Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:10

Arabesk schreef:
Ik vind sport sowieso zum kotsen, laat staan topsport, laat staan sport met dieren en laten we het maar niet hebben over TOPSPORT MET DIEREN

:r

Mmmm ligt toch ook wel een beetje aan de ruiter of amazone.
Ik voed mijn paarden diervriendelijk op en probeer op alle fronten eerlijk te zijn voor mijn paard.
Voor mij is juist de uitdaging om op concours te laten zien dat het ook allemaal kan zonder hulpmiddelen.
Geen zweep of sporen, gewoon een goede samenwerking.
En eerlijk is eerlijk, het ene paard pakt dit goed aan en de ander vind het niks.
En dan worden ze gewoon lekker recreatiepaard!
Ik vind nl dat alles wel met wederzijds respect en begrip moet gebeuren en anders niet.
En de 1 rijd ik zo naar de Z en bij de ander vind ik een baasje die lekker het bos in wil.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:11

Elliebelle schreef:
laura1986 schreef:
Ik ben voor plastic plaatjes tussen de teugel en het bit die breken bij een bepaalde druk.

Of op zijn minst drukmeetapparatuur. Dat wordt schrikken voor sommigen.... (net goed) En dan hier ook op afrekenen (diskalificeren)

Nee dat is lekker veilig, gebeuren er nog meer ongelukken en dan vooral bij de onwetende beginnende ruiters..

Ja dat is veilig, in ieder geval voor het paard. Als een ´ruiter´ als een idioot gaat zitten trekken is niks meer veilig.
Dus dat gedrag moet aangepast worden. Anders moeten ze maar op een machine gaan zitten raggen.

Onwetende ruiters horen alleen onder kundige, wel wetende, begeleiding bij een paard en daar had ik het nu niet over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:14

Elliebelle schreef:
Lamar schreef:
Moet je eens nagaan... stel dat zo'n paard met 3 jaar wordt ingereden en met 15 jaar stopt en op de wei mag. Dan moet zo'n dier dus waarschijnlijk ongeveer 3x per week 12 jaar lang zo in zijn mond gesjord worden.
Wat een leven ;(

Hoezo kort door de bocht. Dit gaat natuurlijk niet op he.

Waarom niet? Kan hij het paard met 1x per week trainen naar de top krijgen of is het paard al niet meer bruikbaar voor topsport als hij 10 jaar is?
Of traint meneer Graig alleen maar per ongeluk éénmalig voor een camera op die manier?

Sixey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:18

Laten we oppassen dat we niet alle reiners negatief gaan zien. Ik ben zelf geen fan van Craig Schmersal. Ik heb zelf al een aantal grotere shows in de USA bezocht en kijk liever niet naar deze man als hij zijn paard inrijdt. Heel naar om te zien. Maar er zijn ook reiners tussen op dat niveau zoals Todd Bergen of Todd Sommers die je echt niet ziet hakken in de monden van de paarden, maar beheerst en gecontroleerd hun paard ziet trainen. Het kan dus wel anders en laten zij het goede voorbeeld geven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 20:19

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:21

Arabesk schreef:
Ik vind sport sowieso zum kotsen, laat staan topsport, laat staan sport met dieren en laten we het maar niet hebben over TOPSPORT MET DIEREN

:r

Waarom zit jij in vredesnaam op een paard tobsport???

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:23

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:33

Citaat:
Er waren tijdens de trainingen vier FEI stewards aanwezig en geen van hen heeft ingegrepen. Wanneer er echt iets fout gaat tijdens het inrijden of een ruiter verkeerd bezig is, dan grijpen ze altijd in.

:') _O-

Túúrlijk, als pasen en pinksteren op één dag vallen zeker :+

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:35

Kansloos als je zo de top moet bereiken....

Dat dat kan zeg, op dát niveau. KANSloos
Waarom stopt niemand die kerel?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:37

Vergelijkbaar met een springpaard dat op tijd af moet zeggen :') Als een springpaard door de hindernis heenspringt door de verkeerde timing valt de hindernis uit elkaar, een muur verzet geen centimeter :')

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:39

Millanka schreef:
Vergelijkbaar met een springpaard dat op tijd af moet zeggen :') Als een springpaard door de hindernis heenspringt door de verkeerde timing valt de hindernis uit elkaar, een muur verzet geen centimeter :')

Ik snap dit even niet?
Wil je het even uitleggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:40

macke schreef:
Cayenne schreef:

Dat bedoelde ik dus met EPONA TV .....

