Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:53

Abacab schreef:
Maar ik ben ook zeer teleurgesteld in een aantal klassiekers die jullie geweldig vinden zoals d'Oliveira met zijn brute geruk en gepluk,...

Beste Abacab,
kun je een link naar de video/film geven waarin de brute geruk en gepluk van d'Oliveira te zien is?

piepenfiets

Re: Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:30

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:46

vond het vorige televisie interview wel meevallen qua kritieken (in de eerdere link)

Die tien minuten regel gaat over dat een paard niet voor een langere periode in 1 bepaalde houding gefixeerd gereden mag worden, maar tussendoor van houding moet mogen veranderen en er afwisseling moet zijn met verlengen en ontspannen.
Dus ook een opgerichte houding die gefixeerd wordt is niet ok'e...

Extreem flexen en stretchen mag alleen korte momenten. Als je al die korte extreme momenten op foto zet, lijkt het soms heel anders dan wanneer je de video ziet.
Daarbij zien fotomomenten van verzet of spanning er natuurlijk helemaal niet leuk uit... Ook daar is de context van belang...

Maar inderdaad, hoog met kin op de hals (dus niet op de borst :P maar hoger) staat niet als toegestane houding beschreven/getekend... En dat is ook precies die houding die ik zelf er onnatuurlijk en benauwd uit vind zien... Die kun je in mijn ogen ook niet "rond" noemen, dat is gewoon plat dubbelgevouwen...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:04

piepenfiets schreef:
http://www.faz.net/aktuell/sport/mehr-s ... 43294.html

Nog een linkje uit de Frankfurter allgemeine waaruit het ongenoegen Duitslands blijkt. Liever geen goud dan zo is de boodschap

+:)+ En gelijk hebben ze. Tuurlijk zijn hun methodes vast ook niet altijd even aardig maar dat dit hyperflexen, diep/rond, rollkur/ etc etc maar normaal gevonden wordt door de Hollanders is echt belachelijk.

Het heeft echt niets meer te maken met het paard gymnastiseren op een manier dat het een ruiter optimaal kan dragen en in goede gezondheid als werkdier oud kan worden. Ook is het geen demonstratie van iets functioneels zoals de Spaanse rijschool als oorlogspaarden, reining als werkpaarden. Dressuur volgens Anky en consorten (en nu dus ook Rath) is slechts circuskunstjes uitvoeren. Kan je mooi vinden, ik vind het net zo walgelijk als een leuwendompteur in het circus.

Als iemand zo op mijn paard zou rijden zou ik hem er ter plekke af trekken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:08

Waves schreef:
piepenfiets schreef:
http://www.faz.net/aktuell/sport/mehr-s ... 43294.html

Nog een linkje uit de Frankfurter allgemeine waaruit het ongenoegen Duitslands blijkt. Liever geen goud dan zo is de boodschap

+:)+ En gelijk hebben ze. Tuurlijk zijn hun methodes vast ook niet altijd even aardig maar dat dit hyperflexen, diep/rond, rollkur/ etc etc maar normaal gevonden wordt door de Hollanders is echt belachelijk.

Het heeft echt niets meer te maken met het paard gymnastiseren op een manier dat het een ruiter optimaal kan dragen en in goede gezondheid als werkdier oud kan worden. Ook is het geen demonstratie van iets functioneels zoals de Spaanse rijschool als oorlogspaarden, reining als werkpaarden. Dressuur volgens Anky en consorten (en nu dus ook Rath) is slechts circuskunstjes uitvoeren. Kan je mooi vinden, ik vind het net zo walgelijk als een leuwendompteur in het circus.

Als iemand zo op mijn paard zou rijden zou ik hem er ter plekke af trekken.

Bonfire loopt anders als werkdier al aardig oud te zijn. En Salinero is ook al 18...

