Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:30

Dat er op de middellange termijn iets fundamenteels moet veranderen is wel duidelijk - en na deze acties zal dat dan eindelijk ook wel gebeuren....
Maar ik ben ook wel erg benieuwd wat er volgens iedereen die vol (logisch) wantrouwen zit, op de korte termijn moet gebeuren? Ze voeren bij en natuurlijk kun je discussiëren over wat, hoeveel en hoe lang, maar wat kan er nog meer? Ik zou het zo niet weten.

Trouwens erg eens met Dees: de manier waarop SBB nu reageert vind ik beschamend. En ook nog heel erg dom omdat ze hier mee het laatste beetje goodwill dat ze misschien nog hadden hebben verspeeld...

Jaime_

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:34

Net zolang bijvoeren tot er weer voldoende gras/vegetatie beschikbaar is, dus tot zeker ergens in april. En dan met een concreet plan komen hoe ze dit volgende winter gaan voorkomen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:37

bigone schreef:
Er zijn ongeveer 5300 grote grazers op 4400 hectare. Wanneer je voor een paard als het even kan minimaal een hectare aan moet houden om ze het jaar rond te laten grazen dan kun je nagaan dat je hier flink te kort komt, die 4400 hectare is ook nog eens verdeelt in verschillende soorten begroeiingen en dus niet alleen maar grassoorten. Maar ook struiken/heesters/bossen.

En hoeveel van die 5300 grote grazers zijn paarden? En kan je die konikpaarden, runderen en herten qua voerconversie 1 op 1 vergelijken met onze huis-tuin-en-keukenpaarden?

En waar komt dat getal van 4400 hectare eigenlijk vandaan?

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:37

Jaime_ schreef:
DiscoDipp schreef:
Mensen blijf door gaan met acties! De fotos van het voeren zijn alleen zoeterhouders zodat wij de mond houden.

De dieren kunnen zefs niet op de plaatsten komen waar gevoerd word! Dit is regelrechte propaganda!

Bron?

https://m.facebook.com/lot.vandenbroek. ... d%3D&mdf=1

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:39

No offence, maar wie is Lot van den Broek en hoe komt ze aan die informatie?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 01-03-18 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:39

bigone schreef:
Er zijn ongeveer 5300 grote grazers op 4400 hectare. Wanneer je voor een paard als het even kan minimaal een hectare aan moet houden om ze het jaar rond te laten grazen dan kun je nagaan dat je hier flink te kort komt, die 4400 hectare is ook nog eens verdeelt in verschillende soorten begroeiingen en dus niet alleen maar grassoorten. Maar ook struiken/heesters/bossen.

Dat is de helikoptertelling van oktober geweest (5180-5290 dieren), maar daarvan waren er dus al 700 overleden eind januari (99% door afschot) en in februari is er ook een hoop overleden, maar daar zijn nog geen cijfers van.

De oktobertelling van 2016 gaf ±4540 dieren en daarvan zijn er 810 overleden in de winter, dus waren er nog ongeveer 3730 dieren per 1 mei. Dat betekent dat er zo'n 1500 dieren geboren zijn afgelopen jaar.

5300 grote grazers is dus op zich geen leugen, maar ook niet helemaal waar. Want jongen worden normaal gesproken het eerste jaar niet of maar voor een deel meegerekend als je kijkt naar hoeveel gras je nodig hebt.

Het vorige maandrapport is op de 7e uitgegeven. Ik verwacht het ook nu pas na het weekend.

Kendra schreef:
Dat er op de middellange termijn iets fundamenteels moet veranderen is wel duidelijk - en na deze acties zal dat dan eindelijk ook wel gebeuren....
Maar ik ben ook wel erg benieuwd wat er volgens iedereen die vol (logisch) wantrouwen zit, op de korte termijn moet gebeuren? Ze voeren bij en natuurlijk kun je discussiëren over wat, hoeveel en hoe lang, maar wat kan er nog meer? Ik zou het zo niet weten.

