Jaren heb ik Rogier verberne als dierenarts gehad .
Vond hem een fijn en zeer kundig man .
Was zelf via internet opzoek naar de boeken die hij geschreven had en kwam op dit artikel .
Hierin geeft hij aan dat paarden dalijk een van de weinige soorten vee is wat nog deskundig geholpen word en beter gemaakt word .
Wilde het graag met jullie delen . het artikel is van juni 2008 en had het verder nog niet gezien op bokt .
___________________________________________________________________________________________________
Met de juiste lichtval lijkt hij sprekend op George Bush senior. Maar hij heeft weinig van een politicus en is ook geen man van oorlog en onvrede, behalve dan als het gaat over zijn vak, de veeartsenij. Dat edele vak verdwijnt, vreest Rogier Verberne.
De veearts in ruste is een warme man, belezen, en een gedreven verteller, zo iemand die je na een uurtje of wat wilt toeroepen: schrijf een boek, man! Dat hoeft niet, Verberne (64 jaar, gescheiden) heeft al een boek geschreven. Al twee! Zijn tweede is net klaar, uitgegeven in eigen beheer, met (mooie) tekeningen van zijn zus Marisca.
Je woont alleen, maar de mens is een kuddedier, dokter.
,,Ja, maar een oude bok pas je nergens meer in, joh, haha. En het is hard werken als veearts, je maakt zomaar 75 uur in de week, ook vaak 's nachts. Dat is minder dan de boer er maakt, maar toch… Ik heb het toch ook zo ver laten komen, dat ik in de auto bijna in slaap viel en in de vangrail terecht kwam. Daar kwam een ontstoken rechterschouder bij. Ik deed toen op een avond zomaar bij driehonderd koeien een drachtigheidsonderzoek. En die koeien knijpen hun kont dicht als jij er in wilt. Daar hield ik dus een overbelaste rechterschouder aan over. En daar sukkel je als kleine zelfstandige mee door, hè. Toen ben ik links gaan werken, tot ook die schouder overbelast raakte. Weer naar de huisarts - en die heeft toen de pees geïnjecteerd in plaats van er naast. Tja, iedereen kan een fout maken. Kijk…''
Hij laat zijn bovenarm zien, met een merkwaardige deuk erin. Hé, wat staat die linkerduim trouwens raar. Ook hier is sprake van een medisch foutje. ,,Die duim had gespalkt moeten worden. Hoe ik er aan kom? Gevallen met de fiets, in de afdaling van de Pico Valeta, bij Granada, de hoogste berg van Europa. Daar heb ik nu artrose van, dat is blijvende schade, ja.''
Hoe komt het toch dat zo veel verstandige mannen zo veel gekke dingen doen. Waarom moet je altijd maar hoger, verder, sneller…?
,,Voor de liefhebbers is er in de Franse Alpen een tour met 28 cols als de Marmotte, de Alpe d'Huez, de Galibier, de grote jongens. Ik moet er nu nog eentje, op 8 augustus rijd ik de Mont Ventoux op. En dat is helemaal geen gekkenwerk, tenminste zolang je goed traint en je niet laat verneuken door die rottige Franse hotelletjes waar je 's avonds na zo'n rit een bordje eten krijgt dat alleen geschikt is voor bedlegerige bejaarden. Hard fietsen, goed eten! Ik neem tegenwoordig altijd extra boterhammetjes mee.''
Je boeken gaan over je belevenissen als veearts. Je verwacht als lezer romantische verhalen over het boerenleven, maar jij voorspelt de apocalyps: 'De veearts wordt begeleider van de productieketen voor melk en vlees; het optimaliseren van de vruchtbaarheid en melkproductie wordt zijn belangrijkste taak.'
,,Tja, dat eist de economie. Je ziet nog maar zelden dat een veearts een ziek dier geneest. Een big die niet kan schijten? Dat is een makkelijk rekensommetje: wat kost een big en wat kost een veearts per uur? Alleen de gezelschapsdieren en de paarden krijgen straks nog individuele aandacht bij ziekte. Kippen, varkens en koeien worden vernietigd als ze niet gezond zijn. Weg ermee! De veearts moet vooral een veterinair ondernemer zijn. Voor hem blijft straks de keizersnee over, maar zelfs die zie je af en toe al door de boer zelf gedaan worden. Ik heb vier zoons, ik ben blij dat ze geen van allen interesse hadden om veearts te worden. Over een jaar of vijf à acht gaat de opleiding voor veearts trouwens al dicht, vrees ik.''