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:54

Speciaal voor Jirina heb ik 'm nog even opgezocht

Onderwerp: Klassieke vs Academische Rijkunst

Abacab schreef:
nombrado schreef:
Hier kan je mooi zien , naar welke oefening toegewerkt wordt door Nuno

http://www.youtube.com/watch?v=TfiTTyi2He8

ik heb dit even bekeken en ik vind het echt walgelijk en |( om naar te kijken. Wat een bruut geruk en gepluk. Pirouettes naar de hoek om de middenhand zodat een paard geen kant meer op kan. Totaal geen ruggebruik, lijkt wel een hobbelpaard. Enorm veel tactfouten in iedere overgang, onrustige aanleuning stang op druk ..........
BAH BAH BAH
dit maakt mij zo boos en verdrietig

Ik dacht dat d'Oliviera een grootmeester was, dit noem ik gewoon paarden vernederen en geestelijk dood maken. Als er hier mensen zijn die menen dat dit echt veel beter en vriendelijker is dan de moderne dressuur dan is echt iedere discussie zinloos. Dit is minstens zo erg als paarden die met een slof in elkaar getrokken worden |( |(

Ik begrijp niet waarom mensen hem helemaal de hemel in prijzen en Anky tot aan haar steunzolen af gaan branden. Toch een kwestie van selectief geheugen. Gelukkig dat we hier nog bewijs van hebben, wat een dierenkwellerij

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:12

janderegelaa schreef:
Bonfire loopt anders als werkdier al aardig oud te zijn. En Salinero is ook al 18...

Je mist mijn punt maar dat is niets nieuws. Dat je 18 oud vindt zegt ook al genoeg.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:33

Maar 18 jaar voor een paard dat nog in de top-sport meeloopt zie je niet heel vaak. Net zoals dat je in het nederlands elftal weinig [geen?] voetballers van voor 1977 tegenkomt. Dat wil zeker niet zeggen dat 35 jaar oud is, maar wel voor een top-voetballer.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:07

Waves schreef:
janderegelaa schreef:

Je mist mijn punt maar dat is niets nieuws. Dat je 18 oud vindt zegt ook al genoeg.

Het is op dit niveau niet alleen oud, Salinero maakt er ook nog eens zijn rentree mee!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:29

@Abacab

Misschien vinden mensen die oude filmpjes minder erg omdat ze een beetje wazig zijn. Daarom komen er ook altijd alleen maar namen uit het pre-youtube tijdperk als je om een goed voorbeeld vraagt. :')

Verder snap ik niet waarom mensen menen dat een paard nu zo snel mogelijk wordt klaargestoomd en vroeger niet. Klimke die altijd als voorbeeld wordt gegeven van een goede klassieke ruiter startte Ahlerich in de Grand Prix toen hij zeven jaar oud was, dat mag tegenwoordig helemaal niet meer nu moeten ze acht zijn. En hiermee wil ik helemaal niets negatiefs over Klimke zeggen alleen maar aangeven hoezeer de discussie steeds vervuild wordt door onwaarheden. Vroeger was niet alles beter er werden alleen minder filmpjes gemaakt dan tegenwoordig. Ook die Heuschmann die behoorlijk van zijn voetstuk is gevallen heeft natuurlijk best wel een punt als hij zegt dat er wanneer je paarden corrigeert wel eens onaangename momentopnames mogelijk zijn. Alleen jammer en nogal dubbel dat hij zichzelf wel van die momenten gunt maar andere ruiters niet. Ook nogal ironisch dat de filmpjes en foto's van zijn rijden inmiddels overal op het internet zijn weggehaald.

Als je het filmpje ziet van het inrijden van Rath dan kun je toch niet beweren dat hij alleen maar in die houding heeft gereden die je op de foto's ziet. Ik denk dat de allerergste foto's er echt wel zorgvuldig uitgeplukt zijn want dat is sensatie en dat verkoopt kranten/tijdschriften. Gemakkelijk schieten tegenwoordig met die repereterende camera's. En dan zet je gewoon een zinnetje erbij dat het natuurlijk niet de hele tijd zo was, toegegeven er waren ook stapreprises en langer laten staat er, maar die beelden wil natuurlijk niemand zien die zijn te gewoontjes. :D

