Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:31

Kendra schreef:
Er is structureel iets mis. Dat los je niet op door het schrijven van dikke rapporten. Maar ook niet door ongecontroleerd ieder bericht op FB dat in jouw straatje past voor waar aan te nemen. Dat zie ik bij veel actievoerders en ik denk dat niemand, ook de dieren niet daar bij zijn gebaat. Dus ja, lange termijnoplossing. En dus ook luisteren naar elkaar en proberen het hoofd er bij te houden en niet alleen emoties te laten tellen.

Dit dus! :j

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:32

randalinpony schreef:
safina schreef:
Dilemma grote grazers: 'De natuur is hard en dieren gaan dood' - http://nos.nl/l/2220098

Citaat:
Het is eigenlijk elk jaar weer dezelfde discussie tussen de dierenliefhebber en de ecoloog als het gaat over de dieren in de Oostvaardersplassen. De dierenliefhebber wil dat de zogeheten 'grote grazers' niet worden afgeschoten en dat ze worden bijgevoerd, de ecoloog wil dat de natuur zijn werk doet.

Dat is een lekker valse voorstelling. De dierenliefhebbber wil dat SBB het beleid zo aanpast dat die grote aantallen dieren verminderd worden.
Er staan geen mensen te demonstreren voor de gebieden die bijv. door Free Nature beheerd worden.

Citaat:
Het is een kwestie van menselijke acceptatie. Alle deskundigen, ethici en ecologen zeggen dat deze manier het beste is, maar de mensen vinden het zielig.
Staatsbosbeheer”

Ja, want al die dierenartsen, ecologen, biologen en dierenbeschermingsinspecteurs die hier kritisch naar kijken zijn mensen - geen deskundigen.
Je bent zeg maar deskundig als je voor dit beleid bent. :+

Citaat:
Ecoloog Alwin Hardenbol is het eens met Staatsbosbeheer. "Er is nu wel genoeg informatie te vinden online over het feit dat bijvoeren niet helpt,

Ah, een deskundige. Online onderzoek.
Of bijvoeren niet helpt ligt er maar aan waarvoor je het inzet. Om niet dood te gaan van de honger helpt het best wel goed.
Als het over populatiebeheer gaat is het inderdaad waardeloos, maar mensen willen toch ook vrij massaal dat SBB juist DAT anders gaat aanpakken.

Citaat:
Het zou helpen als mensen zich meer gaan verdiepen in de kwestie, zegt Hardenbol. "De dierenliefhebbers moet beter ingelicht worden. Deze mensen gebruiken vaak argumenten die heel snel te weerleggen zijn. Als ze meer weten van dit onderwerp, is de discussie misschien ook niet meer elk jaar nodig."

De oplossing van alle bureaucraten: als mensen het ergens niet mee eens zijn, moet je ze beter voorlichten. Natuurlijk hebben ze geen punt. Ze zijn niet deskundig. Dus je beleid aanpassen, no mam. Dat wordt weer zon hele dure film. :Y)

Citaat:
Maar zomaar een roedel wolven in een nieuw leefgebied neerzetten is lastiger dan gedacht, zegt ook Staatsbosbeheer. "We zijn geen voorstander van uitzetten. We willen geen dieren herintroduceren. Het is beter dat een dier een leefgebied zelf uitzoekt en geschikt vindt om te leven."

Hebben ze dan toch iets geleerd van hun experiment? Jammer dat het leergeld zo duur is - betaald door de dieren die ze al uitgezet hebben.

Citaat:
Alle mogelijke oplossingen hebben hun nadelen, daarom leeft de discussie nog steeds voort, zegt ecoloog Hardenbol. Als de omheining rond het gebied wordt weggehaald, zullen er meer botsingen tussen auto's en dieren plaatsvinden. Als je gaat castreren, laat je de natuur niet zijn werk doen. Als je de Oostvaardersplassen gaat uitbreiden en vastmaken aan andere natuurgebieden zal er uiteindelijk ook weer een te grote populatie van dieren komen. Een moeilijke kwestie, en inderdaad voer voor discussie.

