Eerste bijsluiter voor huisdieren overhandigd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Eerste bijsluiter voor huisdieren overhandigd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 06:50

www.licg.nl

Gisteren, werelddierendag, heeft de voorzitter van het Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren (LICG) de eerste huisdierenbijsluiter overhandigd aan minister Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Het LICG is het informatiepunt voor het houden van huisdieren en geeft onafhankelijke en betrouwbare informatie over het op een verantwoorde wijze kopen en verzorgen van huisdieren.

De aan minister Verburg overhandigde huisdierenbijsluiter geeft betrouwbare informatie over het gedrag, de huisvesting, de verzorging en de voeding van de hond. Maar ook over ziekten en erfelijke aandoeningen, het volgen van puppycursussen, de benodigde ervaring en een inzicht in de kosten die het kopen en houden van een hond met zich meebrengt.

Op dit moment zijn er 32 huisdierenbijsluiters klaar, op termijn is er voor zo veel mogelijk dieren die je in Nederland als huis- of hobbydier mag houden een huisdierenbijsluiter beschikbaar. Met de slogan 'Huisdier kopen? Lees eerst de bijsluiter' wil het LICG de komende jaren bereiken dat iedereen die overweegt om een huisdier te kopen eerst de bijsluiter van het dier leest.

Bij de overhandiging zei de minister dat veel mensen niet precies weten waar ze aan beginnen als ze een huisdier kopen. "Het ontbreekt de mensen vaak aan kennis over de juiste verzorging. Wat eten ze? Hoe vaak eten ze? Wat mogen ze wel en wat mogen ze niet?". De minister vergeleek het hebben van een huisdier met het hebben van een fiets. "Een fiets wordt in de schuur gezet, een dier krijgt vaak wat eten en naar allebei wordt vervolgens niet meer omgekeken." De minister sprak de wens uit dat er veel meer aandacht aan de opvoeding en verzorging van huisdieren besteed gaat worden. Dat begint al bij goede informatie voordat een dier is gekocht. "De bijsluiter zou dus eigenlijk een voorsluiter moeten zijn.", aldus de minister.

Het LICG wil dat mensen zelf hun verantwoordelijkheid nemen en zich goed laten informeren als ze een huisdier aanschaffen. "Het is ontzettend leuk om een huisdier te hebben, maar het is wel belangrijk dat je je goed laat informeren voordat je een huisdier koopt. Op die manier weet je wat je huisdier nodig heeft, hoe je er voor moet zorgen, hoeveel het kost en kun je er over nadenken of je dat wilt. Wij hopen dat de huisdierenbijsluiter hier een positieve bijdrage aan zal leveren", aldus Ingeborg de Wolf, directeur van het LICG. De huisdierenbijsluiters zijn vooralsnog alleen digitaal beschikbaar. Het LICG streeft er echter naar dat er in de toekomst op iedere plek waar mensen zich oriënteren op de aanschaf van een dier gedrukte exemplaren aanwezig zullen zijn.

Klik hier voor de bijsluiter van paarden.

Karlijntjee

Re: Eerste bijsluiter voor huisdieren overhandigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 07:20

Ik vind dit wel goed!
Soms worden er maar gewoon wat dieren gekocht, maar weten ze totaal niet wat het gaat kosten, voer, etc...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 07:26

Denk helaas niet dat het gaat helpen.
Hoe vaak worden bijsluiters nu gelezen?
Examen, dat zou helpen Clown

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 07:27

Eigenlijk denk ik dat deze bijsluiters wel degelijk gaan helpen. Het is een eerste richtlijn, een klein hulpmiddel. Maar er staat zinvolle informatie in en het is niet al te veel.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 07:31

Helemaal niet verkeert...nu maar hopen dat deze folders ook in de dierenwinkels komen te liggen en dat de klant erop gewezen wordt en het ook leest.
Misschien dat er dan eens goed overwogen wordt of er wel/geen dier wordt aangeschaft als men weet wat er allemaal bij komt kijken.....
Toch zal er een hele groep wel "schijt" aan blijven houden vrees ik, daar valt nu eigenlijk ook al niet mee te communiceren Clown

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 08:07

Ik denk ook dat het de taak is aan de verkopers in de winkel/dierenpension/fokkers de mensen eerst een folder te laten lezen met eventueel een aanvullingen door een wat uitgebreider boekje(mijn eerste hond, kat, paard ofzo) voordat ze uberhaubt een dier mee krijgen.

Ik hoop ook dat in de toekomst de dierenwinkels mensen gaan doorverwijzen naar een opvanghuis.

