Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 13:22

En het meermaals in opspraak komen met verschillende paarden, o.a. Hakeem Foldager en Torveslettens Stamina en beschuldigingen van fraude helpen ook niet echt mee.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 13:24

Gini schreef:
Misschien geeft de 'elke keer' wel een idee?

Het is allemaal openbare informatie, ik quote mezelf van eerder in dit topic:
Veronica2 schreef:
Hier een link naar de FEI pagina van het betreffende paard waar alle resultaten staan die de merrie behaald heeft op FEI wedstrijden: https://www.fei.org/horse/106OD51#results

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 13:28

_San87_ schreef:
En het meermaals in opspraak komen met verschillende paarden, o.a. Hakeem Foldager en Torveslettens Stamina en beschuldigingen van fraude helpen ook niet echt mee.

Al eens onder "voorwaarden" gestaan in 2014... Enfin, het helpt allemaal niet aan hoeveel sympathie ik nog voor hem heb. Je kan wel zeggen "dat is 10 jaar geleden" maar in tussentijd blijven er voorvallen komen en dan bouwt het gewoon op. Gelukkig voor hem doet ie het met paarden en niet met criminele activiteiten want met zijn opbouw van feiten had ie al ettelijke jaren in de gevangenis gezeten. :+

nikkel

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 13:33

Ayasha, het wordt tijd dat, dat soort personen het privilege ontzegd wordt om nog ooit met paarden in contact te komen. Maar dat is uiteraard mijn persoonlijke mening.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 13:42

nikkel schreef:
Ayasha, het wordt tijd dat, dat soort personen het privilege ontzegd wordt om nog ooit met paarden in contact te komen. Maar dat is uiteraard mijn persoonlijke mening.

Daar ben ik het mee eens. IMO is het tijd voor grote schoonmaak in de sport. Kan het gebeuren? Ongetwijfeld.
Maar als je over een periode van tien jaar meermaals flink in opspraak komt en zelfs een keer onder toezicht geplaatst wordt van een rechter wb je trainingen en wedstrijden dan is het tijd dat de FEI een punt maakt en zegt "dit willen we niet."

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 14:20

De foefjes, trucjes vinden altijd achter gesloten deuren plaats, bijna nooit op het wedstrijd terrein. Ik ben met paardrijden opgegroeid in de tijd van barreren, blisteren en dopjes van bierflesjes tussen de bandages, maar dat is al enige tijd geleden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 14:34

BeFunny schreef:
Ik denk dat hij daar te arrogant voor is. En dat hij zich op zijn privé terrein veilig heeft gewaand. Ik kan het me gewoon niet voorstellen. Maar dat ik me dat niet kan voorstellen wil niet zeggen dat dat niet zo is. Ik heb echt veel gekkere dingen gezien hoor :j

Uit eigen ervaring weet ik dat de nodige stallen van A kader ruiters in Nederland nauwelijks toegankelijk zijn voor bezoekers. Hooguit op afspraak en dan zelden een training gezien. Achteraf begin ik te begrijpen waar dat mee te maken kon hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:03

Niet iedereen over 1 kam scheren..ben zelf wel regelmatig als insider op deze stallen geweest en merendeel gaat gewoon normaal/ goed met de paarden om op een paar rotte appels na.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:41

Veronica2 schreef:
Gini schreef:
Misschien geeft de 'elke keer' wel een idee?

Het is allemaal openbare informatie, ik quote mezelf van eerder in dit topic:
Veronica2 schreef:
Hier een link naar de FEI pagina van het betreffende paard waar alle resultaten staan die de merrie behaald heeft op FEI wedstrijden: https://www.fei.org/horse/106OD51#results

De informatie zit achter een betaalmuur. Kan je misschien omschrijven wat je met de link wilt aantonen?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 11:01

CharleyT schreef:
BeFunny schreef:
Ik denk dat hij daar te arrogant voor is. En dat hij zich op zijn privé terrein veilig heeft gewaand. Ik kan het me gewoon niet voorstellen. Maar dat ik me dat niet kan voorstellen wil niet zeggen dat dat niet zo is. Ik heb echt veel gekkere dingen gezien hoor :j

Uit eigen ervaring weet ik dat de nodige stallen van A kader ruiters in Nederland nauwelijks toegankelijk zijn voor bezoekers. Hooguit op afspraak en dan zelden een training gezien. Achteraf begin ik te begrijpen waar dat mee te maken kon hebben.

Helgstrand doet ook paarden verhandelen dus heeft regelmatig mensen op zijn terrein.

Ik zie het nu niet van wonden voor evt kopers verdoezelen. Want als ze het paard mee hebben dan zien ze dat daar wat zit en dat er wat opgesmeerd zit en dan gaan die mensen natuurlijk verhaal halen bij Helgstrand.

