RTL 4 Pro Deo over paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:36

Eigenaresse had idd beter gelijk naar de verkoper kunnen gaan ipv mooi weer spelen. Vond dat de eigenaresse als een beginneling met weinig verstand van paarden overkwam in deze uitzending.

Als het waar is dat het paard goedgekeurd is op het moment van de koop is dit een groot voordeel voor de fokker. Denk ook dat de veearts steekjes heeft laten vallen bij de keuring, maar is dat nog te bewijzen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:38

Marjoow schreef:
Air schreef:
Houtzager: Waar is hij als boeman afgeschilderd in het progamma? Er is juist uitdrukkelijk gezegd dat het niet om schuld gaat. Ook was Martijn gewoon positief over hem. Dus waar je die lariekoek nou weer vandaan haalt?

Het "gesprek" tussen Jytte, de advocaat van Jytte en Bart. Het gesprek met de advocaten achteraf. Álle opmerkingen van Jytte zelf. De sneren die Martijn naar Bart gooide?

Ohja, zéér positief :)

Goh, dus een Martijn die zegt dat ie er zeker van is dat hij niet wist dat het paard ziek was is een sneer? :+

Listiglistje: uuuuuh :? Ik weet niet met wie je mij verwart, but it wasn't me.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:38

Maar hoe kun je dit nou zeggen als je dit meisje niet persoonlijk kent? Het desbetreffende paard en meisje niet samen gezien hebt? Ik kan ook makkelijk een oordeel ergens over geven, maar je hebt hier niet de informatie voor handen om zoiets te concluderen.. En dit paard was ziek.. Dit gedrag is waarschijnlijk niet eens te wijten aan hengstengedrag, en nergens hoor/zie je wat haar reactie op de beet was? Wie zegt dat ze niet met de hengst om kon gaan..[/quote]

Ik denk dat dat ik hier wel wat recht van spreken heb gezien de mijn ruime ervaring met (dek)hengsten. Het is de chronologische volgorde waarin het bijt incident ontstond. Dat duidt op gewoon hengstengedrag. Met meer ervaring weet men wanneer men een hengst in bepaalde toestand niet of wel dient te benaderen en hóe! Ervaring met ruinen en merries hebben dan weinig nut, hengsten-ervaring echter wel....Testosteron kan een "killer hormoon" zijn en niet alleen bij paarden...[/quote]

Ik heb zelf heel veel jaren een hengst gehad, die ook dekte. In het programma vertelde ze dat hij ook met andere hengsten en paarden heeft gelopen. Een hengst die al een keer heeft gedekt, blijft dominant op dit gebied en kun je zeker ook niet in een kudde plaatsen met andere hengsten en paarden door elkaar. En inderdaad kun je een hengst niet vergelijken met een hond!
Je hebt wel met ongeveer 500 kg aan paardenkracht te maken en het feit van de beet heeft niets te maken met zijn ziekte lijkt mij, maar meer met zijn fustraties.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:39

Air schreef:
Marjoow schreef:

Het "gesprek" tussen Jytte, de advocaat van Jytte en Bart. Het gesprek met de advocaten achteraf. Álle opmerkingen van Jytte zelf. De sneren die Martijn naar Bart gooide?

Ohja, zéér positief :)

Goh, dus een Martijn die zegt dat ie er zeker van is dat hij niet wist dat het paard ziek was is een sneer? :+

Listiglistje: uuuuuh :? Ik weet niet met wie je mij verwart, but it wasn't me.

Leer lezen en kijk de aflevering anders even terug ;) Het gesprek wat Martijn met Bart had (niet bij Bart thuis) vond ík niet positief ofzo ;)

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:40

En begrijp me niet verkeerd, ik wil niet zeggen dat Yitte slecht voor hem was, ik wil alleen zeggen dat ze hem misschien niet gaf wat hij nodig had en hem in zijn dominante gedrag misschien ook niet begreep.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:41

AdnerB schreef:
ze heeft nu toch ook een hengst?!

Het maakt meer verschil als de hengst al gedekt heeft of niet. Hengsten die gedekt hebben, krijgen nou eenmaal een ander gedrag!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:42

Dan zal ik het mis hebben Air, ik meen mij je te herinneren van een ander topic ;)

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:45

Indy29 schreef:
AdnerB schreef:

Het maakt meer verschil als de hengst al gedekt heeft of niet. Hengsten die gedekt hebben, krijgen nou eenmaal een ander gedrag!

dat is waar, maar ik zie nergens staan dat haar huidige paard nog nooit gedekt heeft.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:47

Indy29 schreef:
AdnerB schreef:

Jytte heeft jarenlange ervaring met (dek)hengsten hoor. Maargoed, dat is off topic.

