Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
bigone schreef:Er zijn ongeveer 5300 grote grazers op 4400 hectare. Wanneer je voor een paard als het even kan minimaal een hectare aan moet houden om ze het jaar rond te laten grazen dan kun je nagaan dat je hier flink te kort komt, die 4400 hectare is ook nog eens verdeelt in verschillende soorten begroeiingen en dus niet alleen maar grassoorten. Maar ook struiken/heesters/bossen.
Jaime_ schreef:DiscoDipp schreef:Mensen blijf door gaan met acties! De fotos van het voeren zijn alleen zoeterhouders zodat wij de mond houden.
De dieren kunnen zefs niet op de plaatsten komen waar gevoerd word! Dit is regelrechte propaganda!
Bron?
bigone schreef:Er zijn ongeveer 5300 grote grazers op 4400 hectare. Wanneer je voor een paard als het even kan minimaal een hectare aan moet houden om ze het jaar rond te laten grazen dan kun je nagaan dat je hier flink te kort komt, die 4400 hectare is ook nog eens verdeelt in verschillende soorten begroeiingen en dus niet alleen maar grassoorten. Maar ook struiken/heesters/bossen.
Kendra schreef:Dat er op de middellange termijn iets fundamenteels moet veranderen is wel duidelijk - en na deze acties zal dat dan eindelijk ook wel gebeuren....
Maar ik ben ook wel erg benieuwd wat er volgens iedereen die vol (logisch) wantrouwen zit, op de korte termijn moet gebeuren? Ze voeren bij en natuurlijk kun je discussiëren over wat, hoeveel en hoe lang, maar wat kan er nog meer? Ik zou het zo niet weten.
safina schreef:bigone schreef:Er zijn ongeveer 5300 grote grazers op 4400 hectare. Wanneer je voor een paard als het even kan minimaal een hectare aan moet houden om ze het jaar rond te laten grazen dan kun je nagaan dat je hier flink te kort komt, die 4400 hectare is ook nog eens verdeelt in verschillende soorten begroeiingen en dus niet alleen maar grassoorten. Maar ook struiken/heesters/bossen.
En hoeveel van die 5300 grote grazers zijn paarden? En kan je die konikpaarden, runderen en herten qua voerconversie 1 op 1 vergelijken met onze huis-tuin-en-keukenpaarden?
En waar komt dat getal van 4400 hectare eigenlijk vandaan?
CaPrIoLe`79 schreef:safina schreef:En hoeveel van die 5300 grote grazers zijn paarden? En kan je die konikpaarden, runderen en herten qua voerconversie 1 op 1 vergelijken met onze huis-tuin-en-keukenpaarden?
En waar komt dat getal van 4400 hectare eigenlijk vandaan?
De Oostvaardersplassen zijn 5600 hectare groot, 3.600 ha. nat en 2.000 ha droog. Als een deel van die 5600 al niet toegankelijk is en er daarom 4400 wordt genoemd, hoop ik niet dat er nog meer van de 2000 ha die begaanbaar is wegvalt.
sterregoud schreef:Op Facebook staatsbosbeheer staan ooggetuigenverslagen van de wanhoop van de dieren die er niet bij kunnen !
Die achter de bedrading lopen richting de plek waar gevoerd wordt. Er is alleen aan de buitenkant gevoerd, voor het oog van het publiek voor de media.
Een stuk daarachter is angst wanhoop en honger.
Zie post van Esmaralda Vriend op Facebook. (7 uur geleden gepost)
Mizora schreef:bigone schreef:Er zijn ongeveer 5300 grote grazers op 4400 hectare. Wanneer je voor een paard als het even kan minimaal een hectare aan moet houden om ze het jaar rond te laten grazen dan kun je nagaan dat je hier flink te kort komt, die 4400 hectare is ook nog eens verdeelt in verschillende soorten begroeiingen en dus niet alleen maar grassoorten. Maar ook struiken/heesters/bossen.
Dat is de helikoptertelling van oktober geweest (5180-5290 dieren), maar daarvan waren er dus al 700 overleden eind januari (99% door afschot) en in februari is er ook een hoop overleden, maar daar zijn nog geen cijfers van.
