Wervel waarschuwt voor duistere kant van paardensector

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Wervel waarschuwt voor duistere kant van paardensector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 10:50

www.vilt.be

Afbeelding
foto door Margreet

Paarden verdringen hoe langer hoe meer de koeien uit de Vlaamse weiden. Aan de opmars van de paardenhouderij zijn niet alleen positieve kanten verbonden, waarschuwt Wervel. "Het grootste probleem is de verrommeling van het landschap. Er worden weinig vergunningen aangevraagd voor de constructies die overal op het platteland opduiken", zegt woordvoerder Luc Vankrunkelsven, die terloops aanstipt dat niet alleen de paarden wit, zwart, grijs of bruin zijn. "Het geld dat omgaat in deze sector is dat ook".

Wervel loopt niet wild van nieuwe paardenstallen. "Terwijl de land- en tuinbouwers aan steeds meer verplichtingen moeten voldoen, geldt dat blijkbaar niet voor paardenhouders", merkt Vankunkelsven op. Hij vreest bovendien dat de paardenhouderij uitgroeit tot een concurrent voor de boeren en tuinders. "In sommige gemeenten gaat de grond van stoppende boeren voor 95 procent naar de bezitters van paarden".

Kapitaalkrachtige paardenliefhebbers hebben er volgens de Wervel in sommige streken voor gezorgd dat de prijs van grond verdrievoudigd is. "Soms wordt de prijs ook omhoog gestuwd omdat per hectare nog behoorlijk wat geld onder tafel moet gegeven worden", weet Vankrunkelsven, die er zich over verbaast dat de landbouwsector zelf er nauwelijks graten in lijkt te zien. "Landbouwbladen wijden vele bladzijden aan het paard en ministers promoten het economische belang van de paardenliefhebberij".

Volgens Wervel blijken paarden naast een eerlijke liefhebberij en het symbool van veralgemeende welvaart ook een goede belegging te zijn. "Een anonieme getuige heeft ons bevestigd dat het wel eens gebeurt dat kreupele paarden aangekocht worden voor pakweg 500 euro, waarna ze zogezegd verkocht worden aan een goede kennis voor een veelvoud van dat bedrag. Het paard moet niet van stal veranderen en het geld ook niet. Met een eenvoudige factuur met de vermelding 'ontvangen' is de onderlinge verkoop geklaard en zwart geld witgewassen", stelt Vankrunkelsven.(

Mi_Amore

Re: Wervel waarschuwt voor duistere kant van paardensector

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:54

Tja, je kunt het niet tegenhouden dat er steeds meer en meer paarden opduiken in weilanden. Je paard continu op stal houden is not done, en nu zeuren ze omdat er meer paarden op het land staan dan koeien? Hier in de geburen overheersen de koeien nog steeds. Van onze wei is het aangegeven hoeveel paarden er staan en alle regels en wetten zijn in orde. Ik huur van een koeienboer, misschien dat dat wel anders is.

En wat de verkoop betreft, ik koop altijd via een wettig contract. Wanneer is het voor die mannen dan wel in orde?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:42

Wat willen ze dan met al die leegkomende landbouwgronden? Huizen opbouwen? Laat ze er dan bos op aanplanten, kan er tenminste ook op meer plekken buiten gereden worden. Knipoog

Eerst moeten allen koeien in ligboxenstallen, varkens mogen al tijden geen buitenlucht meer zien en iedereen roept dat paarden meer naar buiten moeten. Als je ze dan buiten zet, en een stal vor ze bouwt wat toch ook wel prettig is is het ook niet goed Ach gut .
Wat willen ze nou eigenlijk?
Het is ook nooit goed of het deugt niet!

Onbetrouwbare handelaars zullen er altijd zijn en blijven, net zoals in de autohandel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:43

Over de constructies wordt geen leges betaald en over de verkoopprijs geen BTW. Dus geen geld in de overheids/gemeente kas : duidelijke reden voor geklaag vanuit de officiële instanties.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:04

Ja omdat ze zelf geld erin mislopen,vieze politieke spelletjes!

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:40

Ze maken er steeds meer regeltjes bij voor de boeren en het word voor kleinere boeren verdomt moeilijk om hun hoofd boven water te houden. Regels moeten vaak betaald worden en daarnaast nog de nodige kosten. Sommige denken dat er in de paardenbranche wat te halen valt en gaan paarden houden. En in veel gevallen verkopen ze idd de grond.

Ik denk dat ze beter eerst bij de regering moeten gaan kijken, voordat de BOEREN weer de schuld krijgen. Maarja, zo denkt Nederland nu eenmaal.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:46

Ik vind het niet gek hoor, maak het eerst eens mogelijk voor de boeren zonder de meest kromme regels. Dan praat ik verder.

ik denk persoonlijk dat het wel eens tijd word voor een wetgeving voor het zoveel mogelijk buiten zijn van paarden.(of in ieder geval mistens een x aantal uur buiten)
dan worden de stallen die dit wel doen tenminste niet zo monsterlijk duur doordat iedereen het moet.

want kom op: het is toch van de zotte dat ik geen stal met in de winter weidegang kan vinden?!
(of paddocks/uitloopstallen of iets dergelijks)

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:57

@ moonfish13
Ik bedoel maar Knipoog
En ze bouwen daarmee ook nog eens een goede weerstand op.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:48

Nicolle_ schreef:
Maarja, zo denkt Nederland nu eenmaal.

Volgens mij betreft dit België Haha!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:54

wat willen ze nu eigenlijk??
ze willen de koeien toch t liefst in stallen hebben vanwege de scheten die weet ik veel wat kunne produceren??
en ze willen varken enz toch ook in die flats gaan proppen die ze aan t bouwen zijn zodat tig duizende varkens koeien daarin kunnen vet gemest worden en naar de slacht kunnen vertrekken ...
en dan vinden ze t erg dat veel boeren overstappen op paarden:S:S en dat er meer paarden op de landerijen gezien worden...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:18

@nicolle, inderdaad... héél krom!
en schuilstallen of afdakjes of een boom mag je al helemaal niet neerzetten, dan staat je paard dus maar in weer en wind (als dat al lukt) zonder schuilmogelijkheid... dat vind ik geen optie.
dan nog de kosten áls je iets gevonden voor een gezelschapspaard erbij maakt het errug aantrekkelijk. Koe
En dan maar schreeuwen (vooral degene die die mogelijkheid wel hebben.) dat we onze paarden opsluiten in een stal en hoe slecht we wel niet zijn.
maarja dan wil je gewoon niet een paard km verder rijden natuurlijk.
onmogelijk hier..

je wil echt niet weten hoeveel meer je betaald, ipv 200, 290 euro en dan mogen ze wel 2 uur in de wei in de winter. Cool
en dat was dan ook de enige, zover ik tot nu toe heb kunnen vinden. Clown