Marjoow, ik vind jouw reactie wat overdreven. Ik vond dat Bart erg netjes behandeld werd.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:47

Indy29 schreef:
En begrijp me niet verkeerd, ik wil niet zeggen dat Yitte slecht voor hem was, ik wil alleen zeggen dat ze hem misschien niet gaf wat hij nodig had en hem in zijn dominante gedrag misschien ook niet begreep.

Juist dit is dus waarom ik zomaar denk dat het topic van de beet verwijderd is, door zulke reacties.
Ik snap niet wiejullie allemaal denken te zijn en denken er alles vanaf te weten... ik snap ook niet waar die gote behoefte voor speculeren vandaan komt, en ipv. je goed fatsoen er bij te pakken het speculeren door te zetten. Wat heeft het voor zin?

Ik gok dat ze dit juist hebben uitgezonden om te laten zien hoeveel onduidelijkheid er is op het gebied van "garantie" op dieren. De regels en wetten.Er is gewoon veel over onduidelijk, en als paardenliefhebber kijk je er heel andes tegenaan dan hoe advocaten en rechters ertegenaan kijken.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:50

Het gedrag veranderen hoeft niet qua dekken maar dat heeft hier totaal niks mee te maken

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:52

ik vraag me af wanneer dit opgenomen is en of de dagvaarding uberhaupt al de deur uit is. :o
volgensmij is het geen sterke zaak maarja, aangezien de eigenaresse niet voor de advocaatkosten opdraait heeft ze niet veel te verliezen.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:57

Tigra_ schreef:
Het is natuurlijk haar eigen keus geweest om dit zo openbaar te spelen dus je kan verwachten dat je dan ook negatief bekeken wordt.
Zeker omdat ik van de verkoper geen onduidelijke verhalen heb gehoord, maar van haar kant wel, de forum berichten, het is mij ook niet duidelijk of ze ooit voor dat ze de koop wilden ontbinden ook contact heeft gehad met de verkoper, en hoelang de klachten er eigenlijk al waren zoals ik begrepen heb na 5 weken aangevallen en de eerste week al kreupel en hoesten? Tuurlijk hoef je niet meteen je bedenkingen te hebben maar de verkoper op de hoogte stellen is wel van belang dan was het misschien wel heel ander gelopen. Nu komt het op mij over dat hij ineens na zoveel maanden hele waslijst over zich heen krijgt waar hij helemaal niet van op de hoogte was. Aankoop contract ook al zoiets vaags.
Dus dan is het logisch dat je "tegengas" krijgt.

Snap ook wel dat ze liever Rubis bij haar had gehouden maar vindt het hoe het er nu voorstaat na aanleiding van het programma waar ze dus zelf voor gekozen heeft, dat het echt niet in haar voordeel spreekt. En niet erg netjes gehandeld van haar zelf tegenover de verkoper.

Hier ga ik in mee! Hoe sneu het ook is voor Jytte, Vond die foto van Rubis dat ie zo mager was ook wat vreemd, meende dat ze hem mooi op gewicht had gekocht, terwijl ze in het stukje zeiden dat hij zo mager was bij aankoop, tenminste die DA zei dat als een paard zo mager is bij aankoop dan kan er van alles aan mankeren van te weinig eten tot iets onder de leden.... Ik meende echt dat ie bij aankoop mooi op gewicht was. Sorry ben niet helemaal meer wakker, heb uitzending net bekeken, kan het ook verkeerd opgevat hebben. ;)

linnke

Re: RTL 4 Pro Deo over paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 01:10

Wel grappig dat iedereen zegt: reactie kun je verwachten na een uitzending, positief en negatief, maar dat niemand zich bedenkt dat een programma niet alles kan laten zien.
Ook leuk om te lezen hoe een ervaren ruiter, ik kan me foto's herinneren uit de tijd dat ze bij een hengstenhouderij werkte en hengsten uitrbacht op hoog niveau in de dressuur in Belgie, wordt veranderd in een penny meisje die niet klaar was voor een hengst.
Ik denk dat Jytte heel goed wist wat hengsten kunnen doen en daar door haar ervaringen ook echt wel mans genoeg voor was.