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:50

Hermelientje schreef:
@Abacab

Misschien vinden mensen die oude filmpjes minder erg omdat ze een beetje wazig zijn. Daarom komen er ook altijd alleen maar namen uit het pre-youtube tijdperk als je om een goed voorbeeld vraagt. :')

Verder snap ik niet waarom mensen menen dat een paard nu zo snel mogelijk wordt klaargestoomd en vroeger niet. Klimke die altijd als voorbeeld wordt gegeven van een goede klassieke ruiter startte Ahlerich in de Grand Prix toen hij zeven jaar oud was, dat mag tegenwoordig helemaal niet meer nu moeten ze acht zijn. En hiermee wil ik helemaal niets negatiefs over Klimke zeggen alleen maar aangeven hoezeer de discussie steeds vervuild wordt door onwaarheden. Vroeger was niet alles beter er werden alleen minder filmpjes gemaakt dan tegenwoordig. Ook die Heuschmann die behoorlijk van zijn voetstuk is gevallen heeft natuurlijk best wel een punt als hij zegt dat er wanneer je paarden corrigeert wel eens onaangename momentopnames mogelijk zijn. Alleen jammer en nogal dubbel dat hij zichzelf wel van die momenten gunt maar andere ruiters niet. Ook nogal ironisch dat de filmpjes en foto's van zijn rijden inmiddels overal op het internet zijn weggehaald.

Als je het filmpje ziet van het inrijden van Rath dan kun je toch niet beweren dat hij alleen maar in die houding heeft gereden die je op de foto's ziet. Ik denk dat de allerergste foto's er echt wel zorgvuldig uitgeplukt zijn want dat is sensatie en dat verkoopt kranten/tijdschriften. Gemakkelijk schieten tegenwoordig met die repereterende camera's. En dan zet je gewoon een zinnetje erbij dat het natuurlijk niet de hele tijd zo was, toegegeven er waren ook stapreprises en langer laten staat er, maar die beelden wil natuurlijk niemand zien die zijn te gewoontjes. :D

Gelukkig is er in Nederland een grote schare fans die wel kan inzien hoe het echt in elkaar steekt (slechte momentopnames,onwaarheden,die boef van een Heuschmann enz) Laat al die domme paardenliefhebbers in Duitsland en de rest van de wereld zich maar ongerust maken over niets,die zijn gewoon jaloers :Y)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:42

Er zitten zoveel vooroordelen in jouw niet erg inhoudelijke antwoord dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen. Om te beginnen ben ik niet echt een enorme fan van de Nederlandse topruiters en ben al jaren geleden op de vingers getikt door medebokkers omdat ik de Britten steeds tipte als het dressuurland in opkomst of omdat ik iets vriendelijks zei over Duitse ruiters dus waarom of je mij nu kampioen van het Nederlandse systeem wilt maken of wilt beweren dat ik niet over de grens kijk is mij een raadsel.
Er zijn ook over de grens mensen die een iets openere blik hebben dan een groepje "alles-over-één-kam-scherende klassieke bokkers". Er zijn overal mensen die kunnen inzien dat niet alles zo zwart-wit is en dat er overal waar paard wordt gereden (helaas voor het paard) wel eens fouten worden gemaakt, ongeacht de nationaliteit of de trainers van de betreffende ruiters.

Wat volgens mij wel zo is, is dat de ergste schreeuwers en kritiekspuiers of het nu hier of in Duitsland, Zweden, VS, Groot-Brittanië of Timboektoe is zelf meestal niet zoveel trainingssucces hebben met hun paarden. Want topruiters en trainers hoor je zelden elkaar afzijken. Af en toe natuurlijk wat begrijpelijke animositeit zoals bij Holland-Duitsland net als bij het voetbal maar op persoonlijk vlak is er toch veel bewondering voor elkaar en komen ze allemaal gezellig jaarlijks samen bij het global dressage forum om eens van trainingsgedachten te wisselen en de jongste wetenschappelijke denkbeelden aan te horen.

