KNHS Tuchtcollege doet uitspraak inzake geweldsincident

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110733
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

KNHS Tuchtcollege doet uitspraak inzake geweldsincident

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 20:00

www.knhs.nl


Op 22 september 2008 is door de voorzitter van het KNHS Tuchtcollege mondeling uitspraak gedaan tegen de heer J. de Graaf (vader) en mej. L. de Graaf (dochter). Betrokkene heer J. de Graaf heeft jegens een jurylid fysiek geweld gepleegd, onder andere door die bij de keel te grijpen, neer te werpen, proberen te schoppen en met een houten staander trachten te slaan.

Het betreft een uitspraak tot voorlopige strafoplegging ex artikel 15 lid 6 Tuchtreglement. In de context van een dergelijke voorlopige strafoplegging heeft de voorzitter van het Tuchtcollege als voorlopig oordeel bewezen geacht dat op 7 september 2008, tijdens de outdoorwedstrijd te Zuid- Beyerland, de heer J. de Graaf (vader) zich heeft schuldig gemaakt aan een overtreding. Feitelijk is dit als volgt te omschrijven:

Nadat vader De Graaf vernam dat zijn dochter niet de twee gewonnen prijzen in ontvangst mocht nemen, omdat ze niet te paard in de ring verscheen, is hij daarover bij de jury verhaal gaan halen. Dat is volstrekt uit de hand gelopen: betrokkene heeft jegens het jurylid fysiek geweld gepleegd, onder andere door die bij de keel te grijpen, neer te werpen, proberen te schoppen en met een houten staander trachten te slaan. Het is aan het ingrijpen van een mede-jurylid en andere omstanders te danken dat dit geweld geen ernstiger gevolgen heeft gehad. De impact van dit gedrag is groot geweest, in de eerste plaats bij het betrokken jurylid, maar daarnaast ook bij de andere direct betrokkenen. Vooral de veiligheid, waaronder juryleden dienen te fungeren, is hier zwaar in het geding geweest/geraakt.

De dochter heeft niet rechtstreeks het gedrag van haar vader kunnen beïnvloeden (ze stond er niet bij, heeft niet samen met hem discussie gevoerd met de jury, en had hem fysiek ook niet kunnen tegenhouden), echter haar vader behoorde wel tot haar naaste kring en ook heeft de dochter er van geweten c.q. mee ingestemd dat haar vader naar de jury ging. Aldus valt het gedrag van haar vader onder de reikwijdte van artikel 44 lid 6 AWR, zijnde een risico-aansprakelijkheid voor deelnemers aan wedstrijden voor het gedrag van helpers/begeleiders.

Als voorlopige strafoplegging heeft de voorzitter van het Tuchtcollege opgelegd:
Aan J. de Graaf (vader): een schorsing in de zin van artikel 15 lid 1 sub h Tuchtreglement, direct ingaande op datum mondelinge uitspraak (22 september 2008), en uiterlijk geldende totdat in de zaak ten gronde door het Tuchtcollege of Raad van Appel onherroepelijk is beslist.
Aan mej. L. de Graaf (dochter): een tevoetstelling, voor de duur van twee maanden, geheel voorwaardelijk, met een proeftijd van een half jaar, direct ingaande op datum mondelinge uitspraak (22 september 2008), met als bijzondere voorwaarde dat tot en met 31 december 2008 betrokkene’s vader niet op wedstrijden mag komen waaraan zij deelneemt c.q. haar vader haar op die wedstrijden niet mag vergezellen (ook niet als toeschouwer), welke uitspraak geldt uiterlijk totdat in de zaak ten gronde door het Tuchtcollege of Raad van Appel onherroepelijk is beslist.

Klik hier voor het .pdf document.

Verwant artikel:

[VN] Jurylid belaagd door groom tijdens CH in Zuid-Beyerland

Guetta

Berichten: 3969
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Klundert

Re: KNHS Tuchtcollege doet uitspraak inzake geweldsincident

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:09

Zo dan. Ken deze mensen, hebben mijn vorige paard gekocht.
Sta er wel even van te kijken.

venga

Berichten: 1748
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Veghel

Re: KNHS Tuchtcollege doet uitspraak inzake geweldsincident

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:37

Te gek voor woorden zoiets! Wat bezielt zo'n man? Zeer triest, dit....

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Re: KNHS Tuchtcollege doet uitspraak inzake geweldsincident

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:44

Maar wat is de straf nou precies?
Dat vader dit jaar niet meer mee op wedstrijd mag?
De rest is voorwaardelijk, dus dat geldt dan alleen als er in die tijd nog een keer zoiets voorvalt?
Laatst bijgewerkt door asjemenou op 03-10-08 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: KNHS Tuchtcollege doet uitspraak inzake geweldsincident

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:56

en terecht, had van mij wel meer mogen zijn..............