Ik moet zeggen dat ik de paarden folder er goed uit zag zien. Ook de richtprijzen van diverse kosten kloppen prima.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:27

Ik vraag me af of het nut heeft. Misschien voor een kleine groep. De mensen die echt voor hun dier gaan zoeken zelf de info wel op, maar degenen die hun dier als wegwerpvoorwerp zien lezen het toch niet.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:55

Nikka schreef:
Ik vraag me af of het nut heeft. Misschien voor een kleine groep. De mensen die echt voor hun dier gaan zoeken zelf de info wel op, maar degenen die hun dier als wegwerpvoorwerp zien lezen het toch niet.

Voor dit ben ik nou ook bang voor.

Wel goed dat het is ingevoerd.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:56

Nou ik denk eigenlijk wel dat het werkt. Dit is tenminste duidelijke informatie voor mensen die een eerste paard nemen! Het kan er in elk geval alleen maar beter op worden Lachen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:23

Erg betuttelend. Meer kan ik er niet over zeggen. Vind het grote onzin. Denk maar niet dat mensen er door veranderen. De eerste tijd is een dier leuk, daarna alleen maar lastig. Zo gaat het heel vaak. Je kunt nog zo hameren dat mensen moeten realiseren dat een dier er voor vele jaren is, maar bij sommige mensen wil dat er niet in en helpt een foldertje ook niet. Voor de andere mensen is een foldertje toch grote onzin, beledigend zelfs.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:28

germie schreef:
Erg betuttelend. Meer kan ik er niet over zeggen. Vind het grote onzin. Denk maar niet dat mensen er door veranderen. De eerste tijd is een dier leuk, daarna alleen maar lastig. Zo gaat het heel vaak. Je kunt nog zo hameren dat mensen moeten realiseren dat een dier er voor vele jaren is, maar bij sommige mensen wil dat er niet in en helpt een foldertje ook niet. Voor de andere mensen is een foldertje toch grote onzin, beledigend zelfs.

Waarom is dat beledigend, als je het niet nodig hebt, dan gebruik je het toch gewoon niet? En misschien werkt het ook niet, maar het kan nooit kwaad lijkt mij!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:32

Ik vind een foldertje te belerend. Alsof ik bij aanschaf van een hamster niet weet dat het een nachtdier is en veel beweging nodig heeft. Laat ze het geld ergens anders voor gebruiken. Nederland is al zo'n land van regeltjes en nog meer regeltjes op de regeltjes.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:12

@Germie, precies mijn idee Ja
Het 1e wat in mij opkwam was ook dat het weer eens een belachelijk betuttelend iets is.
Er wordt verwacht/geïmpliceerd dat mensen niet zelf na kunnen denken en dat overal regeltjes en foldertjes voor moeten komen.

Je hebt altijd mensen die onbezonnen iets aanschaffen en/of er niet goed mee omgaan. Het grootste gros van de mensen denkt wel degelijk goed na voor ze een dier aanschaft.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:26

ranna schreef:
@Germie, precies mijn idee Ja
Het 1e wat in mij opkwam was ook dat het weer eens een belachelijk betuttelend iets is.
Er wordt verwacht/geïmpliceerd dat mensen niet zelf na kunnen denken en dat overal regeltjes en foldertjes voor moeten komen.

Je hebt altijd mensen die onbezonnen iets aanschaffen en/of er niet goed mee omgaan. Het grootste gros van de mensen denkt wel degelijk goed na voor ze een dier aanschaft.

Inderdaad, het grootste deel. En misschien is een bijsluiter voor het andere (onnozele Bloos) deel een uitkomst. En misschien ook niet, je kan het altijd proberen Lachen

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:08

je zult er versteld van staan hoeveel mensen niet weten dat een hamster een nachtdier is.
Veel mensen kopen een huisdier voor hun kinderen.
Laatst was er iemand bij ons op school welke ook een bijsluiter moest maken voor een huisdier (toevallig hamster), deze moest geschreven worden voor een kind van een jaar of 7.

Ik had eerst ook zoiets, van wat een onzin, maar eigenlijk is het wel een goed idee.
Denk dan ook dat de bijsluiter meer op de kinderen gericht is dan op de ouders. Juist ook omdat de kinderen vaak een huisdier willen en deze folder staat begrijpelijke informatie in die makkelijk is te lezen.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:13

Ik had hier al eerder van gehoord,
maar dacht toen: leuk plan, maar daar komt vast weer eens niets van...
Maar gelukkig wordt het dus wel uitgevoerd Haha!

