RTL 4 Pro Deo over paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:07

Ren@te schreef:
matasja schreef:
Paard is gekeurd maar je kan niet in de cellen kijken waarin rhino en lyme gaan inkapselen. Deze blijven net zo lang zitten tot hij verzwakt en dan slaat het toe...

Daarnaast klopt er werkelijk niks van, als je haar berichten terugleest en de naam van het paard intikt zie je dat hij een hele tijd gezond is geweest. beleerd onder het zadel, beleerd voor de kar, ze rijdt zonder cap dus gevaarlijk was hij duidelijk ook niet, bijten was compleet afgeleerd, en opeens nog geen week later is hij al weeeeeken doodziek en nu ingeslapen. Deze zaak gaat ze nirt winnen door deze onduidlijke berichten op bokt.. gevalletje eigen graf gegraven

Misschien wilde ze hem nog verkopen? Dan mag er natuurlijk niets negatiefs op het internet staan.

Dan had ze precies gedaan wat de vd Bergh nu verwijt :Y)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:07

Ben nog even alle posts aan het lezen, heb net via uitzending gemist gekeken.

Volgens mij word dit een heel ingewikkelde zaak en hebben deze advocaten gelijk: een rechter zal aandringen op een schikking.
Heel zwart wit gezien heeft yitte gelijk denk ik. Als ik een wasmachine koop en deze na 3 dagen stuk gaat heb ik een garantie omdat ik gekocht heb bij een bedrijf. Het bedrijf kan dan niet zeggen:"misschien heb je hem zelf wel kapot gemaakt". Het bedrijf zal dit dan moeten bewijzen.
Feit is dat er hier sprake is van heel veel ruis dat yitte veroorzaakt heeft: een verlaat koopcontract, postieve berichten enz. Enz. Dat maakt de situatie behoorlijk ingewikkeld. Ik zetnook mijn vraagtekens bij haar onderzoeksplicht, geen idee of een klinische keuring genoeg is. De verkoper heeft daarnaast een contract getekend waar hij niet achter staat. Iedereen weet dat je dan niet genoeg hebt aan doorstrepen. Als ik het niet eens ben met een contract onderteken ik niet totdat het contract klopt.

Als ik in yitte haar schoenen had gestaan was ik eerst eens verhaal gaan halen bij mijn dierenarts in dit geval. Dat is de enige van wie ik nu denk dat hij zeker fout is. De fokker en yitte hebben beide stomme pech gehad, maar ik denk wel dat yitte sterk staat, hoe lullig ook. Ik ben er wel 100% van overtuigd dat deze man niet opzettelijk een ziek paard heeft gekocht.
Laatst bijgewerkt door secricible op 12-12-12 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: RTL 4 Pro Deo over paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:10

Zoals gezegd ligt het aan de rechter en waar hij de bewijslast legt, dat is bij zaken wat dieren betreft nog wel eens anders dan in een normale consumentenkoop. Wanneer het tot een zaak komt, that is.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:11

Na 3 dagen is prima om aan de bel te trekken maar dan ga je hem niet 4 maanden beleren en dan lopen klagen dat het niet goed gaat en je je geld terug wil....

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:11

Maar een wasmaschine is geen paard. Een levend dier kan vandaag perfect gezond zijn, en morgen dood liggen. Voor mijn tweedehands auto krijg ik al alleen garantie tot de deur, dus ik vind het raar dat voor levende dieren de verkoper zo kwetsbaar wordt gemaakt

Houtzager

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:12

Rowdine schreef:
Nou zo simpel is het in principe wel. De beste man zal moeten bewijzen dat het paard gezond was op moment van verkoop.

Op het oog? Dmv vaccinatie en ontworming registratie? Ervaringen van mensen die Rubis reden? Het feit dat hij dekte? Hoe kan je bewijzen dat het paard gezond of niet gezond was de dag van aankoop? Moeilijke kwestie waar een rechter zich bijna niet over kan buigen.

En dan een aankoopkeuring door eigen DA en daarna door dezelfde DA behandeld, niet naar Utrecht, geen sec opinion? Hoe sterk sta je? Wat was nou de uitkomst van het bloedonderzoek? Slechte waardes of echt ziek? Rhino of lyme of gewoon alles?

Nogmaals ik weet 100% zeker dat Bart haar had geholpen als ze na de eerste behandelingen bij hem aan de bel had getrokken. Dat heeft ze niet gedaan, na drie maanden is ze gaan mailen over een koopcontract.

