Dierenbescherming tegen veemarkt Apeldoorn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Dierenbescherming tegen veemarkt Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 08:14

www.agd.nl

Veemarkten zijn volgens de Dierenbescherming niet meer van deze tijd.

Daarom vraagt de organisatie het college van burgemeester en wethouders van Apeldoorn om geen vergunning voor een veemarkt in Apeldoorn af te geven.

De handel via de veemarkt, en het daarmee gepaarde transport van dieren, zijn volgens de dierenbeschermers een bron van stress, angst en lijden. Dit gaat ten koste van het welzijn van de dieren. Ook landelijk is de Dierenbescherming van mening dat veemarkten moeten worden afgeschaft.

Duke

Re: Dierenbescherming tegen veemarkt Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:43

Wat een stomme actie van de DB! Veemarkten zijn de enige plaats waar openbaar dieren worden verhandeld. Dus dit is de enige plek waar burgers zomaar binnen mogen komen lopen, evenals dierenliefhebbers en dus zelf kunnen zien hoe het eraan toegaat. Daarom is de omgang met vee op veemarkten juist (vooral de laatste jaren na alle beelden en incidenten) erg verbeterd. Juist de veemarktorganisaties zijn hier veel (met dierenwelzijn) mee bezig. Juist vanwege dit vergrootglas. Hier komen burgers en boeren en handelaren samen en is dus erg transparant.

Zonder veemarkten wordt toch wel verhandeld, maar dan op zogenaamde verzamelplaatsen. Hier kom je als burger niet zomaar het erf of. Dus wat de DB wil voorkomen met het sluiten van de markten (minder transport etc.) dat bereiken ze hier toch niet mee. Wel dat de handel in vee nog meer afgeschermd wordt van het publiek en buitenstaanders.

Dan heb ik het alleen nog maar over de maatschappelijke functie van de veemarkten. Er zit nog een heel economisch verhaal achter waarom veemarkten belangrijk zijn voor de Nederlandse veehouderijsector.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:05

Van mij mogen ze alle vee- en dierenmarkten afschaffen.Ik vind het een doffe ellende,ter meerdere glorie van de mensen .

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:08

Duke schreef:
Wat een stomme actie van de DB! Veemarkten zijn de enige plaats waar openbaar dieren worden verhandeld. Dus dit is de enige plek waar burgers zomaar binnen mogen komen lopen, evenals dierenliefhebbers en dus zelf kunnen zien hoe het eraan toegaat. Daarom is de omgang met vee op veemarkten juist (vooral de laatste jaren na alle beelden en incidenten) erg verbeterd. Juist de veemarktorganisaties zijn hier veel (met dierenwelzijn) mee bezig. Juist vanwege dit vergrootglas. Hier komen burgers en boeren en handelaren samen en is dus erg transparant.

Zonder veemarkten wordt toch wel verhandeld, maar dan op zogenaamde verzamelplaatsen. Hier kom je als burger niet zomaar het erf of. Dus wat de DB wil voorkomen met het sluiten van de markten (minder transport etc.) dat bereiken ze hier toch niet mee. Wel dat de handel in vee nog meer afgeschermd wordt van het publiek en buitenstaanders.

Dan heb ik het alleen nog maar over de maatschappelijke functie van de veemarkten. Er zit nog een heel economisch verhaal achter waarom veemarkten belangrijk zijn voor de Nederlandse veehouderijsector.

Ik ben het helemaal met je eens. Daarnaast is er ook vaak een braderie bij of een markt en veel gezelligheid. Ze kunnen beter ervoor zorgen dat er goed gecontroleert wordt dat iedereen met respect met de beesten omgaat dan het verbieden. Dus gewoon kijken hoe ze het kunnen verbeteren en dat uitvoeren.