Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 17:17

Het klopt waarschijnlijk wel dat er maar weinig mensen protesteren, waarschijnlijk omdat ze ermee overvallen worden en afgekocht worden met een flesje wijn. Als je niet vantevoren bedacht hebt wat je gaat doen in zo'n geval, dan sta je snel met een mond vol tanden tegenover een ballonvaarder die zich wel goed heeft voorbereid, zeker als je misschien een wat introverte boer bent. Veel mensen zullen zich er ook niet eens bewust van zijn dat ze het niet hoeven te accepteren.
Waarschijnlijk zullen veel mensen er achteraf wel anders over denken, maar dan is de ballonvaarder al gevlogen natuurlijk.

Daarom lijkt het mij goed als er meer bekendheid aan gegeven wordt en dat mensen weten wat ze kunnen doen als er een ballon op hun land landt en ze daar bezwaar tegen hebben. Het zou ook goed zijn als een onafhankelijke instantie (de politie?) cijfers gaat bijhouden, maar dan moeten mensen het wel gaan melden.

Van de week was hier trouwens Ballon Fiësta. Het hele dorp stond naar boven te koekeloeren. Hartstikke mooi allemaal, maar niemand die erbij nadenkt dat die dingen ook weer ergens naar beneden moeten komen. En alle ballonnen gingen dezelfde kant op. Dan zou het toch mogelijk moeten zijn om ergens een landingsgebied te creëren. Daar zou je als organisator van een evenement dat duizenden mensen trekt toch ook toe verplicht moeten worden lijkt mij. Je kunt niet als evenement zulke gevaarten de lucht in sturen en dan niet verantwoordelijk zijn voor wat er verder mee gebeurt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 17:20

Denk dat je het over Barneveld hebt Lindy. Volgens mij is het daar altijd goed geregeld en wordt daar wel over nagedacht door heel veel mensen, want over dat evenement heb ik nou echt nooit klachten gehoord eigenlijk...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 18:15

Klopt. Ik vraag me wel af wat er dan geregeld is. Als er landingsplekken geregeld zijn is dat super. Dat laat dan ook zien dat dat dus wel kan.

Maar omdat het een evenement is weet iedereen natuurlijk wel vantevoren wanneer het gaat gebeuren, dus kun je er rekening mee houden door bijvoorbeeld je dieren binnen te houden. Dat is al minder vervelend dan dat het onverwacht gebeurt.

Er kunnen ook nog andere oorzaken zijn waardoor men minder snel klaagt. Mensen zijn hier over het algemeen heel gezagsgetrouw, en als een ballonvaarder dan zegt dat het mag van de wet, dan zijn ze minder snel geneigd om daar vraagtekens bij te zetten.

Maar ik weet dus niet of en wat er geregeld is en zo ja wat dan. Toch eens proberen of ik daar achter kan komen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 18:57

miss_lizje schreef:
In 1 woord: bizar
Vooral het stukje

"Op honderd vluchten gebeurt het misschien een keer dat een boer of een eigenaar van een veld niet tevreden is. Dan gaat het vaak over mensen die niet met anderen overweg kunnen."

Say Whut?!

Dit vind ik ook echt onbeschoft. Wat een denigrerende trut. -:(-

Lindy het van te voren weten is beter dan onverwacht, maar je paarden moeten binnen houden vind ik dus absurd. Ik moet hier al rekening houden met 1 x per 5 dagen (!) gifspuiten op de aardappel akker naast ons (in het seizoen) en ja, dat waait over ons weiland en over onze tuin. Was net de auto aan het stofzuigen en kreeg de volle lading over me heen.

En dan de jagers, die bellen wel netjes van te voren, maar dan moeten de paarden en honden ook naar binnen, vanwege het schieten en de hazen die hier over het erf rennen.
Hoeveel dagen kunnen mijn paarden nog gewoon onbezorgd naar buiten?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 19:03

LindyH schreef:
Klopt. Ik vraag me wel af wat er dan geregeld is. Als er landingsplekken geregeld zijn is dat super. Dat laat dan ook zien dat dat dus wel kan.

Maar omdat het een evenement is weet iedereen natuurlijk wel vantevoren wanneer het gaat gebeuren, dus kun je er rekening mee houden door bijvoorbeeld je dieren binnen te houden. Dat is al minder vervelend dan dat het onverwacht gebeurt.

Er kunnen ook nog andere oorzaken zijn waardoor men minder snel klaagt. Mensen zijn hier over het algemeen heel gezagsgetrouw, en als een ballonvaarder dan zegt dat het mag van de wet, dan zijn ze minder snel geneigd om daar vraagtekens bij te zetten.

Maar ik weet dus niet of en wat er geregeld is en zo ja wat dan. Toch eens proberen of ik daar achter kan komen.

Houden ze met die ballonnen wel rekening met de zondagsrust? Anders zou je niet eens naar de kerk kunnen omdat je je paarden of andere weidedieren moet bewaken!

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 19:08

Nikass schreef:
miss_lizje schreef:
In 1 woord: bizar
Vooral het stukje

"Op honderd vluchten gebeurt het misschien een keer dat een boer of een eigenaar van een veld niet tevreden is. Dan gaat het vaak over mensen die niet met anderen overweg kunnen."

