Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 08:53

Ik denk dat er meer dingen misgaan als je het allemaal aan SBB overlaat, terugkijkend op de afgelopen decennia. Ze hebben gisteren op welgeteld 7 plaatsen gevoerd voor meer dan 5000 dieren. Dat kun je toch niet serieus nemen?

Anoniem

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 09:00

Waarschijnlijk op plekken waar alleen mensen komen kunnen en de rest alsnog laten creperen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 09:04

safina schreef:
Als we het toch over onrealistische oplossingen hebben: jaag er van de zomer een horde penny's in. Die maken ze dan allemaal zadelmak en tam. Bouw er daarna een boel vakantiehuisjes et voilâ:

ponypark Flevoharen.

Daar moet toch markt voor zijn: dat je bij je vakantiehuisje je eigen getemde, van de hongerdood geredde Konikje krijgt om de hele vakantie mee te knuffelen...

_O- _O- _O-

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 09:14

Ingrid_92 schreef:
Ik zie dat er genoemd wordt dat het in andere delen van Nederland wel goed geregeld is. Dat klopt, er zijn verschillende natuurgebieden waar ook fjordenpaarden, shetlanders, ijslanders ingezet worden voor de begrazing.

Het verschil hierin is dat het dan gaat om 'gehouden vee'. Al deze dieren hebben dan ook een chip, paspoort en stamboek. Evenals de heckrunderen die ook op verschillende plaatsen in Nederland lopen. Deze hebben verplicht oormerken in. SBB is dan de eigenaar van deze dieren en heeft dan ook de zorgplicht vanuit de overheid. In deze gebieden worden de veulens er op den duur uitgehaald, geselecteerd, gezorgd voor bloedverversing etc. In de winter wordt er ook zo nodig bijgevoerd. Bijvoeren zorgt er inderdaad wel voor dat de kudde beter voort kan blijven planten. Echter in deze gebieden wordt het aantal dan beheer(s)t, door veulens na een bepaalde tijd uit de kudde te halen en te verkopen, waardoor het aantal niet groeit.

Bij de OVP is er geen sprake van gehouden vee en is SBB op papier niet de eigenaar. De overheid heeft ooit bepaald dat het 'wild' is en wild mag in principe niet bijgevoerd worden. Dat er geen gehouden vee in de OVP loopt is ook te zien doordat de paarden geen chip, paspoort en stamboek hebben. Er wordt hier heel makkelijk geroepen: castreren, merries er uit halen, veulens weghalen etc. Maar officieel gezien mag en kan dat dus niet, omdat SBB geen officiele eigenaar van de dieren is.
SBB kan ook alleen maar doen hoe de overheid het vastgelegd heeft.
Wanneer de overheid besluit dat de dieren in de OVP geen 'wild' meer is, maar 'gehouden vee' en de dieren dus allemaal chips, paspoorten etc. kan er pas gecastreerd, verhandeld etc. worden.

Ik snap het standpunt 'wild houdt op waar het hek begint' ook heel goed hoor, maar op papier is het dus niet zo makkelijk.

De wet is achterhaald wanneer alle ethische normen worden overschreven. Het gaat hier elk jaar weer over onorme aantallen. Dat is niet meer goed te praten met een verhaaltje over hoe het in het grote boek staat. Dit gaat elke vorm van beschaving te boven. En op papier is het super makkelijk. De betreffende persoon of instantie kan gewoon aangeven dat dit niet meer gewenst is en een plan van aanpak maken.
Duidelijk gevalletje van: kan niet ligt op het kerkhof, en wil niet ligt er naast. In dit geval liggen de dieren op het kerkhof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 09:33

randalinpony schreef:
Citaat:
Het is een kwestie van menselijke acceptatie. Alle deskundigen, ethici en ecologen zeggen dat deze manier het beste is, maar de mensen vinden het zielig.
Staatsbosbeheer”

Ja, want al die dierenartsen, ecologen, biologen en dierenbeschermingsinspecteurs die hier kritisch naar kijken zijn mensen - geen deskundigen.
Je bent zeg maar deskundig als je voor dit beleid bent. :+
.

Zo heel veel deskundigen hoor ik er niet over helaas. Daar heb ik wel echt naar gezocht een tijdje geleden.

Veel mensen die in dit topic roeptoeteren hebben zich helemaal niet echt verdiept in de materie. Er zijn berichten met veel feiten geplaatst, met name door Mizora, maar ook door anderen. Dus je hoeft het niet eens zelf op te zoeken als je daar geen zin in hebt. Maar je ziet toch dat lang niet iedereen de moeite neemt om dit te lezen.

