Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 08:26

Niello schreef:
Popstra schreef:
Dat die pannekoek uberhoupt nog mag vliegen! Hij is al vele malen eerder in het nieuws gekomen met zijn stun(tel) landingen lees ik in het AD
https://www.ad.nl/utrecht/luchtballon-s ... haring_web

Ik zou het melden bij de knvvl. Kunnen ze hem er op aanspreken. Duidelijk een luchtcowboy.

Heb een mail gestuurd nu naar de Knnvl

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:01

jobamara

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:26

Echt ongelooflijk en via gemeente/politie een klacht indienen???

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:28

Wat bijzonder dat die zo vaak negatief in beeld komt en toch mag blijven vliegen.
Daan ben je ook mooi klaar mee met zo'n pipo in je buurt.

Nicolevandev

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 21:15

Word je schijtziek van, pinken door het draad heen, gelukkig reageren mijn paarden er niet zo op.
Ze zijn vast niet allemaal zo maar de Meeste ballon vaarders zijn 8 van de 10 ^$$£+^>• lui
Ze willen landen in hoog gras wat bijna gemaaid moet worden, vliegen laag over dieren heen en landen tussen de dieren, wat absoluut niet mag! En je krijgt nog een grote bek ook!
Mijn man is wel is zo boos geweest dat hij de trekker in de dam heeft gezet en een schadevergoeding heeft geeist en dan ging hij aan de kant hij zegt ik heb de hele avond

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 22:34

Ballonnen vliegen niet. Over t algemeen gaat het gewoon goed. Vanavond heb ik er 1 zien landen naast een pensionstal omdat de wind weg viel. Ging gewoon prima. Heb het idee dat veel hier nog steeds vaak alleen maar problemen zien.

En kijk uit met trekkers op de dam zetten. Mijn ervaring is dat dit gezien word als gijzeling en dr ook zo gehandeld kan worden door diverse instanties :=

Nicolevandev

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 22:45

Misschien denk je er anders over als 3 pinken door het draad zijn gegaan en 1 zo beschadigd was dat het diepe wonden waren dat het gehecht moest worden, die lul wilde weg rijden zonder ook maar zijn excuus aan te bieden. Hij is nog netjes gebleven

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 09:18

Ricie schreef:
Ballonnen vliegen niet. Over t algemeen gaat het gewoon goed. Vanavond heb ik er 1 zien landen naast een pensionstal omdat de wind weg viel. Ging gewoon prima. Heb het idee dat veel hier nog steeds vaak alleen maar problemen zien.

En kijk uit met trekkers op de dam zetten. Mijn ervaring is dat dit gezien word als gijzeling en dr ook zo gehandeld kan worden door diverse instanties :=

Nee ze varen net als een boot :roll:
Ik zie zat hier heel goed gaan want ze vliegen hier dagelijks maar meneer Wiegers maakt er een potje van en de eerstvolgende keer zoek ik hem op. Kijken wie er dan nog praatjes heeft.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 09:23

Ik vraag me altijd af hoe ballonvaarders het zouden vinden als ik eens hun achtertuin binnen spring, daar alles even omver donder, hun kinderen laat schrikken en dan een goedkoop flesje Aldi wijn achter laat. Was gezellig hè, de mazzel!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 13:26

Ik had vroeger buren die in een bocht woonden, en er werd op die weg nogal hard gereden. Elk jaar lag er wel een keer een auto in hun tuin. Muurtje kapot, heg kapot, en natuurlijk weer een hartverzakking.
Ze belden altijd al de politie voordat ze gingen kijken. Sommige mensen smeekten dan om de politie niet te bellen en het onderhands te regelen, maarja, politie was al onderweg.

Ik zou niet weten wat het verschil is met ballonvaarders. Ze beroepen zich immers op een noodlanding, het is een ongeluk. Gewoon de politie bellen. 'Er is een ballon gecrasht in mijn tuin!' En als ze al weg zijn als de politie arriveert dan is dat doorrijden na een ongeluk.
Als iedereen dat nou doet dan worden de politie en de ballonvaarders het snel genoeg zat en zal er naar een structurele oplossing gezocht moeten worden. In plaats van steeds andere mensen (en dieren) slachtoffer te laten worden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 13:38

Maar is het wel een noodlanding/ ongeluk?
Het is niet zo dat het balonnetje lek is :D
Ze sturen bewust een bepaald veld in.

Dan lees ik wat Caira zegt, wat zouden ze er van vinden als iemand bij hun de tuin in komt en dingen vernielt.
Maar dan is het verboden. Artikel 138 Wetboek van Strafrecht (huisvredebreuk)
Hij die in de woning of het besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk binnendringt of, wederrechtelijk aldaar vertoevende.

Nu is een wei geen tuin, maar als het omsloten is door een hek/draad, een sloot een heg, valt het dan niet onder Artikel 461 Wetboek van Strafrechtgaat over verboden toegang onbevoegde?
Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie. (en dat is max 225 euro)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 13:48

Het is geen noodlanding, maar ze mogen alleen landen op het land van een ander als dat het wel is. Ze doen dus juridisch gezien alsof het een noodlanding is. Dus ik zie niet waarom anderen dat dan ook niet zouden aanhouden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 13:56

Juridisch is in dit topic al meerdere keren laten zien dat er geen sprake is van een noodlanding. Als je bewust kiest met een voertuig zonder stuur de lucht in te gaan kun je je niet achteraf beroepen op een noodlanding. Dat is ook bij de rechter al gevonnist.

