Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:06

Ibbel schreef:
Ik zou zo graag eens van deze ecologische experts willen horen wáárom er gekozen is voor inheems wild (herten), daar dan niet-inheems/semi-gedomesticeerde vee aan toe te voegen (dus domweg faunavervalsing te plegen), en waarom je dát dan 'natuur' zou mogen noemen...
Tel daar bij op dat de natuurwetgeving een andere is dan de agrarische wetgeving (zodat je dus stunts uit moet halen als dispensatie voor IR registratie) en je kan lekker tussen alle mazen door. Herten mogen niet in gevangenschap gehouden worden, maar paarden en koeien als vee kunnen wel achter een hek, dus mag er een hek omheen. Wild mag je niet bijvoeren, dús geef je de paarden en koeien ook geen vreten.

Is dat zo, dat herten niet in gevangenschap gehouden mogen worden? Hier in de buurt gebeurt dat wel.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:07

Miran schreef:
Mizora, ik bedoelde inderdaad de Koniks, zou dat dik worden echt zoveel erger zijn dan de gemiddelde Fjord, Haf of Shet? Ik heb geen idee of er uberhaupt markt voor is, maar er zou daar dan nog wel op geselecteerd kunnen worden, en ook op bouw etc. Of meer richting een ander ras gaan ofzo.

Ik ben er wel bang voor ja. Door stelselmatig een derde van de dieren te laten verhongeren voor minimaal 5 generaties (en tot wel 10 generaties), heb je een extreme selectiedruk gecreeërt op dieren die op vrijwel niets kunnen overleven. Dat als huisdier hebben is echt niet leuk, want voor je gevoel moet je je paarden dan permanent ongeveer laten verhongeren.

Selecteren gaat compleet in tegen de insteek van de konik-paarden, en andere rassen past ook niet in de gedachte van het SBB in dat gebied (daar in ieder geval voor een deel rekening mee houden geeft veel meer kans dat ze het daadwerkelijk oppakken).

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:07

Dat zullen damherten zijn (met die stipjes) daarmee mag dat wel.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:10

en in oa Duitsland worden Koniks uit de kuddes gevangen en verkocht als huis tuin en keuken pony, wat ontzettende goed werkt.

de koeien zijn ook 1 of ander experiment, om een oerkoe terug te fokken maar dat is evenmin mislukt.
de spaanse 'vecht' stier is een rund, en de heck runderen kunnen zeer goed als huis koe de weide sieren.

Ik zeg ieder jaar jong spul eruit vangen, chippen en merken, verkopen en klaar.
Dat beetje stress met invangen overleven ze wel en veel beter dan de stress in de winter.

Oostvaardersplassen als natuurgebied = gewoon weer onder laten lopen, zout water maken, dan heb je oer natuur en niet dit jurassic-park achtig iets, waar dieren verhongeren alleen omdat een mens voor god wil spelen en jammerlijk gefaald heeft

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:11

Mizora schreef:
Selecteren gaat compleet in tegen de insteek van de konik-paarden, en andere rassen past ook niet in de gedachte van het SBB in dat gebied (daar in ieder geval voor een deel rekening mee houden geeft veel meer kans dat ze het daadwerkelijk oppakken).

Ik bedoel met selecteren dan in het deel wat dan jaarlijks uit de kudde gehaald wordt, bijv de hengsten. Degenen die nog een carriere zouden kunnen hebben bij een particulier verkopen, de rest richting slacht. Dus niet op die manier selecteren in de kudde zeg maar. Maar idd, als ze het qua voerbeleid niet gaan redden als 'tam'houdt het sowieso op... Ik vind mijn Haf op gewicht houden al een uitdaging :+

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:15

Miran schreef:
Mizora, ik bedoelde inderdaad de Koniks, zou dat dik worden echt zoveel erger zijn dan de gemiddelde Fjord, Haf of Shet? Ik heb geen idee of er uberhaupt markt voor is, maar er zou daar dan nog wel op geselecteerd kunnen worden, en ook op bouw etc. Of meer richting een ander ras gaan ofzo.

