Staatsbosbeheer wil ook ruiters maatwerk gaan bieden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Staatsbosbeheer wil ook ruiters maatwerk gaan bieden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 08:00

www.brabantsdagblad.nl

Ieder gezelschap zijn eigen route: wandelaars, fietsers en ruiters. Dat is de kern van de recreatiezonering die Staatsbosbeheer voor ogen staat in de boswachterij Ulvenhout-Chaam, het uitgestrekte natuurgebied tussen Ulvenhout, Chaam, Alphen en Gilze. "We willen paden en routes gaan splitsen zodat iedere gebruikersgroep op zijn eigen wijze van de bossen kan genieten, zonder anderen te storen.
Maar natuur- en landschapswaarden blijven natuurlijk prevaleren", zegt boswachter Marcel Douma.

De nieuwe recreatiezonering wordt zaterdag gepresenteerd tijdens een bijeenkomst voor genodigden in het SBB-kantoor aan de Gilzeweg. Dat gezelschap zal voornamelijk uit gemeentebestuurders bestaan. Daarna volgen infobijeenkomsten voor de diverse gebruikersgroepen, waarvan vertegenwoordigers via een onderzoeksbureau hebben meegewerkt aan de totstandkoming ervan.

De gevolgen zullen 'best wel ingrijpend zijn', zegt Douma. "We zijn al een aantal jaren doende met die zonering. In het verleden zijn al diverse wegen en paden afgesloten, oude recreatievoorzieningen verwijderd en nieuwe gerealiseerd. De eenvoudige speelweide van vroeger voldoet niet meer. De recreant van nu wil ook niet meer over gebaande paden lopen, maar dwars door de bossen struinen."

De nieuwe zonering heeft volgens Douma ook te maken met nog bestaande sporen en erfenissen vanuit het verleden, waarvan Staatsbosbeheer af wil. "Het is van oorsprong een productiebos: lange rechte paden en eentonige beplanting van dennen. Recreatievoorzieningen en parkeerplaatsen werden vooral aangelegd op plekken die bij toeval beschikbaar kwamen, bijvoorbeeld na een storm of een bosbrand. Locaties die we nu een andere bestemming willen geven."

Arabesk

Re: Staatsbosbeheer wil ook ruiters maatwerk gaan bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:35

Oja dan wordt het dus net zoals bij ons in de duinen Clown

Dat je hardlopers tegenkomt op je ruiterpad omdat ze mul zand willen trainen Sigaar

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:14

Arabesk schreef:

Dat je hardlopers tegenkomt op je ruiterpad omdat ze mul zand willen trainen Sigaar

Hier is dat ook, maar geloof me, als ik aan kom denderen, gaan ze wel opzij......

Eindelijk es een staatsbosbeheer die het snapt, hier in ons bosje mag en kan niets, niet van de paden af, overal obstakels zodat je nergens in kan, ben altijd weer blij als we een keer of 3 per jaar naar Drenthe of de Veluwe kunnen gaan.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:17

Arabesk schreef:

Maar als er geen ruiterpaden zijn kom je die andere recreanten evengoed tegen. -met dat soort situaties moet je altijd rekening houden.

Hier bij ons bijvoorbeeld zijn er routes die uitsluitend voor ruiters bedoeld zijn - maar waar je natuurlijk evengoed op mountainbikers, wandelaars, kinderwagens, etc. stoot Clown - en er zijn "gemengde" paden. Ik ben op drukke dagen als zondagen en bij mooi weer altijd erg blij als ik weer op de ruiterpaden ben, hoor! Want op de gemengde paden is het dan zo druk dat je enkel stapvoets voorwaarts komt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:59

In het Monferland hebben ze dat ook. Werkt totaal niet. Ten eerste zijn veel van de ruiterpaden van erbarmelijk kwaliteit en ten tweede zie je niet alleen hardlopers op de ruiter paden daar nee...heel leuk Mountainbikers op het ruiterpad want daar heb je van die leuke opstakels en hoogte verschillen.

Je kan er dan ook nog voor gaan betalen als ruiter terwijl het voor fietsers en wandelaars gratis is....Dat vind ik dus belachelijk!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:41

in de duinen mag je als ruiter 35 euro per jaar betalen en als wandelaar maar 8 euro ofzo Boos!

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:42

beetje debiel, bij ons in de campina heb je inderdaad een paar gedifferentieerde paden met mul zand en plassen voor de paarden terwijl er een betonnen-platen-route naast ligt voor wandelaars en fietsers.

Maar op de bospaden, die lekker veren door de bladeren etc en waar wij gewoon op stappen of draven, daar kunnen toch prima wandelaars ook hun lol op?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:25

Je hebt overal van die mensen die soms de natuur in trekken, die lopen dan al mopperend over die zware paden die door de ruiters zijn omgeploegd... Als je ze dan duidelijk maakt dat ze op een ruiterpad aan het wandelen zijn en dat wij daar dus vrij mogen rijden gaat er heel soms wel een belletje rinkelen bij ze.
Je hebt altijd uitzonderingen, van die topsporters die het zichzelf extra moeilijk willen maken door te trainen op die mulle paden. Ik heb er op zich geen probleem zolang ze maar wel aan de kant gaan voor mij, zij bevinden zich tenslotte op dat moment op een ruiterpad.
Het initiatief vind ik wel goed! Eindelijk een organisatie die er goed over na probeert te denken.

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:00

Geloof me , de mensen in de bossen of het ruiters zijn of wandelaars of fietsers, enz , enz ,enz , ze houden zich niemand aan de regels...bij ons is het zo de ruiters rijden over de fietspaden en de mointainbikers over de ruiterpaden ....kortom als eenieder zich aan de regels zouden houden was alles opgelost...maar tegenwoordig moet alles maar kunnen toch....dus Staats-bosbeheer bied aan allemaal MAATWERK aan ...Ruiters houden zich zeker niet aan de ruiterpaden.....dat zien wij vaak....