Persoonlijk denk ik dat het een zegen zou zijn als de Britten teamgoud winnen en Hester/Dujardin Olympisch kampioen wordt. Want dan wil iedereen weten hoe zij trainen want wie wint heeft gelijk :D en voor het modale paard is drie keer per week een lekkere buitenrit en ook regelmatig op de wei als voorbereiding op de dressuur natuurlijk een enorme opsteker. En die speciale teugels met elastiek van Hester die dan wel als zoete broodjes verkocht zullen worden kunnen ook niet zoveel kwaad denk ik. Je zult er zelf net zo min een goede teugelvoering van leren als van een slofteugel maar voor het gemiddelde paard zal het wel een zegen zijn, mag hij ongestraft een beetje aan je hand trekken. ;)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:26

Hermelientje: +:)+ _/-\o_ (weet niet welke ik toepasselijker vind)
Sterke posts en voor je energie om überhaupt te reageren.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:29

kamsel schreef:
Hermelientje: +:)+ _/-\o_ (weet niet welke ik toepasselijker vind)
Sterke posts en voor je energie om überhaupt te reageren.

Dank je, sterke post misschien maar met zwakke spelling. :')

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:07

Goed verwoord Hermelientje!

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:36

Hermelientje schreef:
Er zitten zoveel vooroordelen in jouw niet erg inhoudelijke antwoord dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen. Om te beginnen ben ik niet echt een enorme fan van de Nederlandse topruiters en ben al jaren geleden op de vingers getikt door medebokkers omdat ik de Britten steeds tipte als het dressuurland in opkomst of omdat ik iets vriendelijks zei over Duitse ruiters dus waarom of je mij nu kampioen van het Nederlandse systeem wilt maken of wilt beweren dat ik niet over de grens kijk is mij een raadsel.
Er zijn ook over de grens mensen die een iets openere blik hebben dan een groepje "alles-over-één-kam-scherende klassieke bokkers". Er zijn overal mensen die kunnen inzien dat niet alles zo zwart-wit is en dat er overal waar paard wordt gereden (helaas voor het paard) wel eens fouten worden gemaakt, ongeacht de nationaliteit of de trainers van de betreffende ruiters.

Wat volgens mij wel zo is, is dat de ergste schreeuwers en kritiekspuiers of het nu hier of in Duitsland, Zweden, VS, Groot-Brittanië of Timboektoe is zelf meestal niet zoveel trainingssucces hebben met hun paarden. Want topruiters en trainers hoor je zelden elkaar afzijken. Af en toe natuurlijk wat begrijpelijke animositeit zoals bij Holland-Duitsland net als bij het voetbal maar op persoonlijk vlak is er toch veel bewondering voor elkaar en komen ze allemaal gezellig jaarlijks samen bij het global dressage forum om eens van trainingsgedachten te wisselen en de jongste wetenschappelijke denkbeelden aan te horen.

Persoonlijk denk ik dat het een zegen zou zijn als de Britten teamgoud winnen en Hester/Dujardin Olympisch kampioen wordt. Want dan wil iedereen weten hoe zij trainen want wie wint heeft gelijk :D en voor het modale paard is drie keer per week een lekkere buitenrit en ook regelmatig op de wei als voorbereiding op de dressuur natuurlijk een enorme opsteker. En die speciale teugels met elastiek van Hester die dan wel als zoete broodjes verkocht zullen worden kunnen ook niet zoveel kwaad denk ik. Je zult er zelf net zo min een goede teugelvoering van leren als van een slofteugel maar voor het gemiddelde paard zal het wel een zegen zijn, mag hij ongestraft een beetje aan je hand trekken. ;)

Kijk,je hebt al begrepen dat mijn post gechargeerd was,heel goed maar vervolgens doe je hetzelfde. Ik schaar mij onder "klassiekers"wat een behoorlijk ruim begrip is. Ik houd niet van Oliveira en Hester en Dujardin vind ik 10x beter dan vele anderen maar ook zij compromiteren in hun training.

