Trailerverlichting weinig invloed op laadgedrag van paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Trailerverlichting weinig invloed op laadgedrag van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 07:57

www.horses.nl

Een studie aan de Universiteit van Queensland in Australië wijst uit dat de verlichting in of buiten de trailer nauwelijks invloed heeft op het trailerlaadgedrag van paarden. De hartslag van de deelnemende paarden bleek wel onder alle omstandigheden te stijgen, dit betekent dat trailerladen altijd een zekere mate van stress veroorzaakt.

De acht deelnemende paarden leerden voordat de daadwerkelijke test begon om de trailer in te lopen voor een voedselbeloning. Tijdens de test kregen de paarden te maken met een donkere of verlichte omgeving en een donkere of verlichte trailer. Uit de studie bleek dat licht geen invloed op de hartslag van de dieren had, ook het aantal weigeringen om de trailer in te lopen werd niet beïnvloed door de lichtomstandigheden. Wel leken de paarden het minder prettig te vinden om vanuit een verlichte omgeving de trailer in te lopen, zeker als het om een donkere trailer ging.

Duke

Re: Trailerverlichting weinig invloed op laadgedrag van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 08:38

Echt? Jeetje... ik zit al tijden te wachten tot mijn broer verlichting in mijn trailer maakt, anders wil ik niet 's avonds naar les toe. Ik ben namelijk bang dat mijn paardje (een moeilijke lader) dan niet de trailer op wil in het donker. Maar dat maakt dus niets uit?

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 08:42

nou blijkbaar wel als er buiten wel verlichting is, maar in de trailer niet. Wat ik eigenlijk wel logisch lijk vind!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 08:43

Ja, maar als de omgeving ook donker is, maakt het dus niet uit...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:43

Mijn KWPN-er vind het ook juist "eng" om een trailer met verlichting in te lopen.
Heb nu ook een trailer zonder ramen, en zij staat nu onderweg ook stil(ler).
Met ramen schrok ze elke x als wij een vrachtwagen inhaalde (of werden ingehaald).

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:44

mijn paard houd er ook niet van een verlichte trailer in te lopen als het donker is. en al helemaal niet te rijden als het donker is en het lampje is aan. hij raakt dan gewoon in paniek omdat hij het buiten niet meer kan zien en half verblind wordt.
lampje staat altijd uit bij mij en dan gaat het gewoon goed.

baed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:53

Duke schreef:
Echt? Jeetje... ik zit al tijden te wachten tot mijn broer verlichting in mijn trailer maakt, anders wil ik niet 's avonds naar les toe. Ik ben namelijk bang dat mijn paardje (een moeilijke lader) dan niet de trailer op wil in het donker. Maar dat maakt dus niets uit?

Je kan natuurlijk proberen. Er zal vast wel een paard zijn die wel goed reageerd met licht Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:24

Mijn ene paard maakt het helemaal niks uit, die gaat ook zonder problemen in een donkere trailer als het buiten donker/ schemerig donker is. Mijn andere paard wilt ABSOLUUT geen donkere trailer in, ook niet als haar maatje er wel in staat..