Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:24

Dit lijkt me nou een leuk project voor diergeneeskunde studenten uit Nederland en België. Een paar weken daar het veld in en lekker castreren. Moet je eens kijken hoeveel ervaring de studenten dan hebben aan het eind van de studie! Twee vliegen in 1 klap!

Jaime_

bruintje123 schreef:
Alsof er na de vorst wel gras staat ;(

Precies, niet dus

Mizora

Mindim schreef:
bigone schreef:
Er zijn ongeveer 5300 grote grazers op 4400 hectare. Wanneer je voor een paard als het even kan minimaal een hectare aan moet houden om ze het jaar rond te laten grazen dan kun je nagaan dat je hier flink te kort komt, die 4400 hectare is ook nog eens verdeelt in verschillende soorten begroeiingen en dus niet alleen maar grassoorten. Maar ook struiken/heesters/bossen.

Hoeveel van die 4400 hectare is water?

Je hebt deze twee berichten van mij gezien?
Mizora @ [VN] Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Dat zou antwoord moeten geven op je vraag.

randalinpony

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:26

Goede posts Mizora.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:33

Dees schreef:
Minimaal 5kg voer per dag per dier nodig. circa 7.500 dieren? hoeveel zouden er nog leven? dat is dus 37.500kg hooi per dag nodig, minstens. zeker nog 30 dagen voordat het gras weer gaat groeien. Dat is dan 1.125.000kg hooi benodigd. Dat zijn ongeveer 3.250 grote vierkante balen. Terwijl SBB helemaal niets heeft ingekocht omdat bijvoeren geen beleid is.
Hoe kan ik geloven dat ze vanaf nu werkelijk die dieren gaan bijvoeren?
Wie heeft er nou "toevallig" ruim 3.250 grote vierkante balen hooi op voorraad liggen?

Ik geloof er geen barst van.

En daarom denk ik juist dat dr afschot nu zal moeten plaatsvinden en de aantallen tot minstens 1/3e reduceren. Verlost ze tevens van hun lijden en bijvoeren zal een iets haalbaarder verhaal worden.

Schuldvraag moeten we niet zo mee bezig zijn. Oplossen is de wens.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:34

DiscoDipp schreef:
Mensen blijf door gaan met acties! De fotos van het voeren zijn alleen zoeterhouders zodat wij de mond houden.

De dieren kunnen zefs niet op de plaatsten komen waar gevoerd word! Dit is regelrechte propaganda!

Waar haal je die wijsheid vandaan als ik vragen mag?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:36

En nu wordt er gevoerd is het weer niet goed. Teveel hetze nu lijkt het. Er krijgen dieren wat eten. Voor ze alle dieren bereikt hebben zijn ze wel even bezig ook.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:39

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:42

Cowboy55 schreef:
DiscoDipp schreef:
Mensen blijf door gaan met acties! De fotos van het voeren zijn alleen zoeterhouders zodat wij de mond houden.

De dieren kunnen zefs niet op de plaatsten komen waar gevoerd word! Dit is regelrechte propaganda!

Waar haal je die wijsheid vandaan als ik vragen mag?

Van ooggetuigen, actie voerders noem maar op. Er staan filmpjes op van de heckrunderen die langs hekken aan het dralen zijn om naar de stukken te kunnen waar voer ligt, maar hier niet heen kunnen.

En daarbij er kan nooit zomaar genoeg gevoerd worden voor alles, dus we moeten nu niet stoppen en de mond houden maar juist door gaan dat er overal gevoerd word. En daarna voor een permanente oplossing!

Trouwens ik geef nu dingen door van bepaalde mensen, die voor iets staan waar ik ook voor sta. Dont shoot the Messenger

Even voor mezelf:
Ze zijn eindelijk begonnen met schieten, ik vind dit wel goed aangezien bijna alle herten daar al de dood in de ogen kijken. Word wel weer onmenselijk gedaan dit..