Internationaal word er toch echt wel geageerd tegen een in beginsel onethisch systeem van rijden. Als je regelmatig buiten de grens zou begeven zou je dat weten. Je kunt dat niet afdoen als dat iedereen wel eens een fout maakt.
Ook grote namen maken zich hard voor de verbanning van LDR,zelfs als zij het soms zelf praktiseren.
Denk aan aanlevering van veterinaire gegevens,inside info (waar denk jij dat veel foto's/filmpjes vandaan komen) of financiele steun tbv wetenschappelijk onderzoek.Zowel ruiters als hooggeplaatste functionarissen bij de FEI. Eea vaak niet geheel in de openheid teneinde zich staande te kunnen houden binnen het wereldje of omdat het een familielid betreft etc.
De idee dat de "toppers"elkaar niet bekritiseren is dus ronduit naief danwel slecht geinformeerd evenals de idee dat de ergste schreeuwers nooit iets gepresteerd hebben.

In een tijdperk waar iedereen vrije-uitloop eitjes eet,kistkalfjes als mishandeling ziet,melk van weidekoeien wil,hanegevechten en dansende beren illegaal zijn and so on mag het werkelijk wel eens doordringen hoe onethisch deze manier van paarden trainen is (om nog te zwijgen van het etiket sport).
Achteruitgang ipv ontwikkeling.Voor het paard welteverstaan,en daarmee voor onze "beschaving"

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:57

Abacab schreef:

[/quote][/quote]

Dank Abacab voor de link!
Die korte stukje die ik kon zien (het laden stopte helaas..) heb ik echt genoten.
Ik kon geen geruk en gepluk waarnemen, Nuno reed met een hand en in die andere hield hij een stick naar mijn mening.
Voor mij liever 1 van deze dan 10x Anky met de hele top.
(Hopelijk zal de internet verbinding later beter werken.)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:16

jirina schreef:
Abacab schreef:

[/quote]

Die korte stukje die ik kon zien (het laden stopte helaas..) heb ik echt genoten.
Ik kon geen geruk en gepluk waarnemen, Nuno reed met een hand en in die andere hield hij een stick naar mijn mening.
(Hopelijk zal de internet verbinding later beter werken.)[/quote]
Het paard schuimbekt binnen een minuut en niet in de laatste plaats door de afgrijselijke stand van de stang. Misschien kun je beter het hele filmpje kijken. Dit is in ieder geval minstens zo erg als de zorgvuldig gecompileerde actiefoto's van LDR.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:45

Verschrikkelijk filmpje van deze meneer Nuno.
(volgens mij is dit 'appels en peren' vergelijken)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:03

purkie schreef:
Verschrikkelijk filmpje van deze meneer Nuno.
(volgens mij is dit 'appels en peren' vergelijken)

Het geeft in ieder geval aan dat de trainingen in de klassieke dressuur er wel eens heel anders aan toe gaan dan de vriendelijke wijze die de heer Nuno in het openbaar liet zien.

En dan heb je nog deze: [VN] Wedstrijdverbod 6 maanden GP-amazone wegens mishandeling
En deze: [VN] Bekende Duitse amazone mishandelt paard voor camera *update*

Maar dat zijn vast ook LDR ruiters want ruiters die de klassieke rijkunst beoefenen doen zoiets natuurlijk niet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:34

jirina schreef:
Abacab schreef:

Citaat:
(Hopelijk zal de internet verbinding later beter werken.)

Misschien toch verstandig nog iets langer door te kijken...
Verder wordt dit paard gefixeerd in een opgerichte houding gereden, naar zoals het lijkt zonder enige vorm van losrijden in een andere houding (Of gebeurde dat warmrijden buiten beeld door iemand anders?
) en was er geen sprake van een dressuurmatig correcte stelling en buiging. Het leek eerder een vorm van training voor stierenvechten of koeiendrijven dan dressuur die ten dienste staat van het rechtrichten, sterker en leniger maken van het paard...

Ik had na 5 minuten eerst wel genoeg gezien... Als ik meer tijd en zin heb zal ik het 2e deel misschien ook nog wel bekijken...