Ik meld hierna af. Nogmaals ik vind het naar dat Bart als een boeman wordt afgeschilderd in het programma, ik vind het eeuwig zonde dat mooie Rubis er niet meer is, misschien is dat het enige wat ik tegen Bart zou zeggen: had hem niet aan haar verkocht, een (in mijn ogen) penny meisje met weinig verstand van Fjorden laat staan een Fjordenhengst zoals Rubis.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:13

Air schreef:
Als je zo erg de behoefte hebt om alles te weten willen komen hierover, wordt dan lekker spion en hou je stil.
Vind het behoorlijk repectloos allemaal.
Ze heeft er zelf voor gekozen het zo (via TV) te spelen. Misschien was dit ook wel respectloos naar de fokker. Ik denk dat iedereen hier op Bokt er gewoon een lering uit wil halen en daardoor zoekt naar de juiste feite. Aangezien die niet zo duidelijk naar voren kwamen in het programma.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:15

Juut schreef:
Maar een wasmaschine is geen paard. Een levend dier kan vandaag perfect gezond zijn, en morgen dood liggen. Voor mijn tweedehands auto krijg ik al alleen garantie tot de deur, dus ik vind het raar dat voor levende dieren de verkoper zo kwetsbaar wordt gemaakt

Dat valt in de praktijk gelukkig mee :).

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:15

Als ik in Yitte haar schoenen had gestaan had ik niet eerst maanden gezegd hoe goed het Rubis ging en na al die tijd dan verhaal willen halen. Ik had meteen open kaart gespeeld en verteld dat het niet goed ging met het paard.
Dan had ze meer rechten gehad als nu vind ik. Nu wil ze haar gelijk en een hoop gedoe over een paard wat er niet meer is en waar ook niemans werkelijk van kan bewijzen hoelang hij is ziek was.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:16

Ja inderdaad ze heeft als 'penny-meisje' Rubis echt teniet gedaan.... Hij heeft nooit de behandelingen gekregen die hij verdient heeft, daarom is ze blijven puzzelen om te vinden wat het nou was?

Kom op zeg.. Zoals ik net al zei, niet zo kortzichtig. En het programma schildert hem helemaal niet af als boeman..

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:16

matasja schreef:
Na 3 dagen is prima om aan de bel te trekken maar dan ga je hem niet 4 maanden beleren en dan lopen klagen dat het niet goed gaat en je je geld terug wil....

Ja, dat verwoord je mooi.
Daar zit bij mij dan ook de grote vraag :o
(en nogmaal niet rot bedoeld tov iemand alleen dit begrijp ik niet)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:17

Merell123 schreef:
Ja inderdaad ze heeft als 'penny-meisje' Rubis echt teniet gedaan.... Hij heeft nooit de behandelingen gekregen die hij verdient heeft, daarom is ze blijven puzzelen om te vinden wat het nou was?

Kom op zeg.. Zoals ik net al zei, niet zo kortzichtig. En het programma schildert hem helemaal niet af als boeman..

Klopt. In het programma komt zij slechter uit dan hij. Vind ik dan.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:17

Houtzager: Waar is hij als boeman afgeschilderd in het progamma? Er is juist uitdrukkelijk gezegd dat het niet om schuld gaat. Ook was Martijn gewoon positief over hem. Dus waar je die lariekoek nou weer vandaan haalt?

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:18

Merell123 schreef:

Persoonlijk denk ik dat dit meisje helemaal niet voor een hengst had moeten kiezen en zich van te voren beter bewust had moeten zijn van de risico's die hengsten met zich mee brengen.
Ik heb jaren een hengst gehad en ook niet de makkelijkste, toevallig ook een fjord en ook dat was geen kinder of penny pony, maar een serieuze hengst die respect eiste en ook verdiende.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:19

Heb ook de aflevering gezien en heb er meer dan mixed feelings bij. Sommige zaken kloppen gewoon niet. In mijn beleving komt de beet niet door Lyme (heb ik zelf ook en heb echt nog nooit iemand daarom gebeten...lol). Maar een jonge hengst die niet meer dekt, van stal veranderd, ineens heel veel tuttelfruttel aandacht krijgt is vragen om problemen. Deze vervolgens nog naast een andere hengst zetten en vervolgens zijn baasje bijt en meesleurt? Sorry maar heeft niets met een ziektenbeeld te maken maar met dominante bezitsdrang van een hengst die zijn frustraties niet kwijt kan.

En wat is het met een eerder topic van haar dat hij aan diverse ziektenbeelden leed w.o. lyme én rhino?? Is ie ingeslapen moeten worden vanwege lyme óf rhino? Lijkt me voor de rechtspraak toch wel van wezenlijk belang, ivm met incubatietijden. Groeirringen tja, dat kán door medicatie komen, maar ook door wisselingen in voer ( kwam naar boven na de verkoop én dus wisseling van voer ) of niet zorgvuldig op tijd bekappen, etc etc..Hier dus ook veel vaagheden.

