Geschrokken paarden slaan op hol met menwagen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Geschrokken paarden slaan op hol met menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 16:38

www.kilroynews.net

Op de Dorpsstraat in Gees vond gistermiddag een voorval plaats, waarbij paarden betrokken waren.
Daar sloegen twee paarden, die een menwagen met twee mannen trokken, op hol, toen ze schrokken van ontsnappende lucht uit de remmen van een stilstaande schoolbus.
Eén man, die nog op de wagen zat, viel er van af, toen deze heftig begon te slingeren en kwam daarbij met een smak op het wegdek terecht.

De paarden dreigden het dorp in te rennen, maar de menwagen ramde een heg, kantelde enkele tientallen meters verder en kwam tot stilstand, toen de dieren aan beide zijden langs een boom op de kruising met de Kruisakkerweg wilden galopperen.

Klik hier en hier voor foto's.

Allejandro

Re: Geschrokken paarden slaan op hol met menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:41

zo gelukkig is het met een sisser afgelopen.
zeker flink schrikken Nagelbijten / Gniffelen !

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:43

Zal ook opeens dan een klap zijn voor die paarden, als ze opeens stil staan tegen een boom, uit volle galop..
Zijn de menner + man en de paarden er verder goed vanaf gekomen eigenlijk?

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:53

Wat een Geluk hebben ze nog gehad ! ..
Gevaarlijk .. Pling

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:17

Ligt het aan mij of zijn er de laatste tijd wel erg veel ongevallen met koetsen, wagens en karren..? Hoop dat alle betrokken er zonder kleerscheuren vanaf zijn gekomen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:34

Sientje schreef:
Ligt het aan mij of zijn er de laatste tijd wel erg veel ongevallen met koetsen, wagens en karren..? Hoop dat alle betrokken er zonder kleerscheuren vanaf zijn gekomen.

mij valt het op dat mensen die hun paard voor het eerst echt voor de wagen hebben, gelijk de weg op gaan.
ze zullen best verkeersmak zijn, maar een kar is weer wat anders als aan de hand, of onder het zadel.
heb er verder geen verstand van, maar viel mij altijd op.

moet wel een grote klap geweest zijn.
dat ze niets hebben is een klein wonder.

Alissia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:54

Woow, schrikken. Gelukkig hebben de mannen niks Haha!

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:18

gekvanfleur schreef:
Sientje schreef:

mij valt het op dat mensen die hun paard voor het eerst echt voor de wagen hebben, gelijk de weg op gaan.
ze zullen best verkeersmak zijn, maar een kar is weer wat anders als aan de hand, of onder het zadel.

Dat hoeft helemaal niet zo te zijn dat deze mensen voor het eerst de weg op waren. Ontsnappende lucht uit de remmen van vrachtwagens en bussen kun je nou éénmaal niet trainen en moet je in het echt tegen komen.
En het is gewoon een rot geluid vrij plotseling. Mijn paarden hebben er ook een hekel aan terwijl die echt wel verkeersmak zijn...
Er kan zoveel gebeuren onderweg waar je van op de kletter kan raken.. dan zou ik helemaal niet meer de weg opgaan, want je kunt het gewoon niet uitsluiten.. hoe verkeersmak ze ook zijn..
Ik spreek uit ervaring..

Sabzje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:19

Bah bah, Ik krijg er altijd de kriebels van als ik dit zo lees!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:19

Hennie, ik ben het helemaal met je eens: een paard kan altijd schrikken, hoe ervaren het ook is!! Vooral de lucht die ineens uit een bus of vrachtauto komt, daar schrik ik ook van!!
En ook ik spreek uit ervaring!!