Afbeelding

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:52

Nikka schreef:
Gaan er nog mensen naar de demonstratie zondag?

https://www.facebook.com/events/149955109022764/

Jazeker, de demonstratie gaat gewoon door! Die paar plakjes hooi die ze nu ineens neergooien maakt het verschil niet voor alle hongerige dieren.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:53

Wijslander schreef:
Nikka schreef:
Gaan er nog mensen naar de demonstratie zondag?

https://www.facebook.com/events/149955109022764/

Jazeker, de demonstratie gaat gewoon door! Die paar plakjes hooi die ze nu ineens neergooien maakt het verschil niet voor alle hongerige dieren.

En zo is dat!! _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:57

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:02

safina schreef:
Dilemma grote grazers: 'De natuur is hard en dieren gaan dood' - http://nos.nl/l/2220098

Tja, wat moet je er nog van zeggen? Het project heeft na al die jaren toch wel genoeg bewezen totaal kansloos te zijn zou je zeggen...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:05

safina schreef:
Dilemma grote grazers: 'De natuur is hard en dieren gaan dood' - http://nos.nl/l/2220098

Dan is deze quote wel een pareltje:
Citaat:
Maar zomaar een roedel wolven in een nieuw leefgebied neerzetten is lastiger dan gedacht, zegt ook Staatsbosbeheer. "We zijn geen voorstander van uitzetten. We willen geen dieren herintroduceren. Het is beter dat een dier een leefgebied zelf uitzoekt en geschikt vindt om te leven."

Ik voel enige hypocrisie.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:07

Inderdaad, alsof die paarden daar aan zijn komen lopen en zelf het hek hebben afgesloten.. :?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:09

safina schreef:

Ze zetten de demonstranten/anti's wel erg eenzijdig weg. Alsof bijvoeren de enige wens is. Een lange termijn oplossing gaat het toch om?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:09

Ja die zijn zelf over de hekken gesprongen, wisten jullie dat niet?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:15

ik blijf het toch wel bijzonder vinden hoor.. Sommige mensen...
SBB moet maar bijvoeren en vooral niet afschieten. Maar er zijn wel teveel dieren.
Verwachten sommige mensen dat die dieren magisch verdwijnen ofzo?
IMO moeten ze juist nu gewoon alles met Bodyscore 2-3 gaan afschieten. Rest kan dan prima bijgevoerd worden. Maar juist nu schieten.
Maar ja, dan krijg je weer mensen die klagen over de vrachtwagens vol lijken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:18

Ik denk dat veel mensen niet beseffen dat een hoop dieren geschoten zijn en niet gestorven van kou of honger. Al weet ik niet hoeveel er werkelijk geschoten zijn van wat er nu afgevoerd is, is de kans zeer groot dat dit rond de 95% is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:19

Juist nu is al 4 maanden te laat.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:20

bruintje123 schreef:
Juist nu is al 4 maanden te laat.

Klopt maar dat hebben ze niet gedaan. Dus moeten ze het nu doen...
Dan heb je er straks ook minder (dus minder bijvoeren, dus minder veulentjes , dus minder afschot volgend jaar).

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:21

Mizora schreef:
safina schreef:

Dan is deze quote wel een pareltje:
Citaat:
Maar zomaar een roedel wolven in een nieuw leefgebied neerzetten is lastiger dan gedacht, zegt ook Staatsbosbeheer. "We zijn geen voorstander van uitzetten. We willen geen dieren herintroduceren. Het is beter dat een dier een leefgebied zelf uitzoekt en geschikt vindt om te leven."

Ik voel enige hypocrisie.

Ja hilarisch toch!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:22

Er is structureel iets mis. Dat los je niet op door het schrijven van dikke rapporten. Maar ook niet door ongecontroleerd ieder bericht op FB dat in jouw straatje past voor waar aan te nemen. Dat zie ik bij veel actievoerders en ik denk dat niemand, ook de dieren niet daar bij zijn gebaat. Dus ja, lange termijnoplossing. En dus ook luisteren naar elkaar en proberen het hoofd er bij te houden en niet alleen emoties te laten tellen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:22

safina schreef:

Citaat:
Het is eigenlijk elk jaar weer dezelfde discussie tussen de dierenliefhebber en de ecoloog als het gaat over de dieren in de Oostvaardersplassen. De dierenliefhebber wil dat de zogeheten 'grote grazers' niet worden afgeschoten en dat ze worden bijgevoerd, de ecoloog wil dat de natuur zijn werk doet.