Een paar hele stomme oplossingen noemen (echt niemand wil koeien op de weg) en dan roepen dat het zo lastig is allemaal.
Het is niet lastig. Het heet beheer. Je hoeft de natuur niet zijn werk te laten doen want het is geen natuur. Het is een park, een door ons uit de grond gestampte kleiplaat met dieren erop die wij uitgezet hebben. Bovendien vergeten we gewoon dat wij altijd al de belangrijkste predator voor de grote jagers waren. En daar waren we (iets te) succesvol in.

Het probleem is alleen 'moeilijk' omdat SBB het gewoon niet wil oplossen.

_/-\o_ helemaal mee eens! Je verwoord het echt precies zoals ik mij voel, en met mij (hopelijk) nog vele andere.

Daarnaast hoor ik weinig mensen die het afschieten 'zielig' vinden. Er kan niet vermeden worden dat er een hoop dieren afgeschoten worden, hongersdood is altijd nog erger dan op tijd!!! Afgeschoten worden.

Wijslander

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:35

De aversie is vooral gericht tegen het eerst laten verhongeren om de graatmagere beesten dan alsnog af te schieten.

Verder lees ik alleen dat de kogel als vriendelijker wordt gezien dan versterven van de honger.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:38

Kan iemand bevestigen dat er nu op dit moment daadwerkelijk word afgeschoten?
Het schijnt dat alles potdicht is gezet.. Rtl niet toegelatem is om te filmen... En ze als een malle aan het afschieten zijn.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:39

Ik ben ook benieuwd naar info van nu

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:41

Ik zou zo graag eens van deze ecologische experts willen horen wáárom er gekozen is voor inheems wild (herten), daar dan niet-inheems/semi-gedomesticeerde vee aan toe te voegen (dus domweg faunavervalsing te plegen), en waarom je dát dan 'natuur' zou mogen noemen...
Tel daar bij op dat de natuurwetgeving een andere is dan de agrarische wetgeving (zodat je dus stunts uit moet halen als dispensatie voor IR registratie) en je kan lekker tussen alle mazen door. Herten mogen niet in gevangenschap gehouden worden, maar paarden en koeien als vee kunnen wel achter een hek, dus mag er een hek omheen. Wild mag je niet bijvoeren, dús geef je de paarden en koeien ook geen vreten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:41

Jolliegirl schreef:
Kan iemand bevestigen dat er nu op dit moment daadwerkelijk word afgeschoten?
Het schijnt dat alles potdicht is gezet.. Rtl niet toegelatem is om te filmen... En ze als een malle aan het afschieten zijn.....

Nu niet. Na zonsondergang mag niet gejaagd worden. Tenzij ze ook die wet aan hun laars lappen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:42

Hier ook die mening, nu het gedeelte dat te ver heen is afschieten en de rest bijvoeren tot het gras weer gaat groeien. En dan voor september een goed plan klaar hebben, waarbij ook breder gedacht kan worden. Inscharen jonge paarden/vleeskoeien voor de zomer, schaapskudde, hooien, huidige grote grazers kuddes maar dan beheren zoals in andere gebieden, met geregistreerde dieren, whatever. Maar dan met een minder hoge druk op het gebied, zodat ook de natuur weer terug kan komen, vogels weer voedsel kunnen vinden en het groen weer een kans krijgt. Op zo'n manier dat het gebied ook helemaal open kan voor wandelaars. Waarbij ik me wel afvraag wat de hoge populatie nu met wormbesmetting van dit gebied gedaan heeft.

Natuurlijk evenwicht, in een dierentuin die niets meer met natuur te maken heeft, waar water tot het beschikbare oppervlak gerekend wordt, waar dieren lopen die er van nature niet horen en de top van de voedselketen niet aanwezig is, hoe komen ze erop.... En dan het huidige schieten bij teveel lijden, terwijl dieren in gevangenschap die lijden zeker in Nederland totaal onnodig zou moeten zijn. Hoe komen ze erop -O- .

Overigens ben ik zelf vegetarier, maar zie ik juist graag de mogelijkheid voor vlees van dieren uit goed beheerde gebieden. En anders dat vlees richting dierentuin oid.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:43

Overigens heb ik weinig hoop dat ee verbetering gaat komen volgend winter...

Dit gaat al 25 jaar fout.....

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:45

SBB moet de dieren juist in de zomer afschieten als ze lekker vet zijn (ik neem aan dat dat vlees ook nog verkocht kan worden...biologischer kan haast niet).

