Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:26

_Penotti schreef:
@kuggur
Maar honden stammen af van een wolf, dus een nieuw diersoort word het dan al niet.
En aangezien het hier verder alles behalve een uitgestrekte wildernis is zien de wolven vaak genoeg mensen, die hen niets doen, dus dat ze steeds minder schuw worden is niet vreemd.
Dus steeds dichter bij de mens, maar wel wild genoeg om een keer om zich heen te happen.

Zoals het artikel aangeeft gaat het niet om om zich heen happen. Wolven komen bij mensen in de buurt omdat mensen zoveel eetbaar afval rond laten slingeren. Dit roedel heeft de stap gezet van bij mensen is voedsel naar mensen zijn voedsel.

_Penotti

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 12:09

Het betreffende artikel heb ik nog niet gelezen.
Die kwam pas na mijn berichtje. Ga ik dadelijk eens doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:08

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:10

Ik vind het wel erg "toevallig" dat er 1 wolf van zo ver ineens in Brabant zit.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 15:40

Ik Canada is bezit van een wolf als huisdier illegaal. Wel zijn wolfdogs toegestaan, je hebt low, med en high contents (hoeveelheid wolf). High content zijn iets 70 t/m 99% wolf. En die zijn toch wel wel nog heel wild en een stuk moeilijker te domesticeren (en eigenlijk niet geschikt als huisdier, uitzonderingen zijn er altijd) dan een low content wolfdog (meer hond dan wolf).

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 15:41

Zag ook al nieuws dat er 1 man wolf in midden drenthe is gevestigd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 16:04

Er lopen dus nu al zo'n 13 gevestigde wolven in NL rond. Dat is best veel voor die paar jaar. En de vermenigvuldiging gaat natuurlijk best een stuk sneller als het er meer zijn. Ik vraag me af wanneer het tijd wordt voor reguleren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 16:37

Nu, maar dat zal niet gebeuren.
Ik zit ivm dieren moeten gaan verhuizen binnen kleine 2 jaar nu in dubio. Die drentse wolf zit niet zo vreselijk ver hier vandaan en als dat een roedel wordt kunnen de jongen zeker deze kant op komen zwerven. Voor mij dus de vraag of en op welke manier pas ik omheiningen aan die ik mogelijk moet achterlaten en op nieuwe plek opnieuw zou moeten aanschaffen. En dus ook of ik in elk geval de schapen ga ophokken als ik er niet ben (= extra werk en middelen) of zelfs de pony's, want zo groot is een welsh a nu ook weer niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 16:40

tamary schreef:
Ik zit ivm dieren moeten gaan verhuizen binnen kleine 2 jaar nu in dubio. Die drentse wolf zit niet zo vreselijk ver hier vandaan en als dat een roedel wordt kunnen de jongen zeker deze kant op komen zwerven. Voor mij dus de vraag of en op welke manier pas ik omheiningen aan die ik mogelijk moet achterlaten en op nieuwe plek opnieuw zou moeten aanschaffen. En dus ook of ik in elk geval de schapen ga ophokken als ik er niet ben (= extra werk en middelen) of zelfs de pony's, want zo groot is een welsh a nu ook weer niet.

Ik maak me voor paarden pas zorgen als er sprake is van een klein roedeltje. Hoe spijtig het ook is. Ik ben bang dat snachts naar binnen dan de enige veilige oplossing is.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 16:45

Ik heb ze in de nacht op stal omdat ik dat wel moet met mijn paard met pollen allergie.
Maar hier in de buurt zit er dus een en ik geef toe dat ik het nu niet weg vind ze in de nacht binnen te hebben.
Paar jaar terug stonden ze 24/7 buiten, dat zal ik nu zeker minder snel overwegen.
Ook zijn er in de buurt al paarden door draden gegaan omdat ze geschrokken zijn van wilde zwijnen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 17:15

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 17:19

Loretta schreef:
tamary schreef:

Ik maak me voor paarden pas zorgen als er sprake is van een klein roedeltje. Hoe spijtig het ook is. Ik ben bang dat snachts naar binnen dan de enige veilige oplossing is.

En dat kan nog wel eens sneller gaan dan we willen. Zodra er een vrouwtje langs komt en blijft hangen heb je al het begin van het kleine roedeltje. Dan zijn welpen een kwestie van tijd.
Een paar jaar geleden zijn er wel vaker aanvallen door wolven geregistreerd in Drenthe/Friesland/Groningen, een beetje hetzelfde gebied als nu, maar die wolf is vrij snel weer verdwenen en nooit weer opgedoken. Het is nu bevestigd dat deze nieuwe wolf hier al 6 maanden zit, maar als je de lijst van Bij12 bekijkt is zie je hem voor het eerst op 21-11-2019 verschijnen. Dus maak van die 6 maar 10 maanden.