Gelukkig is het nog enigzins goed afgelopen.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:50

gekvanfleur schreef:
Sientje schreef:

Dat hoeft helemaal niet zo te zijn dat deze mensen voor het eerst de weg op waren. Ontsnappende lucht uit de remmen van vrachtwagens en bussen kun je nou éénmaal niet trainen en moet je in het echt tegen komen.
En het is gewoon een rot geluid vrij plotseling. Mijn paarden hebben er ook een hekel aan terwijl die echt wel verkeersmak zijn...
Er kan zoveel gebeuren onderweg waar je van op de kletter kan raken.. dan zou ik helemaal niet meer de weg opgaan, want je kunt het gewoon niet uitsluiten.. hoe verkeersmak ze ook zijn..
Ik spreek uit ervaring..

helemaal mee eens. sissen is een vreemd geluid dat paarden nou eenmaal niet makkelijk thuis kunnen brengen, dit heeft niets te maken met de mate van verkeersmakheid

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:11

krijgt ineens een flashback!
dat is bij ons ook gebeurt gelukkig was dit wel in een bos met geen mensen of auto's in een kilometer omtrek in de buurt.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:03

Dat heb ik zien gebeurenik was erbij wij hebben die man geholpen!!:D

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:33

jeetje, dat is schrikken!
@ Snissje; hoe is het met de man en de paarden afgelopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:20

gekvanfleur schreef:
Sientje schreef:

Er gebeuren idd een hoop ongelukken de laatste tijd maar je weet ook niet wat er bij de meeste gevallen precies gebeurt is.
Soms zijn het gewoon stomme fouten van de menner zelf.
Bijvoorbeeld het afnemen van het hoofdstel terwijl het paard nog aangespannen staat, erg dom.
Of op pad gaan met een authentieke wagen die eigenlijklijk niet echt meer in goede staat is, hoe vaak hoor je niet dat er iets afbreekt.
Het tuig zit niet goed, bijvoorbeeld ze rijden met een ongeremde wagen maar hebben de broek niet goed zodat ze niet kunnen remmen op de broek.
Ook veel menners die met een paard op pad gaan die eigenlijk niet goed verkeersmak is ook niet erg handig.
Soms is het logisch dat het misgaat.

Wat het sissen betreft, ik kom vaak en veel verkeer tegen en naar mijn inziens kun je paarden wel degelijk trainen op dit geluid.
Die van ons schikken er niet meer van.
Een prettig geluid zal het niet zijn maar een paard hoeft er niet van aan de kletter te gaan.
Vraag me af of de koetsiers wel een geremde wagen hadden want zonder rem heb je ook maar weinig te zeggen.

Verder is het zo dat je als automobilist vooruit moet kijken en zo moet een koetsier dat ook doen.
Wanneer een bus passeert of welk voertuig ook dat remt waarbij lucht vrijkomt (sissen) kun je de paarden van te voren terugnemen en attenderen op het aankomende voertuig.
Ik wil niet zeggen dat het nooit fout kan gaan maar er kan bij veel situaties wel voorkomen worden dat het zo naar afloopt.

Overigens ga ik ook met jonge paarden meteen de weg op.
Bij mij zijn ze nog nooit aan de kletter gegaan maar dat komt ook doordat ik veel voor uit kijk.
Bij jonge paarden ben je nog scherper en kijk je nog verder vooruit.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 07:39

Geremd was de wagen wel, kan op de 2de foto de 2 pedalen zien.

Ilegra, je hebt gelijk, je kunt je paarden wel trainen op zulke geluiden. Maar toch kan er altijd nog een geluid komen wat de paarden niet kennen. Of ze schrikken toch van een geluid wat ze kennen, omdat ze een beetje druk zijn die dag....
Wij gaan met jonge paarden ook gewoon direkt de weg op. Dit kan best als je maar zorgt dat je goed voorbereid bent. Wij zetten bijvoorbeeld geen 2 onervarene paarden voor de koets en zijn altijd met z'n 2en. Ook laten we het halster bij een jong paard eronder.
Maar als ze echt schrikken, houd je er niks aan.....ook niet als je je goed hebt voorbereid...