Eerst laten creperen en dan pas afschieten vind ik echt een no go...dan loop je achter de feiten aan en is het leed al gedeeltelijk geschiet

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:45

Buiten om dat het al veel eerdsr had gemoeten ben ik echt blij dat ze aan het ‘opruimen’ zijn. De dieren die nu al mager zijn gaan het niet redden. Schieten is vriendelijker dat ze laten verhongeren idd.

Dit had alleen in september ofzo al gemoeten dan had iedereen er wat aan gehad.
Minder dieren die nu honger hebben, een stukje vers wild, en minder dierenleed.

Maarja wij worden toch afgezet als eenzijdige ononderbouwde domme dierenliefhebbers. Als ik het even grof mag zeggen..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:46

studiemiep schreef:
SBB moet de dieren juist in de zomer afschieten als ze lekker vet zijn (ik neem aan dat dat vlees ook nog verkocht kan worden...biologischer kan haast niet).

Eerst laten creperen en dan pas afschieten vind ik echt een no go...dan loop je achter de feiten aan en is het leed al gedeeltelijk geschiet

Alleen het hertenvlees mag verkocht worden, want dat is echt wild. De runderen en paarden hebben vrijstelling van I&R en mogen daarom niet in het voedselcircuit worden opgenomen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:47

"een stukje vers wild"

Wie wil dit nou eten.....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:48

Jolliegirl schreef:
"een stukje vers wild"

Niet nu ze zo zijn, maar in oktober? Ja hoor, heerlijk.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:49

Mizora schreef:
Jolliegirl schreef:
"een stukje vers wild"

Ik weiger...
Puur door het leed wat hier heerst.

Laat ze dit zooitje eerst maar eens opknappen..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:50

studiemiep schreef:

Eerder is al gezegd dat dat niet kan omdat SBB geen gegevens bijhoudt over deze dieren. De koeien en paarden kunnen dus niet geslacht worden. Verder is er voor paardenvlees ook 0 markt.

Ik zou zelf nu bijvoeren en fors afschieten wat de winter toch niet gaat halen.
Ik vond het idee om de studenten van utrecht los te laten en die hele kudde te casteren best een goede maar dat vraagt wel constant onderhoud (nieuwe hengsten eruit vangen, castreren enz.) terwijl er nu nauwelijks geregistreerd wordt. Dus zou er registratie moeten komen, dan is het probleem voor slacht ook opgelost voor de paarden. Dus als dat echt haalbaar is zou dat best een top oplossing zijn. Anders paarden eruit halen en prive dieren laten lopen.
Voor de koeien en herten moet best markt zijn voor het vlees dus daar gewoon groepen uithalen voor consumptie. Maar ook daar dan dus registratie.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:51

Ibbel schreef:
Ik zou zo graag eens van deze ecologische experts willen horen wáárom er gekozen is voor inheems wild (herten), daar dan niet-inheems/semi-gedomesticeerde vee aan toe te voegen (dus domweg faunavervalsing te plegen), en waarom je dát dan 'natuur' zou mogen noemen...
Tel daar bij op dat de natuurwetgeving een andere is dan de agrarische wetgeving (zodat je dus stunts uit moet halen als dispensatie voor IR registratie) en je kan lekker tussen alle mazen door. Herten mogen niet in gevangenschap gehouden worden, maar paarden en koeien als vee kunnen wel achter een hek, dus mag er een hek omheen. Wild mag je niet bijvoeren, dús geef je de paarden en koeien ook geen vreten.

Volgens mij zijn de herten het laatste uitgezet.

De koeien en paarden zullen door rendac verwerkt worden? (ik zal het SBB eens vragen)

Dan worden er kattenbrokken van gemaakt, ook niets mis mee.

Oer!Voer

Maar met zon creperend hertje op het blik misschien niet de beste Marketing..

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:52

Ik eet het sowieso niet, maar aan het einde van het grasseizoen alles 1 keer bij elkaar drijven, selecteren, jonge dieren registreren, eventueel iets richting particulieren (al weet ik dat andere organisaties daar niet achter staan omdat mensen dan wennen aan Koniks als tamme ponys en ze in de natuurgebieden dan oo zo benaderen) en de rest als bio-vlees, waarom niet? Zo lang het gebeurt door mensen die weten wat ze doen, op een rustige manier, met zo min mogelijk stress.

