Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:13

Ik maak me niet druk om de 'geliefde naam' (die we zoiezo niet hebben), maar om het feit dat wanneer je straks zegt dat je een western ruiter bent je meteen gezien wordt als een of andere dierenbeul. Nogal kort door de bocht.

Pauline

Re: Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:14

Wahaha dat filmpje met commentaar, dáár spreekt die man de waarheid. Die ander niet, echt onzin dat dit gelegitimeerd is omdat het voor een finale is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:15

YouthReiner schreef:
Ik maak me niet druk om de 'geliefde naam' (die we zoiezo niet hebben), maar om het feit dat wanneer je straks zegt dat je een western ruiter bent je meteen gezien wordt als een of andere dierenbeul. Nogal kort door de bocht.

welkom in het leven van een dressuurruiter _O- :D

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:15

YouthReiner schreef:

Nee, elke tak van sport heeft soortgelijke mishandelingen: paard in dienst van de grote winst...
Dus dáár gaat het niet om, het gaat erom hoe deze knakker zijn paard mishandelt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:17

Arabesk schreef:
zelfde filmpjes maar dan met commentaar van iemand die echt uit z'n plaat gaat hierover

Super commentaar van die man.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:18

frannyc schreef:
en ik maar denken dat western rijden betekend dat je zonder druk op het bit rijdt........... :(
gatver zeg!

dat kwam ook als eerste bij me op waar is de losse teugel

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:19

Elliebelle schreef:
Ik weet niet of jij weet wat de FEI inhoudt, en hoe het er op de wedstrijden aan toe gaat, maar de FEI is heel erg streng en wanneer er iets fout gaat zitten ze er gelijk bovenop. Zelfs bij de stallen is er controle, en wanneer je geen badge oid bij hebt zodat je kan bewijzen dat het jouw paard is die op stal staat,dan kom je gewoon de stallen niet in. Om maar als voorbeeld te geven.

Ohw ja, en dit laten ze dus gewoon maar toe, wat stelt de FEI dan voor?
Ze keuren mishandleing dus gewoon goed 8)7

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:19

YouthReiner schreef:
Wel jammer dat de westernsport nou in het kwade daglicht wordt gezet. Er staan bijna nooit artikelen over de westernsport op de voorpagina en nou 2 negatieve artikelen in 2 dagen tijd. Dat is ook geen goede reclame voor de westernsport lijkt mij.

Dat is inderdaad niet zo fraai voor de westernsport, maar is niet uit de lucht gegrepen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:21

Lamar schreef:
Moet je eens nagaan... stel dat zo'n paard met 3 jaar wordt ingereden en met 15 jaar stopt en op de wei mag. Dan moet zo'n dier dus waarschijnlijk ongeveer 3x per week 12 jaar lang zo in zijn mond gesjord worden.
Wat een leven ;(

En dat vind ik zelf ook triest, de kans is groot dat zo'n paard op z'n tweede al is ingereden (immers Quarters zijn veel vroeger volwassen dan andere paarden) omdat ie dan met drie volop in wedstrijd kan. Met een beetje geluk is ie dan voor z'n zevende al versleten en hoeft ie alleen nog maar als kattenvoer te dienen...

En ter verduidelijking, ik geloof er nog steeds geen hout van dat Quarters op hun tweede al volwassen zijn, die twee die ik heb meegemaakt sowieso niet, daar had ik op die leeftijd niet eens op durven zitten, laat staan serieus rijden.
Eveneens geloof ik zo wel dat er ook (reining)ruiters zijn die wel voorzichtig met hun dieren omgaan omdat ze niet alleen langer plezier van hun paarden maar ook van de tijdsinvestering qua trainen willen hebben.

