Welzijnscontroles op paardenmarkten door de AID

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Welzijnscontroles op paardenmarkten door de AID

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 10:06

www.aid.nl

De Algemene Inspectiedienst (AID) van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit is de komende weken actief tijdens verschillende paardenmarkten, waaronder die van Zuidlaren op 21 oktober en Hedel op 3 november. De controles richten zich vooral op het welzijn van paardachtigen, zowel tijdens het transport als op de markten zelf.

Voorafgaand en na afloop van de markten wordt het vervoer van de paarden en pony’s gecontroleerd. Bij deze vervoerscontroles wordt onder andere gekeken naar overbelading, het welzijn van de dieren en de reinigings- en ontsmettingsregels. Omdat de paardenmarkten veel buitenlandse handelaren trekken, worden ook bij een aantal grensovergangen controles uitgevoerd. Bij zowel de import als export van paarden en pony’s buiten de Benelux moet een gezondheidscertificaat aanwezig zijn. Binnen de Benelux geldt dat alleen voor paarden die naar een slachthuis worden vervoerd.

Voor paarden, pony’s en ezels is een paardenpaspoort en een chip verplicht. Een eigenaar moet in het bezit zijn van een paardenpaspoort en moet dit altijd kunnen tonen. Registratie hiervan vindt plaats bij de erkende stamboeken of bij de sportorganisatie. Bij verkoop blijft het paspoort bij het dier.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 30-09-08 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: aangepast naar de regels voor op VN

Arabesk

Re: Welzijnscontroles op paardenmarkten door de AID

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:39

Wat heeft het wel of niet aanwezig zijn van een paardenpaspoort met welzijn te maken Verward

bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:06

Vindt ik ook kijk eens naar de conditcie van het paard/pony in zijn geheel dan mag je die chip houden.De tranen schieten in je ogen op de markten.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:19

dat valt ook wel weer mee hoor... Alles moet door 85000 controles tegenwoordig, alles wordt bekeken... een aantal jaren terug was het inderdaad echt heel erg, en kon iemand een paard met 4 dikke benen van de mok met een verse vleeswond nog doorlopen. Maar dat is tegenwoordig niet meer zo...

Het is belangrijk om er een paspoort bij te hebben zodat ze de entingen kunnen verifïeren... dus dat heeft wel degelijk met de gemoedstoestand van de paarden te maken

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:55

[quote een aantal jaren terug was het inderdaad echt heel erg, en kon iemand een paard met 4 dikke benen van de mok met een verse vleeswond nog doorlopen. Maar dat is tegenwoordig niet meer zo...

Het is belangrijk om er een paspoort bij te hebben zodat ze de entingen kunnen verifïeren... dus dat heeft wel degelijk met de gemoedstoestand van de paarden te maken[/quote]

Tja, een aantal jaar geleden ? Zag het vorig jaar nog hoor , 4 benen dik van de mok.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:47

En nu ook maar hopen dat de paarden die dan ook echt ziek zijn regelrecht afgemaakt zullen worden, van mij part ter plekke op de markt, zodat iedereen kan zien hoe het leed van zieke paarden kan worden bespaard, maar ja, da's mijn mening. Bloos

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 22:51

Waar ik me op markten vreselijk aan erger is de tendens om jonge veulens van minipony's voor de verkoop te scheren. Waarschijnlijk omdat ze dan meer op de (veel duurdere) Falabella's lijken en misschien meer opbrengen. Dan zie je pasgespeende veulens kleumen (vaak echt bibberen), al of niet onder een deken, die natuurlijk niet bij de koop is inbegrepen. Of ze staan met zijn drieen onder een veel te grote paardendeken, alsof dat helpt.
Als mensen zo'n schattig ding kopen als grasmaaier in de tuin of wei, staan ze in oktober zomaar in een open, koud, winderig en nat weiland, pasgespeend en pasgeschoren.
Deze geschoren veulens zouden niet meer toegelaten moeten worden tot de markt. Het is al erg genoeg dat er vaak veel te jong gespeende veulens aangeboden worden, maar dat is vaak niet hard te maken. Een leeftijdsverschil van enkele maanden is aan bijv. het gebit niet vast te stellen. Het paspoort is daarin ook niet betrouwbaar. Bij de aanvraag van een paspoort moet de aanvrager namelijk zelf een geboortedatum opgeven en dan maak je hem toch gewoon wat ouder....
Een bericht van deze strekking (over geschoren veulens) heb ik overigens ook aan de AID/VWA gestuurd. Als we dat nu eens allemaal doen? En dan ook een ingezonden brief aan de lokale kranten, dan is het zo afgelopen...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 05:47

Ben het helemaal met de meeste reacties eens.

Ze noeten idd eens gaan kijken naar het echte welzijn van de dieren.
Idd tegen het scheren van piepjonge veulens, en ook de magere scharminkels en de mokpatientjes.

Bah ik snap ook niet dat mensen voor hun plezier naar markten gaan Lips are sealed

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 07:01

Wi hebben van de week ook een veulen gekocht dat egschoren is (niet op een paardenmarkt, maar bij een particulier) Ik vind het echt te belachelijk voor woorden dat ze veulens vlak voor de herfst scheren om ze er mooier uit te laten zien, een liefhebber kijikt echt wel door de vacht heen. Het arme beestje staat inderdaad te bibberen.