GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 19:19

MCE...absoluut! Hopelijk zijn alle paarden fit to compete!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:44

Ayasha schreef:
De wijze waarop met die fouten om gegaan wordt, is wel van belang IMO.

Wie insinueert dat en paard dat anders dan Tolkien/klassiek getraind wordt nooit een open verbinding kan tonen?

Uh? Jij? :)

Ayasha schreef:
Dat idd. En als je thuis 30kg in je handen hebt. Ga je in de proef niet ineens met 2kg rijden. Als je thuis nooit ook eens dat neusje meer er uit rijdt, ga je dat in de proef ook niet ineens voor mekaar krijgen.
Dus nee, ik geloof nooit dat Freese thuis de kop in de Krul trekt met bruut geweld als ze in de proef dit vrolijke, harmonieuze beeld kan laten zien. Dit is een paard met vertrouwen in de ruiter die graag zijn werk doet voor haar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:53

Ik dacht al dat je dat bedoelde, vandaar ook de vraag. Maar dan heb jij het toch heel erg fout geïnterpreteerd dan. :)
Nergens staat dat LDR trainen geen open verbinding kan verkrijgen.
Er staat dat als je NOOIT eens die neus er wat meer uit rijdt en je thuis 30kg in je handen hebt. Dat je dan in de proef geen lichte open verbinding zal krijgen. En dat ik dus daarom niet geloof dat zij hem thuis of bij het inrijden met BRUUT GEWELD in de krul trekt. Want als haar vaste training zou in houden dat ze dat dier met bruut geweld in de krul trekt. Dan heeft dat 1. niks met LDR te maken en 2. geloof ik inderdaad niet dat ze zo'n happy paard kan tonen.

Niet dat LDR trainen een open verbinding uit sluit.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:56

Ayasha schreef:
Ik dacht al dat je dat bedoelde, vandaar ook de vraag. Maar dan heb jij het toch heel erg fout geïnterpreteerd dan. :)
Nergens staat dat LDR trainen geen open verbinding kan verkrijgen.
Er staat dat als je NOOIT eens die neus er wat meer uit rijdt en je thuis 30kg in je handen hebt. Dat je dan in de proef geen lichte open verbinding zal krijgen. En dat ik dus daarom niet geloof dat zij hem thuis of bij het inrijden met BRUUT GEWELD in de krul trekt.

Niet dat LDR trainen een open verbinding uit sluit.

Maar ook als je “de kop er wel aftrekt” kun je in de proef een fijne verbinding laten zien. Ook als je thuis 30 kg in je hand hebt, kun je in een proef 2 kg in je hand hebben. Waarom zou dat niet kunnen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 23:03

Ik heb het nog nooit iemand zien doen alleszins. :) Elke ruiter waarvan ik weet dat ie met een zware hand rijd, zie ik in de proef nooit met lichte verbinding rijden. Alsnog beweer ik nergens dat iemand die LDR traint dat niet kan tonen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 23:08

Ayasha schreef:
Ik heb het nog nooit iemand zien doen alleszins. :) Elke ruiter waarvan ik weet dat ie met een zware hand rijd, zie ik in de proef nooit met lichte verbinding rijden. Alsnog beweer ik nergens dat iemand die LDR traint dat niet kan tonen.

Nou goed, bij iemand die niet LDR of rollkür traint, maar “gewoon de kop eraf trekt” (wat daarmee precies bedoelt wordt is me niet duidelijk?) zal je inderdaad waarschijnlijk nooit een goede verbinding zien, omdat “de kop eraf trekken” klinkt als pure onkunde. Die ruiters zullen inderdaad niet in de ring wel ineens kunde en gevoel hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 23:16

Eveneens jouw woorden dus ik hoop dat je zelf weet wat je bedoelt met "de kop er af trekken". :+ Als je jezelf niet eens begrijpt wordt het een onmogelijke discussie. Maar in je laatste zin omschrijf je dus inderdaad wat ik bedoel dus volgens mij begrijp je wel wat ik bedoel met in de krul trekken. :) Als je ontzettend veel druk nodig hebt om ze in die houding te houden, dan kan je verbinding gewoon niet meer "open" want zodra ze die druk loslaten kunnen ze niet meer verbergen dat er überhaupt geen echte verbinding is. :)