Dan het gewicht, heb begrepen uit eerdere topics dat zijn gewicht ook bij de fokker soms al een probleem was. Op zich zegt ook dat nog niet veel, immers hengsten kunnen zich vreselijk lopen opwinden onder invloed van hormonen en daardoor sterk in gewicht afnemen. Op een nieuwe locatie waar zij nooit gedekt hebben of er een andere rangorde heerst kan een paard meer rust en dus meer kilo's krijgen...

Simpel is deze zaak zeker niet. Men mag aannemen dat de keurend dierenarts geen schrikbarende afwijkingen heeft gevonden anders was ie niet goedgekeurd. Een mate van ondergewicht bij een jonge dekhengst is natuurlijk niet wenselijk maar komt wel zeer regelmatig voor. Lyme is van buitenaf niet zichtbaar daarvoor is een bloedonderzoek noodzakelijk. En Rhino ( refererend aan haar eerdere topic) kan een paard overal oplopen. Evenals lyme trouwens...

En dan dat gedoe met het contract. Als je betaald is het gelijk oversteken met een contract als je dat persé wilt. De verkopende partij is een prof dus de wet omzeilen gaat zowieso niet, bovendien was hij goed op de hoogte van consequenties bij evt stalgebreken. Dus waarom pas 3 maanden na dato een contract?

Ik ben niet bekend met het fjorden wereldje nog met beide personen waar het hier om draait maar ik neig naar de fokker zijn gelijk. Maar goed dat is puur persoonlijk en ben natuurlijk niet op de hoogte van alle exacte feiten..Veel wijsheid is hier op zijn plaats, zonder knip en plakwerk van TV uitzendingen....
Laatst bijgewerkt door ariatje op 12-12-12 00:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:20

Air schreef:
Houtzager: Waar is hij als boeman afgeschilderd in het progamma? Er is juist uitdrukkelijk gezegd dat het niet om schuld gaat. Ook was Martijn gewoon positief over hem. Dus waar je die lariekoek nou weer vandaan haalt?

Het "gesprek" tussen Jytte, de advocaat van Jytte en Bart. Het gesprek met de advocaten achteraf. Álle opmerkingen van Jytte zelf. De sneren die Martijn naar Bart gooide?

Ohja, zéér positief :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:21

Air jij hebt toch ook een keer een zaak op tv gehad, of vergis ik me? Misschien dat het daarom gevoeliger bij je ligt....

Maar als je alles op Bokt zet, openbaar forum kun je 1000 meningen verwachten (terecht) en als je de media opzoekt,
zeker TV prime time op een commerciële zender, dan kun je 100.000+ meningen verwachten!
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 12-12-12 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:21

Het is natuurlijk haar eigen keus geweest om dit zo openbaar te spelen dus je kan verwachten dat je dan ook negatief bekeken wordt.
Zeker omdat ik van de verkoper geen onduidelijke verhalen heb gehoord, maar van haar kant wel, de forum berichten, het is mij ook niet duidelijk of ze ooit voor dat ze de koop wilden ontbinden ook contact heeft gehad met de verkoper, en hoelang de klachten er eigenlijk al waren zoals ik begrepen heb na 5 weken aangevallen en de eerste week al kreupel en hoesten? Tuurlijk hoef je niet meteen je bedenkingen te hebben maar de verkoper op de hoogte stellen is wel van belang dan was het misschien wel heel ander gelopen. Nu komt het op mij over dat hij ineens na zoveel maanden hele waslijst over zich heen krijgt waar hij helemaal niet van op de hoogte was. Aankoop contract ook al zoiets vaags.
Dus dan is het logisch dat je "tegengas" krijgt.

Snap ook wel dat ze liever Rubis bij haar had gehouden maar vindt het hoe het er nu voorstaat na aanleiding van het programma waar ze dus zelf voor gekozen heeft, dat het echt niet in haar voordeel spreekt. En niet erg netjes gehandeld van haar zelf tegenover de verkoper.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 12-12-12 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:22

Ik ben het helemaal eens met bovenstaande.
En ben van mening dat Yitte niet klaar was voor een hengst als Rubis.

AnnaLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:23

Black_Pine schreef:
Verschrikkelijk voor de eigenaresse om zo van je paard af te komen. Ik heb respect voor de inzet die ze heeft gedaan om te proberen haar paard te helpen. Menigeen zou er niet zo veel moeite voor hebben gedaan. Zo veel ziektes bij elkaar is een behoorlijke strijd geweest voor die hengst, en erg verdrietig voor haar om hem dan toch nog in te moeten laten slapen.