Voor nu: veel meer dieren afschieten. Alle dieren met een SBB-conditie van 2.5-3 al doden in plaats van alleen met een conditiescore 1 zoals nu gebeurt. En de overige dieren bijvoeren op veel verschillende plaatsen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:40

Op Facebook staatsbosbeheer staan ooggetuigenverslagen van de wanhoop van de dieren die er niet bij kunnen !
Die achter de bedrading lopen richting de plek waar gevoerd wordt. Er is alleen aan de buitenkant gevoerd, voor het oog van het publiek voor de media.
Een stuk daarachter is angst wanhoop en honger.

Zie post van Esmaralda Vriend op Facebook. (7 uur geleden gepost)
Laatst bijgewerkt door sterregoud op 01-03-18 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:41

safina schreef:
bigone schreef:

En hoeveel van die 5300 grote grazers zijn paarden? En kan je die konikpaarden, runderen en herten qua voerconversie 1 op 1 vergelijken met onze huis-tuin-en-keukenpaarden?

De Oostvaardersplassen zijn 5600 hectare groot, 3.600 ha. nat en 2.000 ha droog. Als een deel van die 5600 al niet toegankelijk is en er daarom 4400 wordt genoemd, hoop ik niet dat er nog meer van de 2000 ha die begaanbaar is wegvalt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:46

CaPrIoLe`79 schreef:
safina schreef:

De Oostvaardersplassen zijn 5600 hectare groot, 3.600 ha. nat en 2.000 ha droog. Als een deel van die 5600 al niet toegankelijk is en er daarom 4400 wordt genoemd, hoop ik niet dat er nog meer van de 2000 ha die begaanbaar is wegvalt.

https://www.staatsbosbeheer.nl/Over-Sta ... en-cijfers
Oostvaardersplassen: circa 6.000 ha (waarvan 1.600 ha open water, 2.000 ha riet en 2.400 ha gras en bos)
Hollandse Hout: circa 900 ha (ongeveer 3x3 kilometer)
Oostvaardersveld: 328 ha
Oostvaardersbos (voorheen Fluitbos): 170 ha
Kotterbos: 340 ha

Het is dus het oppervlakte excl. open water, maar inclusief riet. Echter worden daar weer niet de 4 andere gebieden bij gerekend, wat je zou kunnen compenseren met het riet om toch die 44km2 aan te houden.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 01-03-18 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:47

Maar als ik het goed begrijp nu, hebben ze maar een groep dieren hooi gegeven op de oostvaardersvelden? En daar kunnen de dieren van de OPV niet bij en die ruiken wel dat het daar ligt? Dat vind ik wel heel erg triest als dat zo is :(

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:49

sterregoud schreef:
Op Facebook staatsbosbeheer staan ooggetuigenverslagen van de wanhoop van de dieren die er niet bij kunnen !
Die achter de bedrading lopen richting de plek waar gevoerd wordt. Er is alleen aan de buitenkant gevoerd, voor het oog van het publiek voor de media.
Een stuk daarachter is angst wanhoop en honger.

Zie post van Esmaralda Vriend op Facebook. (7 uur geleden gepost)

Er wordt nu ook wel enorm gestookt... want er is ook dit bericht:
https://www.facebook.com/antiovp/photos ... 99/?type=3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:51

Mizora schreef:
bigone schreef:

Dat is de helikoptertelling van oktober geweest (5180-5290 dieren), maar daarvan waren er dus al 700 overleden eind januari (99% door afschot) en in februari is er ook een hoop overleden, maar daar zijn nog geen cijfers van.

De oktobertelling van 2016 gaf ±4540 dieren en daarvan zijn er 810 overleden in de winter, dus waren er nog ongeveer 3730 dieren per 1 mei. Dat betekent dat er zo'n 1500 dieren geboren zijn afgelopen jaar.

5300 grote grazers is dus op zich geen leugen, maar ook niet helemaal waar. Want jongen worden normaal gesproken het eerste jaar niet of maar voor een deel meegerekend als je kijkt naar hoeveel gras je nodig hebt.

Het vorige maandrapport is op de 7e uitgegeven. Ik verwacht het ook nu pas na het weekend.