Echt een heel goed idee,
nu nog maar hopen dat mense het ook zullen lezen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:20

Naast hooi kunt u een paard, dat regelmatig stevig moet werken, ook krachtvoer (bijvoorbeeld brokken of haver) geven.

Lekker, iemand die een bijsluiter moet lezen voor het aanschaffen van een paard haver als voorbeeld van krachtvoer te geven. Vork

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:41

moonfish13 schreef:
Naast hooi kunt u een paard, dat regelmatig stevig moet werken, ook krachtvoer (bijvoorbeeld brokken of haver) geven.

Lekker, iemand die een bijsluiter moet lezen voor het aanschaffen van een paard haver als voorbeeld van krachtvoer te geven. Vork

Haha! Haha! Haha!

Maar ik vraag me dus af hoe ze dat willen gaan doen, je koopt een dier en krijgt daar een bijsluiter bij?
Voor een hamster of ander klein huisdier zou dat nog wel werken maar voor een paard?
Daar heb je toch wel even wat meer voor nodig dan een hokje.
Dus ik ben benieuwd hoe ze dit gaan doen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:55

Bijsluiter werkt denk ik wel voor kleinere huisdieren, maar niet voor paarden.

Het mooiste zou zijn dat je eerst een test moet afleggen voordat je aan een dier mag beginnen!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:03

LiNdA1986 schreef:
Bijsluiter werkt denk ik wel voor kleinere huisdieren, maar niet voor paarden.

Het mooiste zou zijn dat je eerst een test moet afleggen voordat je aan een dier mag beginnen!

Dat denk ik inderdaad ook, bij een paard komt zoveel meer kijken als dat in de bijsluiter staat..

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:41

... Mag ik het een beetje onzin vinden? Bijsluiter van een paard, moet er wel om lachen. Voor mensen die een dier willen houden en echt geïnteresseerd zijn in het diertje en er echt goed voor willen zorgen zijn er zat boeken te vinden over dat onderwerp, als ze echt iets willen leren over het dier dat ze willen aanschaffen, lezen ze dat wel of zoeken ze het op het internet wel op, een bijsluiter gaat niemand lezen. Ik zie het al helemaal voor me, ik ga een hond bij het asiel halen, of ik de bijsluiter al gelezen heb.. Nou, dan klinkt een levend dier meteen al als een gebruiksvoorwerp en van dat beeld walg ik sowieso al en dan zal je mij zien: "Sorry hoor, maar ik heb m'n hele leven al honden, ik denk dat ik m'n kont wel red. Zo niet, het hele internet staat vol met informatie, anders de bibliotheek wel". Belachelijk voorstel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:09

ik vind het wel goed,alleen zijn sommige mensen zo eigenwijs dat ze niets aannemen....ze weten het allemaal wel.
bezint eer ge begint.
De ouders van mijn vriendin zijn net in frankrijk komen wonen en vonden een hond wel leuk.
Ze hebben vroeger teckels gehad.
Sinds een kleine week zijn er TWEE pups.....duitse doggen(je moet toch klein beginnen,niet dan..).Gekocht in duitsland bij een goede fokker,niet van te voren gezien...
Nu blijkt 1 van de teefjes iets nerveus te zijn,zij noemen dit neurotisch....ik heb de honden gisteren gezien,er is niets mis mee,gewoon vrolijke pups,de een is wat uitbundiger,maar om dat het etiket neurotisch op te plakken is naar mijn idee zwaar overdreven...
Er was al een E-mail onderweg dat de fokker de een maar weer op moest halen wat dat was niets.
Ik heb ze verteld dat het levende wezens zijn die wat meer tijd nodig hebben om te wennen dan 6 dagen...ik word hier triest van...het zijn geen machines,maar dieren met gevoel.
Ik moest dit even kwijt...beginners die twee pups nemen,en dan ook nog honden die heel groot worden,en toch wel opgevoed moeten worden om ongelukken te voorkomen...dat bedoel ik met bezint eer ge begint

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:14

Ik vind het een heel goed iniatief en het kán helpen. Desondanks vind ik het ook enigzins betuttelend overkomen; ik heb net een poging gedaan om de bijsluiter van een paard te lezen en ik ben na een alinea of wat afgehaakt. Veel te veel niet-relevante info imo. Ik denk dat ze met kort en bondig veel meer bereiken. Alleen al om het feit dat iemand die zich niet verdiept in de info die online te vinden is over hamsters, zich ook niet in de folder over een hamster zal verdiepen. Er is zo onwijs veel info te vinden op het internet... Over praktisch alle dieren.