Totilas maakt rentree in Kapellen *update: video*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:03

horseyfries schreef:
Gewoon springschoenen ken ik, "de schoenen" ook uit de tuigpaardenwereld, en de ringen ook uit de tuigpaardenwereld. Ik heb zowel de schoenen als ringen nog nooit op een dressuurstal gezien, en ik kom toch al eens ergens. Denk dus eerlijk gezegd dat het wel wat mee gaat vallen met het aantal keren dat dat gebruikt wordt.
Dat dit voor Totilas gebruikt is geloof ik niks van, dat paard doet dat duidelijk van nature, altijd en overal.

ok als jij het zegt. :o

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:04

Noem dan eens een paar stallen die de paarden in "de schoenen" trainen?
Ik heb het niet over springschoenen hé, dat besef je hoop ik?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:05

Ayasha schreef:
Als ie het zo van nature doet zijn de mensen die beweren dat ie bij Gal veel extremer was ook kul aan het verkopen.

Ik heb hem zowel bij Gal als bij Rath gezien, en ook afgelopen weekend weer live. De beweging is niet anders. Dus idd ja, dat laatste ;)

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:26

Laten we niet naïef doen en denken dat hulpmiddelen overal worden gebruikt, behalve in de dressuursport. :D
Ik vel daar geen oordeel over, als iemand lood aan een peesbeschermer of springschoen hangt om de beenspieren te trainen neem ik aan dat dit met beleid gebeurt zodat het bijdraagt aan de training. Of dit bij Totilas is gebeurd zullen ze aan ons niet vertellen want volgens mij ligt er een 'klein' taboe op. :+

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:43

bliver schreef:
ja maar die zijn ook bij hem gewoon gebruikt om dit te verbeteren. Ik heb het met mijn eigen ogen gezien.

Du jij hebt gezien dat Toot zo getraind werd. Nou danvragen we ons idd af waar, wie en waarmee precies.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:47

Ayasha schreef:
Als ie het zo van nature doet zijn de mensen die beweren dat ie bij Gal veel extremer was ook kul aan het verkopen.

Niet extremer maar onder gal was hij wel veel meer paard.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:53

Gal heeft die schoenen heel niet nodig, die krijgt alles apart aan t draven :D

jansje73

Re: Totilas maakt rentree in Kapellen *update: video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:56

Heeft Rath ook de kur gereden ?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:57

SanderD schreef:
Laten we niet naïef doen en denken dat hulpmiddelen overal worden gebruikt, behalve in de dressuursport. :D
Ik vel daar geen oordeel over, als iemand lood aan een peesbeschermer of springschoen hangt om de beenspieren te trainen neem ik aan dat dit met beleid gebeurt zodat het bijdraagt aan de training. Of dit bij Totilas is gebeurd zullen ze aan ons niet vertellen want volgens mij ligt er een 'klein' taboe op. :+

Hulpmiddelen ja, maar de schoenen zoals die bij tuigpaarden gebruikt worden heb ik op alle dressuurstallen waar ik al geweest ben nog nooit gezien.
Ik weet van één paard dat deze door een tuigpaardtrainer getraind is geweest en het zou me dan ook niet verbazen als deze wel in de schoenen had gestaan, en dat was Ferro.

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:06

jansje73 schreef:
Heeft Rath ook de kur gereden ?

Nee :)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:13

horseyfries schreef:
Ik weet van één paard dat deze door een tuigpaardtrainer getraind is geweest en het zou me dan ook niet verbazen als deze wel in de schoenen had gestaan, en dat was Ferro.

Dan praat je gelijk over de enige stal waarvan ik weet dat ze het weleens gebruiken.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:15

R12312 schreef:
Gal heeft die schoenen heel niet nodig, die krijgt alles apart aan t draven :D

indd zomaar uit het niets knap he :o

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:19

horseyfries schreef:
Ayasha schreef:

Ik heb hem zowel bij Gal als bij Rath gezien, en ook afgelopen weekend weer live. De beweging is niet anders. Dus idd ja, dat laatste ;)

Ik ben blij dat jij dit zegt want ik heb net het filmpje van de special van Rath en een oud filmpje van Gal na elkaar bekeken. Daarbij geluid uitgezet en me alleen maar geconcentreerd op het paard en heb geprobeerd niet op de ruiter te letten. En wat zag ik, gewoon dezelfde Totilas.