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Re: KNHS Tuchtcollege doet uitspraak inzake geweldsincident

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:12

Gelukkig is het nog maar een voorlopig strafoplegging.

Wat mij betreft zal de uiteindelijke uitspraak van het Tuchtcollege veel hoger moeten zijn. Dit is een straf van niks voor zo´n ernstig vergrijp.

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Re: KNHS Tuchtcollege doet uitspraak inzake geweldsincident

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:37

Fitzroy schreef:
Gelukkig is het nog maar een voorlopig strafoplegging.

Wat mij betreft zal de uiteindelijke uitspraak van het Tuchtcollege veel hoger moeten zijn. Dit is een straf van niks voor zo´n ernstig vergrijp.


Joh dat weet je toch in Nederland krijg je nergens een bijbehorende straf voor. Je moet hier eerst een moord begaan dan pas krijg je straf. Tenminste als men ook nogeens zorgt dat er geen procedurefout wordt gemaakt. Iemand aftuigen is al heel gewoon in Nederland. Blij dat ik er niet meer woon.

Valena
Berichten: 264
Geregistreerd: 22-09-05

Re: KNHS Tuchtcollege doet uitspraak inzake geweldsincident

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:39

Ik zou als jurylid aangifte doen van mishandeling. Dit lijkt me wel genoeg grond voor mishandeling conform het WvSr!! De KNHS kan lang niet zo ingrijpende straffen geven als de strafrechter. Ik weet niet hoe oud het meisje in kwestie is, maar ik vind het altijd sneu dat kinderen de dupe moeten zijn van het idiote gedrag van hun ouders!
Laatst bijgewerkt door Valena op 03-10-08 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: KNHS Tuchtcollege doet uitspraak inzake geweldsincident

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:39

Insider schreef:
Joh dat weet je toch in Nederland krijg je nergens een bijbehorende straf voor. Je moet hier eerst een moord begaan dan pas krijg je straf. Tenminste als men ook nogeens zorgt dat er geen procedurefout wordt gemaakt. Iemand aftuigen is al heel gewoon in Nederland. Blij dat ik er niet meer woon.

nee hoor een moord is niet genoeg............ de belastingdienst tillen voor een tientje, dan krijg je pas straf Lachen

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: KNHS Tuchtcollege doet uitspraak inzake geweldsincident

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 22:29

een woordenwisseling oke,.. dat kan ik me voorstellen maar dit?!
gaat wel heel erg ver.

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Re: KNHS Tuchtcollege doet uitspraak inzake geweldsincident

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 23:10

Insider schreef:
Blij dat ik er niet meer woon.


Is het in Duitsland beter?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: KNHS Tuchtcollege doet uitspraak inzake geweldsincident

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 23:16

Juventus schreef:
een woordenwisseling oke,.. dat kan ik me voorstellen maar dit?!
gaat wel heel erg ver.

zelfs een woordenwisseling gaat me te ver......... je stelt je vrijwillig bloot aan het oog van iemand anders ter beoordeling............

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: KNHS Tuchtcollege doet uitspraak inzake geweldsincident

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 23:18

Ik had dus echt allang aangifte gedaan bij de politie van mishandeling, getuigen genoeg!

femiaans

Berichten: 1020
Geregistreerd: 02-07-06
Woonplaats: Eemnes

Re: KNHS Tuchtcollege doet uitspraak inzake geweldsincident

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 23:26

daffodil schreef:
Ik had dus echt allang aangifte gedaan bij de politie van mishandeling, getuigen genoeg!


Is ook gedaan, verder is er ernstig rekening gehouden met het feit dat de juffrouw in kwestie minderjarig was, vandaar de misschien wat milde uitspraak. Verder staat er nu wel een dossier vader en dochter in beeld, dus bij een eventuele volgende misstap zullen de consequenties veel ernstiger zijn. Naar wat ik begreep zijn alle betrokken partijen gelukkig met deze uitspraak, en dat is volgens mij het belangrijkste. Eventuele verdere maatregelen tegen pa zullen waarschijnlijk via de politieaangifte gaan lopen.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: KNHS Tuchtcollege doet uitspraak inzake geweldsincident

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 23:44

Oh ok, dan is het goed. Ja t blijft natuurlijk wel altijd dubbel dat als een minderjarige start, en de ouder misdraagt zich, dat dan de minderjarige daarvoor gestraft wordt. Daar heb ik wel wat moeite mee...