Dat is een lekker valse voorstelling. De dierenliefhebbber wil dat SBB het beleid zo aanpast dat die grote aantallen dieren verminderd worden.
Er staan geen mensen te demonstreren voor de gebieden die bijv. door Free Nature beheerd worden.

Citaat:
Het is een kwestie van menselijke acceptatie. Alle deskundigen, ethici en ecologen zeggen dat deze manier het beste is, maar de mensen vinden het zielig.
Staatsbosbeheer”

Ja, want al die dierenartsen, ecologen, biologen en dierenbeschermingsinspecteurs die hier kritisch naar kijken zijn mensen - geen deskundigen.
Je bent zeg maar deskundig als je voor dit beleid bent. :+

Citaat:
Ecoloog Alwin Hardenbol is het eens met Staatsbosbeheer. "Er is nu wel genoeg informatie te vinden online over het feit dat bijvoeren niet helpt,

Ah, een deskundige. Online onderzoek.
Of bijvoeren niet helpt ligt er maar aan waarvoor je het inzet. Om niet dood te gaan van de honger helpt het best wel goed.
Als het over populatiebeheer gaat is het inderdaad waardeloos, maar mensen willen toch ook vrij massaal dat SBB juist DAT anders gaat aanpakken.

Citaat:
Het zou helpen als mensen zich meer gaan verdiepen in de kwestie, zegt Hardenbol. "De dierenliefhebbers moet beter ingelicht worden. Deze mensen gebruiken vaak argumenten die heel snel te weerleggen zijn. Als ze meer weten van dit onderwerp, is de discussie misschien ook niet meer elk jaar nodig."

De oplossing van alle bureaucraten: als mensen het ergens niet mee eens zijn, moet je ze beter voorlichten. Natuurlijk hebben ze geen punt. Ze zijn niet deskundig. Dus je beleid aanpassen, no mam. Dat wordt weer zon hele dure film. :Y)

Citaat:

Hebben ze dan toch iets geleerd van hun experiment? Jammer dat het leergeld zo duur is - betaald door de dieren die ze al uitgezet hebben.

Citaat:
Alle mogelijke oplossingen hebben hun nadelen, daarom leeft de discussie nog steeds voort, zegt ecoloog Hardenbol. Als de omheining rond het gebied wordt weggehaald, zullen er meer botsingen tussen auto's en dieren plaatsvinden. Als je gaat castreren, laat je de natuur niet zijn werk doen. Als je de Oostvaardersplassen gaat uitbreiden en vastmaken aan andere natuurgebieden zal er uiteindelijk ook weer een te grote populatie van dieren komen. Een moeilijke kwestie, en inderdaad voer voor discussie.

Een paar hele stomme oplossingen noemen (echt niemand wil koeien op de weg) en dan roepen dat het zo lastig is allemaal.
Het is niet lastig. Het heet beheer. Je hoeft de natuur niet zijn werk te laten doen want het is geen natuur. Het is een park, een door ons uit de grond gestampte kleiplaat met dieren erop die wij uitgezet hebben. Bovendien vergeten we gewoon dat wij altijd al de belangrijkste predator voor de grote jagers waren. En daar waren we (iets te) succesvol in.

Het probleem is alleen 'moeilijk' omdat SBB het gewoon niet wil oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:29

LoveBodin schreef:
ik blijf het toch wel bijzonder vinden hoor.. Sommige mensen...
SBB moet maar bijvoeren en vooral niet afschieten. Maar er zijn wel teveel dieren.
Verwachten sommige mensen dat die dieren magisch verdwijnen ofzo?
IMO moeten ze juist nu gewoon alles met Bodyscore 2-3 gaan afschieten. Rest kan dan prima bijgevoerd worden. Maar juist nu schieten.
Maar ja, dan krijg je weer mensen die klagen over de vrachtwagens vol lijken.

Ik vind het ook heel bijzonder, maar dat is blijkbaar wel hoe het voor veel mensen werkt. Snel een mening, maar zich vooral nergens in verdiepen....