Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 11:42

elnienjo schreef:
Kuggur schreef:
Vergeet het maar, landeigenaren daar zijn door de bank genomen héél territoriaal!

Als ze denken dat een trespasser slechte bedoelingen heeft wel ja, dan zouden ze je zomaar zonder pardon hun terrein af kunnen schieten. Maar een ballon heeft doorgaans toch wel aantrekkingskracht op veel mensen. En in Amerika is natuurlijk veel meer ruimte. Vee staat niet in zulke kleine weilandjes als hier bij ons.

Krijgen de boeren hier geen vlucht aangeboden trouwens? Dát zou ik een veel betere actie vinden dan een fles drank en 25 euro. Dan ervaar je 't zelf 'ns hoe gaaf het is.

Hoe gaaf het is om het land en dieren van je collega boeren te verpesten? :')

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 11:58

rien10 schreef:
Dat jij en omstanders het leuk vonden
neemt niet weg dat er ook vernielingen plaatsvinden. En verwondingen bij dieren.

Nee dat klopt. Maar niet elke landing brengt schade toe en niet elk dier gaat over de zeik.
Het komt in dit topic soms een beetje over alsof dat wel altijd het geval is, en elke ballonvaarder er dan zich van af wil maken met een tientje en een fles chateau migraine.
Dat is heus niet zo, maar zoals steeds zijn het de rotte appels die het “verpesten” voor de goede mensen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 12:01

Maar na een paar rotte appels en een paar slechte verhalen in je omgeving vind je het wel genoeg. Maar de keuze om er dan niet meer aan mee te doen heb je niet want aan jou als landeigenaar wordt niks gevraagd.

Ik weet niet of het lontje korter is geworden trouwens. Zijn er ook niet meer en/of asocialere ballonvaarders gekomen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 12:03

En als die rotte appels er niet uit te filteren zijn, dan zal de hele branche er aan moeten geloven. So be it. Dan maar geen ballon vaarten. Het is ook niet echt een eerste levensbehoefte hè?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 12:03

Optiwolk schreef:
rien10 schreef:
neemt niet weg dat er ook vernielingen plaatsvinden. En verwondingen bij dieren.

Nee dat klopt. Maar niet elke landing brengt schade toe en niet elk dier gaat over de zeik.
Het komt in dit topic soms een beetje over alsof dat wel altijd het geval is, en elke ballonvaarder er dan zich van af wil maken met een tientje en een fles chateau migraine.
Dat is heus niet zo, maar zoals steeds zijn het de rotte appels die het “verpesten” voor de goede mensen.

Een landing brengt altijd schade toe indien dit niet gewenst is bij de landeigenaren. Namelijk privacyschending.
Tel daarbij op dat vaak dieren en gewassen wel beschadigen hetzij lichamelijk/psychisch/platte gewassen en gras.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 12:04

secricible schreef:
Maar na een paar rotte appels en een paar slechte verhalen in je omgeving vind je het wel genoeg. Maar de keuze om er dan niet meer aan mee te doen heb je niet want aan jou als landeigenaar wordt niks gevraagd.

Ik weet niet of het lontje korter is geworden trouwens. Zijn er ook niet meer en/of asocialere ballonvaarders gekomen?

Ongetwijfeld. Dat krijg je als je met veel te veel mensen in zo'n klein landje moet wonen. Je kunt niets meer van elkaar hebben en hebt allemaal behoefte aan veel meer personal space dan die er beschikbaar is.

secricible

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 12:14

Volgens mij geldt dat vooral voor de ballonvaarders. De landeigenaar is namelijk gewoon eigenaar van die grond. De ballonvaarders kiezen er voor op grond van een ander te landen zonder diens toestemming.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 12:16

Spaar je de moeite secricible. Ballonvaarders en hun fan club vinden dat het moet kunnen.
Totdat er een totaal verbod komt, zal het zo blijven.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 12:20

Ik heb sympathie voor beide kanten als paardenliefhebber die ook kennis heeft mogen maken met een ballonvlucht.
Die paddocklanding tussen de paarden waar dit topic over begon kon écht niet. Er zullen toch wel weilanden zijn met meer ruimte? En meestal staat niet in elk weiland vee omdat er ook gras bij moet kunnen groeien of er juist gehooid wordt.
Mocht er tussen gewassen geland worden zou een WA-verzekering van de ballonvaarder gewoon de schade moeten dekken.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 12:23

elnienjo schreef:
Ik heb sympathie voor beide kanten als paardenliefhebber die ook kennis heeft mogen maken met een ballonvlucht.
Die paddocklanding tussen de paarden waar dit topic over begon kon écht niet. Er zullen toch wel weilanden zijn met meer ruimte? En meestal staat niet in elk weiland vee omdat er ook gras bij moet kunnen groeien of er juist gehooid wordt.
Mocht er tussen gewassen geland worden zou een WA-verzekering van de ballonvaarder gewoon de schade moeten dekken.