Dus een verbinding zoals die van Freese kan in mijn mening nooit komen vanuit dergelijke onkunde of gemakzucht. (want vergis je niet, het kan ook gewoon gemakzucht zijn.)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 23:39

Ayasha schreef:
Eveneens jouw woorden dus ik hoop dat je zelf weet wat je bedoelt met "de kop er af trekken". :+ Als je jezelf niet eens begrijpt wordt het een onmogelijke discussie. Maar in je laatste zin omschrijf je dus inderdaad wat ik bedoel dus volgens mij begrijp je wel wat ik bedoel met in de krul trekken. :) Als je ontzettend veel druk nodig hebt om ze in die houding te houden, dan kan je verbinding gewoon niet meer "open" want zodra ze die druk loslaten kunnen ze niet meer verbergen dat er überhaupt geen echte verbinding is. :)

Dus een verbinding zoals die van Freese kan in mijn mening nooit komen vanuit dergelijke onkunde of gemakzucht. (want vergis je niet, het kan ook gewoon gemakzucht zijn.)

Hoezo kan dat niet? Het een sluit het ander niet uit. Het is niet per definitie zo dat een ruiter die met druk kan rijden, niet ook weer hoe hij een goede verbinding tot stand kan brengen. Net zoals dat die ogenschijnlijk goede verbinding niet altijd zo licht is als het lijkt.

Ayasha schreef:
Een paard dat thuis met de harde hand gereden wordt krijg je in een proef niet zo licht en fijn als deze. Zo werkt het simpelweg niet. Dat bewijst Gal wel. Dus hoe dan ook zal ze beduidend minder zwaar in de hand zijn dan Gal en co.

N=1…. Dat Gal niet laat zien (wat sowieso niet per definitie betekent dat het hem niet lukt) betekent niet dat het niet kan.

Je beweert hier overigens wel degelijk dat rollkur getrainde paarden niet tot een fijne verbinding kunnen komen. Of valt Gal in de categorie die vanuit onkunde zijn paarden in de krul trekt?

Kun je daarnaast je opmerking over gemakzucht verduidelijken?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 23:45

Zal ik je eens verrassen: Ik ben er heel zeker van dat Gal de kunde heeft om met een lichtere verbinding te rijden. :j Dat hij dat niet doet kan ik alleen maar op gemakzucht gooien (dit gaat sneller en getrixter veronderstel ik. Ik zou niet weten waarom hij het anders doet want het lijkt me niet echt een type om graag gewicht te heffen dus moet ie en andere reden hebben om het niet te doen.) Dat ik vrij overtuigd ben dat hij het wel kán maar niet dóet is wat mij zo ontzettend ergert aan zijn rijderij. :)

Gemakzucht: De ruiter die ik in gedachte heb is een belgische GP ruiter. Geen die mee draait in de internationale top trouwens bij mijn weten. Die rijdt ze zo ontzettend op druk omdat het dan sneller gaat om ze door de klasses heen te duwen. :) Ze rijdt hoofdzakelijk om te verkopen en hoe hoger ze lopen hoe beter de prijs. Dus hoe sneller ze hoog lopen, hoe sneller ze de prijs krijgt en door ze zo op druk te rijden gaat het dus sneller, niet langduriger trouwens, maar dat is grof gezegd haar probleem niet. Ze rijdt ze nooit lang genoeg om er issues mee te krijgen. :)

