Terschelling: koetspaarden op hol en in de sloot

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Terschelling: koetspaarden op hol en in de sloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 12:09

http://www.liwwadders.nl

De politie heeft zondagmiddag geassisteerd bij de afhandeling van een ongeval met paarden die op hol waren geslagen op de Badweg nabij Hoorn. Een 45-jarige man uit Terschelling West bestuurde een stel met twee paarden die door nog onbekende oorzaak op hol waren geslagen. Een andere man (leeftijd en woonplaats onbekend) wilde links afslaan de Badweg op.

Toen hij de bocht om was zag hij het tweespan op zich af komen denderen. De man reageerde alert door zijn wagenstel naar rechts te manoeuvreren maar sloeg daarbij over een paal de parkeerplaats op waarna zijn paarden ook op hol slaan. Het span was niet meer te houden en de man viel onder de wagen door. De paarden kwamen tot stilstand waarbij de passagiers en de voerman allebei met de schrik vrij kwamen.

De paarden van de man uit Terschelling West bedaarden in een smalle, droge sloot en konden er niet eigen kracht uitkomen. Dit is uiteindelijk gelukt met hulp van omstanders. Het enige letsel aan de paarden was een vleeswond die ter plaatse is behandeld door een veearts.

eilander

Re: Terschelling: koetspaarden op hol en in de sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:18

Ja ,we hadden een heftige marathon gister!!!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:22

Ben ik te dom of is dit nieuwsbericht een beetje onbegrijpelijk opgeschreven? Gelukkig valt het met de verwondingen van de betrokkenen dus mee.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 12:23

Het staat er idd half in tegenwoordige tijd Haha!
Ik zal het zo even aanpassen.

Edit: done.

arijanne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:31

was niet het enige ongeluk, hoor,bij ons op terschelling,het was gister een woelige dag bij ons.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:00

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:03

Het dubbelspan deed mee aan een marathon en raakte over een prullenbak van staatsbosbeheer heen.
Door de klap raakte de koetsier van de marathonwagen af en ging met nog iemand op de bok en de bakkenist achterop aan de haal.
Van tegengestelde richting kwam een huifkar aan volgeladen met toeristen die het spul aan zagen komen denderen.
De koetsier zou het duin in sturen om het dubbelspan te ontwijken maar raakte door het gestuiter ook van de bok en kwam onder de huifkar terecht en werd meegesleurd.
Vervolgens raakte de huifkar (met 3 paarden ervoor) gelukkig vast op een bult plaggen en ging het dubbelspan om in een droge sloot zodat verdere schade werd voorkomen.
Buiten wat bulten en schrammen en wat hechtingen bij de paarden en karren totall los is iedereen verder nog heel en alleen geestelijk misschien behoorlijk vd kaart.

Even eerder was er een enkelspan in diezelfde marathon ook de koetsier verloren en ging ook alleen met bijrijder verder.
Deze kon zo gauw de leidsels ook niet meer pakken en raakte op een paar betonnen palen en ging om.
De bijrijder werd uit de kar geslingerd en paard en wagen gingen ook alleen verder.
Namen een auto mee en werden tot slot opgevangen midden in het dorp.
Ook deze kar is aan grom maar mens en dier kwamen met de schrik vrij.

Het engste van dit hele gebeuren was eigenlijk wel al het publiek wat langs de hindernissen stonden met fietsen ed.
Dat er niks ernstigers is gebeurd is al een wonder op zich!!!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:05

Ongelooflijk idd dat zich geen persoonlijke ongelukken hebben voorgedaan.
Ik lees wel veel slecht nieuws m.b.t. het mennen de laatste tijd...

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:12

Het verhaal uit de Leeuwarder Courant hierboven klopt ook niet helemaal.
De koetsier was niet mnr Terpstra .
Dat is de eigenaar vd huifkar,
De koetsier was iemand anders en volgens mij zaten er meer mensen op die kar.
De woonplaats Oosterend is die vd koetsier en Rients woont in Hoorn.
Het is lekker door elkaar gehaald!!!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:22

Dus als ik het verhaal van eilander goed begrijp zijn er drie combinaties aan de kletter gegaan? Is dat gebruikelijk bij een marathon? Ik word in elk geval wel benieuwd naar het niveau van de deelnemers.