Edit: ik zat verkeerd met die eerste wolf uit Drenthe, die heeft 5 maal toegeslagen in mei/juni 2018 en is vorig jaar in september nog 1x opgedoken in gelderland.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 18:36

Wat Loretta zegt: ze zijn niet transparant en bagatelliseren enorm.
Dat zit mij ook zo dwars.
Plus het feit dat paardeneigenaren geen subsidie krijgen.
Ik zit in het gebied van de grootste roedel, ik ben braaf uitgegaan van een omheining van 1.20 hoog maar ben er inmiddels van overtuigd dat dat veel te laag is. Hoger is geen optie in mijn ogen. De paddock is in de tuin.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 19:09

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 20:48

mysa schreef:
Ik zit in het gebied van de grootste roedel, ik ben braaf uitgegaan van een omheining van 1.20 hoog maar ben er inmiddels van overtuigd dat dat veel te laag is. Hoger is geen optie in mijn ogen. De paddock is in de tuin.

Wolf is geen paard qua springtechniek. Steiltje/hekje van 1.20m springen zoals paard dat doet in springparcours lukt ze niet, ECHTER valt er met combi springen en klimmen ergens OP te komen, dan durven ze die afsprong ook wel te nemen. Hond springt hogere obstakels met dezelfde techniek, nl op en dan af, ipv paard dat in 1x over iets heen springt. Hek moet dus hoog genoeg zijn om niet met een boogje overheen te hupsen en zo veel klap geven dat opspringen en klimmen of er onderdoor kruip/graven ook niet aantrekkelijk is. Goed gespannen gaas + gladdraad + mega klap stroom en liefst geen klimpunt waar ze zich aan kunnen optrekken (zoals bv veel heras hekwerken hebben met die buis bovenlangs). Die 1,20m kom je dus een aardig eind mee, mits die dus combi is van goed strak, goed stroom en niet klimbaar/op springpunt of onderdoor te graven om die niet te vergeten, want onderdoor is nog altijd makkelijker dan er overheen (minder risico op verkeerd landen en blessure). Het is zeker niet simpel of goedkoop, maar wel mogelijk. Maar ik heb ook liever zeker 1.40-1.50m met gaas, aantal rijen gladdraad buitenlangs en zeker 3x lint/koord binnen voor de paarden/schapen. En dan gaan de schapen nog mede ivm wisselbegrazing op zijn minst in de flexnetten.

De combi kosten, (ook omdat om dit goed te doen je machines nodig hebt en dus loonwerker zal moeten betalen) onderhoud en mogelijke problemen met vergunningen maakt de situatie zo lastig. Ik heb op zich niet meteen een probleem met wolven in Nederland, maar de nodige kosten, etc. om mijn dieren te beschermen + gevecht om dat te mogen qua wetgeving hekken/bouwwerken (uitzicht is nog steeds belangrijker dan dierenwelzijn) maakt dat ik ze liever zie verdwijnen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 21:00

Er hebben toch al voorbeelden gestaan van wolven die zonder problemen de 120 stroom netten over gesprongen zijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 21:05

Mijn bordercollies láchen om 1.20, en ja die springen daar probleemloos overheen zonder aanraken.
Wolven zijn veel groter, en niet minder atletisch. Ik begrijp niet dat mensen zo naief kunnen zijn dat dit soort maatregelen een hindernis zouden vormen voor een gemotiveerde predator van dit formaat.
"Geen paard qua springtechniek", sorry maar _O-

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 21:13

Kuggur schreef:
Mijn bordercollies láchen om 1.20, en ja die springen daar probleemloos overheen zonder aanraken.
Wolven zijn veel groter, en niet minder atletisch. Ik begrijp niet dat mensen zo naief kunnen zijn dat dit soort maatregelen een hindernis zouden vormen voor een gemotiveerde predator van dit formaat.
"Geen paard qua springtechniek", sorry maar _O-

Hoeveel oefening hebben ze daar voor nodig gehad? Of lukt ze dat meteen de 1e keer al?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 21:25

Mijn ongetrainde boerenfox sprong al zonder probleem over 1 meter zonder iets te raken. Dus ik geloof ook zeker dat andere rassen hoger kunnen zonder training. En wolven dus ook.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 21:26