Voor een wedstrijd/proef lijkt het mij mij ook onwaarschijnlijk dat hij dat zou doen omdat het niet langdurig blijft zitten zonder dat het opvalt. Dan zou het kunnen op plekjes die al dicht zijn en waar nog geen vacht zit. Maar ook dat vind ik onwaarschijnlijk. Maar misschien vind hij dat dan mooier staan.

Helgstrand heeft nooit verdoezeld middelen te gebruiken als scharen,en sporen. En hij showt ook dat hij die echt gebruikt gewoon als hij zijn proeven rijd alleen al, dus dat hij dat ook doet op zijn stal dat vind ik niet verwonderlijk ;) . En ja dat daar spoorwonden verschijnen dat verbaasd mij niks. Hij is niet de enige helaas die zo rijd. Het is heel erg dat er zo gereden wordt. Maar zo lang die middelen niet verboden en afgestraft worden op het moment dat het ertoe doet want dat kost geldt en sponsors voor de ruiters. Dan blijft dat doorgaan. Iedereen die deze manier van rijden beloond met punten is hier ook schuldig aan IMO.

Het punt wat ik probeer te maken is niet dat hij bij Helgstrand allemaal goed gaat. Want dat kan elke leek wel een beetje inschatten als hem alleen al ziet rijden dat hij niet zo vriendelijk is voor het paard.

Maar dat dit stiekem filmen niet de manier is. Omdat de dingen die gebeuren als het gaat om spoorwonden en smeren met schoensmeer (als dat het al is) is toegestaan. Het is toegestaan om als een beest op een paard te zitten. Vandaar dat dat ook nog vaak voorkomt.

Als je wil bereiken dat dat stopt. Dan ga je om tafel met de organisatoren van de grote toernooien en laat je hun het beeld zien en zeg je er expliciet bij dat als ze daar blijven weg kijken er niks veranderd en dat je een programma aan het maken bent waar ook zij genoemd zullen worden, dan stuur je eerst een bericht naar Helgstrand dat je hebt gefilmd en dat je er met hem over wil praten alvorens je beelden aan derden laat zien. Dan pak je het grootser aan en laat je zien dat deze misstanden in de paardenwereld nog steeds getolereerd worden. In mijn ogen kan dat wel dus maar hoe dit is aangepakt is gewoon voor mij niet de juiste manier.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 11:06

Op dit ogenblik is dit de enige manier waarop je misstanden aan de kaak kan stellen. Als je gaat werken met het geïntroduceerde Amerikaanse systeem bij de volbloeds, dan krijg je aanzienlijk meer mogelijkheden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 13:18

Stiekem filmen is een redelijk effectieve manier om misstanden aan te kaarten. Ik zou niet weten waarom je mensen uit de wind moet houden en alleen maar op de allerlangzaamste, allerineffectiefste manier iets zou mogen veranderen... Ik vind dit een prima uitvoering van journalistiek. Misstanden ontdekken en aankaarten, en daarmee zorgen dat er wellicht verandering komt, die er niet komt als mensen gewoon nooit weten wat er zoal gebeurt. Het is overduidelijk dat de sportbonden (en echt niet alleen de FEI, maar ongeveer elke sportbond) niet geneigd is om misstanden aan te kaarten als ze die ook kunnen negeren. Pas met druk vanuit het publiek komen de veranderingen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 13:38

Met genoeg druk, wordt heel veel vloeibaar.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 13:42

Als er straffen op komen te staan dan kun je ook echt wat met beelden ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 14:27

Men kan nu ook wat met de beelden, als ze toestemming krijgen voor uitzenden: namelijk uitzenden, de discussie starten en wellicht al een verandering geven omdat het nogal negatief is voor de stal. En als er regels zouden komen, dan toch vooral vanwege dergelijke uitzendingen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 15:49

Mocht er daadwerkelijk rollkur worden toegepast is dat in Denemarken strafbaar.

Daarbij juist omdat hij in het openbaar al niet de zachtste ruiter is vrees ik voor wat hij achter gesloten deuren zou kunnen doen...

Morgen is de uitspraak, toch?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 15:53

Shadow0 schreef:
Men kan nu ook wat met de beelden, als ze toestemming krijgen voor uitzenden: namelijk uitzenden, de discussie starten en wellicht al een verandering geven omdat het nogal negatief is voor de stal. En als er regels zouden komen, dan toch vooral vanwege dergelijke uitzendingen.

Dan kunnen ze toch ook gewoon beelden gebruiken die al bekend zijn. En aantonen waarom dat niet eerlijk is tegenover paarden en dan mensen gaan uitsluiten van deelname aan proeven ;) en daarnaast toezicht en handhaving op dierenwelzijn en ook bij paardenhouderijen, maneges etc. En licenties en vergunningen intrekken als daar rare dingen gebeuren.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 16:06

Wat heeft het voor zin om beelden te gebruiken die toch al openbaar zijn? Dat was blijkbaar niet genoeg, medunks.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 16:08

princequillo schreef:
Wat heeft het voor zin om beelden te gebruiken die toch al openbaar zijn? Dat was blijkbaar niet genoeg, medunks.

