Er zitten zoveel vooroordelen in jouw niet erg inhoudelijke antwoord dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen. Om te beginnen ben ik niet echt een enorme fan van de Nederlandse topruiters en ben al jaren geleden op de vingers getikt door medebokkers omdat ik de Britten steeds tipte als het dressuurland in opkomst of omdat ik iets vriendelijks zei over Duitse ruiters dus waarom of je mij nu kampioen van het Nederlandse systeem wilt maken of wilt beweren dat ik niet over de grens kijk is mij een raadsel.
Er zijn ook over de grens mensen die een iets openere blik hebben dan een groepje "alles-over-één-kam-scherende klassieke bokkers". Er zijn overal mensen die kunnen inzien dat niet alles zo zwart-wit is en dat er overal waar paard wordt gereden (helaas voor het paard) wel eens fouten worden gemaakt, ongeacht de nationaliteit of de trainers van de betreffende ruiters.
Wat volgens mij wel zo is, is dat de ergste schreeuwers en kritiekspuiers of het nu hier of in Duitsland, Zweden, VS, Groot-Brittanië of Timboektoe is zelf meestal niet zoveel trainingssucces hebben met hun paarden. Want topruiters en trainers hoor je zelden elkaar afzijken. Af en toe natuurlijk wat begrijpelijke animositeit zoals bij Holland-Duitsland net als bij het voetbal maar op persoonlijk vlak is er toch veel bewondering voor elkaar en komen ze allemaal gezellig jaarlijks samen bij het global dressage forum om eens van trainingsgedachten te wisselen en de jongste wetenschappelijke denkbeelden aan te horen.
Persoonlijk denk ik dat het een zegen zou zijn als de Britten teamgoud winnen en Hester/Dujardin Olympisch kampioen wordt. Want dan wil iedereen weten hoe zij trainen want wie wint heeft gelijk

en voor het modale paard is drie keer per week een lekkere buitenrit en ook regelmatig op de wei als voorbereiding op de dressuur natuurlijk een enorme opsteker. En die speciale teugels met elastiek van Hester die dan wel als zoete broodjes verkocht zullen worden kunnen ook niet zoveel kwaad denk ik. Je zult er zelf net zo min een goede teugelvoering van leren als van een slofteugel maar voor het gemiddelde paard zal het wel een zegen zijn, mag hij ongestraft een beetje aan je hand trekken.