van Aster? Die heet de Jeu en zal dus van Emmy de Jeu zijn.

Hoe kan het nou dat Aster niet eerder gekeurd is?

PS, als ze hem nu kwijt willen..... Ik weet wel een leuke ruiter voor haar....

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:32

Relaxed schreef:
Tja, heeft ie wel een punt lijkt me Ja

Precies. Je probeert toch alle minpunten "uit een paard te fokken" dus kun je geen concessies doen..
Wel jammer dat het paard een minder goed spronggewricht heeft...
Daarom zal het paard het in de sport niet minder goed doen.

@amondi; heb jij misschien nog een stalletje over Haha!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:12

Ze is in juli voor stamboek opname geweest, maar daar afgewezen. Daarna heb ik gezien dat ze te koop stond. Dat staat ze nu niet meer, maar of ze verkocht is of niet dat weet ik ook niet.
Als ze echt een afwijkend spronggewricht heeft, is er volgens mij geen discussie mogelijk. Jammer voor zo een goed bewegend paard. Maar dit soort dingen komen wel vaker voor.
Als een merrie exterieur matig ster waardig is, maar verder niet worden er ook geen concessies gedaan denk ik.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:42

Je kunt gewoon niet afwijken van je eisen met betrekking tot uiterlijk omdat een paard toevallig extra kan bewegen.
Dit is een fout in het exterieur en daarom kan en mag je zon dier niet goedkeuren. Of een dergelijk probleem met het spronggewricht niet voor medische problemen zorgt valt nog maar te bezien.

In een fokbestand zoek je naar het beste totaalplaatje en daar horen minpunten gelukkig niet bij. Jammer voor het dier jammer voor fokker en eigenaar. Maar only the best, zo is het, zop hoort het en zo blijft het.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:44

IK heb liever een paard dat super loopt, dan een paard met een geweldig exterieur dat matig is Haha! . Beide is mooi, maar niet haalbaar hoe goed je ook fokt en wil uitsluiten. Knipoog Gebreken zal je altijd houden. Een kind van twee Slim Dromen professoren kan wel een geweldige sukkel zijn, dus hoe wil je dat bij paarden wel goed krijgen. Dromen Of zoals men wel eens zegt op een plaatje kan je niet rijden. Knipoog

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:52

macke schreef:
IK heb liever een paard dat super loopt, dan een paard met een geweldig exterieur dat matig is Haha! . Beide is mooi, maar niet haalbaar hoe goed je ook fokt en wil uitsluiten. Knipoog Gebreken zal je altijd houden. Een kind van twee Slim Dromen professoren kan wel een geweldige sukkel zijn, dus hoe wil je dat bij paarden wel goed krijgen. Dromen Of zoals men wel eens zegt op een plaatje kan je niet rijden. Knipoog

Nee maar op een kreupel paard door afwijkingen die erin gefokt zijn kun je nou eenmaal ook niet rijden.....

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:46

heb het niet over een kreupel paard of ben ik nu dyslectisch

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:49

Als het paard echt moet gaan zitten, dan is de kans heel erg groot dat hij kreupel wordt.
Dus ja, een kreupel paard als hij wordt ingezet voor het doel waarvoor het voor gefokt is.

peninna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:11

Cayenne schreef:
www.horses.nl
,,Als een merrie een afwijkend spronggewricht heeft, mag ze niet worden opgenomen in het stamboek, hoe goed ze ook kan bewegen. Dat is mijn mening over de discussie die loopt omtrent Asther de Jeu”, zegt Jespers stellig. ,,Op jurybijeenkomsten is vaak over dit onderwerp gesproken en discussieerden we over het wel of niet accepteren van bijvoorbeeld een hazenhak. Ik kan daar heel duidelijk over zijn. Als er niet scherp geselecteerd wordt op een hazenhak, zal het dramatische gevolgen hebben voor de fokkerij. Heeft een paard een hazenhak, dan kunnen er veterinaire problemen ontstaan die onregelmatigheid tot gevolg hebben. Dit is dus niet wenselijk en daarom selecteert het KWPN hierop.”

Het is zo erfelijk als wat. Je hebt het er zo ingefokt, maar nog lang niet eruit.

"Het is zo erfelijk als wat", dus het zal ergens vandaan zijn gekomen, dus zal het in de genen zitten. Bij welke voorouders van deze merrie komt een hazehak voor? Is dat bekend bij het KWPN? Indien dit bekend is zou men dan volgens deze regels dan niet alle nakomelingen uit die bloedlijn moeten uitsluiten van de fokkerij, want het kan bij al die nakomelingen optreden als het zo erfelijk is als wat, of zou men dat dan niet op zijn minst publiek moeten maken. Ik kan me nl . niet voorstellen dat een hazehak zomaar uit de lucht komt vallen als het zo erfelijk is als wat, of ben ik nu zo blond?

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:18

Toch heb ik er mijn bedenkingen over. Vaak gaat het hier over een overvuld spronggewricht. In het verleden kon je zo'n merrie laten fotograferen om te zien of er echt iets aan de hand was, bij goede foto's werd de merrie opgenomen in het stamboek.
Dat is veel eerlijker i.m.o.

Ik ga ook graag voor goed maar waarom dit niet en ongelijke voeten of franse stand wel.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:36

Ja dat begrijp ik ook niet helemaal. En dan nog maar zwijgen over bijvoorbeeld een maaiende gang.

Als een deel aan het paard afwijkend is dan is er gewoon iets aan de hand. Ik heb liever een gezond paard met normalere bewegingen dan een super beweger die afwijkingen heeft.
En dan nog ook al is het paard 100% gezond, en een super beweger dan nog is het niet gezegd dat die het red in de sport, koppie moet ook nog nuchter zijn.

Extravaganza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:28

macke schreef:

Het paard heeft een afwijkend spronggewricht, dat is heel wat anders dan een minder exterieur!
Een hazehak is ook iets anders dan een overvuld gewricht.
Laatst bijgewerkt door Extravaganza op 07-10-08 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:28

het paard kan het nog wel geweldig doenin de sport, je moet ze alleen niet voor de fok willen gebruiken, wil dus niet zeggen dat ze is afgeschreven.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:43

Toch denk ik dat ze hier bedoelen een overvuld spronggewricht.

Misschien kan hier meer duidelijkheid over gegeven worden dan weten we "zeker" waar we het over hebben.

Extravaganza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:44

Amarie schreef:
Toch denk ik dat ze hier bedoelen een overvuld spronggewricht.

Misschien kan hier meer duidelijkheid over gegeven worden dan weten we "zeker" waar we het over hebben.

Nee ze doelen hier op een hazehak. Daarmee wordt een merrie niet opgenomen in het stamboek.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:14

Oke dat heb ik niet goed gelezen.
Met een overwuld spronggewricht worden ze trouwens ook niet opgenomen.