Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
karijn schreef:Die laatste foto's laten heel goed zien wat er met zitten wordt bedoeld maar toch is dit niet het beste plaatje. Het is teveel, te gesloten. Ze mogen dan wel nog steeds actief zijn van achter en de hoefjes keurig optillen. Dit op de foto kost heel veel kracht en gaat imo ten koste van de expressie. Ik kan me niet voorstellen dat een jury enkel en alleen kijkt of de achterhoef ter hoogte van de voorkogel omhoog komt en hoeveel cm ze met de kont van de grond zitten. Tact, ritme, afdruk en expressie, kijken ze daar niet naar?
Elisa2 schreef:Teveel zitten? volgens mij heb je alleen problemen door teveel zitten als je je paard er dan niet meer uit krijgt.
In mijn ogen is het doel van de oefening het gewicht op de achterhand overnemen en gaan zitten,en daarnaast expressie tonen wat je dan weer ontwikkeld doordat het paard steeds sterker wordt achter.
Bij de NL combinaties zie je vaak dat het paard wel veel spektakel heeft in de benen dmv hoog optrekken maar dat ze lang niet allemaal mooi gaan zitten.Nu is dat voor het ene paard ook gemakkelijker dan voor het andere paard..maar volgens mij is de volgorde toch echt :eerst zitten en dan expressie.Tact en ritme zijn daarbij super belangrijk!