Courtney King-Dye reageert op schorsing van maand lang

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Courtney King-Dye reageert op schorsing van maand lang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 12:02

www.dehoefslag.nl

De tuchtcommissie van de FEI heeft de Amerikaanse dressuuramazone Courtney King-Dye voor een maand geschorst naar aanleiding van de positieve dopingtest van haar paard Mythilus op het middel Felbinac tijdens de Olympische Spelen. Courtney King verliest daarbij niet alleen haar dertiende plek in het individuele eindklassement. Team USA, dat op de vierde plek eindigde in de landenwedstrijd, verdwijnt eveneens uit de uitslag.

King zelf reageerde teleurgesteld op de beslissing van de FEI. ‘Ik ben me goed bewust dat de nuloptieregel geschonden is. De FEI heeft echter erkend dat onze bewijsvoering geloofwaardig was en dat er niet bewust medicijnen zijn toegediend bij mijn paard. Dan is het uiterst teleurstellend dat er binnen de bestaande regelgeving niet de mogelijkheid is me geen schorsing op te leggen.’ De zaak overziend lijkt het erop alsof de Amerikaanse slachtoffer is geworden van de huidige nuloptieregel waarbij ieder gehalte aan lichaamsvreemde stof, die bij een paard wordt gevonden, een dopingovertreding oplevert. Het middel Felbinac is een niet-steroïde ontstekingsremmer voor humaan gebruik en moet op de huid worden gesmeerd. Het is niet verkrijgbaar in de VS, enkel in China, Hongkong en Engeland, waar het ondermeer in drogisterijen te koop is.

King: ‘Het bij Mythilus gevonden gehalte bedroeg 14 nanogram per milliliter, terwijl er 7.500 tot 100.000 nanogram per ml. nodig is om werkzaam te zijn bij een rat. Ik heb nog altijd geen idee hoe mijn paard eraan gekomen is. Gezien het gehalte zou het in theorie als volgt gebeurd kunnen zijn. Een persoon smeert het middel op zijn knie, pakt een borstel, die weer door een andere persoon gebruikt wordt. Deze persoon geeft mijn groom een hand, waarna mijn groom m’n paard aanraakt.’ De maand schorsing was ingegaan op 21 augustus, waardoor King weer mag starten.

Verwant artikel:

[VN] Courtney King-Dye & Mythilus: uitspraak OS-dopingzaak

horseyfries

Re: Courtney King-Dye reageert op schorsing van maand lang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:07

Vind de FEI nu echt dat dit nog geloofwaardig en doordacht overkomt?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:25

sorry hoor maar dat smeer-knie-hand verhaaltje is wat ver gezocht. bij zoveel tussen-contacten is het geheel niet meer traceerbaar......

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:01

horseyfries schreef:
Vind de FEI nu echt dat dit nog geloofwaardig en doordacht overkomt?

Dat doet de FEI al jaren niet meer.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:30

spicegirl schreef:
sorry hoor maar dat smeer-knie-hand verhaaltje is wat ver gezocht. bij zoveel tussen-contacten is het geheel niet meer traceerbaar......

Dat is maar een voorbeeld, je vergeet de essentie: de hoeveelheid die gevonden is in verhouding tot de hoeveelheid die nodig is om daadwerkelijk enig effect te kunnen sorteren.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:24

spicegirl schreef:

Blijkbaar toch traceerbaar, hoewel het eigenlijk om een miniscule hoeveelheid gaat, die geen inwerking heeft, maar wel aantoonbaar is met alle supermoderne methodes.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:13

horseyfries schreef:
spicegirl schreef:

Dat is maar een voorbeeld, je vergeet de essentie: de hoeveelheid die gevonden is in verhouding tot de hoeveelheid die nodig is om daadwerkelijk enig effect te kunnen sorteren.

juist Ja

Als dit waar is vind ik het echt belachelijk dat er om zo'n reden een schorsing plaatsvind.
Dat ze uit het eindklassement verdwijnen oké, maar pfff waar gaat dit nou uiteindeijk om zeg?!

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:00

Rekenen is ook altijd leuk in dit soort gevallen:
Uitgaande van 14 ng per ml komen we op 14 ug per L.
Uitgaande van 50 L bloed komen we op 700 ug Felbinac in de bloedbaan van het paard.

Dit middel wordt als zalf aangebracht, dit bevat circa 30 mg per Gram zalf. Laten we zeggen dat 50% van dat goedje in de bloedbaan terecht komt, dat betekent dat 1.4 mg Felbinac moet zijn aangebracht in de vorm van zalf, voor het gemak afronden op 1.5 mg. Dit komt dan weer overeen met 1/20 gram zalf. Heel weinig .. maar de handenveeg theorie klopt niet.

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:46

Het blijft voor mij een raadsel dat zowel Courtney (die ik overigens heel graag mag) en haar vet-team blijft beweren dat dit middel alleen in 2 of 3 landen verkrijgbaar is, en zeker niet in Amerika. Terwijl je door eenvoudig te googlen het Amerikaanse patentnummer kan achterhalen, alsmede een groot scala aan tests die in Amerika omtrent Ferbinac zijn uitgevoerd door universiteiten, ziekenhuizen etc... Niet erg slim om dit ook nu weer te herhalen.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 07:08

henkb schreef:
Rekenen is ook altijd leuk in dit soort gevallen:
Uitgaande van 14 ng per ml komen we op 14 ug per L.
Uitgaande van 50 L bloed komen we op 700 ug Felbinac in de bloedbaan van het paard.

Dit middel wordt als zalf aangebracht, dit bevat circa 30 mg per Gram zalf. Laten we zeggen dat 50% van dat goedje in de bloedbaan terecht komt, dat betekent dat 1.4 mg Felbinac moet zijn aangebracht in de vorm van zalf, voor het gemak afronden op 1.5 mg. Dit komt dan weer overeen met 1/20 gram zalf. Heel weinig .. maar de handenveeg theorie klopt niet.

Jee.. jij bent echt goed in rekenen! Dan heb je gelijk, een halsklopje kan dit niet veroorzaakt hebben. Moeilijk dit soort gevallen!

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:07

@horsedances: maar dat er tests mee uitgevoerd zijn wil toch niet meteen betekenen dat het spul ook in dat land verkocht wordt?

(correct me if i'm wrong... )