De verkoper ken ik ook als betrouwbaar, en het kan best wel zijn dat hij niet wist dat het dier ziek was bij verkoop.
Zeer lastig om dit te beoordelen. Maar haar in dit alles tegemoet komen na zo veel tegenslagen zou ik wel netjes vinden.

Toch even terug komen op mijn eerdere berichtje.
Na het verhaal van twee kanten gehoord te hebben denk ik dat de eigenaresse beter open kaart had kunnen spelen naar de fokker/verkoper v.w.b. de ziekte van Rubis. Nu wordt er vanuit wantrouwen gehandeld en dat is m.i. geen goed uitgangspunt voor deze zaak.
Dan had je de fokker/verkoper ook een kans gegeven om actie te ondernemen i.p.v. mailtjes te sturen dat het zo goed ging met Rubis (inclusief mooie foto's erbij).

Ik geloof dat ik het er dan ook op aan liet komen als ik de fokker/verkoper was en zou haar dan toch niet tegemoet komen zoals ik eerder schreef.
Wat ik begrijp uit het hele verhaal is dat hij foutief is ingelicht, en vervolgens veel te laat waardoor je wrs. niet meer kan bewijzen wanneer het paard ziek is geworden.

Maar het blijft triest allemaal. :(
Laatst bijgewerkt door AnnaLoes op 12-12-12 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:23

Indy29 schreef:
Merell123 schreef:

Persoonlijk denk ik dat dit meisje helemaal niet voor een hengst had moeten kiezen en zich van te voren beter bewust had moeten zijn van de risico's die hengsten met zich mee brengen.
Ik heb jaren een hengst gehad en ook niet de makkelijkste, toevallig ook een fjord en ook dat was geen kinder of penny pony, maar een serieuze hengst die respect eiste en ook verdiende.

Maar hoe kun je dit nou zeggen als je dit meisje niet persoonlijk kent? Het desbetreffende paard en meisje niet samen gezien hebt? Ik kan ook makkelijk een oordeel ergens over geven, maar je hebt hier niet de informatie voor handen om zoiets te concluderen.. En dit paard was ziek.. Dit gedrag is waarschijnlijk niet eens te wijten aan hengstengedrag, en nergens hoor/zie je wat haar reactie op de beet was? Wie zegt dat ze niet met de hengst om kon gaan..

ElLafayette

Re: RTL 4 Pro Deo over paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:30

Ik heb het idee dat sommige mensen een ongecastreerd paard even betrouwbaar lijken te vinden als een ongecastreerde hond, terwijl die hengsten altijd onbetrouwbaar blijven.
Ik heb hier zelf twee 3jarige hengsten staan en ik heb ze zelf gefokt maar zal ze nooit de rug toe keren, en ja idd hengsten bijten ook dat hoor je te weten vind ik.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:33

Merell123 schreef:
Indy29 schreef:
.. Zoals ik net al zei, niet zo kortzichtig. En het programma schildert hem helemaal niet af als boeman..

Maar hoe kun je dit nou zeggen als je dit meisje niet persoonlijk kent? Het desbetreffende paard en meisje niet samen gezien hebt? Ik kan ook makkelijk een oordeel ergens over geven, maar je hebt hier niet de informatie voor handen om zoiets te concluderen.. En dit paard was ziek.. Dit gedrag is waarschijnlijk niet eens te wijten aan hengstengedrag, en nergens hoor/zie je wat haar reactie op de beet was? Wie zegt dat ze niet met de hengst om kon gaan..[/quote]

Ik denk dat dat ik hier wel wat recht van spreken heb gezien de mijn ruime ervaring met (dek)hengsten. Het is de chronologische volgorde waarin het bijt incident ontstond. Dat duidt op gewoon hengstengedrag. Met meer ervaring weet men wanneer men een hengst in bepaalde toestand niet of wel dient te benaderen en hóe! Ervaring met ruinen en merries hebben dan weinig nut, hengsten-ervaring echter wel....Testosteron kan een "killer hormoon" zijn en niet alleen bij paarden...

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:35

ElLafayette schreef:
Ik heb het idee dat sommige mensen een ongecastreerd paard even betrouwbaar lijken te vinden als een ongecastreerde hond, terwijl die hengsten altijd onbetrouwbaar blijven.
Ik heb hier zelf twee 3jarige hengsten staan en ik heb ze zelf gefokt maar zal ze nooit de rug toe keren, en ja idd hengsten bijten ook dat hoor je te weten vind ik.

Ik keer gerust al mijn hengsten de rug toe hoor, jong of oud! Maar ze staan dan ook wel duidelijk onder mijn gezag vanaf dag 1!! Kwestie van opvoeden, eerlijk zijn, en stevig in je schoenen staan....

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:36

ze heeft nu toch ook een hengst?!