Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 08:56

Fijn dat de operatie geslaagd is. Dat het bot weer aan elkaar vast zit zal al veel verlichting geven.

Nu wordt het afwachten hoe de rest van de revalidatie gaat verlopen. Hopelijk is dat zonder noemenswaardige complicaties. Over een aantal maanden kunnen we pas op z’n vroegst stellen of het hele proces succesvol is geweest en of het voor Furion de moeite waard was. Ik heb het al eerder gezegd, laten we niet vergeten dat Unas al een paar jaar het grootste deel van zijn dagen samen met dit paard doorbracht en hij zijn paard toch echt wel door en door moeten kennen. Hij heeft in die paar jaar meer quality time met zijn paard gehad dan menig bokker in heel hun paardenleven weet te bereiken. Laten we ook niet vergeten dat dit paard praktisch elke dag geprikkeld is met nieuwe situaties. Dat dit paard flink wat kilometers in de benen heeft over verschillende ondergronden en dus flink gehard is. Dat in tegenstelling tot het gros van onze paarden, die voor een groot deel enkel in een veilige omgeving aan het werk zijn, op een perfecte bodem bewegen etc etc. In dat opzicht heeft Unas ongehinderd door kennis zijn paard onbewust beter voorbereid op deze grote uitdaging dan wij dat doen voor onze paarden op dat strakke weiland en die perfecte Agterberg bodem. De vele risico’s die hij dan neemt doen daar dan jammer genoeg weer afbreuk aan en hebben mede geleid tot deze situatie.

Wat ik wil zeggen is dat we de veerkracht en hardheid van Furion misschien niet moeten onderschatten. Ook kan er vanuit zijn internationale netwerk een perfecte plek voor hem gevonden worden, waar hij lekker gras kan maaien. Een rille dressuurbok die van elke verandering direct 4 dagen overstuur is, alleen gewend is om zijn pezen en voeten te prikkelen op een perfecte bodem zal vast een heel ander resultaat geven tijdens de revalidatie dan Furion. Ik vind een paard 2000km laten reizen met een gebroken been wreed, maar eerlijk gezegd zie ik een paard staan dat het transport prima heeft doorstaan. Mijn referentiekader is dat ik om me heen vooral paarden zie, die met wat pijntjes hier en daar, ook heel snel fysiek en mentaal inleveren. Vanuit dat refentiekader heb ik dus een mening over deze situatie. Eerlijk gezegd ben ik door hoe Furion zich er tot nu toe doorheen slaat wat minder standvastig geworden daarin.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 08:56

7ofhearts schreef:
Suliko schreef:
Er zitten inderdaad uitspraken tussen die voortkomen uit bezorgdheid, daar heb ik weinig problemen mee. Er zitten echter ook heel veel uitspraken tussen die volkomen respectloos zijn en die in andere topics absoluut niet getolereerd zouden worden.

Zelfs dat kan gezegd worden uit een emotie.
De man zelf doet ook uitspraken op social media waar je je vraagtekens bij kan zetten.
En daarmee praat ik het andere niet goed……. Het is wel een gevolg.

En eerlijk gezegd vind ik het wel goed dat dit topic nog loopt zoals het loopt.
Geen mod die zich geroepen voelt om in te grijpen of te waarschuwen…….en bokkers onder elkaar doen het ook behoorlijk netjes.

Je hoeft het niet eens te zijn met een ander.
En soms zeg of denk je daar wat van……. En soms niet.
Prima toch?

Ik denk dat onze normen en waarden dan echt mijlen ver uit elkaar liggen. In ieder ander topic hadden de moderators al lang en breed ingegrepen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:00

Denk dat dat wel meevalt. Kan me een topic van mezelf herinneren waar ik voor van alles en nog wat werd uitgemaakt en mijn dochter de dood in leek te jagen waar geen ene mod in heeft gegrepen ondanks alle veel te nare uitspraken.

Ook allemaal aannames die naar me gegooid werden hoe bokkers ons zagen en die precies leken te weten hoe het er hier aan toe ging. Zeer respectloze reacties maar er kwam niemand tussen.
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 30-04-24 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:05

Tazzey schreef:
Mijn mening over de behandeling hou ik voor me, daar is al genoeg over gezegd.

Ik verwonder me wel dat het gedrag van bepaalde personen hier wordt toegestaan ondanks TEM’s.
De diagnoses en aannames vliegen om je oren. Dit topic is inmiddels niet meer en minder dan ordinaire roddelpraat.

Ik wilde bijna reageren of ze geen leven hebben o.i.d dat ze daarom enkel maar kritiek kunnen leveren.

Zelfs de kliniek ziet er niet uit! :roll:

Elisa2

Re: Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:10

Typisch Bokt helaas.