De veearts wordt dus tegenwoordig ingezet om de productiviteit van het dier te optimaliseren, de winst in de keten zo hoog mogelijk te maken.
,,Je hebt al veeartsen die tegelijk zakenman zijn. In Berghem zit een veearts die tevens investeert in krachtvoer. Ik zal je een mooi verhaal vertellen. Voor mijn eerste boek maakte mijn zus ook de tekeningen, ik vroeg haar een koe te tekenen. Dat deed ze, eentje met horentjes. Maar die bestaan niet meer. Bij de kalfjes worden de pitten er al meteen uitgebrand. Met die horens komen koeien klem te zitten in het voerhek, dus passen we het dier aan aan de stal. Dat heet moderne landbouw. Vroeger had een koe een uiertje waar een liter of tien melk in kon. Nu zie je uiers waar 40 liter in gaat met een koetje erboven. Dat koetje vreet wel 40 of zelfs 50 kilo per dag. Een koe heet tegenwoordig een grootvee-eenheid. Het gevolg zijn kapitale fouten, zoals tijdens de mond- en klauwzeercrisis nog eens is gebleken: 26 gevallen, maar toch werden 260.000 dieren afgemaakt. Omdat iemand had uitgerekend dat vaccineren duurder is dan opruimen als het toevallig eens tot een uitbraak komt. Het is fundamenteel een stomme beslissing geweest, dat non-vaccinatiebeleid.''
Ik kan me niet herinneren voor het laatst een varken te hebben gezien.
,,Alles is economie! Varkens die buiten leven zijn lekkerder, maar groeien langzamer. En zijn daarom drie keer zo duur.''
Het varken wil naar buiten.
,,Natuurlijk, al was het maar omdat hij dan ouder mag worden.''
De wereldberoemde Bossche psycholoog en apenkenner Frans de Waal beweert in zijn laatste boek ('De aap en de filosoof', uitgeverij Contact) dat ook dieren, chimpansees en primaten tenminste, een moraal hebben. Maar de mens lijkt wel steeds grover en arroganter met dieren om te gaan.
,,De scheiding tussen mens en dier is héél smal. De mens is een der diersoorten, het grondpatroon is vrijwel volstrekt gelijk. Niet helemaal, maar vrijwel. Mensen en zoogdieren zouden naast elkaar moeten leven. In onze wereld is de merkerstechnologie handel, embryo-selectie dus. Als je daar iets over wilt weten moet je niet in het ziekenhuis zijn, maar bij Holland Genetics.''
We zitten in Nederland midden in de discussie over embryo-selectie, jij schrijft er al dan niet toevallig over in je boek.
,,Je kunt tegenwoordig al gesekst sperma kopen, voor 40 tot 70 euro per rietje, dat is één inseminatie- dosis. Dan heb je voor 95 % zekerheid dat je een vrouwelijk dier krijgt. En daar gaat het in de handel om, melk. Eng is de gedachte aan wat je op die manier met mensen kunt doen. En het gebeurt al, op grote schaal!''
Hij loopt naar de kast en komt terug met een boek: 'De weg naar Mekka' van Jan Leyers. ,,Kijk, hier staat het: in Iran wordt er al op 43 plekken onderzoek gedaan naar embryo-selectie, op één van die instituten worden jaarlijks 20.000 vrouwen geholpen. Er staat niet bij hoe dat gebeurt, maar ik kan me daar iets bij voorstellen. Je kunt op alles selecteren: intelligentie, fysieke gesteldheid, blauwe ogen, blond haar, de kans op kanker. Behalve sigaren roken en onder een tram lopen is ons hele leven erfelijk bepaald. Ze kunnen daar in Iran zo een paar honderdduizend wetenschappers 'kweken'. Of perfecte soldaten. Ik vind dat griezelig.''
Rogier Verberne
Geboren: 1943, Helden-Panningen.
Studie: 1962 gymnasium Eindhoven, 1970 dierenartsexamen Utrecht, 1986 promotie tot doctor in de geneeskunde.
Werk (onde meer): faculteit diergeneeskunde Utrecht: vanaf 1984 dierenartsenpraktijk in Den Dungen en Berlicum, vanaf 2000 ook voor paarden. Sinds 2003 met pensioen.
Boeken: 'Rogier Verberne, veearts en paardendokter, 1970-2003, verhalen uit de praktijk'. Auteur: Rogier Verberne. Illustraties: Marisca Bruinooge-Verberne.
Bron: Brabants Dagblad