Verder zie ik hier ook bij Rath proeven van een hoog niveau, die door de aanwezige 5 sterren juryleden hoog gewaardeerd werden. Mijn ervaring is dat het niet zo veel uitmaakt bij wat voor soort wedstrijd je zo'n jurylid tegenkomt ze punten erg constant. Het 3 sterren jurylid (ik noem het maar geen B-jurylid :D ) week nogal af. Als Rath/Totilas zo blijven rijden hoort de combi gewoon weer bij de top vijf van de wereld al hoeft Charlotte zich nu nog geen zorgen te maken denk ik, maar dit zit toch wel op of boven het niveau van Edward en Undercover.

Ik denk dat er in Duitsland (en ook in Nederland) een klein groepje is die Sjef dermate haat dat alles wat bij hem vandaan komt bij voorbaat al niks is. Maar ere wie ere toekomt het is Sjef gelukt om Rath meer zelfvertrouwen te geven.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:23

Idd, het enige wat momenteel verschilt is de graad van aanspanning in de ring omdat de focus bij Matthias lag op ontspannen rondkomen en bij Edward op het scherpst van de snede werd gereden, maar heb van allebei het losrijden gezien en hij loopt niet anders. Enige wat nu anders is is die ongelijkheid in het voorbeen, maar met het blessureverhaal kan ik dat begrijpen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:24

Hermelientje schreef:
Ik ben blij dat jij dit zegt want ik heb net het filmpje van de special van Rath en een oud filmpje van Gal na elkaar bekeken. Daarbij geluid uitgezet en me alleen maar geconcentreerd op het paard en heb geprobeerd niet op de ruiter te letten. En wat zag ik, gewoon dezelfde Totilas.

Verder zie ik hier ook bij Rath proeven van een hoog niveau, die door de aanwezige 5 sterren juryleden hoog gewaardeerd werden. Mijn ervaring is dat het niet zo veel uitmaakt bij wat voor soort wedstrijd je zo'n jurylid tegenkomt ze punten erg constant. Het 3 sterren jurylid (ik noem het maar geen B-jurylid :D ) week nogal af. Als Rath/Totilas zo blijven rijden hoort de combi gewoon weer bij de top vijf van de wereld al hoeft Charlotte zich nu nog geen zorgen te maken denk ik, maar dit zit toch wel op of boven het niveau van Edward en Undercover.

Ik denk dat er in Duitsland (en ook in Nederland) een klein groepje is die Sjef dermate haat dat alles wat bij hem vandaan komt bij voorbaat al niks is. Maar ere wie ere toekomt het is Sjef gelukt om Rath meer zelfvertrouwen te geven.

Amen :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:36

easygoing schreef:
Ayasha schreef:

Niet extremer maar onder gal was hij wel veel meer paard.

Uhm... Hoe moet ik dat interpreteren? Zijn spieren? Wat wil je met het blessure-leed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:40

Buiten het 'in de schoenen' trainen van dressuurpaarden is het ook heel 'normaal' op dat nivo om een paard te trainen of te showen in een (hengsten) show of losrijterrein met bandages met daarin lood. Is het jullie nooit op gevallen dat de bandages vaak wel erg dik zijn bij een dressuurpaard?
Daarmee gaan die beentjes ook wel de lucht in.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:42

Anoniem schreef:
Buiten het 'in de schoenen' trainen van dressuurpaarden is het ook heel 'normaal' op dat nivo om een paard te trainen of te showen in een (hengsten) show of losrijterrein met bandages met daarin lood. Is het jullie nooit op gevallen dat de bandages vaak wel erg dik zijn bij een dressuurpaard?
Daarmee gaan die beentjes ook wel de lucht in.