Hier sprong een poosje terug onze kruising herder over een hekwerk van 1 meter.
En die is totaal niet atletisch. Zachtjes uitgedrukt :+ En die raakte hij niet aan.
Nu een stroomdraad er bovenop en het is over.
Maar die heeft ook geen honger en bijbehorende drift. Die zag alleen wat interessants aan de andere kant.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 21:28

Mijn border x boerenfox had daar, voor zover ik weet, nooit op geoefend, toen ik haar voor het eerst over het hek zag zeilen. Ze is het blijven doen, bijna tot op de dag van haar dood, op ruim veertienjarige leeftijd.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 21:29

Oakland, dat kan natuurlijk, maar zolang de ouders er zitten zal er door de ouders gejaagd worden, ook zonder jongen. Als ze eenmaal door hebben dat schapen ( en kalfjes/veulens/pony's) een makkelijker prooi zijn dan wild zullen ze voor het makkelijke gaan.
Stel dat 1 van de jongen het redt, dan zal die uiteindelijk weer een eigen territorium moeten zien te vinden en dan is er weer een solitaire, op vee jagende wolf bij...

In Duitsland is inmiddels jacht toegestaan op 1 roedel die al heel wat dode tamme dieren op hun geweten hebben. In eerste instantie was het tijdelijk 1 wolf, maar inmiddels is het duidelijk dat hij het zijn nazaten geleerd heeft, dus is de hele roedel "vogelvrij" verklaard. Logisch vind ik, die laten zich echt niet tegenhouden door 1.20 m. hoog gaas. En al gaan ze langs je weide die goed is afgezet, door de paniek bij de paarden/koeien/schapen kunnen die sowieso door het draad gaan en ongelukken krijgen/veroorzaken. Ik ben nog steeds van mening dat wolven hier niet meer thuishoren.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 21:31

Zelfs als die geen aanleg heeft leert die het wel omdat er een lekker hapje aan de andere kant zit ... positieve bekrachtiging.

Over de welpen in België: we zullen het zien

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 21:42

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 21:58

tamary schreef:
mysa schreef:

Wolf is geen paard qua springtechniek. Steiltje/hekje van 1.20m springen zoals paard dat doet in springparcours lukt ze niet, ECHTER valt er met combi springen en klimmen ergens OP te komen, dan durven ze die afsprong ook wel te nemen. Hond springt hogere obstakels met dezelfde techniek, nl op en dan af, ipv paard dat in 1x over iets heen springt. Hek moet dus hoog genoeg zijn om niet met een boogje overheen te hupsen en zo veel klap geven dat opspringen en klimmen of er onderdoor kruip/graven ook niet aantrekkelijk is. Goed gespannen gaas + gladdraad + mega klap stroom en liefst geen klimpunt waar ze zich aan kunnen optrekken (zoals bv veel heras hekwerken hebben met die buis bovenlangs). Die 1,20m kom je dus een aardig eind mee, mits die dus combi is van goed strak, goed stroom en niet klimbaar/op springpunt of onderdoor te graven om die niet te vergeten, want onderdoor is nog altijd makkelijker dan er overheen (minder risico op verkeerd landen en blessure). Het is zeker niet simpel of goedkoop, maar wel mogelijk. Maar ik heb ook liever zeker 1.40-1.50m met gaas, aantal rijen gladdraad buitenlangs en zeker 3x lint/koord binnen voor de paarden/schapen. En dan gaan de schapen nog mede ivm wisselbegrazing op zijn minst in de flexnetten.

De combi kosten, (ook omdat om dit goed te doen je machines nodig hebt en dus loonwerker zal moeten betalen) onderhoud en mogelijke problemen met vergunningen maakt de situatie zo lastig. Ik heb op zich niet meteen een probleem met wolven in Nederland, maar de nodige kosten, etc. om mijn dieren te beschermen + gevecht om dat te mogen qua wetgeving hekken/bouwwerken (uitzicht is nog steeds belangrijker dan dierenwelzijn) maakt dat ik ze liever zie verdwijnen.

In duitsland zijn genoeg voorbeelden van wolven die wel degelijk over een hekwerk van 1.50 inclusief stroom heen komen
Als ze de pro wolvers eerlijk zou de draagvlak in de politiek al heel wat minder zijn om de wolf vrij baan te geven. Al weten de pro wolf lobbyisten de weg naar Brussel heel goed te vinden. Ook als het om het beheer van wildstand gaat wordt de komst van de wolf wel erg rooskleurig voorgesteld. Het gaat allemaal smerig tegenvallen. een hoop dierenleed en daarbovenop hoge kosten. Geld waarvoor heel wat belangrijkere natuurprojecten voor gerealiseerd kunnen worden.