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:42

ik ken de mensen van het dubbelspan erg goed, zijn de ouders en de zus van mijn vriend Knipoog. ze zijn heel erg geschrokken en hadden het ook niet verwacht dat dit zou gaan gebeuren, want ze waren al een tijdje aan het oefenen voor deze maraton en het ging altijd goed.

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:04

Wat een verhaal!
Maar, als die kar op de grond ligt(verhaal van eilander) dan ligt het paard toch ook schuin?
Of had hij op tijd aan dat noodriempje/boutje getrokken?
x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:50

Die berichtgeving in de pers is idd anders dan het gegaan is.

Gelukkig geen persoonlijk letsel. De verzekeringsman op het eiland moet alleen overwerken van de week.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:43

Sientje schreef:
Dus als ik het verhaal van eilander goed begrijp zijn er drie combinaties aan de kletter gegaan? Is dat gebruikelijk bij een marathon? Ik word in elk geval wel benieuwd naar het niveau van de deelnemers.

Gelukkig niet zeg!!
Dit is absoluut GEEN promotie voor de mensport

het is overigens ook geen officiele wedstrijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:04

De mensport brengt risico's met zich mee, of dat nu in wedstrijdverband is of gewoon op zondagmiddag in het bos.
Bij eventing lees je net zo goed geregeld over ongelukken, dat is dan ook geen reclame, maar het is nu eenmaal een risicosport.

Één van de combinaties is in het bezit van de beker, want die hadden de laatste 3 jaar op rij gewonnen. Met het niveau van de deelnemers zit het dus wel goed. Waarom je daarover moet gaan speculeren Manie is mij niet helemaal duidelijk, alsof ervaren menners geen ongeluk zouden kunnen krijgen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:46

Ik zeg niks over het niveau van de deelnemers.
Waar je dat vandaan haalt is mij niet duidelijk Verward

En laten we de mensport aub behoeden voor de problemen die de eventing heeft gekend (veroorzaakt door de vele ongelukken).
Verder rijdt ik een aantal jaar SMW, maar zoveel ongelukken in één wedstrijd zijn echt een zeldzaamheid, vandaar mijn reactie dat het niet gebruikelijk is in de mensport.

Wel zie/lees je in de zogenaamde 'wilde wedstrijden' meer van dit soort toestanden dan in officiele wedstrijden.
Waar het aan ligt?? Geen idee, maar het is zeker geen goede reklame.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:50

Nouja, dat zei Sientje.

Normaal gesproken gebeurd er eigenlijk nooit wat. Dit keer was het 2 keer raak. Kan gebeuren. En dat doet het bij officiele wedstrijden ook.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:52

[***] schreef:
Nouja, dat zei Sientje.

Normaal gesproken gebeurd er eigenlijk nooit wat. Dit keer was het 2 keer raak. Kan gebeuren. En dat doet het bij officiele wedstrijden ook.

Dan moet je niet zeggen dat ik speculeer Knipoog

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:56

[***] schreef:
Nouja, dat zei Sientje.

Hoho... ik zei het niet, ik informeerde ernaar omdat ik nooit bij een menwedstrijd ben geweest (alleen demonstraties), maar het wel opvallend vind dat er maar liefst drie combinaties remloos aan de kletter gaan. Dan is het toch niet heel vreemd dat ik benieuwd ben naar het niveau van de deelnemers? Ben trouwens net zo benieuwd naar het parcours, was dat soms te ingewikkeld?

