RTL 4 Pro Deo over paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:36

_San87_ schreef:
Rowdine schreef:
Nee, normaal is van toepassing wie eist bewijst, maar in geval van consumentenkoop dus niet. Dat is juist een deel van de bescherming. Je hebt niet goed geluisterd want dit zei die blonde advocate namelijk ook.
Ze gooien het volledig over de boeg van consumentenkoop want een andere optie hebben ze niet gezien het gebrek aan eigen bewijs.

Dan heb ik dat niet goed meegekregen, ik vond het ook al vreemd dat het gezegd werd.

Maar dan nog, het lijkt mij een onmogelijke zaak. Hoe moet je als verkoper in godsnaam aantonen dat je paard gezond was toen hij bij je stond...

Tja dat is in principe zijn probleem

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:37

_San87_ schreef:
Merell123 schreef:
In het consumentenrecht is de rechtspositie van de koper vrij sterk en geldt een minimale garantietermijn van een half jaar die eveneens van toepassing is op dieren en planten. Het gevolg van deze garantietermijn is, dat er op de verkoper van de pups een zogenaamde omgekeerde bewijslast geldt gedurende de eerste zes maanden na verkoop. Dit houdt in dat als er iets is met de gekochte pup, de fokker moet bewijzen dat dit het gevolg is van het verwijtbaar handelen van de pupkoper. In plaats van dat de koper het bestaan van het gebrek ten tijde van de koop moet bewijzen. Dit is voor de verkoper of fokker een moeilijke bewijslast, die de positie van de koper aanzienlijk versterkt.

lijkt mij bij een hond en paard hetzelfde?

Klopt.

Best wel oneerlijk, ergens :).

1 van de redenen dat ik noóit professioneel paarden/dieren zou willen verkopen.

Anoniem

Dus mensen, koper en verkoper, dring er altijd op aan dat een paard deugdelijk wordt gekeurd bij aan en verkoop. Dit voorkomt een hoop gedoe!

HorseTimeXL

superlise schreef:
Vond de uitzending niet heel boeiend. Ik kan niks verzinnen wat meneer de verkoper fout heeft gedaan, pony is bekeken en gekeurd door eigen DA en mevrouw heeft pony gekocht. Nouja klaar is kees vind ik dan.
Alles kan ziek worden of dood gaan, hoe naar het ook is.

dat was precies ook mijn gedachte! Als mijn paard, die ik net een maand zou hebben en die ik helemaal gekeurd heb en alles goed was, en vervolgens een gebrek krijgt, hoefbevangen wordt of die ziekte krijgt, dan heeft de eigenaar daar toch niks mee te maken. zeker omdat de ziekte van lyme de eerste periode of soms nooit zeker bij paarden niet naar boven komt. een fokker gaat ook niet elke maand het bloed van zijn paarden laten onderzoeken..

Mellow

Denk ik nu te simpel misschien hoor maar hij kan dus blijkbaar niet bewijzen dat het paard bij hem wel of niet ziek was en zij ( na bloedonderzoek dan) ook niet. Hoe of wanneer zul je niet weten het paard ziek is geworden is waarschijnlijk niet te achterhalen Maar waarom dan niet gewoon een "schikking" niet dat grote bedrag, maar gewoon een klein bedrag, een kleine pleister. Zij is haar paard kwijt na veel ellende en hij geld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:38

Rowdine schreef:
_San87_ schreef:

Dan heb ik dat niet goed meegekregen, ik vond het ook al vreemd dat het gezegd werd.

Maar dan nog, het lijkt mij een onmogelijke zaak. Hoe moet je als verkoper in godsnaam aantonen dat je paard gezond was toen hij bij je stond...

Tja dat is in principe zijn probleem

Klopt.

Merell123 schreef:
1 van de redenen dat ik noóit professioneel paarden/dieren zou willen verkopen.

Exact hetzelfde hier :D.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:38

Mojito schreef:
cobiie schreef:
Ben ik de enige die er aan twijfelt of er werkelijk een rechtszaak komt? Voor het programma is dit totaal niet interessant omdat de uitzending nu al is geweest en voor de koper ging het niet om het geld maar om emotie.