Even wat anders, hebben jullie het nieuwe filmpje al gezien waaruit hij uit de operatie naar zijn stal strompelt? Ik vond het best heftig..je kan duidelijk zien dat hij zijn geopereerde been niet kan belasten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:11

Het been is helemaal stijf. We gaan het zien hoe het verder gaat.... :(:)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:12

Ik citeer met instemming
3heathcliff5 schreef:
Laten we ook niet vergeten dat dit paard praktisch elke dag geprikkeld is met nieuwe situaties. Dat dit paard flink wat kilometers in de benen heeft over verschillende ondergronden en dus flink gehard is. Dat in tegenstelling tot het gros van onze paarden, die voor een groot deel enkel in een veilige omgeving aan het werk zijn, op een perfecte bodem bewegen etc etc. In dat opzicht heeft Unas ongehinderd door kennis zijn paard onbewust beter voorbereid op deze grote uitdaging dan wij dat doen voor onze paarden op dat strakke weiland en die perfecte Agterberg bodem. De vele risico’s die hij dan neemt doen daar dan jammer genoeg weer afbreuk aan en hebben mede geleid tot deze situatie.

Wat ik wil zeggen is dat we de veerkracht en hardheid van Furion misschien niet moeten onderschatten. (...) Een rille dressuurbok die van elke verandering direct 4 dagen overstuur is, alleen gewend is om zijn pezen en voeten te prikkelen op een perfecte bodem zal vast een heel ander resultaat geven tijdens de revalidatie dan Furion. Ik vind een paard 2000km laten reizen met een gebroken been wreed, maar eerlijk gezegd zie ik een paard staan dat het transport prima heeft doorstaan. Mijn referentiekader is dat ik om me heen vooral paarden zie, die met wat pijntjes hier en daar, ook heel snel fysiek en mentaal inleveren. (...) Eerlijk gezegd ben ik door hoe Furion zich er tot nu toe doorheen slaat wat minder standvastig geworden daarin.

De 'diersoort paard' is tot veel meer in staat dan wat ikzelf /"de gemiddelde bokker" vraag/vragen van een paard.
Daar hebben we argumenten voor, en ik heb geen spijt van de Agterbergbodem, maar ik ga met een gerust hart naar buiten.
Persoonlijk vind ik 'dat het bos elke dag anders is' (zeker om deze tijd van het jaar) met welke honden, andere paarden, andere mensen en dieren - en soms werkzaamheden - je allemaal tegenkomt.
Maar vergeleken met Furion is het uiteraard heel weinig.
.... woestijnarabieren deden dat vroeger zo. Men neme één of een paar paarden en dan maandenlang op weg. Het zit in het ras om dit te kunnen.
('Endurance', zeggen we dan in de sport.)

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:21

Het zou super zijn als mensen die de mogelijkheid hebben wat beeldmateriaal kunnen plaatsen.
Voor mensen als ik bijv???

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:23

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:36

... als mens die is geopereerd na een botbreuk: de eerste 24 à 48 uur zijn 'niet leuk'.
(Zo drukte de arts zich uit - en ik vond dat het wel klopte.)

(Uiteraard kan één en ander afhangen van wat er precies gedaan is, botten zetten, nieuw aangegroeid bot wegslijpen, schroeven boren, etc etc etc.)

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:48

Dank voor de link.

Ik denk dat temmen mogelijk minder belangrijk is omdat dit niet over een Bokker, of zelfs Nederlander gaat. De kans dat Xu last zou hebben van soms wat verregaande speculaties is nihil.

Ik heb zelf wel eens een bot gebroken, ook geopereerd, en was niet mals. Revalidatie van pezen en spieren (gewrichten) neemt makkelijk een jaar voor het helemaal pijnvrij is (en er blijven ook weleens her en der (bewegings)beperkingen). Het is weer eens heel lastig dat paarden niet kunnen praten. Na enkele maanden ziet hat van de buitenkant misschien oke uit, terwijl hij (of ik) daar dus nog serieuze last van kan hebben. Ook gewoon zeurende pijn, zonder dat er eens beweging te pas komt.

Ik heb zelf moeite met kijken naar lijdende dieren. Als je 100% zeker weet dat het goed komt, dan is het makkelijker, maar als je niet zeker weet... ik krijg een knoop in mijn maag en algehele stresstoestanden in mijn lichaam. Nou, duimen dat Furion zijn perikelen niet voor niets zijn!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:51

Het erge voor een paard is dat deze een been veel moeilijker kan ontlasten dan dat een mens dit kan. Ik maak me dan ook wel zorgen voor overbelasting op de andere benen. Oververmoeidheid door niet goed kunnen liggen/ slapen etc. Ik hoop ook echt dat alles niet voor niks zal zijn geweest en hij overal goed doorheen gaat komen.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:53

Er is weer een filmpje geplaatst op Facebook van het lopen.
Niet zo wankel als gisteren..

