Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:55

Laat deze ruiters verplicht rijden met een bitloos hoofdstel

Welke top ruiter wil zo zijn paarden verpesten

Hoe zien deze lieve dieren naar 10 jaar uit of eerder al geheel versleten en verpest

Leuke manier zo :? van paardje rijden en dit nog in de top ook 8)7

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:59

Lizaa01 schreef:
Nee dat klopt, maar ik vind dat iedere ruiter zelf kan nadenken over wat
hij of zij doet. Omdat er geen duidelijke regels zijn, moet je je paard maar op deze manier behandelen?
Als hij/zij dit een standaard manier vind, snap ik dat al totaal niet ;)

zodar iets je werk word dan wordt je vanzelf iets harder in je ideeen en gevoelens.

@sporten... ik zou eerste ring kaartjes kopen op springruiters hun paarden los te zien rijden zonder bit. Vooral de dekhengsten lekker allemaal samen in 1 pieste!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:16

LecyTinker schreef:
maar zo lang er geen duidelijke regels zijn kan je niemand erop aan spreken! Wat de ene te ver vind gan, is voor de ander standaard!

Maar hoe definieer je dan precies op de letter wat mishandeling is? Een paard laten spinnen is in principe geen mishandeling, maar bij welk hoeveelste rondje wel? Een ongeoefend paard vijf rondjes in een spin douwen (mocht dat al lukken) vind ik persoonlijk erg onnodig, een geoefend paard doet dat met een hoef in de neus...
En waar leg je de grens bij ophoudingen en rukjes aan de teugel geven? Ik denk dat dat nog veel moeilijker te bepalen is (al lijkt me staande in de beugels aan de teugels hangen wel duidelijk, zeker als het paard toch al stil staat). Want hoe bepaal je de fermheid waarmee er nog aan de teugel getrokken mag worden? Zodra je bepaalde vormen van teugelrukkerij als abuse of cruelty gaat aanmerken zal er een grens gesteld moeten worden waarbinnen iets wel en wat niet meer kan, lijkt me...
In de hogere klasses zou je misschien wel streng op teugelgebruik kunnen letten, omdat die dieren een hoge graad van opleiding horen te hebben, maar zeker bij de beginnende ruiters c.q. paarden is een iets duidelijkere communicatie (omg wat een manier om dat neer te zetten) misschien weleens nodig. En als je dat per judge/offical laat bepalen komt er alleen maar gerotzooi van omdat de één iets wel toestaat wat de ander niets vindt.

Jammer dat regels nodig zijn op dat gebied. Je zou als paardenliefhebbende ruiter toch zelf wel beter moeten weten en dat fantastische wezen onder je dat zo z'n best voor je doet niet eens wíllen pijn doen...
(corrigerende handelingen daargelaten, maar tja, ook op dat gebied verschillen de meningen over wat toelaatbaar is)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:21

Wat ik me afvraag is of deze mensen de norm bepalen in wat je kunt presteren in deze sport?

Want als dat inderdaad zo is, dan zul je daar met een diervriendelijker manier niet aan geraken. Zij vragen bovenpaardelijke prestaties van een paard en hebben daarmee een bepaald resultaat waardoor e.e.a. in stand wordt gehouden. Dat levert geld en roem op, waarmee de sportiviteit en het partnership op de achtergrond geraken..

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:24

Passorapard schreef:
Als de paarden door deze ruiters bitloos worden gereden , zou 't een stuk lastiger voor ze zijn . Al dat getrek en gerek aan die paardenmond , bah!

Geloof mij Craig kan zelfs zijn paarden bitloos rijden of helemaal zonder hoofdstel en dan eindigt hij ook nog in de top.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:25

sporten schreef:

Bitloos lost echt niks op in deze situatie. Vriendelijkheid van een optoming ligt in de manier/intentie van gebruiken, niet wat er al dan niet in de mond hangt.

Paintless

Re: Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:33

geen 37 pagina's gelezen, ga niet alles lezen en er op reageren.
iemand vroeg wat dat witte ding om de voorknie van een van de paarden is, dat is een "kniebeschermer" zodat de benen tijdens de spin elkaar niet raken. (niet bot op bot, tenminste)

en ik las iemand... slecht voor de benen van t paard?? hoezo dat? t zijn gewoon sliding stops... heel normaal in de reining. paarden zijn er op getraind en hebben (vaak) gezonde benen. bovendien komt het uit de spieren.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:34

tamary schreef:
sporten schreef:

Bitloos lost echt niks op in deze situatie. Vriendelijkheid van een optoming ligt in de manier/intentie van gebruiken, niet wat er al dan niet in de mond hangt.

laat ze met niks rijden :P

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:38

Met niks niks idd :P Komen ze niet linksaf of rechtsaf, gok ik.
Bitloos zal idd niet helpen, daar kan je ook erg hard mee zijn.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:39