Ik heb haar één keer weten les geven (ook al verschillende bonnen voor een gratis les gewonnen maar nooit gebruikt. Ik val nog liever dood. :') ) en ik kan je dus zeggen dat ik dan letterlijk de zin hoor "been geven, neem die teugel korter en houd zijn hoofd daar, hij buigt vanzelf wel af."
En dat doet het merendeel ook overigens. :j En toen zat er eens een jong paard tussen dat zich achterover gooide en dat was een levensgevaarlijke **** knol.
En weet je wat? Ze is nog razend populair als trainster ook. :j
Haar leerlingen vliegen de klasses door tot het Z. En dan blijven ze hangen of gaan vol op hun bakkes. Want de meeste van haar leerlingen hebben niet de ervaring die zij heeft om ze verder dan dat op die manier door te rijden.
De pony ruiters schoppen het veelal 1 niveau verder. Maar van de paarden ruiters die bij haar rijden heb ik nog niet eentje succesvol het Z zien door komen tot nu toe. :)
Zij zelf wel. Wat me doet vermoeden dat ze over rijkunst moet beschikken waarmee ze een stuk compenseert dat haar leerlingen niet kunnen. Daaruit kan ik dan enkel concluderen dat zo rijden ergens toch een voordeel zal moeten hebben voor haar.... Of ik ben echt zo naïef dat ik me niet kan voorstellen dat iemand zo zou rijden gewoon omdat het kan.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 23:52

Ayasha schreef:
Zal ik je eens verrassen: Ik ben er heel zeker van dat Gal de kunde heeft om met een lichtere verbinding te rijden. :j Dat hij dat niet doet kan ik alleen maar op gemakzucht gooien (dit gaat sneller en getrixter veronderstel ik. Ik zou niet weten waarom hij het anders doet want het lijkt me niet echt een type om graag gewicht te heffen dus moet ie en andere reden hebben om het niet te doen.) Dat ik vrij overtuigd ben dat hij het wel kán maar niet dóet is wat mij zo ontzettend ergert aan zijn rijderij. :)

Gemakzucht: De ruiter die ik in gedachte heb is een belgische GP ruiter. Geen die mee draait in de internationale top trouwens bij mijn weten. Die rijdt ze zo ontzettend op druk omdat het dan sneller gaat om ze door de klasses heen te duwen. :) Ze rijdt hoofdzakelijk om te verkopen en hoe hoger ze lopen hoe beter de prijs. Dus hoe sneller ze hoog lopen, hoe sneller ze de prijs krijgt en door ze zo op druk te rijden gaat het dus sneller, niet langduriger trouwens, maar dat is grof gezegd haar probleem niet. Ze rijdt ze nooit lang genoeg om er issues mee te krijgen. :)

Ik heb haar één keer weten les geven (ook al verschillende bonnen voor een gratis les gewonnen maar nooit gebruikt. Ik val nog liever dood. :') ) en ik kan je dus zeggen dat ik dan letterlijk de zin hoor "been geven, neem die teugel korter en houd zijn hoofd daar, hij buigt vanzelf wel af."
En dat doet het merendeel ook overigens. :j En toen zat er eens een jong paard tussen dat zich achterover gooide en dat was een levensgevaarlijke **** knol.
Haar leerlingen vliegen de klasses door tot het Z. En dan blijven ze hangen of gaan vol op hun bakkes. Want de meeste van haar leerlingen hebben niet de ervaring die zij heeft om ze verder dan dat op die manier door te rijden.
De pony ruiters schoppen het veelal 1 niveau verder. Maar van de paarden ruiters die bij haar rijden heb ik nog niet eentje succesvol het Z zien door komen tot nu toe. :)
Zij zelf wel. Wat me doet vermoeden dat ze over rijkunst moet beschikken waarmee ze een stuk compenseert dat haar leerlingen niet kunnen. Daaruit kan ik dan enkel concluderen dat zo rijden ergens toch een voordeel zal moeten hebben voor haar.... Of ik ben echt zo naïef dat ik me niet kan voorstellen dat iemand zo zou rijden gewoon omdat het kan.

Bij de meeste van jouw Posts vraag ik me af; “weet je dat, of denk je dat”. Ik vind je vaak vrij stellig en zwart-wit. Ook als het over denkwijzen en doelen van anderen gaat.

