Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
safina schreef:Als we het toch over onrealistische oplossingen hebben: jaag er van de zomer een horde penny's in. Die maken ze dan allemaal zadelmak en tam. Bouw er daarna een boel vakantiehuisjes et voilâ:
ponypark Flevoharen.
Daar moet toch markt voor zijn: dat je bij je vakantiehuisje je eigen getemde, van de hongerdood geredde Konikje krijgt om de hele vakantie mee te knuffelen...
Ingrid_92 schreef:Ik zie dat er genoemd wordt dat het in andere delen van Nederland wel goed geregeld is. Dat klopt, er zijn verschillende natuurgebieden waar ook fjordenpaarden, shetlanders, ijslanders ingezet worden voor de begrazing.
Het verschil hierin is dat het dan gaat om 'gehouden vee'. Al deze dieren hebben dan ook een chip, paspoort en stamboek. Evenals de heckrunderen die ook op verschillende plaatsen in Nederland lopen. Deze hebben verplicht oormerken in. SBB is dan de eigenaar van deze dieren en heeft dan ook de zorgplicht vanuit de overheid. In deze gebieden worden de veulens er op den duur uitgehaald, geselecteerd, gezorgd voor bloedverversing etc. In de winter wordt er ook zo nodig bijgevoerd. Bijvoeren zorgt er inderdaad wel voor dat de kudde beter voort kan blijven planten. Echter in deze gebieden wordt het aantal dan beheer(s)t, door veulens na een bepaalde tijd uit de kudde te halen en te verkopen, waardoor het aantal niet groeit.
Bij de OVP is er geen sprake van gehouden vee en is SBB op papier niet de eigenaar. De overheid heeft ooit bepaald dat het 'wild' is en wild mag in principe niet bijgevoerd worden. Dat er geen gehouden vee in de OVP loopt is ook te zien doordat de paarden geen chip, paspoort en stamboek hebben. Er wordt hier heel makkelijk geroepen: castreren, merries er uit halen, veulens weghalen etc. Maar officieel gezien mag en kan dat dus niet, omdat SBB geen officiele eigenaar van de dieren is.
SBB kan ook alleen maar doen hoe de overheid het vastgelegd heeft.
Wanneer de overheid besluit dat de dieren in de OVP geen 'wild' meer is, maar 'gehouden vee' en de dieren dus allemaal chips, paspoorten etc. kan er pas gecastreerd, verhandeld etc. worden.
Ik snap het standpunt 'wild houdt op waar het hek begint' ook heel goed hoor, maar op papier is het dus niet zo makkelijk.
randalinpony schreef:Citaat:Het is een kwestie van menselijke acceptatie. Alle deskundigen, ethici en ecologen zeggen dat deze manier het beste is, maar de mensen vinden het zielig.
Staatsbosbeheer”
Ja, want al die dierenartsen, ecologen, biologen en dierenbeschermingsinspecteurs die hier kritisch naar kijken zijn mensen - geen deskundigen.
Je bent zeg maar deskundig als je voor dit beleid bent.![]()
.
_San87_ schreef:Voor een eventuele oplossing, zoals bijvoeren, is echter wel kennis van zaken nodig. Bovendien is zielig een heel subjectief begrip.Het IS ook gewoon zielig. Daar hoef je echt geen kennis van zaken voor te hebben.
_San87_ schreef:Mensen die alleen maar heel hard schreeuwen, maar het te veel moeite vinden om zich een beetje te verdiepen, daar doe ik idd wat schamper over ja.Dat roeptoeteren houd ik ook niet van, maar ik vind het ook weer niet nodig schamper en sarcastisch te gaan lopen doen. Er is aandacht voor een probleem dat al járen speelt en nu lijkt er eindelijk actie te komen. Ik juich dat toe.
Marie_Anne schreef:_San87_ schreef:Voor een eventuele oplossing, zoals bijvoeren, is echter wel kennis van zaken nodig. Bovendien is zielig een heel subjectief begrip.Het IS ook gewoon zielig. Daar hoef je echt geen kennis van zaken voor te hebben._San87_ schreef:Mensen die alleen maar heel hard schreeuwen, maar het te veel moeite vinden om zich een beetje te verdiepen, daar doe ik idd wat schamper over ja.Dat roeptoeteren houd ik ook niet van, maar ik vind het ook weer niet nodig schamper en sarcastisch te gaan lopen doen. Er is aandacht voor een probleem dat al járen speelt en nu lijkt er eindelijk actie te komen. Ik juich dat toe.
Marie_Anne schreef:_San87_ schreef:Voor een eventuele oplossing, zoals bijvoeren, is echter wel kennis van zaken nodig. Bovendien is zielig een heel subjectief begrip.Het IS ook gewoon zielig. Daar hoef je echt geen kennis van zaken voor te hebben._San87_ schreef:Mensen die alleen maar heel hard schreeuwen, maar het te veel moeite vinden om zich een beetje te verdiepen, daar doe ik idd wat schamper over ja.Dat roeptoeteren houd ik ook niet van, maar ik vind het ook weer niet nodig schamper en sarcastisch te gaan lopen doen. Er is aandacht voor een probleem dat al járen speelt en nu lijkt er eindelijk actie te komen. Ik juich dat toe.
Popstra schreef:Ze zeggen steeds ,,we laten het aan de experts over,,
Wie zijn die experts?
Ik denk dat vooral de boeren en wij, mensen die al decennia paarden houden en verzorgen het beter weten dan die zogenaamde experts.
Popstra schreef:Wilde dieren???? Dieren achter een hek zijn niet wild.
Wijslander schreef:Dat voeren wordt voornamelijk gedaan om aandacht voor dit probleem op te eisen. Hekken openen of dieren stelen is namelijk geen optie. Er is dus wel degelijk nagedacht over de meest vredelievende manier om dit onderwerp op tafel te krijgen. En het lukt!
De dieren staan overigens in rust en vrede te eten van dat hooi. Daar gaan genoeg foto's van rond. En kans op koliek... De enige andere kans die ze anders zouden krijgen is die op de hongersdood.