Naast dat er eventueel inderdaad geselecteerd is op aanleg om obees te worden, hebben deze dieren sowieso vanuit de embryonale ontwikkeling een tik meegekregen. De drachtige merries zitten namelijk de hele winter in een (flinke) negatieve energie balans. Om het jong dan voor te bereiden op de harde omstandigheden wordt er tijdens de ontwikkeling een verandering gemaakt in genexpressie waardoor deze dieren als ze geboren zijn 'efficienter' met voeding om zullen gaan (dus sneller/makkelijker dik worden). Het is dus in dit geval niet de genen die veranderd zijn, maar de manier/plaats hoe die genen worden afgelezen. Echter kan het ook een gevalletje En En zijn, waarbij er dus EN andere genexpressie is EN ook nog eens selectie.

Bij mensen is dit fenomeen ook opgetreden tijdens de hongerwinter, voor mensen die er een beetje een beeld van willen scheppen: https://www.dekennisvannu.nl/site/artik ... lacht/3298

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:16

Het gaat specifiek om de Koniks uit de OVP, niet om koniks uit andere gebieden, dat gaat inderdaad prima.

De klussen met heckrunderen zijn zowat militaire operaties, dat moet je echt niet te licht opnemen, ze worden daarom ook eigenlijk niet meer ingezet in de gebieden waar mensen mogen komen. Op de OVP lopen er ook relatief weinig (±250 op zo'n 4400 ha). Als je de runderen wilt kunnen verkopen als weidedier, moeten ze overstappen op de TaurOs ( http://stichtingtaurus.nl/ , al is hun website knudde).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:21

Als we het toch over onrealistische oplossingen hebben: jaag er van de zomer een horde penny's in. Die maken ze dan allemaal zadelmak en tam. Bouw er daarna een boel vakantiehuisjes et voilâ:

ponypark Flevoharen.

Daar moet toch markt voor zijn: dat je bij je vakantiehuisje je eigen getemde, van de hongerdood geredde Konikje krijgt om de hele vakantie mee te knuffelen...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:35

safina schreef:
Als we het toch over onrealistische oplossingen hebben: jaag er van de zomer een horde penny's in. Die maken ze dan allemaal zadelmak en tam. Bouw er daarna een boel vakantiehuisjes et voilâ:

ponypark Flevoharen.

Daar moet toch markt voor zijn: dat je bij je vakantiehuisje je eigen getemde, van de hongerdood geredde Konikje krijgt om de hele vakantie mee te knuffelen...

Dr was ook een serieus plan voor vakantiehuisjes bij de ovp :=

Laurie

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:56

Britt Dekker spreekt zo bij Jinek.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 00:03

Ik zie dat er genoemd wordt dat het in andere delen van Nederland wel goed geregeld is. Dat klopt, er zijn verschillende natuurgebieden waar ook fjordenpaarden, shetlanders, ijslanders ingezet worden voor de begrazing.

Het verschil hierin is dat het dan gaat om 'gehouden vee'. Al deze dieren hebben dan ook een chip, paspoort en stamboek. Evenals de heckrunderen die ook op verschillende plaatsen in Nederland lopen. Deze hebben verplicht oormerken in. SBB is dan de eigenaar van deze dieren en heeft dan ook de zorgplicht vanuit de overheid. In deze gebieden worden de veulens er op den duur uitgehaald, geselecteerd, gezorgd voor bloedverversing etc. In de winter wordt er ook zo nodig bijgevoerd. Bijvoeren zorgt er inderdaad wel voor dat de kudde beter voort kan blijven planten. Echter in deze gebieden wordt het aantal dan beheer(s)t, door veulens na een bepaalde tijd uit de kudde te halen en te verkopen, waardoor het aantal niet groeit.