Je land nog steeds op privé terrein van een ander...
Dan zullen de ballonvaarders zelf land moeten kopen om op te kunnen landen ;) die ze bijvoorbeeld kunnen verhuren met bepaalde voorwaardes zodat de huurder weet waar hij aan toe is en een ballon veilig kan landen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 12:26

quera schreef:
elnienjo schreef:

Dan zullen de ballonvaarders zelf land moeten kopen om op te kunnen landen ;) die ze bijvoorbeeld kunnen verhuren met bepaalde voorwaardes zodat de huurder weet waar hij aan toe is en een ballon veilig kan landen.

Dat is dus niet mogelijk, want de wind bepaald waar de ballon naartoe gaat.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 12:34

quera schreef:
elnienjo schreef:

Dat is dus niet mogelijk, want de wind bepaald waar de ballon naartoe gaat.

Dan zul je dus meerdere stukken land moeten kopen/huren :)*

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 12:42

Optiwolk schreef:
Maar niet elke landing brengt schade toe en niet elk dier gaat over de zeik.

Klopt maar dat weet je pas nadien, en dan kan het te laat zijn.
Er zijn ook nog de dieren die in een gesloten gebouw staan en misschien nog meer in paniek zijn omdat ze niet zien wat er gebeurt.
Daarom is het compleet onverantwoord te landen op iemand zijn terrein zonder dat dat vooraf afgesproken is. Je loopt toch ook niet iemand zijn huis binnen zonder te vragen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 12:45

rien10 schreef:
Als ik een aanbod krijg van hetgeen mijn land heeft verziekt, ga ik de aanbieder in kwestie vragen of zijn bovenkamer wel helemaal lekker is.

Niet alle 24 in 't kratje :D :+

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 12:54

Alleen het idee al dat je het normaal vindt om op andermans terrein te landen.... _-:(

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 13:22

Als mensen hun dieren op zomeravonden naar binnen halen omdat er ballonnen over kúnnen vliegen en in de buurt zouden kúnnen landen (wat misschien maar één keer per jaar gebeurt), dan hebben ze daar de hele zomer schade van.
Alleen het idee dat ze hun eigen land waar ze grof voor betalen of betaald hebben niet volledig naar eigen inzicht kunnen gebruiken is al schade.

Het is trouwens niet nodig om nog even snel 'Verboden Toegang'-bordjes op te gaan hangen, want dat wetsartikel geldt gewoon altijd, bordje of geen bordje. Het feit dat er een hek om het stuk land staat geeft al duidelijk genoeg aan dat het privéterrein is. Het bordje kan slechts dienen als herinnering of als het niet duidelijk is dat iets privéterrein is.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 13:47

LindyH schreef:
Als mensen hun dieren op zomeravonden naar binnen halen omdat er ballonnen over kúnnen vliegen en in de buurt zouden kúnnen landen (wat misschien maar één keer per jaar gebeurt), dan hebben ze daar de hele zomer schade van.
Alleen het idee dat ze hun eigen land waar ze grof voor betalen of betaald hebben niet volledig naar eigen inzicht kunnen gebruiken is al schade.

Het is trouwens niet nodig om nog even snel 'Verboden Toegang'-bordjes op te gaan hangen, want dat wetsartikel geldt gewoon altijd, bordje of geen bordje. Het feit dat er een hek om het stuk land staat geeft al duidelijk genoeg aan dat het privéterrein is. Het bordje kan slechts dienen als herinnering of als het niet duidelijk is dat iets privéterrein is.

De persoon die bij ons het riool kwam doen (nakijken/spoelen) die was niet bang voor onze waakhond, maar wel voor het "bordje".
Hij moest toestemming krijgen voor hij zijn werk kon en wou doen op ons terrein.
Met dit bordje kan de politie ook veel meer, dan zonder. (Helaas nodig)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 14:50

elnienjo schreef:

Lekker dan als zo’n ballon land in je mooie hoge gras wat nog hooi moet worden, of op gras wat netjes ligt te drogen, of een zwart land wat net ingezaaid is ‘omdat dat toch geen kwaad kan en er geen dieren staan’.