Dit was dus geen officiële wedstrijd? Wat is het verschil?

lucky18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:01

Ja inderdaad een heftige marathon en gelukkig geen letsel nee !!
Nee hoor het is niet normaal bij onze marathon maarja een ongelukje kan gebeuren en ik ken die mensen ook wel een (heel klein) beetje en het zijn zeker geen onervaren ruiters !

x Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:02

Bij 2 combinaties ging het mis, niet bij 3, één kwam een huifkarrit tegen.
Er kan altijd iets misgaan, dat hoeft niet aan een deelnemer of parcours te liggen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:03

Sientje schreef:

Bij KNHS wedstrijden is er altijd een Technisch Afgevaardigde die de de week vooraf hindernissen inspecteert, maar ook de wijze waarop de boel is afgezet en hoe de veiligheid van het publiek is geregeld.
Ook zijn er eisen aan het materiaal dat je gebruikt (oa ronde palen en geen bielzen om verwondingen te beperken).

Verder bestaat een officiele wedstrijd altijd uit 3 onderdelen, dressuur, vaardigheid (kegeltjesrijden) en de marathon.
De marathon bevat in de basissport 6 hindernissen.

Op wilde wedstrijden zie je vaak allerlei varianten, vaak meer hindernissen en meestal geen dressuurproef.
Mijn ervaring is dat deze wedstrijden vaak een ander 'menpubliek' trekken.
Ik ken genoeg menners die alleen wilde wedstrijden rijden omdat ze dan niet zo'n suffe dressuurproef hoeven te rijden.
Dat de dressuur de basis van alles is, wordt even vergeten Knipoog
Ook zie je vaker mensen die voor de lol een keer starten (er is immers geen startkaart nodig), ervaring speelt dan wel een rol.

Maar goed hiermee wil ik dus niks zeggen over hetgeen hier gebeurt is, ik was er niet bij.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:07

In beide gevallen schoten de koetsiers van de bok af.
En ja ,dan ben je een beetje stuurloos,he!!!
En dan willen ze nog wel eens wat harder lopen en een andere route kiezen dan dat de koetsier gekozen zou hebben.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:14

manie schreef:
Sientje schreef:

Bij KNHS wedstrijden is er altijd een Technisch Afgevaardigde die de de week vooraf hindernissen inspecteert, maar ook de wijze waarop de boel is afgezet en hoe de veiligheid van het publiek is geregeld.
Ook zijn er eisen aan het materiaal dat je gebruikt (oa ronde palen en geen bielzen om verwondingen te beperken).

Verder bestaat een officiele wedstrijd altijd uit 3 onderdelen, dressuur, vaardigheid (kegeltjesrijden) en de marathon.
De marathon bevat in de basissport 6 hindernissen.

Op wilde wedstrijden zie je vaak allerlei varianten, vaak meer hindernissen en meestal geen dressuurproef.
Mijn ervaring is dat deze wedstrijden vaak een ander 'menpubliek' trekken.
Ik ken genoeg menners die alleen wilde wedstrijden rijden omdat ze dan niet zo'n suffe dressuurproef hoeven te rijden.
Dat de dressuur de basis van alles is, wordt even vergeten Knipoog
Ook zie je vaker mensen die voor de lol een keer starten (er is immers geen startkaart nodig), ervaring speelt dan wel een rol.

Maar goed hiermee wil ik dus niks zeggen over hetgeen hier gebeurt is, ik was er niet bij.

Zoals je in de titel kunt lezen is deze wedstrijd op een eiland.
Wij kunnen niet aan de vaste wal marathon rijden want dat is niet te betalen.
Dus organiseren wij hier met de vereniging zelf een marathon.
Ja ,wij zijn "ander " publiek ja. En idd ,er is geen dressuurproef
En ik weet ook zeker dat er mensen zijn die idd geen zin hebben om zo'n suffe dressuurproef te rijden.
Maar de deelnemers bestaan oa uit huifkareigenaren die hun hele leven 6 dagen in de week hun eigen marathon rijden naar het Amelandergat en weer terug in de losse strengen!!!
Deze mensen doen niet onder voor een marathonrijder aan de wal.
Die redden zich over het algemeen wel.
Ze moeten alleen wel op de bok blijven zitten!!!