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: KNHS Tuchtcollege doet uitspraak inzake geweldsincident

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 23:50

KiWiKo schreef:
Juventus schreef:
een woordenwisseling oke,.. dat kan ik me voorstellen maar dit?!
gaat wel heel erg ver.

zelfs een woordenwisseling gaat me te ver......... je stelt je vrijwillig bloot aan het oog van iemand anders ter beoordeling............



zou ik zelf ook niet doen hoor, maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die dat wel zouden doen,.. Knipoog

Anoniem

Re: KNHS Tuchtcollege doet uitspraak inzake geweldsincident

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 00:21

Dit is de uitspraak van het KNHS tuchtcoollege.
sommige reactie hier lijken te denken dat dit de uitstraap va nde strafrechter is.

Ik ga er vanuit dat tegen de vader ook nog een strafzaak loopt
( niet tegen de dochter, die was o te leen niet in de buurt toen dit gebeurde)

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Re: KNHS Tuchtcollege doet uitspraak inzake geweldsincident

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 07:50

Sneu voor de dochter als je vader zich zo misdraagt. Geef kinderen hun sport terug. Niet alleen langs de voetbalvelden.

Ik vind het overigens wel vreemd dat betrokkenen met naam genoemd worden. Hoewel het vergrijp ernstig is, vind ik niet dat de naam hier op bokt erbij moet staan.

_Mel

Berichten: 4039
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zakynthos

Re: KNHS Tuchtcollege doet uitspraak inzake geweldsincident

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 07:59

janouk schreef:
Sneu voor de dochter als je vader zich zo misdraagt. Geef kinderen hun sport terug. Niet alleen langs de voetbalvelden.

Ik vind het overigens wel vreemd dat betrokkenen met naam genoemd worden. Hoewel het vergrijp ernstig is, vind ik niet dat de naam hier op bokt erbij moet staan.



Helemaal mee eens! OK dan! Ouders mogen zich soms een stuk sportiever gedragen!

Wat een onwijs stom gedrag van die vader zeg!

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Re: KNHS Tuchtcollege doet uitspraak inzake geweldsincident

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 09:17

Als de naam hier op Bokt niet genoemd zou worden, ga je gewoon even naar de bron: de KNHS-site.

Overigens blijf ik het een te milde straf vinden, maar als het jurylid zich erin kan vinden?
Ik zou hier als jurylid niet echt blij van worden en dan druk ik me nog zachtjes uit.

@Marieke: ik weet heus wel dat er verschil zit tussen de strafrechtelijke zaak en het tuchtcollege, maar ik vind dit voor de sport en officials een dusdanig slechte ontwikkeling dat de straf van mij veel hoger had mogen zijn.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 04-10-08 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenmeis1

Berichten: 10659
Geregistreerd: 15-11-04

Re: KNHS Tuchtcollege doet uitspraak inzake geweldsincident

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 09:19

Waar gaat dit heen? Als we niet eens meer gezellig een wedstrijdje kunnen rijden, want paps wil dat dochterlief persé een prijs heeft?!

Anoniem

Re: KNHS Tuchtcollege doet uitspraak inzake geweldsincident

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 09:23

Toch vreemd, als je een verkeerde mokzalf gebruikt heb je behalve een te voetstelling ook nog honderden euro's boete te pakken en neem je een jurylid te grazen kom je er zo makkelijk van af Verward

hilden1971
Berichten: 674
Geregistreerd: 09-08-07

Re: KNHS Tuchtcollege doet uitspraak inzake geweldsincident

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 12:10

laten ze een voorbeeld nemen als ouders aan Sjef!, dan hebben we binnen een korte periode allemaal anky`s op het podium Bloos hehehehe........................

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Re: KNHS Tuchtcollege doet uitspraak inzake geweldsincident

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 12:41

Lia_ schreef:
Toch vreemd, als je een verkeerde mokzalf gebruikt heb je behalve een te voetstelling ook nog honderden euro's boete te pakken en neem je een jurylid te grazen kom je er zo makkelijk van af Verward


Precies, dat vind ik ook erg vreemd.
Dat mokzalfje doe je per ongeluk en hier mishandelt iemand willens en wetens een jurylid.
Lekker voorbeeld van Fairplay

Daniellev
Berichten: 354
Geregistreerd: 05-07-07
Woonplaats: Duitsland

Re: KNHS Tuchtcollege doet uitspraak inzake geweldsincident

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:22

Elaine schreef:
Waar gaat dit heen? Als we niet eens meer gezellig een wedstrijdje kunnen rijden, want paps wil dat dochterlief persé een prijs heeft?!


Ze had prijs, maar ze kreeg ze niet omdat ze niet te paard in de ring verscheen.

Ik zou dan ook wel even gaan vragen waarom niet en er waarschijnlijk ook wel kwaad over zijn, maar tussen vragen en dit zit natuurlijk wel een verschil.