www.destentor.nl
Steeds een stukje professioneler, dat is het doel van Paardenmelkerij 't Schanebroek.
De nieuwe huisstijl die Luttenbergers Michiel Scholten en Nathalie Pronk kozen voor hun verzorgingslijn, geheel gebaseerd op paardenmelk, is weer een stap in de goede richting.
"Voedcrème, huidcrème, shampoo, douchegel, conditioner, handzeep, bodymilk'', somt Pronk moeiteloos op. Het aanbod is enorm. En sinds kort zijn al deze producten te verkrijgen voorzien van etiketten met het eigen logo erop. Rustig grasgroen met goud en zwart, uiteraard met een paard erop. Te verkrijgen in een tot winkel omgebouwde stal achter de boerderij aan de Lemelerweg.
Een paar jaar zijn Scholten en Pronk inmiddels bezig met hun paardenmelkerij en -fokkerij. Ruim veertig paarden staan verdeeld over drie stallen, waarvan er elf gemolken worden. Dat levert het tweetal dagelijks ongeveer dertig liter melk op. Niet genoeg om zo'n grote lijn op te zetten, moet ook Pronk bekennen: "We werken samen met een Belgische melker. Die werkt op dezelfde manier als wij, maar dan al een jaar of twintig. Die is een stukje groter.''
Dat doet niets af aan de verzorgingslijn. Want of de melk nu uit België of Luttenberg komt, de werking blijft hetzelfde. Een puur product, met een zuiverende werking bij bijvoorbeeld huidklachten als eczeem. En de melk die door de Luttenbergse paarden wordt geproduceerd, gaat de vriezer in. Te verkrijgen als kuurtjes, zowel in pure als in capsulevorm.
Het loopt allemaal aardig bij 't Schanebroek. Een nog steeds groeiende lijst met vaste klanten, met enige regelmaat dagjesmensen over de vloer voor een rondleiding en een op handen zijnde verbouwing. En niet te vergeten natuurlijk de nieuwe huisstijl.
Het is voor de Luttenbergse paardenmelkers aanleiding om de deuren open te zetten voor het publiek. "Het blijft een onbekend product en dat is jammer. Bij diverse kwalen werkt het namelijk echt verzachtend.''
Dus is er zondag open huis bij 't Schanebroek. Om 12 en 15 uur zijn er demonstraties melken, daar rond omheen kunnen geïnteresseerden rondkijken, producten proberen en hun vragen stellen. Want ook daarin worden ze steeds professioneler.