Paarden vertrappen wandelpaden Augustinusga

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paarden vertrappen wandelpaden Augustinusga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 17:12

www.leeuwardercourant.nl

Dorpsbelang Augustinusga heeft het gehad met personen die met paarden de wandelpaden van het park De Bosk betreden.

,,Dy hynders fertrape hjir alles. It is in grut probleem”, weet Sjoukje van der Tuin van dorpsbelang. Vooral inwoners van Augustinusga die slecht ter been zijn, hebben door de gaten moeite te manoeuvreren over de wandelpaden. Ook wagen de paarden zich op het veld van de ijsbaan, in het centrale deel van De Bosk. Dorpsbelang vreest dat de paarden het drainagestelsel onder het veld vernielen.

linky

Re: Paarden vertrappen wandelpaden Augustinusga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:36

Dat moet je nou ook niet doen, met je paard over wandelpaden.................. zo krijgen alle ruiters een slechte naam!

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:40

Goh, blijven de voetgangers dan ook van de ruiterpaden af, zodat als jij langs komt galopperen je niet ineens vol op de rem moet omdat er een voetganger loopt waar hij niet hoort? En dan maar niet te spreken over mountainbikers die overal rijden terwijl zij ook speciale paden hebben maar toch nog het liefst gaan rondcrossen op het ruiterpad en praktisch door mij en mijn paard heen gaan?
Maar ze hebben wel gelijk, we hebben ruiterpaden, daar moeten we ook blijven ( daar hou ik me ook aan ), maar ik wou dat de rest van de wereld dat ook eens deed, blijven op de paden waar ze horen, in plaats van meteen moord en brand te schreeuwen als er een paard op de wandellpaden rijdt.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:52

Je hoort mensen ook niet in galop te passeren...

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:00

Dat doet ze toch niet, ze zegt juist dat ze het vervelend vind dat ze vol in de rem moet als een wandelaar op het ruiterpad tegenkomt. Ze brengt haar paard dus wel terug.

@ Inujojo: ik geef je gelijk maar van mij mogen wandelaars gerust op ruiterpaden maar dan moeten ze niet beginnen roepen als mijn paard uithaald naar hun happende hond of als ik hun niet meteen gezien heb. Zolang we respect voor mekaar hebben is er geen probleem maar jammergenoeg kunnen mensen die geen paarden hebben zich moeilijk inleven in onze wereld en toch ietwat aparte gedachtegang wat best wel jammer is.
Daarom vind ik eigenlijk ook dat er niet alleen voor auto's campagnes moeten zijn om te leren hoe zich te gedragen als ze een paard tegenkomen in het verkeer maar ook de wandelaars, mountainbikers en dat er door boswachters, opzichters op gelet wordt hoe men zich tegenover elkaar gedraagt. En daarbij mag zowel wandelaar op aangesproken worden.

@ Jose22: soms helpt het om een bericht goed te lezen en na te denken voor je antwoord, zo zijn er al veel discussies uit de hand gelopen

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:03

ik weet nog goed dat een boswachter op een inspraakavond een verhaal vertelde van en mevrouw die met haar Scoot mobiel was gevallen in het bos. Ze was met haar wielen in een wagenspoor terecht gekomen. Oh wat zielig n wat vernielde die marathon wagen toch de bospaden( notabene een menroute!)

Ik kon het niet laten, slecht van me, ik weet het. Maar ik ben toch opgestaan en heb gevraagd waarom iemand met een motorvoertuig geen bekeuring kreeg in het bos en een ruiter wel.....

M.i. is dit n nogal eenzijdig verhaal. Ik wacht wl op een reactie van iemand uit de buurt van Sint augustinusga

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:05

ik woon in de buurt en volgens mij valt het allemaal wel mee
zal morge is gaan kijke..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:54

Inujojo schreef:
Goh, blijven de voetgangers dan ook van de ruiterpaden af, zodat als jij langs komt galopperen je niet ineens vol op de rem moet omdat er een voetganger loopt waar hij niet hoort? En dan maar niet te spreken over mountainbikers die overal rijden terwijl zij ook speciale paden hebben maar toch nog het liefst gaan rondcrossen op het ruiterpad en praktisch door mij en mijn paard heen gaan?
Maar ze hebben wel gelijk, we hebben ruiterpaden, daar moeten we ook blijven ( daar hou ik me ook aan ), maar ik wou dat de rest van de wereld dat ook eens deed, blijven op de paden waar ze horen, in plaats van meteen moord en brand te schreeuwen als er een paard op de wandellpaden rijdt.

Het is een voetganger niet verboden om over ruiterpaden te wandelen hoor!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 21:01

amondi schreef:
.... een verhaal vertelde van een mevrouw die met haar Scoot mobiel was gevallen in het bos....
..... en heb gevraagd waarom iemand met een motorvoertuig geen bekeuring kreeg in het bos en een ruiter wel.....