“Hoe hoger ze lopen, hoe beter te prijs” is bijvoorbeeld zo’n stelling die weer niet altijd op gaat. Een paard dat door slechte opleiding niet na te rijden is door de klant, is in mijn ervaring moeilijker verkoopbaar dan een minder hoog geklasseerd paard, dat wel fijn na te rijden is. Daarnaast is hoop in mijn ervaring makkelijker verkoopbaar dan een ouder paard met matige scores.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 00:04

Je beseft dat ik dat ook over jou denk toch? :) Het stellige en zwart witte dus.
Mijn posts zijn altijd wat ik denk. :+ Net zoals ik er van uit ga, dat de jouwe dingen zijn die je denkt. Maar het wordt erg vermoeiend als ik voor elke zin "ik denk" moet gaan zetten. Als je dat wil dan stop ik echt hier en nu met de discussie.
Ze verkoopt ze nooit als ze "ouder" zijn. En zij scoort hoog met die dieren. :) dus niks "ouder paard met matige scores". :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 00:15

Ayasha schreef:
Je beseft dat ik dat ook over jou denk toch? :) Het stellige en zwart witte dus.
Mijn posts zijn altijd wat ik denk. :+ Net zoals ik er van uit ga, dat de jouwe dingen zijn die je denkt. Maar het wordt erg vermoeiend als ik voor elke zin "ik denk" moet gaan zetten. Als je dat wil dan stop ik echt hier en nu met de discussie.
Ze verkoopt ze nooit als ze "ouder" zijn. En zij scoort hoog met die dieren. :) dus niks "ouder paard met matige scores". :)

O dat snap ik hoor, dat mag je ook vinden. Het grappige is dat ik denk dat we vaak juist dezelfde mening hebben.

Als ik mijn visie geef probeer ik daar inderdaad zoveel mogelijk “in mijn ogen, naar mijn idee, voor mijn gevoel” etc. Bij te benoemen. Juist omdat het voor een discussie online een groot verschil maakt of je iets profileert als feit of mening.

Bij “klassen doordrukken” ga ik ervanuit dat we het hebben over minimaal Z+. Zeker bij een ervaren ruiter die veel handel doet en meerdere paarden op niveau heeft gereden. Maar misschien begrijp ik dat verkeerd. Die paarden zijn dus ook minimaal 6 jaar oud. Gezien de jonge paarden proeven van de FEI gaan tot en met de 7 jaar denk ik dat we vanaf die leeftijd van een “ouder paard” spreken, maar wellicht heb jij een andere definitie. Of ze goed scoren kan ik natuurlijk niet beoordelen gezien ik niet zeker weet om wie het gaat. Al heb ik aan de hand van je beschrijving wel een vermoeden :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 00:24

Ik zou moeten opzoeken wat ze nu nog start want ik weet dat ze een erg zware val gehad heeft een tijd geleden. Maar een vijftal jaar geleden (God ik ben echt slecht met tijd... die val is ook al twee of drie jaar geleden denk ik.) startte ze iig ook prix st. Georges. :)

Ooit deed ik dat ook. Nu soms nog (dan vooral ‘IMO’ er voor gooien.)
Maar ik vind dat zo nutteloos... tenzij ik er voor zet dat ik 100% zeker ben van iets of dat het wetenschappelijk bewezen is dat... zijn mijn berichten meningen/ideeën/mijn gevoel...
Daarom ook dat ik eindig met dat stukje over dat ik wellicht ook gewoon te naïef denk. ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 08:16

Even een kleine nuance dan, persoonlijk vind ik LDR niet direct verkeerd mits het dier niet met de handen geforceerd wordt en ik verwacht dat van daaruit prima een open verbinding te rijden is.

Ayasha, die ervaring die jij deelt heb ik ook met een NL instructeur die trouwens niet aan LDR of Rollkur doet maar alles bovenin op druk laat rijden. Razend populair deze instructeur en ik heb er zelf werk gerelateerd ook weleens les van gehad. Destijds was ik ook onder de indruk inmiddels niet meer.

Volgens mij zijn gewoon alle houdingen die met de handen afgedwongen worden, of dat nu bovenin, LDR of Rollkur is "fout".

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 08:42

Elisa2 schreef:
Even een kleine nuance dan, persoonlijk vind ik LDR niet direct verkeerd mits het dier niet met de handen geforceerd wordt en ik verwacht dat van daaruit prima een open verbinding te rijden is.

Ayasha, die ervaring die jij deelt heb ik ook met een NL instructeur die trouwens niet aan LDR of Rollkur doet maar alles bovenin op druk laat rijden. Razend populair deze instructeur en ik heb er zelf werk gerelateerd ook weleens les van gehad. Destijds was ik ook onder de indruk inmiddels niet meer.

