Menners komen massaal naar Zeeland voor het NK

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Menners komen massaal naar Zeeland voor het NK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 20:00

pzc.nl

Voor de pionier onder de Zeeuwse menners worden het twee hoogtijdagen, ook al moet hij zelf als één van de organistoren toekijken.

Leo Paauwe (54) uit Nisse was er maar wat graag bij geweest als vrijdag het Nederlands kampioenschap mennen van start gaat in Vrouwenpolder. Twee pechjaren (rug gebroken bij een val en een ziek paard) hebben de boerenzoon verhinderd om zich te plaatsen.

,,Dat is aan één kant ook weer niet zo slecht, want de organisatie van het NK vergt zo veel van ons, dat we iedereen hard nodig hebben", vertelt hij aan de vooravond. Zo'n honderd menners uit heel het land reizen deze dagen af om vrijdag en zaterdag een gooi naar de nationale titels te doen. De verwachting is dat er vooral op zaterdag voor de samengestelde wedstrijd rond de tienduizend toeschouwers zullen zijn.

De populariteit van de mensport is, vooral ook door de internationale successen van IJsbrand Chardon, naar een ongekende hoogte gestegen. Paauwe: ,,Ik weet nog dat er, toen ik begon met mennen, hooguit tien menners waren in Zeeland. En nu hebben we alleen al bij de Zeeuwse menvereniging 130 leden. Daar komt nog bij dat er in het Zeeuws-Vlaanderse, Westdorpe zo'n honderd leden zijn die niet zijn aangesloten, maar in België aan wilde wedstrijden meedoen. Zo'n enorme vlucht heeft het mennen genomen.''

Voor het Nederlands kampioenschap, dat in verschillende disciplines wordt gereden, hebben zich de beste tien rijders en rijdsters per klasse geplaatst. Daarbij zijn ook vier Zeeuwse menners. Jacco van 't Westeinde, André Vink en Perry Boogaard behoren zeker tot de kanshebbers.

De titelstrijd geldt voor de twee hoogste nationale klassen. Daarboven is alleen nog de klasse vier met menners die aan internationale wedstrijden mee mogen doen. Tot dat gezelschap behoren onder andere IJsbrand Chardon en de Domburger Christiaan Provoost, die hun eigen nationale kampioenschap al eerder dit jaar hebben gereden.

Paauwe, drie jaar geleden derde, twee jaar geleden tweede: ,,Ik had de opgaande lijn in ons eigen Vrouwenpolder zo graag door willen trekken, maar helaas ben ik er niet bij. Twee jaar geleden heb ik twee rugwervels gebroken, toen ik in Heinkenszand ondersteboven ben gegaan met mijn menwagen. Daarna heb ik een jaar niet kunnen rijden. En omdat ook mijn paard ziek is geworden, heb ik me niet kunnen kwalificeren."

Het NK heeft een jaar van voorbereiding achter de rug en is deze week met man en macht in de steigers gezet. De organiserende Stichting Nationale Menwedstrijd Zeeland heeft in juni al een proef van bekwaamheid afgelegd.

"We zijn er helemaal klaar voor, organisatorisch en sportief", verzekert Leo Paauwe, die pr-man is in het comité dat onder leiding van Perry Boogaard uit Vlissingen staat. Zo is in de dagen vooraf de laatste hand gelegd aan het parkoers, omdat de menners vandaag en morgen al afreizen om te verkennen.

,,Het parcours ligt er fantastisch bij", zegt Paauwe. Het rondje voor de samengestelde wedstrijd is uitgezet rond Vrouwenpolder. De menners leggen op zaterdag eerst een wegtraject door de polders en weilanden af van acht kilometer lang, daarna worden de paarden door de dierenartsen opnieuw gekeurd op temperatuur, hartslag en longen en gaan ze als alles goed is op weg voor het hindernissentraject met als spectaculaire hoogtepunt de waterbak van zo'n 25 meter lengte.

,,We weten van de vorige kampioenschappen dat er enorm veel supporters uit heel het land op afkomen", zegt Paauwe.

Wie op de eerste rang wil staan, dicht bij de waterbak, zal er vroeg bij moeten zijn. ,,Het is een geweldige belevenis om de beste menners van het land te zien rijden door het opspringende water."