Serieus, waarom ben ik niet verbaasd :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:44

Gewoon, omdat je een goed verstand hebt en niet naïef bent.
En niet meteen roept dat het niet waar is maar zelf nadenkt. :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:46

Mijn bandages zijn ook altijd dik omdat ze extra lang zijn en extra dikke onderlappen hebben.
Weet wat je zegt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:51

Ik vind de Special weer beter dan het voorgaande filmpje.
Rath is zeer duidelijk hard aan het werk geweest om zich te verbeteren (al dan niet onder begeleiding van Sjef Janssen).
Dat dit alles nodig is om Totilas weer aan de loop te krijgen met als resultaat het Special filmpje, zou op zich op dit niveau betreurenswaardig zijn, als niet bekend was dat Rath ziek is geweest (volgens zijn eigen verhaal: Pfeiffer) en Totilas "de ene blessure na de andere kreeg".
Daar verlies je een hoop tijd, routine en conditieopbouw mee.

Ik vind dan ook Rath als ruiter verhoudingsgewijze (met eerdere optredens) meer verbeterd dan Totilas.

Die zal niet meer veel verbeteren, vermoed ik, is zeker over zijn hoogtepunt heen, doet alleen nog zijn truukjes, maar dan onder een andere ruiter.

Tegen de tijd dat Rath Totilas uitgevogeld heeft, is Totilas helemaal over zijn uiterste kunnen heen, dus ik zie daar eigenlijk geen concurrentie meer in voor de toekomst.

Er zijn immers al nieuwe (opkomende) sterren met jongere veelbelovende(r) paarden aan het dressuur-firmament.
Het is dus wel een beetje teren op ouwe glorie, dat Totilas gebeuren.

Een geweldig leer-paard voor Rath, dat zeker.

In de objectiviteit van de juryleden geloof ik ook allang niet meer, er is veel te veel publiciteit rondom dat paard geweest. Het wonderpaard:natuurlijk niet.gewoon een heel getalenteerd paard dat een heel goede match met een heel goede ruiter had gevonden.
Onder Gal had-ie dat misschien geweest en gebleven, dan hadden ze samen nog een paar jaar kunnen door-finetunen, en kunnen stralen en schitteren, in het hernieuwde 'tunen' tot "wonderpaard" onder Rath geloof ik niet.
Het paard blijft ook niet eeuwig jong en tot topprestaties in staat. Zeker niet na zo veel tijdverlies.

Het blijft wat mij betreft een prachtige verschijning, maar zijn scores NU zijn om meerdere redenen te discutabel, eerst maar eens verder door er mee en verder uitbrengen .

Het blijft voor Rath een voorrecht om zo'n geweldenaar als Totilas te mogen rijden....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:53

Hoezo vind je zijn scores nu discutabel? Ik was erbij en vond het uiterst prima te volgen, de Belgische juryleden die lager zaten zaten dat het hele weekend bij bijna alle ruiters dus ook dat was te volgen, maar zeer terechte uitslag volgens iedereen daar.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:01

horseyfries schreef:
Mijn bandages zijn ook altijd dik omdat ze extra lang zijn en extra dikke onderlappen hebben.
Weet wat je zegt.

inderdaad die bandages zijn gewoon dik van de onderlappen. Negen van de tien keer kan je er nog bijstaan ook als die paarden gebandageerd worden. Thuis trainen is wat anders maar dan moet je met lood in beschermers meer bij de springruiters zijn

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:03

En dan zijn het kant en klare peesbeschermers en wordt er ook geen lood tussen bandages gestoken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:07

Discutabel in de zin van: het paard is zo'n Nederlands-Duitse "mythe" geworden, dat dit zeker zal meewegen in de gegeven jury-scores. Die enorme afwijking was al merkbaar bij de vorige proef, waar de punten onevenredig uit elkaar liepen.
Juryleden zijn ook gewoon mensen met voorkeuren, na al die publiciteit zal dat ook hen niet onberoerd laten, ik laat in het midden of dan ten gunste of ongunste van Totilas zal zijn.