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:56

Als ik dat laatste filmpje kijk valt het me echt heel erg mee hoe ie loopt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:58

Slim. Andere been verlengd met een hoefschoen waar een verhoging in zit (denk ik). Hij loopt er goed bij.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 10:05

Valt idd niet tegen!

Dan maar hopen, wat Elisa zegt, dat liggen & opstaan ook nog kan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 10:13

Die verhoger hadden ze voor de operatie ook al. Inderdaad erg slim.
Dar loopt hij inderdaad niet verkeerd. Hopelijk een voorbode voor de restvan het herstel.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 10:37

Ann schreef:
Zoolgangster schreef:
Ik denk dat dat paardje zo goed met nieuwe situaties omgaat, doordat hij niet eeuwig opgesloten zit in een stal plus paddock met postzegelweilandje , plus eeuwig hetzelfde rondje in het bos. Juist in zijn onbenulligheid heeft Unas dat paard onbewust aan nieuwe situaties gewend, gewoon door hem overal mee naar toe te nemen. Dat deed men vroeger met íeder paard!

Bovenstaande vind ik erg interessant. Zou het ras van het dier (AV) ook meespelen? Het lijkt me sowieso een slim paard, ook al komt hij weleens in benarde situaties te zitten omdat hij nog hengst is en zijn instinct volgt. Denk dat als hij een ruin was geweest het een stuk relaxter was gegaan op hun reis.

Dat denk ik ook dat de reis hoogstwaarschijnlijk met minder ongelukken verlopen was als Furion een ruin was geweest. Wat dat betreft was het pech dat Unas nou net uit Spanje een paard meeneemt... daar wordt standaard niet gecastreerd, behalve bij grote gedragsproblemen.

Wat het ras betreft, ja, ik denk dat een Arabier harder is dan een warmbloed. Ik heb vroeger vergelijkingen gelezen van beide typen, Arabier en warmbloed, en de Arabier zou letterlijk harder beenwerk hebben, een grotere botdichtheit per vierkante centimeter, maar ik weet niet of dat tegenwoordig nog beweerd wordt.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 10:45

Elisa2 schreef:
https://www.facebook.com/reel/450624847442543

Hier is de link naar het filmpje waar hij uit de operatie komt.

Het wordt nog een spannende tijd de komende tijd denk ik..arm stumperdje.

Ik kan deze niet zien?
Waarschijnlijk omdat ik geblokt ben door unas op fb.?

Is het filmpje geplaatst door de kliniek?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 10:46

Toch heel voorzichtig blij met hoe jullie Furion beschrijven.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 11:01

Zo dat filmpje van vandaag ziet er wel beter uit inderdaad! Hopelijk komt alles gewoon goed met hem!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 11:03

Fijn dat het er voor nu hoopvol uitziet.
Nu duimen op een voorspoedig herstel.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 11:11

Ponytante schreef:
Dank voor de link.

Ik denk dat temmen mogelijk minder belangrijk is omdat dit niet over een Bokker, of zelfs Nederlander gaat. De kans dat Xu last zou hebben van soms wat verregaande speculaties is nihil.

Ik heb zelf wel eens een bot gebroken, ook geopereerd, en was niet mals. Revalidatie van pezen en spieren (gewrichten) neemt makkelijk een jaar voor het helemaal pijnvrij is (en er blijven ook weleens her en der (bewegings)beperkingen). Het is weer eens heel lastig dat paarden niet kunnen praten. Na enkele maanden ziet hat van de buitenkant misschien oke uit, terwijl hij (of ik) daar dus nog serieuze last van kan hebben. Ook gewoon zeurende pijn, zonder dat er eens beweging te pas komt.

Ik heb zelf moeite met kijken naar lijdende dieren. Als je 100% zeker weet dat het goed komt, dan is het makkelijker, maar als je niet zeker weet... ik krijg een knoop in mijn maag en algehele stresstoestanden in mijn lichaam. Nou, duimen dat Furion zijn perikelen niet voor niets zijn!

Sluit ik me helemaal bij aan. Ik vraag me daarnaast ook af of de ervaring voor een vluchtdier anders is dan voor iets wat zich niet zo snel kwetsbaar kan voelen.

Maar desondanks vind ik het nieuwe filmpje een positief beeld geven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 11:21

In de natuur is alles kwetsbaar, vluchtdier of niet.
Een gewond roofdier is ook gewoon de klos.
Sterker nog die zal simpelweg verhongeren omdat het niet snel genoeg is om prooien te vangen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 11:22

Op het filmpje ziet het er zeker niet verkeerd uit!