In NL is er gewoon nauwelijks een vierkante cm land te vinden wat niet gebruikt wordt en waar je geen schade maakt. Ik denk dus dat ballonvaren een hobby is die hier niet uitgevoerd kan worden.
Niet elke hobby kan je overal doen. Je mag ook niet met je raceauto op de snelweg 200km per uur rijden. Waarom zou je wel met een onbestuurbaar object mogen vliegen :?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 15:20

Optiwolk schreef:
rien10 schreef:

En jij kan dat niet inschatten. Er wel eens bij nagedacht dat er mensen zijn die vanwege hun gezondheid zoveel mogelijk stress moeten vermijden?
Dat lukt niet als je een ballon in je geliefde kudde paarden ziet landen. Misschien komen de paarden met de schrik vrij (of niet), maar enig idee wat stress kan doen met een hartpatiënt?
En waarvoor?? Omdat men het "zo gaaf" vindt? Wat heeft een ander daar mee te maken?
Maakt niet uit of het door overbevolking komt of niet, respecteer andermans rust en privacy, in elk geval op diens eigen terrein.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 23:32

rien10 schreef:
En als die rotte appels er niet uit te filteren zijn, dan zal de hele branche er aan moeten geloven. So be it. Dan maar geen ballon vaarten. Het is ook niet echt een eerste levensbehoefte hè?

Los van de ballon-discussie: Met dit soort opmerkingen zou ik als paardenliefhebber voorzichtig omspringen. Zodadelijk schieten we in onze eigen voeten...

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 23:39

Ja precies. Ook alle goede mensen laten boette voor wat de slechte doen. Ik wordt letterlijk schijtziek van al die paardenstront op de weg en het fietspad. Levensgevaarlijk met de scooter en motor.

Dusss, zolang niet iedereen het opruimt maar lekker een verbod op het buiten rijden met je paard. Paarden mogen dan helemaal niet meer de openbare weg op. Prima idee +:)+

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 00:01

Ricie schreef:
Ja precies. Ook alle goede mensen laten boette voor wat de slechte doen. Ik wordt letterlijk schijtziek van al die paardenstront op de weg en het fietspad. Levensgevaarlijk met de scooter en motor.

Dusss, zolang niet iedereen het opruimt maar lekker een verbod op het buiten rijden met je paard. Paarden mogen dan helemaal niet meer de openbare weg op. Prima idee +:)+

Beste Ricie, op één of andere manier is voor jou nog steeds moeilijk om openbaar terrein te onderscheiden van privéterrein. Overigens zijn er ook mensen die ziek worden van de uitlaatgassen van jouw scooter. En ter geruststelling, ik kom niet met mijn paard op de openbare weg.

Verder vraag ik me af, hoeveel ballonliefhebbers zelf in het bezit zijn van gronden waar ballonnen kunnen landen. Alleen als je zelf in zo'n situatie zit, kun je de (mogelijke) gevolgen pas echt goed inschatten en ervaren. Nogal makkelijk om te oordelen over een situatie waar je zelf nooit in zal belanden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 00:54

soesita schreef:
rien10 schreef:

Los van de ballon-discussie: Met dit soort opmerkingen zou ik als paardenliefhebber voorzichtig omspringen. Zodadelijk schieten we in onze eigen voeten...

Mwah, paardenmensen schijnen behoorlijk goed te zijn in het filteren van de rotte appels. Vooral nu met social media en forums als bokt. Maar idd wat er hierboven al is genoemd de nuance ligt binnen het stukje privéterrein openbare weg/terreinen, maar laat de gemeente/overheden/etc. niet horen dat je in natuurgebied landt.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 08:32

Oh, maar begrijp me niet verkeerd: ik ben het er helemaal mee eens dat ballons niet ongevraagd op privéterrein mogen landen. Eender of ze schade veroorzaken of niet. Op private eigendommen heeft een ballon zonder uitdrukkelijke toestemming van de landeigenaar helemaal niks te zoeken. Daarom maar ineens het hele ballonvaren af te willen schaffen vind ik wel een brug te ver.

Maar het lijkt me sterk dat in modern-technische tijden geen oplossing uitgevonden kunnen worden om zo'n ballon bijvoorbeeld beperkt bestuurbaar te maken om een toegelaten landingsplaats te bereiken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 08:35

Ricie schreef:

Laat ik het zo stellen.
IK zou op MIJN grond, als daar een ballon landt, met MIJN hooivorken, rieken, knuppels en een hele grote bek (en geloof me, ik kan een viswijf zijn) zo vre-se-lijk tekeer gaan dat nooit ever een ballonvaarder ook maar in de buurt durft te komen van mijn postcode gebied. En dat mag ! lekker puh. Mijn grond. }>.

Wat betreft de mest: ik snap je helemaal. Maar mijn mest, in de rijbaan of paddock, ligt op eigen terrein. Dat zie jij nooit. Dus is het ook geen ergernis voor jou.
Verder zijn er in Nederland genoeg gebieden die verboden voor paarden zijn. En dus mest-vrij.

Nog een aanvulling. Ik ben eens bij de ballon feesten in Joure geweest. Een machtig mooi spektakel. Toen ik ontdekte Onder andere door dit topic, dat landen van zo’n gevaarte best “een dingetje” kan zijn, werd ik veel minder enthousiast.