Wat nu rest is dat iedere landeigenaar ze aansprakelijk stelt voor de schade, hoe minimaal ook. En dan is dit geëmmer heel snel klaar. Daar is geen politie bij nodig.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:04

Misschien een idee om dat in een nieuw topic duidelijk bij elkaar te zetten?
40 pagina's is best veel :+
Dat voor iemand als Nicolevandev ook meteen duidelijk is.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:34

secricible schreef:
Juridisch is in dit topic al meerdere keren laten zien dat er geen sprake is van een noodlanding. Als je bewust kiest met een voertuig zonder stuur de lucht in te gaan kun je je niet achteraf beroepen op een noodlanding. Dat is ook bij de rechter al gevonnist.

Wat nu rest is dat iedere landeigenaar ze aansprakelijk stelt voor de schade, hoe minimaal ook. En dan is dit geëmmer heel snel klaar. Daar is geen politie bij nodig.

Ik denk juist dat de politie bellen wel nuttig is, om vast te stellen dat het inderdaad niet om een noodlanding ging. Als er politie bij komt is dat heel vervelend voor de vaarder en zijn klanten, en is eventuele schade-afhandeling later makkelijker.
Ik denk dat een ballonvaarder meer last heeft van heisa bij de landing, waardoor het een vervelende ervaring voor zijn klanten wordt, dan van het betalen van een kleine schadevergoeding achteraf. En een enigszins geirriteerde politie is op de lange termijn ook prettig. Als die het zat wordt dan komen er wel maatregelen.

Bovendien gaat het niet om de materiele schade. Die is er ook vaak niet, en veel mensen hebben geen zin om die te gaan verhalen. Landen op het land van een ander mag gewoon niet en is strafbaar, dus de politie is daar de aangewezen partij voor. De gemiddelde agent weet dat alleen niet, dus is het aan de telefoon handiger om te doen of de ballon is gecrasht, om de politie te laten komen. En je zegt daarmee ook niks geks. Gewone landingen mogen immers niet, dus het moet wel een noodlanding/crash zijn.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:36

Maar als je aangeeft hij is gecrasht mag hij wel in je land komen, dus dan maak je het jezelf juist moeilijker.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:18

Dat is ook weer zo. Je moet dat dan duidelijk gaan maken bij aankomst. Het is niet heel handig inderdaad, maar imo wel de beste manier.

De ballonvaarders maken gewoon misbruik van het feit dat de wet op dit gebied niet bekend is bij de slachtoffers en de politie en dat niemand precies weet wat ie moet doen.
Door steeds een ander stuk land te kiezen hebben ze steeds te maken met slachtoffers die dit nooit eerder hebben meegemaakt en niet weten wat ze moeten doen.

En zelfs wij, die wel de tijd hebben om erover na te denken, worden het niet eens over wat het beste is om te doen. Het is gewoon een groot limbo, en daar profiteren de ballonvaarders van.

Misschien is het wel het belangrijkst dat ieder slachtoffer tenminste weet dat ie slachtoffer is en dat ie íets doet.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:11

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:15

Vanavond was het hier ook weer bal. 3 stuks van alweer firma Rob Wiegers. Heel laag komen over en dan vol gas weer opstijgen. Paarden over de zeik.

Ze landen geeneens, ook niet verderop. Ze maken doorstarts met daarbij een hoop gejoel vanuit de manden.

Snap werkelijk niet dat ze dit doen in de buurt van paarden. En vooral, niet de eerste keer.
Ik heb een tijd terug na een eerder voorval een keurige mail gestuurd naar die vereniging van balonvaarders maar nooit iets terug ontvangen. Ik heb geen symphatie voor die lui meer. Hoop ergens ze eens op mijn weide landen. Dan komen ze er niet zo makkelijk af. Zet ik zo de trekker voor het hek!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:18

Kun je ze niet filmen en dat opsturen?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:21

Nou het stomme is dat ik daar ook achteraf pas aan denk omdat we druk zijn met de paarden op dat moment. Heb ze nu een dikke middelvinger gegeven want ze kijken gewoon naar hoe je bezig bent met je paarden.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:13

https://nos.nl/l/2347287

Dit gaat dan om papegaaien maar is wel een positieve uitspraak denk ik.

Oeps zie dat hij al geplaatst is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:19

Ricie schreef:

OK, balonnen doen iets in de lucht, ik weet de vakterm niet. Zweven, varen, dobberen. Maar in de lucht. En iedereen weet: wat boven is, komt weer naar beneden. Dat gaat niet altijd goed. Het gaat vaak fout.
Ik zou 7 trekkers op de dam zetten. Gijzeling? Nou, dan maar gijzeling.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 13:06

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 13:08

En nu staat hij er 3 keer op :D

Ja hopelijk is dit wel mooi om die lui eens tot nadenken te zetten.

Popstra, ja kan ik me voorstellen dat je er dan geen tijd voor hebt.