De oktobertelling van 2016 gaf ±4540 dieren en daarvan zijn er 810 overleden in de winter, dus waren er nog ongeveer 3730 dieren per 1 mei. Dat betekent dat er zo'n 1500 dieren geboren zijn afgelopen jaar.
5300 grote grazers is dus op zich geen leugen, maar ook niet helemaal waar. Want jongen worden normaal gesproken het eerste jaar niet of maar voor een deel meegerekend als je kijkt naar hoeveel gras je nodig hebt.
Het vorige maandrapport is op de 7e uitgegeven. Ik verwacht het ook nu pas na het weekend.
safina schreef:Waar die 5300 vandaan kwam vond ik zo spannend niet. En die 4400 hectare snap ik nu ook.
Maar de vraag was: kan je ervan uit gaan dat die 5300 grote grazers eenzelfde voerconversie hebben als onze huis-tuin-en-keukenpaarden?
safina schreef:Mizora schreef:Dat is de helikoptertelling van oktober geweest (5180-5290 dieren), maar daarvan waren er dus al 700 overleden eind januari (99% door afschot) en in februari is er ook een hoop overleden, maar daar zijn nog geen cijfers van.
De oktobertelling van 2016 gaf ±4540 dieren en daarvan zijn er 810 overleden in de winter, dus waren er nog ongeveer 3730 dieren per 1 mei. Dat betekent dat er zo'n 1500 dieren geboren zijn afgelopen jaar.
5300 grote grazers is dus op zich geen leugen, maar ook niet helemaal waar. Want jongen worden normaal gesproken het eerste jaar niet of maar voor een deel meegerekend als je kijkt naar hoeveel gras je nodig hebt.
Het vorige maandrapport is op de 7e uitgegeven. Ik verwacht het ook nu pas na het weekend.
Waar die 5300 vandaan kwam vond ik zo spannend niet. En die 4400 hectare snap ik nu ook.
Maar de vraag was: kan je ervan uit gaan dat die 5300 grote grazers eenzelfde voerconversie hebben als onze huis-tuin-en-keukenpaarden?
tamary schreef:safina schreef:Waar die 5300 vandaan kwam vond ik zo spannend niet. En die 4400 hectare snap ik nu ook.
Nee, voerconversie van koeien en edelherten (beide herkauwers) is beter dan die van paarden. Maar naast deze aantallen grote grazers eten er nog 1000den ganzen mee van wat er voor de winter aan gras overblijft. .
Dees schreef:Minimaal 5kg voer per dag per dier nodig. circa 7.500 dieren? hoeveel zouden er nog leven? dat is dus 37.500kg hooi per dag nodig, minstens. zeker nog 30 dagen voordat het gras weer gaat groeien. Dat is dan 1.125.000kg hooi benodigd. Dat zijn ongeveer 3.250 grote vierkante balen. Terwijl SBB helemaal niets heeft ingekocht omdat bijvoeren geen beleid is.
Hoe kan ik geloven dat ze vanaf nu werkelijk die dieren gaan bijvoeren?
Wie heeft er nou "toevallig" ruim 3.250 grote vierkante balen hooi op voorraad liggen?
Ik geloof er geen barst van.
LadyMadonna schreef:Ronduit belachelijk dat er nu bijgevoerd gaat worden omdat een aantal idioten boswachters (die ook maar hun werk doen) gaan lopen bedreigen....
Realiseer je als je fb acties deelt, dat het ook bij zulke idioten terecht komt...
Dit lost het probleem niet op...
Citaat:Maar nee, je kan er niet vanuit gaan dat ze dezelfde hoeveelheid voer nodig hebben als het gemiddelde warmbloed-paard. Ik denk zelf dat deze koniks (want je moet paard met paard vergelijken) ook daardoor absoluut ongeschikt zullen zijn als privépaard want je kunt ze eigenlijk niet gezond voeren (1.5kg ruwvoer/100kg lichaamsgewicht) als ze niet-drachtige/lacterende merries of ruinen zijn verwacht ik, puur omdat ze zo gefokt zijn op overleven op lucht.