Klopt. Maar het zou ernstig genoeg moeten zijn :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 16:36

BeFunny schreef:
Dan kunnen ze toch ook gewoon beelden gebruiken die al bekend zijn.

Als je alles hetzelfde wilt houden, dan kun je dat inderdaad doen. Als je daadwerkelijk iets wilt veranderen is het nutteloos.

Dus ik ben nu toch echt wel nieuwsgierig waarom jij het zo belangrijk vindt dat er niets verandert? Waarom ben je zo tegen het aan de kaak stellen van misstanden? Waarom vind je het belangrijker dat mensen prive hun dieren kunnen mishandelen (even los van of Helgstrand wel of niet daadwerkelijk mishandelt) omdat je hoe dan ook niet vindt dat het openbaar gemaakt mag worden, ook niet als dat de enige zinvolle manier is om iets te veranderen? Waarom vind je dat belangrijker dan al het andere?

Ik zou toch wel eens antwoord willen op die vraag. En ik ben bijvoorbeeld ook benieuwd of je vindt dat die zorginstelling die door Stegeman bezocht werd eigenlijk gewoon door had moeten kunnen gaan?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 16:48

BeFunny, juist doordat er geen gerichte controles zijn, gaan dit soort dingen fout. Diegene die weg kijken of vergoeilijken zijn in mijn optiek, net zo verkeerd als diegene die het delict plegen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 18:06

fransje23 schreef:
Daarbij juist omdat hij in het openbaar al niet de zachtste ruiter is vrees ik voor wat hij achter gesloten deuren zou kunnen doen...

Even uit nieuwsgierigheid, heb je hem wel eens zien rijden? Misschien op een wedstrijd ergens, of bij een clinic?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 18:35

nikkel schreef:
BeFunny, juist doordat er geen gerichte controles zijn, gaan dit soort dingen fout. Diegene die weg kijken of vergoeilijken zijn in mijn optiek, net zo verkeerd als diegene die het delict plegen.

Precies :j maar die genen die kijken niet alleen weg maar geven ook punten de beste man is een kampioen geweest hè veelvoudig zowel in het zadel als met zijn gefokte paarden . En gewoon door te rijden en doen zoals hij doet.

Willen we daar dus verandering in brengen moet daar om te beginnen eerst iets veranderen. Want ook filmpjes van andere topruiters showen dat het daar al mis gaat. En dat is meer dan erg genoeg om iets te moeten willen doen (dat zou niet moeten komen van stiekume filmpjes bij iemand op privé terrein). En dat zou al moeten komen vanuit de mensen daar van de organisatoren, juristen, medewerkers, Grooms, instructeurs, dierenartsen noem maar op. Dat zijn blijkbaar geen paardenliefhebbers want als dat wel zo was dan zouden die daar niet eens naar kunnen kijken laat staan met de winst naar huis laten gaan.

Boeit het mij dat Helgstrand gestraft wordt? Geen fuck. Dat hadden ze 15 of misschien zelfs 20 jaar geleden al moeten doen. Maar in de wetenschap dat hij en anderen zo met paarden omgaan werden die toernooien gehouden en ook de organisatoren daarvan verdienen geld.

Voor mij begint het dus daar. Daar kan een verschil gemaakt worden waarbij de regels ook voor iedereen gelijk zijn. Dat wat daar gebeurd wordt ook internationaal tentoongespreid en is een voorbeeld voor de rest :j

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 19:37

We zien wel wat de rechter er van vind. Voordat de nieuwe regels werden ingevoerd bij het volbloed koerswezen in Amerika, was men ook 10 jaar verder. Nu komt deze zaak binnenkort bij het Hoog Gerechtshof, omdat er mensen zijn die het een en ander blijven betwisten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:33

BeFunny schreef:
dat zou niet moeten komen van stiekume filmpjes bij iemand op privé terrein).

Maar leg nou eens uit waarom je vindt dat misstanden niet naar buiten gebracht moeten worden?

Citaat:
Boeit het mij dat Helgstrand gestraft wordt? Geen fiets. Dat hadden ze 15 of misschien zelfs 20 jaar geleden al moeten doen.

Maakt het je uit of er voor de paarden wat verandert? Het is makkelijk om te vinden hoe het in theorie zou moeten gaan, maar daar heeft een paard toch ook niets aan.

Citaat:
Voor mij begint het dus daar. Daar kan een verschil gemaakt worden waarbij de regels ook voor iedereen gelijk zijn. Dat wat daar gebeurd wordt ook internationaal tentoongespreid en is een voorbeeld voor de rest :j

Je vindt het tentoonspreiden juist niet nodig, en bijvoorbeeld de Rollkur is al verboden in Denemarken en wordt sinds het verboden is volgens mij niet meer in het openbaar gedaan - maar blijkbaar wel achter gesloten deuren. Maar dat is ok, want het is achter gesloten deuren en daar moeten we vooral niets mee doen? Ik snap echt niet wat je dan wilt.