Verder zijn er meer mensen die problemen hebben met de betreffende fokker. Al komt dat niet terug in het programma, als je op internet zoekt kom je het wel tegen.

Zoals ook werd gezegd: dit is een principe kwestie.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 01:14

Hmm lastig verhaal! Heel sneu ook dat het zo moet lopen.

Hoe vervelend voor jytte ook, ik denk dat ze niet sterk staat.
Het bloedonderzoek wees uit dat Rubis de ziekte van Lyme had, maar niet wanneer hij dat gekregen heeft. Zolang de verkoper volhoud dat hij niet wist dat het paard ziek was, staat Jytte nergens.

Ben wel heel benieuwd hoe het af gaat lopen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 01:22

linnke schreef:
Wel grappig dat iedereen zegt: reactie kun je verwachten na een uitzending, positief en negatief, maar dat niemand zich bedenkt dat een programma niet alles kan laten zien.

Dat is haar keus geweest het op deze manier te doen met deze info. Logisch dat het meer vragen oproept dan antwoorden dat is meestal zo met zulke programma's.
Ze had zich vast van te voren bedacht dat het zowel positief als negatief kon uitpakken. En ja ik weet niet in hoeverre zei inspraak gehad heeft met wat er uitgezonden zou worden maar hoe het nu is uitgezonden wordt je niet echt veel wijzer van haar. En ook dat had ze natuurlijk van te voren kunnen inschatten neem aan dat ze zelf al op de hoogte was van bv haar forumberichten, en de andere zaken die toch veel vragen oproepen.
Niemand is er bij geweest van ons alleen de fokker en de koper weten het verhaal. Dan kan zij nog 10 x een uitleg geven en de fokker nog 10x maar daar wordt waarschijnlijk ook echt niemand wijzer van iedereen verteld zijn verhaal naar zijn eigen kant en in hun eigen voordeel.
En mocht er toch veel meer duidelijkheid geweest zijn van haar kant neem ik aan dat het toch wel uitgezonden zou worden omdat zij toch eigenlijk centraal staat. En je zou denken dat ze juist haar kant positief willen belichten.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 01:28

Ik wil 1 dingen zeggen. Ik ken het hele verhaal van A tot Z en alles erbij en er tussen. Er wordt niet alles uitgezonden wat er wordt opgenomen. Niet alles wat Rubis allemaal had is gezegd. Veel van bokt zijn druk bezig om wat te tikken hier dan te kijken en na afloop een reactie te plaatsen. De helft hebben ze gemist en de meest idiote dingen worden hier gespeculeerd. Kijk de aflevering nog een keer zonder op bokt te zijn en LUISTER!

Het gaat om een consumentenverkoop. Als iets kapot, ziek of wat dan ook, heb je het recht als koper om het artikel, dier, ding terug te brengen en je geld terug te eisen. De verkoper is verplicht het terug te nemen en geld terug te geven. Dit heeft Jytte meerdere malen geprobeert. Dit is te horen in de uitzending!

Kijk op uitzending gemist en oordeel daarna. Bokken en TV kijken gaat niet samen.

Rjansen11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 01:31

Zucht...........het zoveelde paardenmeisje die paardjes heeft verzorgd en een driejarige hengst koopt. Totaal geen overwicht en verstand van zo dier, dat zie je al aan t...........ik knuffel met hem, ik knuffel mijn veulen. Jonge paarden knuffel je niet mee.

En hengsten knuffel je al helemaal niet mee. Beestje hoest, niet raar na verhuizing, ziekte van lyme is moeilijk te bewijzen en uiteindelijk zwaar hoefbevangen.

Wat mij betreft heeft de verkoper groot gelijk. Dan kun je nooit meer een paard verkopen, der zijn zoveel kopers die paarden slopen.

Rjansen11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 01:33

PhiaBink schreef:
Ik wil 1 dingen zeggen. Ik ken het hele verhaal van A tot Z en alles erbij en er tussen. Er wordt niet alles uitgezonden wat er wordt opgenomen. Niet alles wat Rubis allemaal had is gezegd. Veel van bokt zijn druk bezig om wat te tikken hier dan te kijken en na afloop een reactie te plaatsen. De helft hebben ze gemist en de meest idiote dingen worden hier gespeculeerd. Kijk de aflevering nog een keer zonder op bokt te zijn en LUISTER!