Waar die 5300 vandaan kwam vond ik zo spannend niet. En die 4400 hectare snap ik nu ook.
Maar de vraag was: kan je ervan uit gaan dat die 5300 grote grazers eenzelfde voerconversie hebben als onze huis-tuin-en-keukenpaarden?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:53

@Kendra, ik weet het ook niet.
Ik lees op Facebook wat ik hierboven schreef, en ik vind het beangstigend. Het lijkt waar te zijn.
Jouw foto ziet er goed uit, maar hoe weten wij nu of er daadwerkelijk aan alle hulpbehoevende dieren hooi wordt uitgedeeld ? Ik hoop het echt.

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:58

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:02

safina schreef:
Waar die 5300 vandaan kwam vond ik zo spannend niet. En die 4400 hectare snap ik nu ook.
Maar de vraag was: kan je ervan uit gaan dat die 5300 grote grazers eenzelfde voerconversie hebben als onze huis-tuin-en-keukenpaarden?

Nee, voerconversie van koeien en edelherten (beide herkauwers) is beter dan die van paarden. Maar naast deze aantallen grote grazers eten er nog 1000den ganzen mee van wat er voor de winter aan gras overblijft. Die ganzen zijn waarom het gebied open moet blijven en waarom er zoveel grazers lopen (met verarming van de flora en daarmee fauna tot gevolg). Al met al moet er met 2 cijfers gewerkt worden, namelijk de zomerdraagkracht en de winterdraagkracht. Die winterdraagkracht kan je realiseren door daarop het aantal edelherten aan te passen (en die bejaag je voor het vlees). De zomerdraagkracht verkrijg je via graasrechten voor de omliggende boeren tussen 1 mei en 1 oktober, en dan kom je weer wel uit bij de basis van meneer Frans Vera, want graasrechten is ook hoe de New Forest, wat het voorbeeld van Frans Vera was voor dit gebied, de natuur beheerd. Zeker omdat de grote grazers buiten de natura2000 regels vallen is het grootste probleem hier het ego van een aantal "experts" die een beleid nastreven dat zowel maatschappelijk onacceptabel is als mede de verdragen over natura2000 in de weg staan.
In zo'n constructie gaan de huidige koniks en heckrunderen dus exit, die hebben nl geen eigenaar en niemand die voor ze verantwoordelijk is. Voor het wild is de jager verantwoordelijk die dit gebied onder beheer krijgt.
Laatst bijgewerkt door tamary op 01-03-18 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:03

@Sterregoud - Dat weet je toch niet en het is ook wel vreemd om over hulpbehoevende dieren te spreken. Op de eerste foto's van dieren die illegaal werden gevoerd zag je alleen maar gezonde beesten. Dat is niet vreemd, want die hebben de kracht om naar het voer toe te komen. De zwakkeren zie je echt niet massaal aan het hooi, en dat zal ook niet komen. Meer afschot nu lijkt wat dat betreft een goede aanvullende maatregel. Je kunt nu eenmaal niet al die enorm verzwakte dieren in leven houden met wat plukjes hooi, daarmee verleng je het lijden alleen maar.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:07

safina schreef:
Mizora schreef:

Ik reageerde ook niet op jou met de tekst over de 5300 dieren. Alleen het opzoeken van feiten heeft tijd nodig en dit topic gaat nogal hard.

Maar nee, je kan er niet vanuit gaan dat ze dezelfde hoeveelheid voer nodig hebben als het gemiddelde warmbloed-paard. Ik denk zelf dat deze koniks (want je moet paard met paard vergelijken) ook daardoor absoluut ongeschikt zullen zijn als privépaard want je kunt ze eigenlijk niet gezond voeren (1.5kg ruwvoer/100kg lichaamsgewicht) als ze niet-drachtige/lacterende merries of ruinen zijn verwacht ik, puur omdat ze zo gefokt zijn op overleven op lucht. Maar tegelijkertijd kan je ook niet vanuit gaan dat het land dezelfde productie heeft als de goed verzorgde weides waar dit op gebaseerd is. De stukken echt gras is wel, blijkbaar komt uit onderzoeken dat dit minimaal zoveel productie oplevert als land van boeren. Maar er zijn ook nog stukken bos (hoewel dat wel steeds minder wordt door de overbegrazing) en dus nog de stukken riet die een veel lagere energieproductie hebben.