Bij de OVP is er geen sprake van gehouden vee en is SBB op papier niet de eigenaar. De overheid heeft ooit bepaald dat het 'wild' is en wild mag in principe niet bijgevoerd worden. Dat er geen gehouden vee in de OVP loopt is ook te zien doordat de paarden geen chip, paspoort en stamboek hebben. Er wordt hier heel makkelijk geroepen: castreren, merries er uit halen, veulens weghalen etc. Maar officieel gezien mag en kan dat dus niet, omdat SBB geen officiele eigenaar van de dieren is.
SBB kan ook alleen maar doen hoe de overheid het vastgelegd heeft.
Wanneer de overheid besluit dat de dieren in de OVP geen 'wild' meer is, maar 'gehouden vee' en de dieren dus allemaal chips, paspoorten etc. kan er pas gecastreerd, verhandeld etc. worden.

Ik snap het standpunt 'wild houdt op waar het hek begint' ook heel goed hoor, maar op papier is het dus niet zo makkelijk.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 00:15

Mizora schreef:
Het gaat specifiek om de Koniks uit de OVP, niet om koniks uit andere gebieden, dat gaat inderdaad prima.

De klussen met heckrunderen zijn zowat militaire operaties, dat moet je echt niet te licht opnemen, ze worden daarom ook eigenlijk niet meer ingezet in de gebieden waar mensen mogen komen. Op de OVP lopen er ook relatief weinig (±250 op zo'n 4400 ha). Als je de runderen wilt kunnen verkopen als weidedier, moeten ze overstappen op de TaurOs ( http://stichtingtaurus.nl/ , al is hun website knudde).

Waar bij sommige kuddes ook Nederlandse koeniks lopen

de mustangs worden ook gevangen en verkocht en gaat ook goed.
Waarom moet Nederland nu altijd een of andere stempel of label aan hun dieren hangen?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 05:19

Ik ben eindelijk weer thuis. Een kleine update voor nu. Morgen uitgebreider.

1) onze groep, de groep die ik zoveel mogelijk coördineer en waar de media, zoals RTL, AD etc mee is geweest, voeren nu bij vanwege de schrijnende situatie, maar pleiten voor een langdurige oplossing, waarvan 1 suggestie dus inderdaad is; de populatie terugbrengen naar onder de 1000 en dus afschieten en elk jaar bijhouden. De voer actie is geen vaste oplossing, dat beseft onze groep ook. Maar het is nu een statement geworden en om druk uit te oefenen op SBB zodat ze hopelijk hun beleid veranderen. Dit vertellen we aan elke nieuwsbron en elke nieuwsbron verkiest dat niet te plaatsen en alleen dat we voeren en doorgaan met voeren en dan die kut argument van SBB dat voeren niet de oplossing is. NEE, KLOPT DAT VINDEN WIJ OOK! Maar hé, dat is media...

2) Het bericht over afschieten vandaag en dat dingen afgesloten waren is niet waar. Wij waren er de hele dag tot midden in de nacht en er is niks afgeschoten, er waren geen wagens om karkassen te verslepen, er was niks afgezet en RTL was ook niet tegen gehouden want die waren de hele middag bij mij. Heb ze later nog gebeld of ze later apart zijn gaan filmen en waren tegen gehouden. Zij zeiden van niet. Waar dit bericht precies vandaan komt, geen idee. Maar hij is hardnekkig en veel gedeeld helaas.

3) Onze groep forceert geen hekken, bedreigd geen boswachters etc. Voeren doen we illegaal, de rest legaal.

Tuurlijk komen we in aanraking met SBB en politie maar we hebben vandaag prima gesprekken met een paar gevoerd en sommigen hoorden ons echt en wij luisterden naar hun. Sommigen waren minder open voor een gesprek. Zeker als ze je net betrapt hebben :') Maar sommigen gingen gewoon een gesprek aan en stuurden ons wel weg telkens, maar geen boetes. Zijn ook maar mensen en werknemers. We waren blij met die gesprekken.

