Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:38

Suzanne F. schreef:
Over een jaar of 10-15 wordt EVCM ook meegenomen in de hals rug screening. Daar gaat nog even overheen. Het is nu al heel goed dat ze eindelijk hals en rugfotos gaan meenemen. Daar hadden ze het 10 jaar geleden al over maar nu wordt het eindelijk ingevoerd.

Ik zie bij Duitse hengsten al regelmatig erbij staan dat ze geen EVCM hebben.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:39

Sizzle schreef:
Suzanne F. schreef:
Over een jaar of 10-15 wordt EVCM ook meegenomen in de hals rug screening. Daar gaat nog even overheen. Het is nu al heel goed dat ze eindelijk hals en rugfotos gaan meenemen. Daar hadden ze het 10 jaar geleden al over maar nu wordt het eindelijk ingevoerd.

Dat is gunstig! Hopelijk volgt het KWPN ook over enige tijd. Daar gaat altijd even overheen bij het KWPN.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:40

Suzanne F. schreef:

Het is sws altijd goed om hals/rug foto's te nemen. Maar er is nog geen gen gevonden dat voor evcm verantwoordelijk is al zou ik ook echt niet met een paard met evcm gaan fokken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:41

Sizzle schreef:
Suzanne F. schreef:

Oh? Heb ik nog niet gezien. Aan D-OC doen ze in DLD dan weer niks.

Suzanne F.

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:46

Er zijn ook mensen die zeggen: Alles is erfelijk.
Grote klinieken gaven 10 jaar geleden al aan dat ze steeds vaker jonge paarden zagen met Kissing Spines en dat er onderzoeken liepen naar de erfelijkheid ervan. Dat het KWPN nu hals en rug foto’s gaat nemen betekent toch dat ze concluderen dat er een erfelijke component aanwezig is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 21:09

Babootje en Suzanne, dat komt niet vanuit de stamboeken hoor, maar vanuit individuele hengstenhouders.

Sowieso is er enorm veel aandacht voor in Duitsland vind ik.

Oldenburger doet in iedergeval mee aan het IAFH onderzoek
https://oldenburger-pferde.com/de/zucht ... -ecvm.html

Hannover ook dacht ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 21:53

Suzanne F. schreef:
Er zijn ook mensen die zeggen: Alles is erfelijk.
Grote klinieken gaven 10 jaar geleden al aan dat ze steeds vaker jonge paarden zagen met Kissing Spines en dat er onderzoeken liepen naar de erfelijkheid ervan. Dat het KWPN nu hals en rug foto’s gaat nemen betekent toch dat ze concluderen dat er een erfelijke component aanwezig is.

Ik denk ook dat de bouw van de rug/ anatomie hier ook een rol in speelt.

Maar alleen maar goed dat hier meer onderzoek naar komt. Ik denk altijd dat je qua gezondheid met fokken niet kritisch genoeg kunt zijn.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 07:29

Onder gezondheid versta ik harde paarden die bijv in de rensport een behoorlijk aantal starts maken of meerdere seizoenen met een aantal starts per seizoen meegaan. Niet die paarden die na 3 levens starts uitvallen door blessures.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 08:26

Dat is ook een manier om te selecteren op hardheid inderdaad.

Ik zie bij de spring/ dressuurpaarden graag veel sport in de moederlijn, geeft ook een mate van gezondheid en werkwilligheid aan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 09:18

Nikass schreef:
Gini schreef:
Dat sportfok stuk voor stuk zo gezond mogelijke paarden voortbrengt, vind ik eigenlijk ook een illusie.

Wie beweert dat dan?
Want je doet een beetje alsof je het zo kunt omdraaien, maar dat is totaal niet wat ik zeg -O-

Dan heb ik je opmerking "Dan moet je het gaan hebben van de hobby-fok. Nou hou dan helemaal je hart maar vast over de gezondheid van de paarden." verkeerd begrepen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 10:25

Maar daar zegt ze toch niet dat bij de sport fok stuk voor stuk dus enkel gezond gefokt wordt.