Citaat uit zijn reaktie:
"De opnames waren vlak voor de finale gemaakt en dan wil iedereen het beste uit zijn paard halen. Dat mag niet als mishandeling worden gezien, maar het is natuurlijk wel intensieve arbeid."

Ohhh oké....
Dus als ik het beste uit mijn paard wil halen mag ik alles met hem doen maar dat mag dan niet als mishandeling worden gezien maar als intensieve arbeid?
Ik wil ook het beste uit mijn kind halen, zal ik die ook maar even flink gaan afranselen dan :')

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:43

Doe maar niet dan ben je strafbaar :D

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:49

"Wanneer je het filmpje toch besluit openbaar te maken en daarmee mijn reputatie als eerlijke paardenman en uitvoerder van deze sport kapot maakt, dan sleep ik je voor de rechter," aldus Schmersal."

Sorry hoor, maar als je dit zegt, dan weet je toch zelf wel dat je fout bezig bent......

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:50

concetto schreef:
Millanka schreef:

Ik snap dit even niet?
Wil je het even uitleggen?

Hij zegt dat het fencen vergelijkbaar is met het het springen, waarbij het paard op tijd af moet zetten om de sprong te halen, moet het paard op tijd stoppen maar wel zo dichtbij mogelijk om het 'te halen'. Maar maakt een springpaard een inschattingsfout, en springt ie door de hindenis, dan gebeurd er vaak niet zo heel veel. De hindernis valt om, maar is zo beveiligd dat de balken er makkelijk afvallen (daarom dus ook niet bezemstelen gebruiken met 2 stoelen want dan vallen de balken er niet makkelijk af en kan je paard veel makkelijker vallen) maar maakt zo'n paard die op een muur afrend een inschattingsfoutje en schiet ie door, dan knalt ie dus keihard tegen de muur met alle gevolgen van dien. Het paard knalt frontaal tegen de muur op, die niet mee geeft zoals een hindernis ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:54

ik snap vooral het nut niet van zo dicht mogelijk bij een muur komen... Klinkt een beetje als een "wie durft het verst uit het raam te hangen" spelletje op het 10e verdiep oid. := Da's ook een kwestie van timing en inschatting maar of het geen je bereikt het risico waard is, is een 2e.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:54

Dank je, duidelijk!!

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:59

Arabesk schreef:
Citaat:
Er waren tijdens de trainingen vier FEI stewards aanwezig en geen van hen heeft ingegrepen. Wanneer er echt iets fout gaat tijdens het inrijden of een ruiter verkeerd bezig is, dan grijpen ze altijd in.

Dat was ook mijn eerste gedachten! Ze zitten toch niet voor niets daar, waarom grijpen ze niet in. het mag dan wel topsport zijn, maar ik vind dit niet meer onder intensieve trainingen vallen zoals die ruiter het omschrijft. Ik zou het nooit in m'n hoofd halen om zo met mijn paard om te gaan

Maarja, zo heb je in elke pardentakt van de sport wel een paar van deze figuren!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:59

Hormann zegt wel dat je het kunt vergelijken met springruiters, die moeten ook precies goed uitkomen voor de sprong. (dit zegt hij wat betreft de timing om net op tijd te stoppen voor de muur).
Alleen het verschil is dat als de springruiter verkeerd uitkomt voor de sprong, zijn paard er een balk af zal gooien. Verder gebeurt er niks.
Met de timing met op de muur af rijden is het veel gevaarlijker en angstiger voor het paard als het niet goed gaat.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:00

Ik ben zelf een reining ruiter en ik heb nog nooit een paard kei hard tegen een muur aan zien lopen. De paarden zien die muur ook wel en rennen er echt niet dwars doorheen. Fencen is bedoeld om inderdaad het beste uit je paard te halen. Je stopt namelijk op driekwart van een lange lijn ongeveer, telkens wanneer je dus in de buurt van de driekwart komt, gaat je paard al langzamer lopen omdat hij weet dat hij daar moet gaan stoppen. Wanneer je hem dus helemaal door laat lopen naar de muur, zal hij niet meer gaan inhouden op driekwart van de lange lijn en wordt je stop 10.000 keer beter.