4) De foto's van de goede koniks zijn in het toegankelijke makkelijk te bereiken konik gebied. Is afgesloten van de rest. Omdat je daar vrij mag wandelen, zien ze er natuurlijk goed uit, over het algemeen. Is immers hun visite kaartje. Meeste foto's zijn daar dus van, want je kan er makkelijk komen. Maar schijn bedriegt. Er was ook alleen maar daar gevoerd en nergens anders.

5) SBB had dus nauwelijks gevoerd. We hebben alleen voer gevonden bij de koniks. Grappig ook, boos op ons vanwege slecht hooi, dat we miet weten wat ze moeten hebben, het te rijk is etc. We voeren geen kuil, ondanks de kuilbalen die gedoneerd zijn en in opslag staan. We hebben het bekeken en dat is te rijk. Zonde, maar het kan niet. We voeren arm hooi, tweede of derde snee. Onze groep dan. Wat andere groepen doen heb ik niet in de hand. Maar wat dropt SBB bij de koniks, spul dat een stuk rijker lijkt te zijn dan ons hooi :')

6) vandaag is er veel film materiaal gemaakt en veel foto's, ook van de minder bereikbare dieren. Ik plaats morgen een aantal.

7) Denk dat er 100 pakjes wel verspreid zijn over de dag heen. Denk nog wel meer.

8) Bij de avond voeractie met 250 pakjes hooi uitladen in het niet bereikbare gebied.. Zijn we gepakt. Politie auto's die de weg blokkeerden etc. We hebben redelijk civiel mee gewerkt want met verzet bereik je niets. Emoties liepen hier en daar logisch hoog op, maar niet over de schreef. Zeker toen de 80 balen die er lagen weer ingeladen moesten worden. Gelukkig hadden we al heel wat ver het gebied in gekregen en in het donker vinden ze die niet zomaar. En is verspreid natuurlijk en uit geschud. Wij moeten wachten op oproep voor verhoor en dan gaat het een strafrechtelijke zaak worden, het is een economisch delict waar 6 jaar zitten als max op zit. Maar ach, het zal, het is machtsvertoon en ons bang proberen te maken.

9) Minder leuk. Wat hooi wat gister gevoerd is, is door de harde wind in de sloot gewaaid. Twee hongerige heckrunderen hadden zo'n honger dat ze die sloot in zijn gegaan om erbij te komen en hebben de benen gebroken. Ze moesten afgeschoten worden door SBB. Ik heb echt bijna gejankt, want dat kwam door ons. Ik had daar gister met een groep gevoerd en nooit nagedacht over die sloot. Nu hebben we er overal goed op gelet.

10) Als laatste, fuck Britt Dekker. Vanavond bij Jinek. Wanvertoning. Zeggen dat ze hooi heeft gekocht en wol doneren. Ze word de hemel in geprezen. We proberen haar al dagen te bereiken maar worden genegeerd. Vervolgens is ze uitgenodigd bij Jinek, ondanks dat ze niet in het gebied is geweest, geen contact heeft met de actievoerders en het bericht niet weet dat we de wereld in willen. Dagelijks staan vrijwilligers te zwoegen bij ovp in de kou, maar zij heeft haar 10 minuten fame weer en na een korte discussie met iemand daar, was ze het er toch ineens mee eens dat ze niet gevoerd moesten worden. Ik word zelden boos en deze dagen blijf ik kalm en laat me niet emotioneren. Maar ik zag dat en ggrr.

Oké,update was wat langer dan ik van plan was. Beelden volgen!

Ohja, iemand had het over James bond praktijken en dat zulke dingen niet gebeuren. Jawel hoor. We gebruiken meer tactieken dan alleen maar droppen en rennen ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 07:02

ElineS _/-\o_ Toppers zijn jullie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 07:44

Arme runderen, zo hongerig en dan een stom ongeluk.

Maar petje af Eline!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 07:46

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 07:48

Knap gedaan Eline!

