Ook grooms moeten afkicken van de Paralympische Spelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ook grooms moeten afkicken van de Paralympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 08:37

www.gelderlander.nl

Een week is Monique Staring inmiddels terug uit Hongkong en Peking waar ze actief was als groom – iemand die verantwoordelijk is voor de verzorging van de paarden – van het paraolympisch dressuurteam.
Terug in Nederland is het wel even afkicken voor de 42-jarige Estse.

"Je hebt toch twee weken in een soort van luchtbel geleefd en ik heb een lawine aan indrukken opgedaan", vertelt ze. "De openings ceremonie hebben we gemist omdat het paardrijden in Hong Kong plaatsvond. De sluitingsceremonie wilden we absoluut niet missen. Daarvoor zijn we speciaal naar Peking gevlogen. Een unieke belevenis hoor als je met 90.000 man, dat klapt, brult en fluit, in een stadion zit. Gigantisch."

Staring is sinds 2004 werkzaam voor het paraolympisch team. "Via Sylvia Haveman, fysiotherapeute voor mens en dier van het Nederlands team met wie ik Beest en Goed – een 'kennismakelaardij' voor iedereen die van dieren houdt – heb opgezet, hoorde ik dat het paralympisch team een groom zocht, vertelt Staring.

"Zo ben ik in de aanloop naar Athene voor het eerst met het team mee geweest. Ik vond het meteen hartstikke leuk. Vooral omdat ik van jongs af aan al gek ben van paarden, maar ook vind ik het heel leuk om met minder valide ruiters te werken", legt Staring enthousiast uit.

"Het is zo bijzonder om te zien wat voor oplossingen ze voor hun beperkingen hebben gevonden, daar heb ik echt heel veel respect voor. Het gaat er niet om wat ze niet kunnen, maar wat ze wél kunnen. En daarnaast wordt er gewoon ook heel goed dressuur gereden."

Met haar paard, de 22-jarige Exellent, rijdt Staring zelf ook wedstrijden. Het paardrijden zelf is pure hobby, maar sinds 2006 werkt ze ook beroepsmatig met paarden. "Door mijn eerste paard waar ik wat fysieke en gedragsmatige problemen had, kwam ik in contact met de Tellington Touch Methode. Deze methode is een aanrakingstechniek waar je dieren mee kan helpen te ontspannen."

De aanrakingstechniek kwam Staring goed van pas in Hongkong. "Ook paarden kunnen namelijk last hebben van wedstrijdstress", vertelt ze. De taken van een groom bij het paralympische team blijken uitgebreider dan die van een verzorger bij een valide team.

"Zo mist Sjerstin Vermeulen bijvoorbeeld een hand en dan is het heel moeilijk om de manen in te vlechten. Ook hebben we een amazone met een dwarslaesie en die helpen we in het zadel", legt Staring uit.

In het snikhete Hongkong was ook het koelen van de paarden één van haar belangrijke verantwoordelijkheid. "De wedstrijden vonden 's ochtends vroeg plaats en in de avond, maar de temperaturen liepen desondanks al snel op naar 35 graden. De organisatie had dan ook speciale koeltenten laten plaatsen waar grote ventilatoren koude lucht bliezen en waar je de paarden kon afspuiten met ijswater."

Het paralympische team, met onder anderen Sjerstin Vermeulen uit Varik, behaalde in Hongkong een vijfde plaats. "We hadden eigenlijk op wat meer gehoopt", vertelt Staring. "In Athene won het team nog een bronzen medaille. Maar Sjerstin heeft het heel goed gedaan. Ze is een keer als vierde en een keer als zevende geëindigd. Wel net naast de medailles, maar ze mag dik tevreden zijn met dat resultaat. Vooral als je bedenkt dat ze met haar paard pas sinds maart een combinatie vormt."

Een gedeelde passie voor dieren was de reden voor Sylvia Haveman – fysiotherapeute voor mens en dier – en Monique Staring om samen te gaan werken. Beest en Goed is de naam van hun bedrijf waarin ze verschillende activiteiten gebundeld hebben.

Belangrijke inspiratiebron en leidraad in hun visie en activiteiten is het werk van Linda Tellington-Jones die de Tellington Touch Methode heeft ontwikkeld. Deze methode omvat aanrakingstechnieken, een bewegingstraining en specifieke hulmiddelen die (gedrags)problemen bij dieren kunnen verhelpen.

Klik hier voor een foto.

lindake

Re: Ook grooms moeten afkicken van de Paralympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 12:39

Prachtig gedaan van de grooms en natuurlijk ook van de andere helpers en mensen die er voor zorgen dat ruiters met een beperking ook van leuke sport kunnen genieten Lachen.