Conflict in Spaanse Hoge Rijschool Wenen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Conflict in Spaanse Hoge Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-03 16:59

http://www.dehoefslag.nl/
http://www.dehoefslag.nl/

De Spaanse Hoge Rijschool in Wenen (Oostenrijk) met de wereldberoemde Lipizzaner-hengsten zal na 400 jaar een nieuw tijdperk ingaan. De eigenaar van de Rijschool, de Oostenrijkse overheid, maakte in 2001 al bekend dat zij de school wil privatiseren zodat het instituut weer uit de rode cijfers komt. Die privatisering zal met modernisering gepaard gaan. De overheid stelde onder andere voor meer publiek tot de trainingssessies toe te laten en het aantal hengsten te verdubbelen. De voorstellen vonden geen universeel gehoor. Met name Arthur Kottas, die als eerste ruiter al 22 jaar de scepter in de Hoge Rijschool zwaait, pleitte voor het behoud van de traditionele bedrijfsvoering. Nu de plannen vaste(re) vormen gaan aannemen, sluit Kottas niet uit dat hij de Rijschool eerder zal verlaten. ‘Ik heb nog drieëneenhalf jaar tot mijn pensioen te gaan, maar misschien ga ik wel eerder weg. Er is sprake van een belangrijk meningsverschil.’ Kottas wordt wereldwijd geroemd als instructeur in de klassieke dressuur. Gezien zijn uitspraken waarin hij zegt ruiters en amazones te willen helpen in de perfectie van het dressuurmatige werk met paarden en het behoud van de klassieke dressuur, ligt het lijn in der verwachtingen dat Kottas zijn carrière als instructeur zal voortzetten. (Bron: Horse and Hound)

© De Hoefslag, publicatie uitsluitend met bronvermelding

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 23:04

Jeetje, zou zonde zijn zeg als ze zelfs dat gaan privatiseren. Het is juist gaaf dat alles zo op de originele manier gaat. En dat het ook paardvriendelijk gaat.

Ik ben benieuwd hoe het af zal lopen Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 23:11

Ik zou persoonlijk horendol worden als ik daar zou moeten werken en er nieteens de ruimte is om nieuwe trainingsmethodes te gaan uitproberen. Iedere keer maar weer als een levend fossiel de oude technieken in praktijk te brengen. Stilstand is achteruitgang. Laat ze eens wat frisse wind door de stallen waaien. Het leven in dit zelfverkozen isolement moet toch echt zich aanpassen aan de tijd van vandaag.

Ik heb de Spaanse Rijschool vorig jaar in Ahoy mogen bewonderen, en ik moet zeggen dat ik het niveau bar slecht vond. Paarden die schrokken, ruiters die wel zaten als een huis, maar paarden die de rug wegdrukten, van voren galoppeerden en van achteren draafden...ik vond het geen potje.

Nee, de Spaanse Rijschool teert op de roem van vergane dagen...ik ben erg benieuwd wat de toekomst voor hen gaat brengen.

mssX
Berichten: 254
Geregistreerd: 18-12-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 20:46

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, maar goed. Maar waar ik vooral bang voor ben is dat als er geforceerd, verplicht meer hengsten moeten komen, de kwaliteit behoorlijk in kan zakken. Zou erg zonde zijn.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 04:14

masja schreef:
Jeetje, zou zonde zijn zeg als ze zelfs dat gaan privatiseren. Het is juist gaaf dat alles zo op de originele manier gaat. En dat het ook paardvriendelijk gaat.

Ik ben benieuwd hoe het af zal lopen Lachen



paardvriendelijk? Scheve mond

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 09:25

mssX schreef:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, maar goed. Maar waar ik vooral bang voor ben is dat als er geforceerd, verplicht meer hengsten moeten komen, de kwaliteit behoorlijk in kan zakken. Zou erg zonde zijn.


Vind je de kwaliteit dan nu zo denderend dan? En wat ook nog meer het probleem is: de Spaanse rijschool gaat in het najaar vaker op wereldtoernee....en ze nemen de besten hengsten mee (nou ja...wat er voor door moet gaan, ik vind het dus niks, maar baseer dit dan ook op één voorstelling)
Wat denk ja dat er dan thuis blijft om de toeristen die naar Wenen komen te vermaken? Juist, tweede keus.
De stoeterijen hebben meer hengsten met kwaliteiten dan je ooit in de rijschool kwijt zou kunnen. En de bedragen voor een goed gereden paard uit de school (die nu niet te koop zijn, maar dan misschien wel) kunnen ook een welkome aanvulling zijn op hun inkomen. Het is niet gezegd dat er dan ineens 30 hengsten tijdens de voorstellingen rondhuppelen. Maar mocht er eentje uitvallen, of meteen 15 op tournee gaan, kan er in ieder geval kwalitatief goed materieel thuisblijven....

mssX
Berichten: 254
Geregistreerd: 18-12-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 20:28

Ja, zit ook wel weer wat in. Ben het ook wel grotendeels met je eens in principe, maar toch...
Denk trouwens dat ik toen in Ahoy toch veelste ver weg zat om goed op details te kunnen letten, want zaten behoorlijk bovenin.