Wat ik me wel afvroeg: Hoe zijn jullie met al dat hooi in het onbereikbare gebied beland als dat zo goed is afgeschermd?
En hebben jullie nog boetes opgelopen?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 07:50

Wauw goed bezig!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 07:50

Eline, hulde _/-\o_ diepe buiging voor jullie en bedankt voor alles.

Faily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 07:53

*\o/* zo blij dat er mensen zijn die zich inzetten voor deze dieren..

Ik denk dat veel mensen niet beseffen hoe erg en hongerdood moet zijn.. laat ze zelfs eens een paar maanden alleen een boterham eten en verder niets, kijken hoe ze hier dan tegenaan kijken afschuwelijk..

Het is heel grof maar ik zie het op het moment als een dierlijk concentratie kamp..qua verhongering

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 08:30

Eline, hulde voor jou en je groep!!

Kan er geen inzamelingsactie gestart worden ivm de boetes? Goede advocaat erop etc..
Of dacht een paar pagina's terug dat er zich een jurist gemeld had die wilde helpen met het verweer tegen de boetes.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 08:34

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 08:41

Precies, SBB DOE IETS!!
Fijn dat er ook BNN-ers zijn die zich openlijk uitspreken over dit falende project.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 08:50

ElineS schreef:
9) Minder leuk. Wat hooi wat gister gevoerd is, is door de harde wind in de sloot gewaaid. Twee hongerige heckrunderen hadden zo'n honger dat ze die sloot in zijn gegaan om erbij te komen en hebben de benen gebroken. Ze moesten afgeschoten worden door SBB. Ik heb echt bijna gejankt, want dat kwam door ons. Ik had daar gister met een groep gevoerd en nooit nagedacht over die sloot. Nu hebben we er overal goed op gelet.

10) Als laatste, fuck Britt Dekker. Vanavond bij Jinek. Wanvertoning. Zeggen dat ze hooi heeft gekocht en wol doneren. Ze word de hemel in geprezen. We proberen haar al dagen te bereiken maar worden genegeerd. Vervolgens is ze uitgenodigd bij Jinek, ondanks dat ze niet in het gebied is geweest, geen contact heeft met de actievoerders en het bericht niet weet dat we de wereld in willen. Dagelijks staan vrijwilligers te zwoegen bij ovp in de kou, maar zij heeft haar 10 minuten fame weer en na een korte discussie met iemand daar, was ze het er toch ineens mee eens dat ze niet gevoerd moesten worden. Ik word zelden boos en deze dagen blijf ik kalm en laat me niet emotioneren. Maar ik zag dat en ggrr.

Laat ik voorop stellen dat ik diep respect heb voor wat jullie doen. Mensen die echt de daad bij het woord voeren en in actie komen. Jammer dat SBB niet met jullie samen wil werken, maar jullie tegen werkt.

Ik heb het stukje van Britt bij Jinek gister gezien, en er is tenminste een platform en een gesprek. Die man sloeg een flink modderfiguur in mijn ogen. En we zijn het toch eens met Britt? (tenminste, ik wel). Bijvoeren is nu noodzaak, dat zegt zij ook, maar het is geen lange termijn oplossing. Er moeten dieren weg, er moet controle op de vermeerdering van dieren in de toekomst. Op zijn minst! Britt heeft veel fans en sympathie van het volk (it's the girl next door en heeft het hart op de tong). Dus ik denk dat het goed is dat zij gister in de uitzending zat. Dat doet meer dan een of andere politicus die niemand kent.

En over puntje 9. Het is allemaal met de beste bedoelingen, maar dit is dus wel waar SBB bang voor is. Omdat mensen die het gebied niet kennen gaan voeren, op mogelijk verkeerde plaatsen, gaan er dingen mis. Het is spijtig dat er geen samenwerking met SBB mogelijk is, dan was dit nooit gebeurd. Maar ik denk dat de actievoerders op moeten passen met dit soort dingen, dat kan alleen maar tegen je werken.

Graag sluit ik af met nogmaals een compliment. Diep respect voor jullie!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 08:53

Bravo Anky +:)+