secricible schreef:Juridisch is in dit topic al meerdere keren laten zien dat er geen sprake is van een noodlanding. Als je bewust kiest met een voertuig zonder stuur de lucht in te gaan kun je je niet achteraf beroepen op een noodlanding. Dat is ook bij de rechter al gevonnist.
Wat nu rest is dat iedere landeigenaar ze aansprakelijk stelt voor de schade, hoe minimaal ook. En dan is dit geëmmer heel snel klaar. Daar is geen politie bij nodig.
Ik denk juist dat de politie bellen wel nuttig is, om vast te stellen dat het inderdaad niet om een noodlanding ging. Als er politie bij komt is dat heel vervelend voor de vaarder en zijn klanten, en is eventuele schade-afhandeling later makkelijker.
Ik denk dat een ballonvaarder meer last heeft van heisa bij de landing, waardoor het een vervelende ervaring voor zijn klanten wordt, dan van het betalen van een kleine schadevergoeding achteraf. En een enigszins geirriteerde politie is op de lange termijn ook prettig. Als die het zat wordt dan komen er wel maatregelen.
Bovendien gaat het niet om de materiele schade. Die is er ook vaak niet, en veel mensen hebben geen zin om die te gaan verhalen. Landen op het land van een ander mag gewoon niet en is strafbaar, dus de politie is daar de aangewezen partij voor. De gemiddelde agent weet dat alleen niet, dus is het aan de telefoon handiger om te doen of de ballon is gecrasht, om de politie te laten komen. En je zegt daarmee ook niks geks. Gewone landingen mogen immers niet, dus het moet wel een noodlanding/crash zijn.