2.000 ha riet en 2.400 ha gras en bos. Ter gunste van het OVP reken ik met 2/3e gras en 1/3e bos.
Hollandse Hout: circa 900 ha
Oostvaardersveld: 328 ha
Oostvaardersbos (voorheen Fluitbos): 170 ha
Kotterbos: 340 ha

Hollandse hout, Oostvaardersbos en Kotterbos zijn alle drie gebieden die grotendeels bos zijn, Oostvaardersveld is grotendeels open. Omdat ze elkaar min of meer compenseren, reken ik de eerste drie volledig tot bos en de laatste tot gras om het makkelijk te houden.

Dan kom je dus op 2000ha riet, ±2100 ha gras, ±2040 ha bos. Bos is bij lange na niet zo productief als gras. Ik denk dat als je het in totaal met 3000ha grasland mag vergelijken, je het al ruim rekent qua voedingswaarde.

Maar vergis je niet hoeveel gras de ganzen eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:07

tamary schreef:
safina schreef:

Nee, voerconversie van koeien en edelherten (beide herkauwers) is beter dan die van paarden. Maar naast deze aantallen grote grazers eten er nog 1000den ganzen mee van wat er voor de winter aan gras overblijft. .

Bedankt. En Mizora ook. Ik had al het gevoel dat die berekening weinig hout sneed.

Het leek mij ook ooit leuk, ganzen. Tot ik las hoeveel ze vreten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:13

Dees schreef:
Minimaal 5kg voer per dag per dier nodig. circa 7.500 dieren? hoeveel zouden er nog leven? dat is dus 37.500kg hooi per dag nodig, minstens. zeker nog 30 dagen voordat het gras weer gaat groeien. Dat is dan 1.125.000kg hooi benodigd. Dat zijn ongeveer 3.250 grote vierkante balen. Terwijl SBB helemaal niets heeft ingekocht omdat bijvoeren geen beleid is.
Hoe kan ik geloven dat ze vanaf nu werkelijk die dieren gaan bijvoeren?
Wie heeft er nou "toevallig" ruim 3.250 grote vierkante balen hooi op voorraad liggen?

Ik geloof er geen barst van.

Ik denk dat ze het en der wat neer gooien voor het zicht, voor geruststellende plaatjes in de media. Dieren staan en masse aan het hek, zo'n honger,het riet groeit aan de andere kant. Ze willen hun natuurlijk instinct volgen, maar daar is een hek, einde van de natuur, het is belachelijk. En ja, als je veel te weinig voert, krijgen de zwakken idd nog niets. Het is triest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:16

LadyMadonna schreef:
Ronduit belachelijk dat er nu bijgevoerd gaat worden omdat een aantal idioten boswachters (die ook maar hun werk doen) gaan lopen bedreigen....
Realiseer je als je fb acties deelt, dat het ook bij zulke idioten terecht komt...
Dit lost het probleem niet op... :n

Dit gaat al jaren zo, aanpak van SBB zoals ze het nu doen helpt ook niet, anders zaten ze niet elk jaar weer met het zelfde probleem. Het is uit de klauwen gelopen en daar willen ze zelf niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:18

bigone schreef:

Hoeveel van die 4400 hectare is water?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:19

Citaat:
Maar nee, je kan er niet vanuit gaan dat ze dezelfde hoeveelheid voer nodig hebben als het gemiddelde warmbloed-paard. Ik denk zelf dat deze koniks (want je moet paard met paard vergelijken) ook daardoor absoluut ongeschikt zullen zijn als privépaard want je kunt ze eigenlijk niet gezond voeren (1.5kg ruwvoer/100kg lichaamsgewicht) als ze niet-drachtige/lacterende merries of ruinen zijn verwacht ik, puur omdat ze zo gefokt zijn op overleven op lucht.

Hm. Ik vraag me af of ze nu zoveel verschillen van de gemiddelde shet of fjord hoor.

is nu op NOS journaal over OVP

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:20

Heb het net gezien, ze blijven bijvoeren tot na de vorst.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:23

Alsof er na de vorst wel gras staat ;(

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:23