Van Nico Hörmann ben ik nooit een fan geweest, ben het absoluut niet eens met zijn trainingsmethodes. Van Craig Schmersals trainingsmethode weet ik eigenlijk niet veel vanaf, maar het ziet er niet echt fraai uit op de video.
Maar niet alle reining ruiters zijn zo, dat weet ik heel zeker. Ook bij de dressuur en springsport heb je er ruiters tussen zitten die te hard zijn voor hun paarden. Heeft dus niks met reining zelf te maken vind ik...

Wel jammer dat de westernsport nou in het kwade daglicht wordt gezet. Er staan bijna nooit artikelen over de westernsport op de voorpagina en nou 2 negatieve artikelen in 2 dagen tijd. Dat is ook geen goede reclame voor de westernsport lijkt mij.
Laatst bijgewerkt door xShellie op 28-05-11 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:01

Lamar schreef:
Citaat uit zijn reaktie:
"De opnames waren vlak voor de finale gemaakt en dan wil iedereen het beste uit zijn paard halen. Dat mag niet als mishandeling worden gezien, maar het is natuurlijk wel intensieve arbeid."

Ohhh oké....
Dus als ik het beste uit mijn paard wil halen mag ik alles met hem doen maar dat mag dan niet als mishandeling worden gezien maar als intensieve arbeid?
Ik wil ook het beste uit mijn kind halen, zal ik die ook maar even flink gaan afranselen dan :')

Ja, denk je dat al die kinderen zomaar op het VWO terecht komen ~~}>

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:07

zelfde filmpjes maar dan met commentaar van iemand die echt uit z'n plaat gaat hierover

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:08

Arabesk schreef:
Citaat:

Ik weet niet of jij weet wat de FEI inhoudt, en hoe het er op de wedstrijden aan toe gaat, maar de FEI is heel erg streng en wanneer er iets fout gaat zitten ze er gelijk bovenop. Zelfs bij de stallen is er controle, en wanneer je geen badge oid bij hebt zodat je kan bewijzen dat het jouw paard is die op stal staat,dan kom je gewoon de stallen niet in. Om maar als voorbeeld te geven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:09

YouthReiner schreef:
Ik ben zelf een reining ruiter en ik heb nog nooit een paard kei hard tegen een muur aan zien lopen. De paarden zien die muur ook wel en rennen er echt niet dwars doorheen. Fencen is bedoeld om inderdaad het beste uit je paard te halen. Je stopt namelijk op driekwart van een lange lijn ongeveer, telkens wanneer je dus in de buurt van de driekwart komt, gaat je paard al langzamer lopen omdat hij weet dat hij daar moet gaan stoppen. Wanneer je hem dus helemaal door laat lopen naar de muur, zal hij niet meer gaan inhouden op driekwart van de lange lijn en wordt je stop 10.000 keer beter.

Van Nico Hörmann ben ik nooit een fan geweest, ben het absoluut niet eens met zijn trainingsmethodes. Van Craig Schmersals trainingsmethode weet ik eigenlijk niet veel vanaf, maar het ziet er niet echt fraai uit op de video.
Maar niet alle reining ruiters zijn zo, dat weet ik heel zeker. Ook bij de dressuur en springsport heb je er ruiters tussen zitten die te hard zijn voor hun paarden. Heeft dus niks met reining zelf te maken vind ik...

Wel jammer dat de westernsport nou in het kwade daglicht wordt gezet. Er staan bijna nooit artikelen over de westernsport op de voorpagina en nou 2 negatieve artikelen in 2 dagen tijd. Dat is ook geen goede reclame voor de westernsport lijkt mij.

ik vind het vooral jammer dat westernruiters zich drukker maken om hun geliefde naam dan om de misstanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:12

Kan aan mij liggen, maar (n.a.v. reactie van desbetreffende ruiter) ik vind het een vrij duidelijk beeld als iemand met een bit in de mond van het paard zit te raggen. Ook al was de rest van de training 'eerlijk'.