Volgens mij zijn gewoon alle houdingen die met de handen afgedwongen worden, of dat nu bovenin, LDR of Rollkur is "fout".

Eens :)

Als zou ik daar ook graag een nuance aanbrengen; forceren en begrenzen zijn twee verschillende dingen.

Door velen wordt iedere handhulp, dus ook de ontvangende en begrenzende handhulp, als slecht gezien. De ontvangende hulp is echter nodig voor het tot stand brengen van een fijne, stabiele, lichte verbinding. De begrenzende handhulp kan helpen de balans te herstellen. Het verschil tussen de forcerende en ontvangende of begrenzende hand is wat mij betreft het feit dat de forcerende hand vanuit de ruiter komt, waar de ontvangende en begrenzende hand volgt op energie vanuit het paard (vaak wel opgewekt door de ruiter).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 08:45

Ja en de begrenzende hand ook altijd direct weer loslaat! het vast blijven houden is op druk rijden en is imo niet hetzelfde als begrenzen. Het paard moet op eigen benen blijven lopen en dat kan prima als er echt direct weer losgelaten wordt na een begrenzende ophouding.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 08:53

Elisa2 schreef:
Ja en de begrenzende hand ook altijd direct weer loslaat! het vast blijven houden is op druk rijden en is imo niet hetzelfde als begrenzen. Het paard moet op eigen benen blijven lopen en dat kan prima als er echt direct weer losgelaten wordt na een begrenzende ophouding.

Precies :) dan ga je weer naar de ontvangende hand, welke afhankelijk van de bouw, africhting en souplesse van het paard lichter of zwaarder is, maar nooit terugwerkend vanuit de ruiter en bij voorkeur rond de 200-500 gram :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 09:04

Elisa2 schreef:

En dat loslaten mis ik. Ik blijf een strakke hand zien.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 09:13

En daarbij, een paard dat in drie delen de baan door gaat heeft gewoon geen goede basis en is niet van achter naar voor.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 11:22

Ayasha schreef:

Ik ken Edward nog van vroeger...toen hij nog niet bekend was. Nicole had een aantal paarden staan op onze manege en ik heb ook les van haar gehad. Edward reed het paard Cappuccino van Nicole. Hij reed toen echt op een hele fijne manier. Eigenlijk pas toen hij ontdekt werd door Anky en daar is gaan lessen is hij naar de LDR methode gegaan...Daarnaast is hij ook iemand geworden die de paarden "op het randje" rijdt. Bij Totilas werd dat alom geprezen en die kon het ook redelijk aan leek het. Maar bij Total US en Toto jr. heb ik soms dat het er te geforceerd uit moet komen, omdat hij zoekt naar een "tweede Totilas".

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 14:48

Mee eens, dat gevoel heb ik ook heel sterk en het lijkt ook houteriger geworden. Maar ik heb Nicole veel les zien geven ook aan Edward zelf..en dat randje kun je daar ook vinden hoor. Edward kan super goed rijden en heeft heel veel gevoel waardoor hij dat randje ook meer kan "managen" dan sommige anderen. In mijn ogen is het nu teveel systeem geworden wat ten koste is gegaan van het gevoel.

Ik mis het loslaten ook, en weet ook gewoon dat het niet gebeurd in de "moderne" dressuur. Het motto is meer..vasthouden en dan laat ie vanzelf wel een keer los.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 22:30

Wat vonden we van de kür vandaag?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 08:36

Heel eerlijk: super! zou nog steeds graag wat meer duchlassigheid zien en er zijn nog wel wat verbeterpuntjes maar het beste wat ik tot nog toe van ze gezien heb.

Vond Marlies enorm tegenvallen, zag er erg zwaarmoedig uit, veel met de hand, paard had totaal geen lengtebuiging.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 09:04

Ik vond het ook super. En bij marlies vond ik haar ook vrij duwend in de zit of hoe moet ik het noemen.

Ik heb wel met veel plezier gekeken. Zowel de gp, als special als kür.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 09:13

het lijkt wel of HP en EG hebben begrepen dat als ze de paarden vrijer laten ze beter tot hun recht komen,