Say Whut?!

Dit vind ik ook echt onbeschoft. Wat een denigrerende trut. -:(-

Die Yves Lannoy heeft een ballonvaartbedrijf. Natuurlijk gaat diegene naar z'n eigen straatje praten. :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 19:09

Nou ja dat is nog tot daaraan toe, maar ze diskwalificeert mensen enorm. -O-

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 19:10

Is toch lekker makkelijk voor wanneer die het zelf meemaakt, is het altijd de schuld van de ander. :D

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 20:00

anjali schreef:
LindyH schreef:

Houden ze met die ballonnen wel rekening met de zondagsrust? Anders zou je niet eens naar de kerk kunnen omdat je je paarden of andere weidedieren moet bewaken!

Er zijn hier op zondag geen evenementen, dus ook geen ballon-evenement. :D
En ik kan mij ook niet voorstellen dat er überhaupt op zondag wordt gevaren. Als ze dan ergens moeten landen hebben ze pas echt een probleem. Ik kan me ook niet herinneren dat ik het ooit gezien heb.

Natuurlijk is het idioot als je je dieren binnen moet houden voor een mogelijke ballon, maar het lijkt me veel irritanter als je daar elke zomerse dag rekening mee moet houden omdat er misschien een ballon langs zou kunnen komen, dan dat je het een bepaalde dag van het jaar vrijwel zeker weet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 20:17

Hoe kom je erbij dat er op zondag niet gevaren wordt? Zojuist stond onze hond zich schor te blaffen tegen een ballon.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 20:18

Lang niet overal geld gelukkig de zondagsrust...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 21:04

Ik denk dat ze het heeft over waar zij woont. En ik ook. En daar wordt zeker op zondag niet gevaren want als je dan idd ergens wil landen heb je pas echt problemen ja :=
Zie ze dan ook niet vliegen. Of ze varen door tot waar ze wel op zondag kunnen landen misschien, geen idee :')

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 21:14

Nu gaat dit over ballonvaren.. die varen gewoon 7 dagen in de week. Tenzij je een bedrijf hebt wat christelijk is...

Maar ik ben ooit eens in een dorp geweest waar je op zondag niets mocht doen.. kan me dat zo niet voorstellen. Hier wordt gewoon gewerkt/auto’s gewassen / tuin gedaan. En niemand die iets gaat verbieden.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 21:37

Ik bedoelde inderdaad daar waar ik woon.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 22:38

LindyH schreef:
Natuurlijk is het idioot als je je dieren binnen moet houden voor een mogelijke ballon, maar het lijkt me veel irritanter als je daar elke zomerse dag rekening mee moet houden omdat er misschien een ballon langs zou kunnen komen, dan dat je het een bepaalde dag van het jaar vrijwel zeker weet.

Een bepaalde dag in het jaar, ja, maar wat als ze bedenken een bepaalde dag elke week?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 23:30

31 december van 23:59 tot 1 januari 02:00! }:)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 07:23

Waar moet je zo een brief naar toe sturen als je wilt dat ze niet landen op je land?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 21:22

Afbeelding

Hier landde een luchtballon gewoon midden in het dorp :+

Gewoon op gemeentegrond en iedereen vindt het leuk om te kijken. Topplek dit :P

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 21:23

Dat is een mooie plek inderdaad!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 08:29

Schop dit topic even omhoog. Onderstaande bericht kwam mij onder ogen.

https://nos.nl/l/2336771

Wel een mooi bijverschijnsel van de corona crisis zou ik zeggen.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 09:09

Nou helaas hier gisteren al weer 2 gezien. En een paar weken terug ook al is 1,was er heel blij mee dat het stil was.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 09:11

jobamara schreef:
Nou helaas hier gisteren al weer 2 gezien. En een paar weken terug ook al is 1,was er heel blij mee dat het stil was.

waarschijnlijk een trainingsvlucht dan. Of een die inderdaad met gezin gaat.

Hier komt op het moment echt niks voorbij. Heerlijk. Normaal nu 3 op een avond.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 09:56

Ik miste ze laatst :o . Nooit gedacht,maar luchtballonnen aan de hemel maakt een eind rijden met de auto zomer. Het was een schitterende avond toen ik nog zo'n 200 km voor de boeg had . Ineens betrapte ik me er op dat ik naar luchtballonnen zat te zoeken in de lucht...
Niet dat ik er altijd zo happy mee ben ,ze komen hier ook nog wel eens vlak over, maar ondertussen vind ik het spannender dan de paarden.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 14:48

Vervelend voor die mensen, maar voor ons en de paarden heerlijk! Hoef ze 's avonds niet meer binnen te zetten. Zo fijn.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 14:02

NatasjavE schreef:
jobamara schreef:

waarschijnlijk een trainingsvlucht dan. Of een die inderdaad met gezin gaat.

Hier komt op het moment echt niks voorbij. Heerlijk. Normaal nu 3 op een avond.

Nou gisterenavond 1 luchtballon en AdBallon met zijn auto/aanhanger en daarachter 4 volgauto's niet bang om gepakt te worden dan zeker.