De wedstrijden beginnen vrijdagmorgen op manege de Eendracht bij Vrouwenpolder om 9 uur met de dressuurproeven. Zaterdag gaat om 9 uur het wegtraject van start en om 10 uur de marathon.

crazycactus

Re: Menners komen massaal naar Zeeland voor het NK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:03

Mijn instructeur gaat daar starten, ben benieuwd.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 23:12

Leuk hoor NK in Zeeland... Rolleyes
Maar mag het volgend jaar een beetje centraler???
Wel zo plezierig voor deelnemers én supporters!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 06:03

Volgend jaar is Noord aan de beurd voor een kampioenschap toch??

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 07:46

Sjonniej schreef:
Volgend jaar is Noord aan de beurd voor een kampioenschap toch??

Zal wel, maar een NK in bijv Delfzijl organiseren is natuurlijk net zo raar als in Vrouwenpolder....
Daarom liever wat centraler, Ermelo bijvoorbeeld Knipoog

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:10

Helaas te ver weg, anders waren we wezen kijken.. Ik ben heel benieuwd naar de uitslagen Clown

Hoop dat het volgend jaar wat centraler is.. Idd zoals Ermelo (super accomodatie en alles wat je nodig hebt is daar)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:29

De grond in Ermelo zal dan alleen ook niet echt om over naar huis te schrijven zijn na 4 (?) weekenden Hippiade.
Maar het is zeker een goed idee om KNHS kampioenschappen in het midden van het land te houden.

Al vond ik het erg stoer dat er van het weekend iemand mee deed uit de kop van Friesland!! Een echte fanatiekeling!!

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:41

Zijn er al uitslagen? Vork

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:33

Zie het topic bij AR

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:34

Het was vandaag wel echt superkoud in Vrouwenpolder, vooral 's middags...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:36

Als je ergens uit de wind ging staan, was het nog wel uit te houden Lachen Echter zullen de mensen het bij hindernis 2 niet heet gehad hebben, vol op de wind.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:43

manie schreef:
Zal wel, maar een NK in bijv Delfzijl organiseren is natuurlijk net zo raar als in Vrouwenpolder....

Ermelo is ook niet bepaald centraal gelegen. Dat is voor ons met een trailer toch een dikke 3,5 uur rijden. Ik snap je bedoeling, maar ik denk dat het juist goed is dat ze rouleren wat plaats betreft. Nu hebben de mensen in zuid/west gewoon geluk. De volgende keer die in noord. Knipoog

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:46

supertammy schreef:
Ermelo is ook niet bepaald centraal gelegen. Dat is voor ons met een trailer toch een dikke 3,5 uur rijden. Ik snap je bedoeling, maar ik denk dat het juist goed is dat ze rouleren wat plaats betreft. Nu hebben de mensen in zuid/west gewoon geluk. De volgende keer die in noord. Knipoog

Ermelo ligt wél centraal.
Voor mensen in een uithoek van NL is het ver, maar je kunt niet beweren dat het niet centraal ligt.

Voor de duidelijkheid even een stukje topografie:
Afbeelding

Het gaat mij er overigens ook niet om dat het in het Noorden moet worden georganiseerd, dat ligt namelijk voor veel deelnemer ook in een uithoek.
Ik ben van mening dat je dit net als de NK van vrijwel alle basissporten in Ermelo moet houden Knipoog

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:02

supertammy schreef:
manie schreef:

Ik denk eerlijk gezegd dat veel mensen uit west nu nog een beste rit hadden...
Ik denk dat hier vandaan met een trailer je toch wel op 2 uur mag rekenen naar Vrouwenpolder. En ik woon in west.
Naar Ermelo is vanaf hier dan nog net wat sneller te bereiken.
Dus enigzins centraal zou wel lekkerder zijn met zoiets.
Al hebben mensen uit bepaalde regio zo wel wat geluk natuurlijk. Voor anderen is het echt een eind weg. En sommige zullen hierom het kampioenschap ook voorbij laten gaan.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:26

Is er nog ergens een site waar we uitslagen kunnen vinden???

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:33

Carmen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:18

Zijn er trouwens nog foto's gemaakt?

dubhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:53

uitslagen kun je vinden op hoefnet. Was trouwens een erg leuke wedstrijd en ondanks al de regen die er gevallen is waren de hindernissen goed te doen.

Foto's ben ik ook wel benieuwd naar.

dubhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:02

Volgens mij maakt het niet zoveel uit waar je de wedstrijd organiseert. de een zal altijd verder moeten rijden dan de ander maar op zich is het noorden nu wel eens aan de beurt voor de organisatie van een NK. Op de een of andere manier lijkt de KNHS zich meer te richten op de rest van het laat en telt het noorden niet mee.