Het gaat om een consumentenverkoop. Als iets kapot, ziek of wat dan ook, heb je het recht als koper om het artikel, dier, ding terug te brengen en je geld terug te eisen. De verkoper is verplicht het terug te nemen en geld terug te geven. Dit heeft Jytte meerdere malen geprobeert. Dit is te horen in de uitzending!

Kijk op uitzending gemist en oordeel daarna. Bokken en TV kijken gaat niet samen.

Nee phia, dat recht heb je helemaal niet! Ik heb het zonder bokt gekeken. Ik kende het hele verhaal niet.

Het enige voordeel van een consumentenkoop is dat de BEWIJSlast niet bij de koper ligt maar bij de verkoper. En dan moet dat ook nog binnen een bepaalde termijn. Een fokker is niet per direct een handelaar.

Als het zo simpel was als jij het zou stellen, dan hadden ze deze zaak ala minute geschikt. Maar met grote kans heeft dhr van de Berg Stephan Wensing ff gebeld en die heeft hem het juiste advies gegeven ipv wat jij hier beweerd.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 01:33

Dat van consumentenverkoop is inderdaad waar.
Maar ik betwijfel of je 3 maanden na de verkoop nog wen contract kunt opstellen dat dan rechtsgeldig is.

Bij aankoop van een ander product ga je ook niet 3 maanden later terug om een bonnetje te vragen om vervolgens 3 dagen later het terug te brengen omdat het stuk is.

Hoe vervelend ook, denk ik niet dat ze heel sterk staat.
Inderdaad, incubatietijd is langer maar dragen kunnen ze altijd.

Een rechter zal haar niet in het gelijk stellen als ze het komt bewijzen met bloedonderzoek van 3 maanden na de verkoop. Het paard is op het moment van de verkoop klinisch goedgekeurd en daarbij gezond verklaard. Ik zie niet in waar de verkoper hier dan een fout begaat.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 01:36

Ben benieuwd wanneer er een slotje op dit topic komt......

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 01:37

Bepaalde dingen had ze misschien kunnen inschatten, maar zeggenschap in wat uitgezonden zal worden lijkt me niet. Programma makers bepalen wat hun denken dat het publiek wil zien. Dus er kan heel veel duidelijk zijn, dat wil niet zeggen dat het ook uitgezonden zal worden.

Wel grappig: als ik zeg dat mensen selectief regaeren wordt er gereageerd op 1 hele zin :+

@Rjansen11: lees even voorgaande berichten voordat je oordeelt over paardenmeisje die zomaar een hengst koopt. Dit was een ervaren ruiter die goed bekend stond met hengsten. Ik heb een jong beestje en daar 'knuffel' ik ook mee. Beetje aaien, beetje borstelen. Dat wil niet zeggen dat je ze geen manieren leert of dat je er niet mee om kan gaan.

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 01:43

Rjansen11 schreef:
PhiaBink schreef:

Nee phia, dat recht heb je helemaal niet! Ik heb het zonder bokt gekeken. Ik kende het hele verhaal niet.

Het enige voordeel van een consumentenkoop is dat de BEWIJSlast niet bij de koper ligt maar bij de verkoper. En dan moet dat ook nog binnen een bepaalde termijn. Een fokker is niet per direct een handelaar.

Als het zo simpel was als jij het zou stellen, dan hadden ze deze zaak ala minute geschikt. Maar met grote kans heeft dhr van de Berg Stephan Wensing ff gebeld en die heeft hem het juiste advies gegeven ipv wat jij hier beweerd.

Ja dat heb je wel:
Citaat:
Als u kunt bewijzen dat u het dier hebt gekocht van een handelaar of bedrijfsmatige fokker, en het dier mankeert iets in de eerste zes maanden na aankoop, dan moet de verkoper het dier “herstellen” of vervangen. Lukt dit niet, dan kan de koper vragen de overeenkomst te ontbinden (ongedaan te maken).

http://www.licg.nl/33s/praktisch/wetgeving/wetgeving/consumentenrecht.html

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 01:46

Maar dan moet de overeenkomst wel gemaakt zijn op rond de dag van verkoop en niet 3 maanden later!

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 01:48

Het bewijs dat ze Rubis van hem heeft gekocht is voldoende staat daar in. Je moet bewijzen dat je hem van die fokker gekocht hebt. Dat kan op meer manieren