Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
7ofhearts schreef:Suliko schreef:Er zitten inderdaad uitspraken tussen die voortkomen uit bezorgdheid, daar heb ik weinig problemen mee. Er zitten echter ook heel veel uitspraken tussen die volkomen respectloos zijn en die in andere topics absoluut niet getolereerd zouden worden.
Zelfs dat kan gezegd worden uit een emotie.
De man zelf doet ook uitspraken op social media waar je je vraagtekens bij kan zetten.
En daarmee praat ik het andere niet goed……. Het is wel een gevolg.
En eerlijk gezegd vind ik het wel goed dat dit topic nog loopt zoals het loopt.
Geen mod die zich geroepen voelt om in te grijpen of te waarschuwen…….en bokkers onder elkaar doen het ook behoorlijk netjes.
Je hoeft het niet eens te zijn met een ander.
En soms zeg of denk je daar wat van……. En soms niet.
Prima toch?
Tazzey schreef:Mijn mening over de behandeling hou ik voor me, daar is al genoeg over gezegd.
Ik verwonder me wel dat het gedrag van bepaalde personen hier wordt toegestaan ondanks TEM’s.
De diagnoses en aannames vliegen om je oren. Dit topic is inmiddels niet meer en minder dan ordinaire roddelpraat.
3heathcliff5 schreef:Laten we ook niet vergeten dat dit paard praktisch elke dag geprikkeld is met nieuwe situaties. Dat dit paard flink wat kilometers in de benen heeft over verschillende ondergronden en dus flink gehard is. Dat in tegenstelling tot het gros van onze paarden, die voor een groot deel enkel in een veilige omgeving aan het werk zijn, op een perfecte bodem bewegen etc etc. In dat opzicht heeft Unas ongehinderd door kennis zijn paard onbewust beter voorbereid op deze grote uitdaging dan wij dat doen voor onze paarden op dat strakke weiland en die perfecte Agterberg bodem. De vele risico’s die hij dan neemt doen daar dan jammer genoeg weer afbreuk aan en hebben mede geleid tot deze situatie.
Wat ik wil zeggen is dat we de veerkracht en hardheid van Furion misschien niet moeten onderschatten. (...) Een rille dressuurbok die van elke verandering direct 4 dagen overstuur is, alleen gewend is om zijn pezen en voeten te prikkelen op een perfecte bodem zal vast een heel ander resultaat geven tijdens de revalidatie dan Furion. Ik vind een paard 2000km laten reizen met een gebroken been wreed, maar eerlijk gezegd zie ik een paard staan dat het transport prima heeft doorstaan. Mijn referentiekader is dat ik om me heen vooral paarden zie, die met wat pijntjes hier en daar, ook heel snel fysiek en mentaal inleveren. (...) Eerlijk gezegd ben ik door hoe Furion zich er tot nu toe doorheen slaat wat minder standvastig geworden daarin.
Ann schreef:Zoolgangster schreef:Ik denk dat dat paardje zo goed met nieuwe situaties omgaat, doordat hij niet eeuwig opgesloten zit in een stal plus paddock met postzegelweilandje , plus eeuwig hetzelfde rondje in het bos. Juist in zijn onbenulligheid heeft Unas dat paard onbewust aan nieuwe situaties gewend, gewoon door hem overal mee naar toe te nemen. Dat deed men vroeger met íeder paard!
Bovenstaande vind ik erg interessant. Zou het ras van het dier (AV) ook meespelen? Het lijkt me sowieso een slim paard, ook al komt hij weleens in benarde situaties te zitten omdat hij nog hengst is en zijn instinct volgt. Denk dat als hij een ruin was geweest het een stuk relaxter was gegaan op hun reis.
Elisa2 schreef:https://www.facebook.com/reel/450624847442543
Hier is de link naar het filmpje waar hij uit de operatie komt.
Het wordt nog een spannende tijd de komende tijd denk ik..arm stumperdje.
Ponytante schreef:Dank voor de link.
Ik denk dat temmen mogelijk minder belangrijk is omdat dit niet over een Bokker, of zelfs Nederlander gaat. De kans dat Xu last zou hebben van soms wat verregaande speculaties is nihil.
Ik heb zelf wel eens een bot gebroken, ook geopereerd, en was niet mals. Revalidatie van pezen en spieren (gewrichten) neemt makkelijk een jaar voor het helemaal pijnvrij is (en er blijven ook weleens her en der (bewegings)beperkingen). Het is weer eens heel lastig dat paarden niet kunnen praten. Na enkele maanden ziet hat van de buitenkant misschien oke uit, terwijl hij (of ik) daar dus nog serieuze last van kan hebben. Ook gewoon zeurende pijn, zonder dat er eens beweging te pas komt.
Ik heb zelf moeite met kijken naar lijdende dieren. Als je 100% zeker weet dat het goed komt, dan is het makkelijker, maar als je niet zeker weet... ik krijg een knoop in mijn maag en algehele stresstoestanden in mijn lichaam. Nou, duimen dat Furion zijn perikelen niet voor niets zijn!