Het lijkt mij ook niet verkeerd om het NK eerder te houden, eind augustus lijkt mij prima. Nu is het NK altijd in het eerste weekeinde van oktober en da's toch geen garantie voor mooi weer. Wil je er een leuke aantrekkelijke wedstrijd van maken met veel publiek zou eerder in het seizoen niet verkeerd zijn. Het NK voor klasse 4 rijderes is volgens mij ergens in mei dus het kan blijkbaar wel.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:06

dubhaf schreef:
Het lijkt mij ook niet verkeerd om het NK eerder te houden, eind augustus lijkt mij prima. Nu is het NK altijd in het eerste weekeinde van oktober en da's toch geen garantie voor mooi weer. Wil je er een leuke aantrekkelijke wedstrijd van maken met veel publiek zou eerder in het seizoen niet verkeerd zijn. Het NK voor klasse 4 rijderes is volgens mij ergens in mei dus het kan blijkbaar wel.

Klasse 4 werkt niet met selectie, dus voor de klasse 1,2,3 ben je wel aangewezen op het eind van het seizoen.
Al zou een paar weken eerder ook wel kunnen Knipoog

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:13

mogen wij ook een keer maar tien minuten hoeven te rijden Tong uitsteken vind het wel fijn dat het hier is Haha! wij moeten altijd lang rijden naar zulke dingen Tong uitsteken dus perry heeft dit keer ook eens geluk Tong uitsteken

dubhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:15

Ik weet dat zij niet met selectie werken maar je zou het seizoen van de klasse 1, 2 en 3 kunnen aanpassen. nu loopt het sezoen van 1 augustus tot 1 augustus. waarom niet van 1 juli/juni tot 1 juni/juli het jaar er na en dan eind augustus een NK. Het blijft trouwens toch een raar systeem. laat ik mij zelf als voorbeeld nemen; Ik heb mij in het seizoen 2007/2008 gekwalificeerd in de klasse 2 en rijd 1 augustus klasse 3 en heb daar al 3 wedstrijden gereden en de volle winstpunten gepakt. 2 maanden later ga ik na het NK en moet ik starten in de klasse 2. Overigens los je dat niet op door het hele seizoen naar voren op te schuiven maar het blijft raar.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:21

dubhaf schreef:
Ik weet dat zij niet met selectie werken maar je zou het seizoen van de klasse 1, 2 en 3 kunnen aanpassen. nu loopt het sezoen van 1 augustus tot 1 augustus. waarom niet van 1 juli/juni tot 1 juni/juli het jaar er na en dan eind augustus een NK. Het blijft trouwens toch een raar systeem. laat ik mij zelf als voorbeeld nemen; Ik heb mij in het seizoen 2007/2008 gekwalificeerd in de klasse 2 en rijd 1 augustus klasse 3 en heb daar al 3 wedstrijden gereden en de volle winstpunten gepakt. 2 maanden later ga ik na het NK en moet ik starten in de klasse 2. Overigens los je dat niet op door het hele seizoen naar voren op te schuiven maar het blijft raar.

Mailtje sturen naar de KNHS.
Er zwaait daar inmiddels een ander persoon de scepter.
Misschien zijn ze nu wel gevoelig voor dit argument Lachen

nienkefandeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:37

Ehm....6 uur rijden was wel erg lang hoor! Ook voor de paarden. En we kwamen met vrij veel menners uit het Noorden. Nk organiseren op het uiterste puntje van Nederland vind ik te zot voor woorden! In het midden van Nederland zijn erg mooie locaties hiervoor en ik ben er ook zeker voor om het NK naar eind augustus/begin september te verplaatsen.

Dit was een regelrechte survival! Allemaal goed georganiseerd en aan het weer kan de organisatie niks doen, maar wat een blubber.... en wat een gevaar! Totaal verkleumd (geen stroom van 's avonds 9 uur tot ochtend 9 uur) hebben we na uitgebreid overleg zaterdag besloten wel te rijden, op safe... Geen publiek, alles vies, modderig en geen spectaculaire marathon. Nee, slecht idee Vrouwenpolder. Ons zie je daar de komende jaren niet weer. Ondanks de heerlijke, rijk gevulde stal waar onze Nienke in stond Haha!

Nu de komende weken alle klei overal uitwassen en pulken Knipoog

patrick1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:19

ik vond het ook erg ver en ermelo lijkt mij een prima plek
voor een nk smerige rot klei daar in zeeland maar toch een goed resultaat voor twente 2e en 3e achter wout kok de terechte winnaar 2span ponys klasse 3