Ik heb uiteraard gewoon respect voor andere meningen, maar dan wel obv feiten aub. En ik denk zeker dat de meeste mensen die zich hier op social media op gestort hebben, en waardoor nu bijgevoerd wordt, het idd gewoon zielig vinden zonder al te veel kennis van zaken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 09:43

Het IS ook gewoon zielig. Daar hoef je echt geen kennis van zaken voor te hebben.

Dat roeptoeteren houd ik ook niet van, maar ik vind het ook weer niet nodig schamper en sarcastisch te gaan lopen doen. Er is aandacht voor een probleem dat al járen speelt en nu lijkt er eindelijk actie te komen. Ik juich dat toe.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 09:44

nou inderdaad, ik hoop zo!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 09:52

Het gaat mij volgens mij geeneens over kennis van zaken hebben, maar gewoon van mening zijn dat dat wat er daar gebeurd zo scheefgetrokken staat op de algemene mening :hoe zorg je voor dieren..
Er is een te groot verschil tussen de gewone diereigenaar en sbb of Flevoland of van wie zijn die dieren??? Waar de een aangesproken wordt door de politie omdat er geen waterbakken staan-tereijl er een open sloot is waar de dieren uit drinken,(nieuw topic hier op bokt) is ovp vrij van alle regels en wetgeving lijkt wel, en dat geeft wrijving.
Daarbij schaam ik me als Nederlander behoorlijk omdat er op deze manier beheerd wordt, ik wil daar niet aan mee doen en aangezien het ook van mijn geld gebeurd laat ik mijn mening horen. Zoals sommige Spanjaarden tegen stierengevechten zijn omdat het niet van deze tijd is diermisvruik barbaars is, ook al is het een eeuwenoude cultuur. En het kan anders dat is duidelijk er zijn begrazingsprojecten te over waar alles goed gaat, heel veel Nederlanders zien dit beleid nergens heen gaan elk jaar grote groepen dieren die vergaan van ellende en die willen andere aanpak, ook hoor je van veel vogelliefhebbers dat door de grote hoeveelheid grazers de vogels geen schuilolekken meer hebben en dus ook het gebied gaan mijden, nog een doel misgeschoten, want daar was 't om begonnen... De vogels!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 10:03

_San87_ schreef:
Het IS ook gewoon zielig. Daar hoef je echt geen kennis van zaken voor te hebben.
Voor een eventuele oplossing, zoals bijvoeren, is echter wel kennis van zaken nodig. Bovendien is zielig een heel subjectief begrip.

_San87_ schreef:
Dat roeptoeteren houd ik ook niet van, maar ik vind het ook weer niet nodig schamper en sarcastisch te gaan lopen doen. Er is aandacht voor een probleem dat al járen speelt en nu lijkt er eindelijk actie te komen. Ik juich dat toe.
Mensen die alleen maar heel hard schreeuwen, maar het te veel moeite vinden om zich een beetje te verdiepen, daar doe ik idd wat schamper over ja.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 10:15

Marie_Anne schreef:
_San87_ schreef:
Voor een eventuele oplossing, zoals bijvoeren, is echter wel kennis van zaken nodig. Bovendien is zielig een heel subjectief begrip.

_San87_ schreef:
Mensen die alleen maar heel hard schreeuwen, maar het te veel moeite vinden om zich een beetje te verdiepen, daar doe ik idd wat schamper over ja.

Tuurlijk zal bijvoederen risico's hebben. Maar als het alternatief is om de één na de ander van honger te zien sterven dan is dat een berekend risico. Daarom wordt er ook niet om het even wat gevoerd.
Trouwens eten is altijd een risico, ook voor ons. Niet eten, dan ga je ook snel dood.
En wat bedoel je met 'je erin verdiepen?' Een afgesloten terrein dat volledig kaalgegeten is, waar een grote groep diren in opgesloten is, daar moet je echt geen expert voor zijn om te zien dat er daar iets grondig fout zit.
Uiteraard is bijvoeren nu slechts een noodoplossing en moet er op langere termijn structureel iets veranderen, blijkbaar wordt er al jaren een structurele oplossing gevraagd maar 'men is ermee bezig'.
De acties voor bijvoederen zijn nu een noodoplossing om het dierenleed te beperken maar tegelijk ook een duidelijke oproep voor een structurele oplossing.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 10:20

Marie_Anne schreef:
_San87_ schreef:

_San87_ schreef:

Voor een oplossing heb je kennis van zaken nodig. Om iets zielig te vinden niet, dat is een gevoel. En kan redelijk met feiten gestaafd worden, want conditiescore 1 en 2 IS gewoon zielig voor die beesten. Dat is lijden en is gewoon vast te stellen. De eerste oplossing om dat lijden tegen te gaan is bijvoeren en afschieten. De lange termijnoplossing is iets voor de knappw koppen, maar ieder weldenkend mens ziet dat er teveel beesten lopen. Dus de kuddes moeten uitgedund.