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:45

joyce B schreef:
Het leek eerder een vorm van training voor stierenvechten dan dressuur

Goedemorgen :)*
Maar dan nog,al zat de man achterstevoren te paard;wat heeft dat in vredesnaam te maken met de misstanden in de huidige (top)sport?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:53

wat heeft training voor stierenvechten te maken met een voorbeeld van hoe klassieke dressuur zou moeten zijn? En dressuur om je paard te verbeteren, te trainen als atleet ipv vechtmachine?

LDR rijden noem ik geen misstand, Hoog dubbelklappen met trek en plukwerk en daar fixeren wel. En daar mogen mensen gerust op aangesproken worden...
Bij de western sprak men toch ook schande dat men hun paarden liet stoppen op een muur en andere "kunstjes" uit haalde om hun paarden hun oefeningen te laten doen?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:11

joyce B schreef:
wat heeft training voor stierenvechten te maken met een voorbeeld van hoe klassieke dressuur zou moeten zijn? En dressuur om je paard te verbeteren, te trainen als atleet ipv vechtmachine?

LDR rijden noem ik geen misstand, Hoog dubbelklappen met trek en plukwerk en daar fixeren wel. En daar mogen mensen gerust op aangesproken worden...
Bij de western sprak men toch ook schande dat men hun paarden liet stoppen op een muur en andere "kunstjes" uit haalde om hun paarden hun oefeningen te laten doen?

Oliveira is zoals eerder gezegd niet mijn voorbeeld(en zeker niet in dit filmpje wat vooral de iberische tradities toont)
Klassiek bestaat in vele stromingen waar bij de meesten ruiterego ondergeschikt is aan het paard.
Absolute oprichting is een kwalijke zaak en bij praktisch elke LDR-ruiter waar te nemen;logisch gevolg van dat systeem.
Daarmee zeg ik niet dat klassiek heilig is geen fouten maakt of dat er geen misstanden zijn.Uitgangspunt en doelstelling zijn echter dusdanig dat
het vele malen minder voorkomt.Ook al omdat bv een Steinbrecht een systeem heeft gezet wat biomechanisch te verantwoorden is.tov LDR wat dit op geen enkele manier is en dus per definitie niet correct uitgevoerd kan worden
Van mij mag elke vorm van "mishandeling",fysiek danwel mentaal ,aangesproken worden. De "verdediging"van het LDR komt vaak aan op "maar bij de klassiekers...etc"dat slaat kant nog wal.
Dit topic gaat over LDR waar de L weggelaten is:Rath en Totilas

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:23

Ik lees je posts graag Hermelientje. Hier spreekt het vermogen tot relativering uit en dat spreekt me aan. Ik ben van mening dat in elke stroming misstanden zijn. Bij mij is dat zo als er geweld gebruikt wordt. Dus dwang van meer dan geringe betekenis... etc. Zinloze dwang dus, zonder enig redelijk doel. Of het nu LDR heet of klassiek of iets anders. Ik vond het filmpje van Rath niet zo schokkend. Misschien kan het hier en daar wat vriendelijker, maar om nou te zeggen dat hij zinloos geweld gebruikte? Nee, ik vind van niet.
Trouwens, ook in het boek van Steinbrecht valt wel te lezen dat je soms als ruiter wel eens kracht moet gebruiken bij het africhten van je paard en dat je dus je ledematen niet moet sparen. Ik lees daaruit dat soms het nodig kan zijn om je hand eens neer te zetten en je schrap moet zetten om je paard in een bepaald evenwicht te kunnen brengen en zo traint om achter sterker te worden en je paard ruggebruik bij te brengen. Dit alles zonder terug te werken dus, maar wel om weerstand te bieden. Zelf meen ik dan dat ik er nog een aspect bij moet nemen in mijn training en dat is dus om dit in die mate moet doen die in verhouding staat tot de mogelijkheden en africhtingsgraad van mijn paard. Dus de hulpen geven waaraan hij uiteindelijk in staat blijkt om te voldoen.