Het is ook niet waar dat bij hobby fok enkel zieke/zwakke paarden vandaan komen maar ze heeft al uitgelegd wat ze bedoelde en dan moet je ook niet door blijven gaan daarover.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 10:37

BeFunny schreef:
Hoezo denk je dat?
Ik denk dat juist als er in het belang van paarden gedacht gaat worden. En dat zou op de eerste plaats moeten komen ipv "geld verdienen. Geld mag gewoon verdient als het paard maar voorop staat. Mensen die juist de gezondheid voorop stellen die eissen ook geen belachelijke prestaties, schoppen en slaan hun paard niet kapot. Maar willen vooral wel een gezond paard waarmee ze wat kunnen.

En naar mijn idee moeten we daarheen als we het voor de paarden Iig beter willen doen.

Ik denk dus niet dat we moeten naar geen sport. Maar naar verantwoord met je paard sporten en ook verantwoord omgaan met paarden in het algemeen.

Ik denk wel dat we daarmee harder moeten zijn maar stallen waar ze Willens en aetens middelen inzetten die alles behalve vriendelijk zijn. Als die nu nog niet hebben begrepen dat het echt not done is om kinderen te leren slaan en schoppen dan gaat het daar niet veranderen ook niet als een top ruiter spoorwondjes veroorzaakt dan is er iets structureel mis en die mag een mij een rij verbod of iets in die trend. Laat die maar verdwijnen. En kijk in de topsport naar hoe ze hun doel bereiken. Vaak is het zo dat als ze wat langer geduld hebben het zelfde Nico bereikt kan worden maar dan op een paard vriendelijkere manier. Dus kijk ook naar de leeftijdsgrens voor paarden bijv zodat ze ook goed kunnen uitgroeien etc.

Precies dit!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 13:48

BeFunny schreef:
Maar daar zegt ze toch niet dat bij de sport fok stuk voor stuk dus enkel gezond gefokt wordt.

Het is ook niet waar dat bij hobby fok enkel zieke/zwakke paarden vandaan komen maar ze heeft al uitgelegd wat ze bedoelde en dan moet je ook niet door blijven gaan daarover.

Ik zeg letterlijk dat ik haar verkeerd begrepen had.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 14:09

Nikass schreef:
Dit is inderdaad waarom ik vroeg wat het doel van de actie precies was. Als het doel is om de mishandeling tegen te gaan, ga je dan nog maanden zitten wachten op de uitzending, of doe je allereerst aangifte in de hoop en verwachting dat het dan per direct stopt?

Hier kun je lezen hoe effectief aanklachten/aangiftes zijn: [VN] Meerdere dode paarden gevonden bij omstreden Deense fokker

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 20:49

herr_balou schreef:
Nikass schreef:
Dit is inderdaad waarom ik vroeg wat het doel van de actie precies was. Als het doel is om de mishandeling tegen te gaan, ga je dan nog maanden zitten wachten op de uitzending, of doe je allereerst aangifte in de hoop en verwachting dat het dan per direct stopt?

Hier kun je lezen hoe effectief aanklachten/aangiftes zijn: [VN] Meerdere dode paarden gevonden bij omstreden Deense fokker

Ik ben alleen even kwijt wat dat met Helgstrand te maken heeft?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 21:01

Ik snap die opmerking wel hoor, ik dacht hetzelfde. Als toezicht/handhaving blijkbaar zo weinig ondernemen, heb je als journalist waarschijnlijk heel wat meer impact door het openbaar te maken dan te wachten tot de handhaving ooit iets vindt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 09:22

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 16:46

BeFunny schreef:
herr_balou schreef:

Ik ben alleen even kwijt wat dat met Helgstrand te maken heeft?

Ik denk dat dit wordt aangehaald omdat Nikass zich afvraagt of het doel de mishandeling tegengaan kan zijn als je niet direct aangifte doet, en het artikel wat herr_balou deelt laat zien dat je met direct aangifte doen eigenlijk geen stap verder bent, ook al is de gedachtegang dat dit de juiste weg is. Het artikel geeft namelijk duidelijk aan hoe vaak er wel niet aangifte is gedaan, en dat het zich toch al die tijd heeft kunnen voortzetten.