YouthReiner schreef:
Ik maak me niet druk om de 'geliefde naam', maar om het feit dat wanneer je straks zegt dat je een western ruiter bent je meteen gezien wordt als een of andere dierenbeul. Nogal kort door de bocht.
Is nu ook al zo...Als ik als gewone recreatieve westernrijdende bos,- en bakhobbelaar zeg dat ik western rij zijn er altijd wel mensen die denken dat je met meterslange scherpe sporen, al bekflossend met ijzerdraad je paard in de rondte ragt...Zal met zo'n filmpje wel niet minder worden...
Evengoed zie ik liever dat duistere praktijken aan het licht komen, al wordt de goede naam van een tak van sport daarmee besmet, dan dat het achter gesloten deuren blijft. Bij openheid van dit soort dingen worden discussies opgevoerd die misschien wel het welzijn van die dieren zouden kunnen verbeteren (ik weet 't, ik ben de eeuwige optimist).
Dan maar nog een keertje uitleggen dat niet elke wannabeekojboj met martelwerktuigen rijdt...

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:26

savanna04 schreef:
frannyc schreef:
en ik maar denken dat western rijden betekend dat je zonder druk op het bit rijdt........... :(
gatver zeg!

dat kwam ook als eerste bij me op waar is de losse teugel

Dit is een moment opname, bijna iedereen rijdt met een losse teugel maar wanneer je je paard (op de filmpjes op wel heel hardhandige wijze) wilt corrigeren zal je toch de teugels een keer op moeten pakken. Je kunt natuurlijk niet verwachten dat een paard uit zichzelf met zijn neus op zijn knieën verzamelt loopt.. De manier waarop je corrigeert is echter van groter belang.

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:27

Ayasha schreef:
YouthReiner schreef:
Ik ben zelf een reining ruiter en ik heb nog nooit een paard kei hard tegen een muur aan zien lopen. De paarden zien die muur ook wel en rennen er echt niet dwars doorheen. Fencen is bedoeld om inderdaad het beste uit je paard te halen. Je stopt namelijk op driekwart van een lange lijn ongeveer, telkens wanneer je dus in de buurt van de driekwart komt, gaat je paard al langzamer lopen omdat hij weet dat hij daar moet gaan stoppen. Wanneer je hem dus helemaal door laat lopen naar de muur, zal hij niet meer gaan inhouden op driekwart van de lange lijn en wordt je stop 10.000 keer beter.

Van Nico Hörmann ben ik nooit een fan geweest, ben het absoluut niet eens met zijn trainingsmethodes. Van Craig Schmersals trainingsmethode weet ik eigenlijk niet veel vanaf, maar het ziet er niet echt fraai uit op de video.
Maar niet alle reining ruiters zijn zo, dat weet ik heel zeker. Ook bij de dressuur en springsport heb je er ruiters tussen zitten die te hard zijn voor hun paarden. Heeft dus niks met reining zelf te maken vind ik...

Wel jammer dat de westernsport nou in het kwade daglicht wordt gezet. Er staan bijna nooit artikelen over de westernsport op de voorpagina en nou 2 negatieve artikelen in 2 dagen tijd. Dat is ook geen goede reclame voor de westernsport lijkt mij.

ik vind het vooral jammer dat westernruiters zich drukker maken om hun geliefde naam dan om de misstanden.
inderdaad! Ik weet zeker dat vergelijkbare misstanden voorkomen in de dressuur en springen maar daar gaat het niet om: het blijft even erg, of het nu een spring, dressuur of westernpaard is!
Wat een commentaar van niks. Hij verschuilt zich lekker achter fencen en zegt geen woord over zijn ernorme getrek in de mond van dat zielige paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:28

Of het nou western, dressuur of springen is, de topsport is gewoon rot. En dan kan iedereen hier wel zeggen 'Ja, maar ik ga toch ook goed met mijn paard om', ik wed dat hier niemand is die op dat niveau rijdt. Ik weet niet hoe het komt, misschien het geld wat er mee te winnen is, maar hoe hoger het niveau hoe lager het welzijn. Erg jammer :n

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:31

YouthReiner, vertel ons dan maar eens waarom dit paard gecorrigeerd moest worden om de 2 stappen?
Ik zie geen paard dat aan de teugels gaat hangen, omhoog komt met het hoofd, neus naar voren doet of wat dan ook. Het paard blijft de hele tijd in dezelfde houding lopen en krijgt om de paar passen een ruk in de mond, misschien heeft die ruiter een zenuwtic? Iets anders kan ik er niet van maken.
Dit paard is al zo stuk gereden (geestelijk) die weet niet meer hoe ze haar hoofd kan optillen, die is in deze houding geforceerd.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:34

