www.tctubantia.nl
Ze kunnen op commando op de de rug liggen, skeeleren op een plank met wieltjes en moeiteloos de hoofdrol spelen in een show. De paarden en pony's van Marianne Scherps uit Beltrum zijn geen doorsnee-dieren, zegt de 37-jarige amazone trots. Ze stelt ze daarom met liefde beschikbaar voor films, voorstellingen, shows en reclame-uitingen.
Met haar 21-jarige paard Rudy werd ze deze week Nederlands kampioen barrel racing, oftewel rondjes racen om drie tonnen. Het is een onderdeel van western riding, één van haar favoriete bezigheden. "Veel mensen denken bij western riding aan cowboys die met grote sporen en een lasso op een paard zitten. Dat is het dus niet. Western riding is gewoon een lossere stijl van rijden. Dat maakt het zo leuk."
Ondanks zijn voor paardenbegrippen bejaarde leeftijd wist de 21-jarige kruising van een haflinger en een volbloed Arabier de rondjes als snelste af te leggen. Een niet geringe prestatie, erkent Scherps. "Het gaat vreselijk hard. Hoe hard? Ik denk al gauw tachtig kilometer per uur."
Rudy is haar dierbaar. "Hij is heel speciaal. Ik heb hem nu negentien jaar. Zelf gekocht. Dat geldt voor al mijn paarden. Ik kan met Rudy nu door naar de kampioenschappen in Italië. De beste drie van Nederland mogen daar aan meedoen. Ik doe het niet. Rudy moet het dan opnemen tegen heel jonge paarden. Dat wil ik niet." Een prijs winnen is leuk, maar Marianne Scherps vindt andere dingen in het leven veel belangrijker. Het liefst is ze bij wijze van spreken 24 uur per dag in de weer met haar elf paarden en pony's.
Op verzoek laat ze haar dieren opdraven in shows, voorstellingen of films. " Een paard heeft een persoonlijkheid, is intelligent. Al mijn paarden zijn bijzonder. Deze schimmel bijvoorbeeld is vaak het paard van sinterklaas bij intochten in het land. Maar de schimmel kan ook ingezet worden bij huwelijksaanzoeken, voor de prins op het witte paard..." Ze lacht: " Eigenlijk zijn al mijn paarden sprookjespaarden."
Ze heeft alles wat haar hartje begeert. Maar: "Als ik me nog iets zou mogen wensen, dan zou dat een echt barrel racingpaard uit Amerika zijn. Die kost al gauw 10.000 euro. Dat geld heb ik niet."
Klik hier voor een foto.