Naar mijn weten mag dit vlees nu ook niet de diervoeding in.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:53

Mag het vlees van de runderen en paarden ook niet naar dierentuinen?? (maw de niet menselijke consumptie..) of voor andere dieren?

en ja ik wil gerust een stukkie wild eten...nee niet als ze verhongerd zijn maar wel als ze lekker vet zijn

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:56

randalinpony schreef:
Ibbel schreef:

Volgens mij zijn de herten het laatste uitgezet.

De koeien en paarden zullen door rendac verwerkt worden? (ik zal het SBB eens vragen)

Dan worden er kattenbrokken van gemaakt, ook niets mis mee.

Oer!Voer

Maar met zon creperend hertje op het blik misschien niet de beste Marketing..

Van rendac-dieren worden echt geen kattenbrokken gemaakt hoor, dat wordt allemaal groene energie. Anders zouden er ook allerlei euthenasie-middelen in de kattenbrokken terecht komen, het is hier geen amerika.

Miran schreef:
Ik eet het sowieso niet, maar aan het einde van het grasseizoen alles 1 keer bij elkaar drijven, selecteren, jonge dieren registreren, eventueel iets richting particulieren (al weet ik dat andere organisaties daar niet achter staan omdat mensen dan wennen aan Koniks als tamme ponys en ze in de natuurgebieden dan oo zo benaderen) en de rest als bio-vlees, waarom niet? Zo lang het gebeurt door mensen die weten wat ze doen, op een rustige manier, met zo min mogelijk stress.

Naar mijn weten mag dit vlees nu ook niet de diervoeding in.

Naar particulieren is eigenlijk niet mogelijk. De runderen zijn veel te agressief (zit spaanse vechtstier in), deze koniks zijn veel te veel geselecteerd op dik worden van lucht (dat is als ruin/niet-drachtige/lacterende merrie bijna niet diervriendelijk te houden) en de herten spreken voor zich.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:58

Mijn weerstand tegen het huidige beleid is vooral dat ze dieren eerst laten verhongeren, dus laten lijden, voordat ze ze afschieten.
Dat is de kern.
Als je gewoon in september of oktober een deel schiet, dan hebben ze een goed leven gehad, en is het voor mij en velen met mij aanvaardbaarder.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:58

Mizora schreef:
Jolliegirl schreef:
"een stukje vers wild"

Precies ik ook.
En als ze dit structureel ieder jaar doen, dan is er geen leed meer.. gewoon handhaven. En die paarden? Ik weer zeker dat de vleeseters van de Beeksebergen, blijdorp, burgerszoo en ga maar door best wel een stukje vers wild paard lusten hoor.

Los gewoon het ene probleem met het andere op.. maar schijnbaar is het bestuur van de OVP niet capabel genoeg om zo te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:59

Mizora schreef:
Jolliegirl schreef:
"een stukje vers wild"

Ja, lekker! :P Bij mij vinden ze wel een markt voor een stukkie vlees hoor! Ik zie ze liever op m'n bord dan wegkwijnend in de winterkou.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:01

Mizora, ik bedoelde inderdaad de Koniks, zou dat dik worden echt zoveel erger zijn dan de gemiddelde Fjord, Haf of Shet? Ik heb geen idee of er uberhaupt markt voor is, maar er zou daar dan nog wel op geselecteerd kunnen worden, en ook op bouw etc. Of meer richting een ander ras gaan ofzo.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:03

karuna schreef:
En nu wordt er gevoerd is het weer niet goed. Teveel hetze nu lijkt het. Er krijgen dieren wat eten. Voor ze alle dieren bereikt hebben zijn ze wel even bezig ook.

Ik heb voeren van begin af aan niet goed gevonden.
A: ze zwichten voor dreigementen
B: ze gaan tegen hun eigen regels in
C: deze dieren zijn geen hooi gewend, mogelijk teveel eiwitten, worden alsnog ziek, gaan alsnog dood (wel weer een oplossing, dat dan wel€
D: het lost niks op....

Kudde drastisch uitdunnen, al dan niet door afschot. Terug brengen naar zo’n 3000 dieren. In het najaar als alles geboren is weer hetzelfde...