De paardenmeisjes, gehuld in bodywarmer en paardrijbroek, ontfermen zich over de pony's. Borstels komen tevoorschijn om de vacht glanzend te poetsen.
De manen en staart worden niet overgeslagen. Hier en daar worden paardenkoekjes uitgedeeld aan de lieve donzige veulentjes. De paardenhandelaren staan het oogluikend toe. "Zo worden de pony's lekker mak."
Mede dankzij het mooie weer was het zaterdag druk op de Brakelse ponymarkt. De markt werd vooral bevolkt door paardenmeisjes en handelaren. Ze verdrongen elkaar bij de zeventig pony's die aan de touwen vastgebonden stonden. Het publiek wurmt zich voorzichtig langs de pony- en paardenkonten. Al die Shetlanders zien er dan wel schattig uit, ze kunnen gemeen trappen of bijten. Een moeder duwt haar peuter beschermend de berm in als een hengst een stukje verderop een merrie ontdekt. Luid hinnikend laat hij van zich horen maar de merrie is daar niet van gediend. Ze legt haar oren in de nek en begint vervaarlijk met haar staart te zwiepen.
Hentje Verhoeckx (80) uit Kerkdriel heeft handel gedaan. Voor hem staat een zwartbonte hengst, net gekocht voor 110 euro. "Niet te duur", volgens de Kerkdrielse paardenhandelaar. Het beest wordt door een buurman meegenomen naar Kerkdriel, waar twaalf merries op hem staan te wachten.
Verhoeckx ziet eruit zoals je verwacht dat een paardenhandelaar eruit ziet. Pet op, stok in de hand en een sigarettenstompje in zijn mond. Hij bezoekt al jaren de ponymarkt in Brakel. "De handel wordt wel steeds minder. Ook dit jaar zijn er niet echt veel pony's." Een aantal handelaren om hem heen beaamt dat.
Volgens Bart Schreuders, voorzitter van de BOG die de ponymarkt organiseert, is het aantal pony's de laatste jaren toch redelijk stabiel. "Het zijn er wel minder geworden dan vroeger maar ik ben best tevreden. Er is ook het een en ander veranderd. De ponymarkt is een meerdaags evenement geworden. Met als hoogtepunt de ponymarkt op zaterdag."
Aan het begin van de markt staat Eliza van der Linden (22) uit Brakel met het jongste veulentje van de markt. Zondag pas geboren en nu al te koop. Maar wel samen met zijn moeder. "Jammer dat het een hengstje is, het is een mooi beestje. Ze krijgen ook veel belangstelling en ik heb al een goed bod gehad." Het veulentje heeft nog geen naam maar daar heeft ze al een oplossing voor. "Hij wordt vernoemd naar de nieuwe eigenaar." Nannet den Haan (9) uit Brakel aait twee minipony's. Het liefst zou ze zelf ook een verzorgpony hebben, waar ze lekker op kon rijden. "Daar zijn deze twee te klein voor."
Ook Marleen van Wijk (11) uit Nederhemert staat bij twee pony's. Vanochtend al vroeg was ze op de ponymarkt. "Deze pony's zijn van de vriend van mijn zus. Ik let er nu een beetje op. Wel jammer dat ze weggaan, ze zijn erg lief." Intussen worden de eerste pony's afgevoerd. De handelaren duiken de tent in, waar ze met elkaar de koop bezegelen met een biertje. Want ondanks dat het aanbod wat minder was, zijn er genoeg pony's van eigenaar gewisseld.
Ja ze krijgen volgens mij kalmeringsmiddel en dan nog zijn ze onrustig (vind je het gek als je de hele dag op de zelfde plek moet staan niet lekker kan eten en de hele tijd door iedereen bekeken en geaaid wordt)!!!