Ik had het niet over jou, qua sarcasme en schamper doen, overigens.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 10:52

Dat voeren wordt voornamelijk gedaan om aandacht voor dit probleem op te eisen. Hekken openen of dieren stelen is namelijk geen optie. Er is dus wel degelijk nagedacht over de meest vredelievende manier om dit onderwerp op tafel te krijgen. En het lukt!

De dieren staan overigens in rust en vrede te eten van dat hooi. Daar gaan genoeg foto's van rond. En kans op koliek... De enige andere kans die ze anders zouden krijgen is die op de hongersdood.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:04

het gedoneerde hooi kan nu vrij gegeven worden, ze kunnen nu niet meer hardmaken dat bijvoeren niet is toegestaan ...

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:09

speurneusc schreef:
het gedoneerde hooi kan nu vrij gegeven worden, ze kunnen nu niet meer hardmaken dat bijvoeren niet is toegestaan ...

Uhm er mag nog steeds alleen door SSB gevoerd worden..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:12

Ze zeggen steeds ,,we laten het aan de experts over,,
Wie zijn die experts?
Ik denk dat vooral de boeren en wij, mensen die al decennia paarden houden en verzorgen het beter weten dan die zogenaamde experts.

Ik krijg altijd een beetje vreemde smaak van het woord ,,experts,,
Ik neem liever wat aan van mensen die een bom aan praktijk ervaring hebben en dingen doen vanuit hun hart.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:13

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:15

Popstra schreef:
Ze zeggen steeds ,,we laten het aan de experts over,,
Wie zijn die experts?
Ik denk dat vooral de boeren en wij, mensen die al decennia paarden houden en verzorgen het beter weten dan die zogenaamde experts.

Boeren en "wij" hebben verstand van het houden van gedomesticeerde dieren, bij "wilde" dieren gaat dit allemaal net iets anders.. Neemt niet weg dat ik vind dat ze maar moeten verhongeren!

Ik hoop echt dat er iets gedaan gaat worden :(

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:16

Wilde dieren???? Dieren achter een hek zijn niet wild.

wijsneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:17

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:19

Popstra schreef:

Daarom ook de aanhalingstekens.. ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:20

PvdD is niet goed wijs, ik snap er echt helemaal niks van dat mensen daar op stemmen. Ze snappen niks van dieren. Evenals die "experts", theorie is allemaal leuk en schattig, maar je hebt er geen reet aan als de praktijk anders blijkt.

Ook vergroten van het gebied is geen oplossing. Vroeg of laat fokken die dieren zo hard door dat ook dat gebied te klein is!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:25

CharmingS schreef:
Popstra schreef:

Daarom ook de aanhalingstekens.. ;)

Oh haha, lette niet op :oo

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:26

Inderdaad Nies, zo kun je lang bezig blijven.. elk jaar een stuk natuur voor de paarden erbij, en elk jaar komt er de helft aan jonge paarden bij.. duurt dan niet lang voordat ze heel Flevoland open kunnen gooien voor de paarden van de OVP :') Die hele politiek en 'experts' bestaan uit een stel hoogopgeleide stadsmensen die alles denken te weten maar nog nooit een paard van dicht bij hebben gezien lijkt wel :=

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:39

Popstra schreef:

Inderdaad.Kuddes grote grazers migreren in het wild met de seizoenen mee om naar nieuwe voedselrijke gebieden te trekken.En dat kunnen deze niet omdat ze opgesloten staan achter hekken.Ik vind het werkelijk een achterlijk soort dieren mishandeling wat ze in de derde wereld niet eens zouden bedenken.In een rijk land gewoon opgesloten dieren van honger laten creperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:46

Wijslander schreef:
Dat voeren wordt voornamelijk gedaan om aandacht voor dit probleem op te eisen. Hekken openen of dieren stelen is namelijk geen optie. Er is dus wel degelijk nagedacht over de meest vredelievende manier om dit onderwerp op tafel te krijgen. En het lukt!

De dieren staan overigens in rust en vrede te eten van dat hooi. Daar gaan genoeg foto's van rond. En kans op koliek... De enige andere kans die ze anders zouden krijgen is die op de hongersdood.

Maar het is gewoon niet zo dat alle dieren daar op sterven na dood zijn. Voor die dieren die in rust en vrede stonden te eten op de foto van ElineS is koliek toch echt een groter risico dan de hongerdood. Hongerdood is hier nog zeer ver weg gelukkig. Ook zonder dat voer.

Afbeelding

Ik snap niet dat er zo makkelijk over kans op koliek heen wordt gestapt. Ook omdat niet alle actievoerders zo goed zullen nadenken over het voer dat ze geven als ElineS.

Aandacht opeisen kan ook op andere manieren.