RTL 4 Pro Deo over paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:45

HorseTimeXL schreef:
waar ik me ook stiekem een beetje aan ergerde, was dat jeroen krabbe en die andere advocaten echt deden alsof ze heel veel verstand van paarden hadden, terwijl ze misschien niet eens een paard ooit hebben aangeraakt..

_/-\o_ Was Jeroen er ook dan? :D

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:46

Menino schreef:
Evelienepien schreef:
Poeh, was een hele lees :o

Heb geen oordeel over het geheel alleen rijst er bij mij 1 vraag op;

Als je een paard koopt, deze is kl goedgekeurd dus koop is rond. Vervolgens begint hij na 1 week te hoesten, weer erna dik been. Hoesten houdt niet op.
Waarom niet terug brengen?

Of ben ik zo hard? Ben natuurlijk wel wat ouder maar zelfs vruger gebeurden dat ook.
Wij hebben dit wel al een aantal keren gedaan want waarom een paard met problemen kopen?

Dit is niet de bedoeling om iemand aan te vallen of weet ik wat maar dat snap ik dus niet helemaal. Want na een paar weken ben je natuurlijk nog niet erg emotioneel gehecht...

Van wat ik begreep wilde de fokker het paard niet terug nemen. Maar er werd niet verteld na welk tijdbsbestek dit was.
Ik zou een paard denk ik ook niet terug zou brengen als 'ie een keer hoest en een simpel kreupelheidje heeft de eerste week.

Zeker niet als hij kreupel geraakt kan zijn door een klap van een ander dier zoals in een oud topic van haar gestaan zou hebben. :+

Anoniem

Johnnydepony schreef:
Nee zo simpel is het niet, maar neemt niet weg dat in principe het kopen van een paard van een handelaar valt onder consumentenkoop.

Nou zo simpel is het in principe wel. De beste man zal moeten bewijzen dat het paard gezond was op moment van verkoop.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Rowdine schreef:
_San87_ schreef:
Dat sowieso. Maar op zoiets als lyme kan je lastig onderzoeken, he :).Als je alles wat een paard mogelijk kan mankeren moet gaan onderzoeken dan is de aankoopkeuring vele malen kostbaarder dan het paard en alle mogelijke dierenartskosten bij elkaar.

Dat weet ik niet. Wellicht is en simpel bloedonderzoek genoeg en kunnen ze aan waarden van de lever/nieren aflezen dat het paard niet gezond is.

Ben blij dat er zoiets als consumentenkoop bestaat, anders moet jij als koper altijd bewijzen dat een professionele partij wetenschap heeft. Dat maakt het nogal lastig en kostbaar voor jou als consument.

Zoals al in het topic aan is gegeven, bestaat dit onderzoek in NL niet en moet je daarvoor naar bijvoorbeeld Duitsland. Het is dus geen standaard aankoopkeuring onderzoek.

Ik vind een iets als consumentenkoop ook goed, maar in het geval van dieren is het erg moeilijk en lastig. Ik vind het ook niet geheel eerlijk, maar goed, dat risico neem je als je bedrijfsmatig dieren verkoopt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:47

Marjoow schreef:
_San87_ schreef:

Dat het topic weg is, vind ik absoluut niet raar. Sporen uitwissen, heet dat :D.

Maar, topics kunnen toch helemaal niet verwijderd worden :o?
Ik zie het idd meer als bewijs verwijderen dan dat het verwijderd is ivm de rechtszaak. Maar ik verwacht dat Bart hier wel kopietjes van heeft?

Oh, dat kan echt wel :D.

Doubtless

HorseTimeXL schreef:
waar ik me ook stiekem een beetje aan ergerde, was dat jeroen krabbe en die andere advocaten echt deden alsof ze heel veel verstand van paarden hadden, terwijl ze misschien niet eens een paard ooit hebben aangeraakt..

Onzin, er werd juist duidelijk benadrukt dat ze geen verstand van paarden hebben.

Ik snap B wel. Met zo'n programma voel je je gedwongen toch je woordje te doen omdat je anders door het publiek als schuldig bestempeld wordt. Imo heeft de koper plicht te onderzoeken of het paard gezond is. Het was anders geweest als het paard direct na constatering terug gebracht was, dan had B samen met zijn DA zelf het paard kunnen behandelen.

Johnnydepony

Mijn opinie, meneer vd berg, eerlijke man, zou er gerust een pony kopen. Jitte beetje dommig door niet tijdig contact op te nemen met vd berg. Neemt niet weg dat het mij wel mogelijk lijkt dat de pony al ziek was bij aankoop.

opisop_shop

maar komen die groeiringen dan door de HB of door de medicatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:48

Kaja schreef:
Rowdine schreef:

Zo werkt het dus wel als jij een paard koopt van een professionele partij.
Dat is dus het hele consumentenkoop idee. Het paard dient te voldoen aan de verwachtingen die je eraan mocht stellen.

Zo simpel als het op papier lijkt en als jij stelt is het dus niet hoor :D

Nou zo simpel is het dus wel. Wat is er anders aan dan in dit geval?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:49

Een heel raar verhaal.. Ik moet zeggen dat ik de verkoper geloof.

Wel een super raar einde want ik weet nu nog de oplossing niet :(

Die groeiringen sloegen ook nergens op. Dit heeft mijn pony afgelopen winter ook gehad. Niet bevangen geweest en geen medicatie gehad.