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:40

Ik geloof dat 99% van de mensen deze filmpjes absurd vindt en 1% probeert het te verdedigen als 'normaal'. Ach ja 8)7, die ene procent zit waarschijnlijk diep in het achterste van een paar topruiters met gelijksoortige losrijpraktijken.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:46

Jessie1991

ohhh how cute <3 ik zie me dochter al over een paar jaar haha

Paintless

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:47

tja en toch begin ik een steeds meer hekel te krijgen aan paardensport, profs doen alles eraan om maar hoger niveau voor elkaar te krijgen en hoe dat maakt niet uit blijkt.. En andere proberen hun 'voorbeelden' na te doen.. Ik weet het ook niet meer.. Eerst leek dressuur een dieronvriendelijke tak in ieder geval in de topsport, toen springen, nu western.. alleen mennen nog of heb ik dat gemist? Ik weet het soms niet meer.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:49

saskiakefie schreef:
tja en toch begin ik een steeds meer hekel te krijgen aan paardensport, profs doen alles eraan om maar hoger niveau voor elkaar te krijgen en hoe dat maakt niet uit blijkt.. En andere proberen hun 'voorbeelden' na te doen.. Ik weet het ook niet meer.. Eerst leek dressuur een dieronvriendelijke tak in ieder geval in de topsport, toen springen, nu western.. alleen mennen nog of heb ik dat gemist? Ik weet het soms niet meer.

ja maar jij zeikt iedere tak van paarden sport af eerst gert vd hof en nu dit?

en nee ik keur deze rijstijl absoluut niet goed :(

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:49

Elliebelle schreef:
Passorapard schreef:
Als de paarden door deze ruiters bitloos worden gereden , zou 't een stuk lastiger voor ze zijn . Al dat getrek en gerek aan die paardenmond , bah!

Geloof mij Craig kan zelfs zijn paarden bitloos rijden of helemaal zonder hoofdstel en dan eindigt hij ook nog in de top.

Waarom is dit gerag dan nodig?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:52

Ik ben voor plastic plaatjes tussen de teugel en het bit die breken bij een bepaalde druk.

Of op zijn minst drukmeetapparatuur. Dat wordt schrikken voor sommigen.... (net goed) En dan hier ook op afrekenen (diskalificeren)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:52

ponylies schreef:
saskiakefie schreef:

ja maar jij zeikt iedere tak van paarden sport af eerst gert vd hof en nu dit?

en nee ik keur deze rijstijl absoluut niet goed :(

Hoho 'zeikt'?

Ik vind Gert vd Hof absoluut erger, maargoed laten we niet vergelijken.
Ik ben dan misschien kritisch en ja ik keur intussen de hele wedstrijdsport af. (ben niet de enige toch Jantine? :)) )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:56

Ik vind sport sowieso zum kotsen, laat staan topsport, laat staan sport met dieren en laten we het maar niet hebben over TOPSPORT MET DIEREN

:r

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:57

laura1986 schreef:
Ik ben voor plastic plaatjes tussen de teugel en het bit die breken bij een bepaalde druk.

Of op zijn minst drukmeetapparatuur. Dat wordt schrikken voor sommigen.... (net goed) En dan hier ook op afrekenen (diskalificeren)

Nee dat is lekker veilig, gebeuren er nog meer ongelukken en dan vooral bij de onwetende beginnende ruiters..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:59

Moet je eens nagaan... stel dat zo'n paard met 3 jaar wordt ingereden en met 15 jaar stopt en op de wei mag. Dan moet zo'n dier dus waarschijnlijk ongeveer 3x per week 12 jaar lang zo in zijn mond gesjord worden.
Wat een leven ;(

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:59

Ragdollcat schreef:
Die paarden dragen de halzen wel erg laag, zelfs in volle galop, dat vind ik hoe dan ook onnatuurlijk.

Dat doen zelfs de paarden in de natuur niet en of op het land.

Als je wilt mag je wel een keer langskomen hoor. Hier zie ik het regelmatig in de wei. Oh ja.... het betreft quarters en geen kwpn-ers.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:01

Lamar schreef:
Moet je eens nagaan... stel dat zo'n paard met 3 jaar wordt ingereden en met 15 jaar stopt en op de wei mag. Dan moet zo'n dier dus waarschijnlijk ongeveer 3x per week 12 jaar lang zo in zijn mond gesjord worden.
Wat een leven ;(

Hoezo kort door de bocht. Dit gaat natuurlijk niet op he.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:05

Wat een verschrikkelijke klootzak is die kerel.
ik hoop dat er ooit iemand komt die hem een stuk ijzer in zijn muil hangt en dan lekker gaat trekken!
Man dit heeft niks te maken met het africhten van een paard maar meer met breken.
Tranen springen in mijn ogen, op mijn paarden komt hij nooit en te nimmer!
Maak alles maar lekker openbaar zodat hij of zijn trainingsmethodes aan moet passen of een andere sport moet gaan zoeken. (dammen ofzo)
Walgelijk dit |o