Ofwel: dat het team van het programma het doel heeft om het uit te zenden (en daarbij wel of geen aangifte doet), betekent dus niet dat zij niet het doel hebben om de mishandeling tegen te gaan. Aangifte doen is immers niet meer effectief of sneller dan de uitzending afwachten.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 17:09

Het gaat om echt totaal wel iets anders. Die paardenfokker is ziek in zijn hoofd. Helgstrand is een prof ruiter. Die mogelijk wel misstanden heeft begaan (en misschien ook wel ziek is of een dierenbeul dat moet dus nog maar aangetoond) en dat moet gestraft maar eerst maar kijken wat er precies is gebeurd. In NL hebben we ook een vrouw gehad die paarden verwaarloosde en daar zijn de paarden zelfs meerdere malig in beslag genomen. Ik heb daar op een blauwe maandag ook gereden en toen was alles tip top in orde. Maar ben daar toen gestopt toen het weer mis ging en toen was ik er ook achter gekomen dat er vaker iets mis geweest was. En jaren later was ze nog bezig en trouwens nu is ze nog actief. En die heeft de tv ook gehaald en dat heeft haar ook niet doen stoppen. Meerdere dierenartsen niet. Meerdere inbeslagnames niet. Meerdere aangiftes van zowel buurtbewoners als dierenrecht activisten niet.

Als je daar wat wilt veranderen zullen daar "wetten" moeten komen die het ook mogelijk maken voor de politie en justitie om er echt op te handhaven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 17:24

Het gaat erom dat enkel een aangifte niet snel genoeg zoden aan de dijk zet om misstanden daadwerkelijk aan te pakken.
Dat kan een reden zijn om de publiciteit te zoeken.

Uiteraard wil een TV-programma uitzenden maar het mes kan aan twee kanten snijden. Enerzijds een programma met goede kijkcijfers en aan de andere kant misstanden die worden aangekaart.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 17:42

Er is niks mis met misstanden aankaarten. Dat is niet het punt wat ik wil maken. Maar daar heb ik me al meermalig over uitgesproken.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 21:09

Én misschien liggen er wel al aangiftes tegen Helgstrand maar zijn wij daar in Nederland niet van op de hoogte.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 21:33

herr_balou schreef:
Én misschien liggen er wel al aangiftes tegen Helgstrand maar zijn wij daar in Nederland niet van op de hoogte.

Door wie en waarover zouden die dan moeten gaan?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 22:20

Veronica2 schreef:
herr_balou schreef:

Door wie en waarover zouden die dan moeten gaan?

Het zou kunnen gaan over het toepassen van rollkur, iets wat in Denemarken verboden is.
In dat geval komen de beelden goed van pas.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 14:14

Maar er wordt nu even helemaal over het punt wat herr_balou maakte heen gelezen... Ja, tuurlijk moet er verandering komen in de wet (maar vooral de toepassing daarvan in de praktijk) als aangifte doen nog betekent dat iemand daar decennia lang mee weg kan komen. Maar op dit moment is dat niet van toepassing, want, zoals het nieuwsartikel laat zien, duurt het nu eenmaal ontiegelijk lang voordat er eindelijk concrete actie komt na bergen aan aangiftes.

Het is dan makkelijk om te stellen: gaat het wel om de dierenmishandeling, of enkel de publiciteit, als je niet direct aangifte doet (wat wij niet weten op dit moment)?

Maar zulke producenten zijn vaker wel dan niet goed op de hoogte van hoe de wet met zulke situaties omgaat. Het is niet voor niets dat de subjecten van zo'n programma dan vaak ook al heel veel slachtoffers heeft kunnen maken, of dit nu mensen of dieren zijn. Heeft zo'n uitzending meer effect dan aangifte? Misschien niet altijd... Maar zeker als dit achter gesloten deuren gebeurd, kan publiciteit wel degelijk effect hebben.

Het maakt dus helemaal niet uit of de (brood)fokker eenzelfde situatie is, het is enkel een voorbeeld om te laten zien dat aangifte doen ook niet altijd veel zin heeft, als het betekent dat deze broodfokker nog steeds zo lang door heeft kunnen gaan met zijn mishandeling. Waarom zou het dan wel effectief zijn als je aangifte doet over Helgstrand, in het geval dat hij dus wel ernstige misstanden pleegt? Dat is gewoon een naïeve gedachte imo.

Nogmaals, gezien velen dit toch lijken te denken, ik zeg niet dat dit het geval is, maar kan zijn.