Ehhh, misschien een rare vraag, maar waarom zou iemand met een scootmobiel een bekeuring moeten krijgen als hij/zij daarmee in het bos rijdt Verward ??
Je hebt in de regel een scootmobiel omdat je je anders niet kan voortbewegen (uitzonderingen daar gelaten Lips are sealed !). Je zou een mindervalide dan de kans ontnemen om überhaupt nog in een bos te kunnen komen! Daarbij maken die dingen nauwelijks herrie (iig geen vergelijk met een brommer/motor), produceren geen uitlaatgassen en snelheidsduivels kan je die mensen ook niet noemen Knipoog .
Als je zegt dat een scootbestuurder zich niet op een ruiterpad moet begeven, geef ik je volkomen gelijk Lachen .

Maar goed, de ruiters moeten zich idd niet op de wandelpaden begeven en op het veld van de ijsbaan hebben ze natuurlijk helemaal niets te zoeken.

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 21:02

Kan me de frustraties wel voorstellen, maar er zijn in die regio ook niet bepaald veel uitrijmogelijkheden...

Marije88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 21:55

Ik woon in dit dorp er zijn in dit dorp vele mogelijkheden om naar buiten te gaan met het paard. Er staan hekken en borden bij het bosje in kwestie dat er alleen voetgangers mogen komen. Het betreft een bosje, ondanks dat het bericht doet denken dat het een GROOT bos is. Het is een klein bosje, met 1 enkel wandelpadje en GEEN ruiterpaden, zoals ik al zei is er alleen toegang voor wandelaars.

Deze meiden, om wie het gaat hebben mij ook meerdere malen van de sokken gereden. Ze rijden asociaal hard met twee pony's op enorm smalle padjes. En het is gewoon levensgevaarlijk, ze galoperen als gekken en je moet maar in de bosjes springen als ze er aan komen, aan de kant gaan ze niet. Ik ben het dan ook zeer zeker eens met het dorpsbelang.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 05:34

Marije88 schreef:
Ik woon in dit dorp er zijn in dit dorp vele mogelijkheden om naar buiten te gaan met het paard. Er staan hekken en borden bij het bosje in kwestie dat er alleen voetgangers mogen komen. Het betreft een bosje, ondanks dat het bericht doet denken dat het een GROOT bos is. Het is een klein bosje, met 1 enkel wandelpadje en GEEN ruiterpaden, zoals ik al zei is er alleen toegang voor wandelaars.

Deze meiden, om wie het gaat hebben mij ook meerdere malen van de sokken gereden. Ze rijden asociaal hard met twee pony's op enorm smalle padjes. En het is gewoon levensgevaarlijk, ze galoperen als gekken en je moet maar in de bosjes springen als ze er aan komen, aan de kant gaan ze niet. Ik ben het dan ook zeer zeker eens met het dorpsbelang.

Das mooi, maar is het dan ook niet aan het dorpsbelang om naar de ouders van die meiden te stappen, of is het eerst met modder gooien nodig voordat er tegenwoordig een fatsoenlijk gesprek met de daarop bedoelde correctie wordt uitgevoerd. Lijkt mij niet meer dan normaal. Het is en blijft een dorp dus iedereen kent elkaar en weet dus ook wie deze meiden zijn, en waar zij wonen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 06:52

Citaat:

Dan moet dat maar wel eens gebeuren denk ik . Het is gewoon voor beide partijen levensgevaarlijk.
Misschien dat het in drenthe meevalt met vanwege lange rechte routes maar hier aan de kust zijn het alleen kronkel paden waar je dus hooguit 10 meter voor je uit kan kijken. Dan wil je echt niet om de bocht een kind op je pad hebben hoor.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 07:59

Cowgirl schreef:
Citaat:

Dan moet dat maar wel eens gebeuren denk ik . Het is gewoon voor beide partijen levensgevaarlijk.
Misschien dat het in drenthe meevalt met vanwege lange rechte routes maar hier aan de kust zijn het alleen kronkel paden waar je dus hooguit 10 meter voor je uit kan kijken. Dan wil je echt niet om de bocht een kind op je pad hebben hoor.

als dat verboden moet worden, dan wel graag met een nieuwe regel, namelijk dat je met een handpaard langs de wandelroutes mag!
anders blijft er geen route meer over voor mensen die met een paard aan de hand lopen, of een jong kind te pony begeleiden Lachen

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 08:04

het gaat hier vooral om de schade die de paarden aan een wandelpad toebrengen... ik denk dat wandelaars en fietsers niet zo heel veel schade aan een ruiterpad toebrengen.

gevaarlijk is het natuurlijk wel!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:43

linky schreef:
Dat moet je nou ook niet doen, met je paard over wandelpaden.................. zo krijgen alle ruiters een slechte naam!

Paardenpoep in voetgangersgebied, fietserbonden die hun pad moeten verdedigen.

Dit terwijl de ruiterij niet alleen op de openbare weg mag doch ook nog eens ruiterpaden en speciale rijgelegenheden heeft.

Het is met de toename van de ruiterij gewoon een kwestie van tijd voor de overheid maatregelen neemt en dan zijn álle ruiters daaraan gebonden.

hc