Johnnydepony

Rowdine schreef:
Johnnydepony schreef:
Nee zo simpel is het niet, maar neemt niet weg dat in principe het kopen van een paard van een handelaar valt onder consumentenkoop.

Nou zo simpel is het in principe wel. De beste man zal moeten bewijzen dat het paard gezond was op moment van verkoop.

Soms wel, soms niet. In eerste aanleg wel, maar een rechter kan later anders besluiten.

Op http://www.rechtsspraak.nl kun je zoeken in oude uitspraken, vul in paard als trefwoord.

Miepie77

_San87_ schreef:
astridastrid schreef:
Het blijft raar dat dat topic over de wond (hoe het gebeurde etc.) gewoon weg is op Bokt. En dan bedoel ik niet het verzameltopic met de foto. Dit wordt in het begin van het topic ook al aangegeven. Op zijn minst opmerkelijk.

Dat het topic weg is, vind ik absoluut niet raar. Sporen uitwissen, heet dat :D.

tuurlijk joh, maak er een Baantjer aflevering van, sensatiezoeker

Doubtless

Rowdine schreef:
Johnnydepony schreef:

Het paard is gekeurd door haar eigen dierenarts, dat is zijn bewijs & lijkt me nog gegrond ook. Zij heeft haar onderzoeksplicht tot zover uitgevoerd, dan moet je met die kennis ook genoegen nemen. Waarom zou hij voor de verkoop het paard grondiger laten onderzoeken dan zij nodig acht?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Johnnydepony schreef:
Mijn opinie, meneer vd berg, eerlijke man, zou er gerust een pony kopen. Jitte beetje dommig door niet tijdig contact op te nemen met vd berg. Neemt niet weg dat het mij wel mogelijk lijkt dat de pony al ziek was bij aankoop.

Kan. Het kan ook dat de pony ziek werd na aankoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:50

[/quote]
Van wat ik begreep wilde de fokker het paard niet terug nemen. Maar er werd niet verteld na welk tijdbsbestek dit was.
Ik zou een paard denk ik ook niet terug zou brengen als 'ie een keer hoest en een simpel kreupelheidje heeft de eerste week.[/quote]
Zeker niet als hij kreupel geraakt kan zijn door een klap van een ander dier zoals in een oud topic van haar gestaan zou hebben. :+[/quote]

Na drie maanden! Nadat het koopcontract was ondertekend.

bir

scooby14@ Heel goed opgemerkt!!!!!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Miepie77 schreef:
_San87_ schreef:

Helemaal niet. Zo heet het wanneer je opeens al je topics en posts verwijderd :). Dat heb ik ook niet verzonnen.

Air

Marjoow schreef:
_San87_ schreef:

Ik zie het idd meer als bewijs verwijderen dan dat het verwijderd is ivm de rechtszaak. Maar ik verwacht dat Bart hier wel kopietjes van heeft?

Ja Bart zal je vast de kopietjes wel even geven :x

cobiie

opisop_shop schreef:
maar komen die groeiringen dan door de HB of door de medicatie?

Zoals hier eigenlijk al door meerdere mensen aangegeven, kunnen groeiringen door heel veel verschillende zaken veroorzaakt worden (voeding/medicatie/ziekte). Bewijs maar eens wat hier de oorzaak was van de groeiringen. :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:51

Air schreef:
Marjoow schreef:

Ja Bart zal je vast de kopietjes wel even geven :x

Waar zegt ze dat nu weer :')?

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:52

_San87_ schreef:
Johnnydepony schreef:

Kan. Het kan ook dat de pony ziek werd na aankoop.

Daarom zeg ik ook mogelijk :+

Heb het idee dat we nu nog maar eenhalf verhaal hebben gehoord. Wie er iets moet gaan bewijzen is aan de rechter.

Houtzager

[/quote]
precies en een aantal fokkers/handelaren die zelf nattigheid voelen en het daarom voor hem opnemen :)[/quote]

Als je mij bedoeld? Ik fok al een hele tijd niet meer, sowieso fokte we in Frankrijk kleinschalig en niet met winst. Het was een onderdeel van de boerderij, we beleerde ze voor paardentractie. Ik zeg alleen dat ik merries van Bart heb gekocht en Rubis kende uit Frankrijk waar hij het heel goed deed en ik hem van dichtbij heb mogen meemaken.

Air

_San87_ schreef:
Miepie77 schreef:

Helemaal niet. Zo heet het wanneer je opeens al je topics en posts verwijderd :). Dat heb ik ook niet verzonnen.

Dat kan helemaal niet op bokt. Kan ook wel ens een pro deo over komen trouwens :D Aangezien dat in feite niet mag.n

Kaja

Rowdine schreef:
Nou zo simpel is het dus wel. Wat is er anders aan dan in dit geval?

Al eens een dergelijke rechtszaak gehad?
Het lijkt allemaal zo simpel, maar geloof me.... het is verre van simpel!
Je moet vooral een hele lange adem hebben!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:53

_San87_ schreef:
Miepie77 schreef:

Kan ook zijn op verzoek van de advocaten, niets bijzonders. In een rechtzaak is het heel gewoon om niet je er niet openbaar over uit te laten.