Ikima schreef:
YouthReiner, vertel ons dan maar eens waarom dit paard gecorrigeerd moest worden om de 2 stappen?
Ik zie geen paard dat aan de teugels gaat hangen, omhoog komt met het hoofd, neus naar voren doet of wat dan ook. Het paard blijft de hele tijd in dezelfde houding lopen en krijgt om de paar passen een ruk in de mond, misschien heeft die ruiter een zenuwtic? Iets anders kan ik er niet van maken.
Dit paard is al zo stuk gereden (geestelijk) die weet niet meer hoe ze haar hoofd kan optillen, die is in deze houding geforceerd.

Ik heb het filmpje niet eens helemaal gezien omdat ik weet hoe sommige mensen rijden.
Mijn reactie was simpelweg een reactie op het bericht van 2 bokkers die blijkbaar de illusie hadden dat western rijden altijd alleen maar aan de losse teugel is.
Dat was geen reactie op het filmpje, volgens mij weet iedereen wel dat het hartstikke fout is wat de ruiters op het filmpje doen en dat hoor je mij absoluut niet goed praten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:36

Ik ben blij dat mijn paard geen top paard is en het ook nooit zal worden.
Gelukkig zal ze daarom ook nooit getraind worden en uitgebracht worden in de topsport door 'topruiters'.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:38

Wat ik dan eigenlijk ook nog wel vreemd vind is dat die mond van de paarden niet allang stuk is..

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:40

saskiakefie schreef:
Wat ik dan eigenlijk ook nog wel vreemd vind is dat die mond van de paarden niet allang stuk is..

Hij zal zeker 'stuk' voelen..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:41

laura1986 schreef:
Ik ben voor plastic plaatjes tussen de teugel en het bit die breken bij een bepaalde druk.

Of op zijn minst drukmeetapparatuur. Dat wordt schrikken voor sommigen.... (net goed) En dan hier ook op afrekenen (diskalificeren)

Daar zat ik ook net aan te denken. Die kunnen vast wel ingebouwd worden in dat 'bit beschermer ding' wat niet zo lang geleden op bokt verscheen. Uitgevonden door een 4 span menner.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:44

die breekdingen zijn leuk als peerd op hol gaat, dan ben je iig van één ding zeker: er zullen sowieso ongelukken gebeuren :j

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:44

Cowgirl schreef:
laura1986 schreef:
Ik ben voor plastic plaatjes tussen de teugel en het bit die breken bij een bepaalde druk.
Of op zijn minst drukmeetapparatuur. Dat wordt schrikken voor sommigen.... (net goed) En dan hier ook op afrekenen (diskalificeren)

Daar zat ik ook net aan te denken. Die kunnen vast wel ingebouwd worden in dat 'bit beschermer ding' wat niet zo lang geleden op bokt verscheen. Uitgevonden door een 4 span menner.

*verwijderd* :P
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 28-05-11 21:49, in het totaal 2 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:45

Ayasha schreef:
die breekdingen zijn leuk als peerd op hol gaat, dan ben je iig van één ding zeker: er zullen sowieso ongelukken gebeuren :j

huh wat dan? :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:46

iemand wilde plastiekjes tussen teugel en bit die breken bij een bepaalde druk.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:46

Ongelovelijk dat er nog steeds mensen zijn die dit kunnen en willen verdedigen. Dit zijn de ruiters waar de amateurs tegenop kijken. Mensen die het goede voorbeeld behoren te geven. Ik hoop dat ze gestraft worden en hard ook. Dit soort dingen moeten absoluut niet toegestaan worden, bij geen enkele tak van de ruitersport.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:47

Ayasha schreef:
iemand wilde plastiekjes tussen teugel en bit die breken bij een bepaalde druk.

ah zo ik snapte hem al niet.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:48

Ik zie helaas niks nieuws, vind dit zelfs nog meevallen.
In de topsport bereiken ze schijnbaar op deze manier snel resultaten.

Ik heb niet het hele topic gelezen.
Iemand opgevallen wie de laatste ruiter is in het 2e filmpje?