Toch zie ik net voorbij komen dat ze €5.000 eist. Ik snap haar echt wel... Maar ik denk echt dat dit een gevalletje pech is. Bovendien snap ik ook niet helemaal waarom hier bijna twee jaar overheen is gegaan. Als het paard daadwerkelijk na 1-2 weken al ziek werd was het vast makkelijker om op dat moment nog een poging te doen tot achterhalen hoe lang dit paard al ziek was. Nu is er gewoon 0.0 kans dat dit nog uitkomt.

Die eis was hun schikkingsvoorstel waar de handelaar dus niet op in is gegaan. Op het einde heb ik enkel horen spreken over hoe het bij een mogelijke rechtszaak waarschijnlijk zou gaan, maar nergens horen zeggen dat ze ook daadwerkelijk tot een rechtszaak over gaan.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:39

Tjah misschien was hij al ziek maar was het nog een ziekte in rust..
Nu word hij verkocht, komt in een stressvolle situatie door verandering van omgeving/voer/groep maatjes/ meisje dat op je wil gaan rijden enzenzenz. Stress maakt dat de weerstand omlaag gaat, dus nu kan de ziekte toeslaan die al die tijd heeft gewacht op dit moment. Zelfde als niesziekte bij de kat, ze zijn drager, raken ze in de stress door verhuizing oid dan krijgen ze het weer. Denk dat ze niet sterk staat, je gaat niet werken met een paard waarvan je weet dat het ziek is, en er is op gereden e.d. dat bewijst voor mij dus dat hij wel gezond is geweest de eerste dagen na aankoop, anders klim je er niet op. Vreemde aflevering...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:39

Rowdine schreef:
Dus mensen, koper en verkoper, dring er altijd op aan dat een paard deugdelijk wordt gekeurd bij aan en verkoop. Dit voorkomt een hoop gedoe!

Dat sowieso. Maar op zoiets als lyme kan je lastig onderzoeken, he :).Als je alles wat een paard mogelijk kan mankeren moet gaan onderzoeken dan is de aankoopkeuring vele malen kostbaarder dan het paard en alle mogelijke dierenartskosten bij elkaar.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:40

Het blijft raar dat dat topic over de wond (hoe het precies gebeurde etc.) gewoon weg is op Bokt. En dan bedoel ik niet het verzameltopic met de foto. Dit wordt in het begin van het topic ook al aangegeven. Op zijn minst opmerkelijk.
Laatst bijgewerkt door astridastrid op 11-12-12 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

_MelloW_ schreef:
Denk ik nu te simpel misschien hoor maar hij kan dus blijkbaar niet bewijzen dat het paard bij hem wel of niet ziek was en zij ( na bloedonderzoek dan) ook niet. Hoe of wanneer zul je niet weten het paard ziek is geworden is waarschijnlijk niet te achterhalen Maar waarom dan niet gewoon een "schikking" niet dat grote bedrag, maar gewoon een klein bedrag, een kleine pleister. Zij is haar paard kwijt na veel ellende en hij geld.

Hij is anders ook een paard en geld kwijt wanneer hij zou moeten schikken.

Jolliegirl

astridastrid schreef:
Het blijft raar dat dat topic over de wond (hoe het gebeurde etc.) gewoon weg is op Bokt. En dan bedoel ik niet het verzameltopic met de foto. Dit wordt in het begin van het topic ook al aangegeven. Op zijn minst opmerkelijk.

Wat dacht je van i.v.m een rechtzaak? :)

Evelienepien

Poeh, was een hele lees :o

Heb geen oordeel over het geheel alleen rijst er bij mij 1 vraag op;

Als je een paard koopt, deze is kl goedgekeurd dus koop is rond. Vervolgens begint hij na 1 week te hoesten, weer erna dik been. Hoesten houdt niet op.
Waarom niet terug brengen?

Of ben ik zo hard? Ben natuurlijk wel wat ouder maar zelfs vruger gebeurden dat ook.
Wij hebben dit wel al een aantal keren gedaan want waarom een paard met problemen kopen?

Dit is niet de bedoeling om iemand aan te vallen of weet ik wat maar dat snap ik dus niet helemaal. Want na een paar weken ben je natuurlijk nog niet erg emotioneel gehecht...

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:41

Dat is idd het principe Rowdine! Nu is het niet helemaal zwart wit, voor diegene die het interessant vinden. Ga eens een beetje googlen op hippisch recht en consumentenkoop.

Er zit ook geen vast termijn aan gebreken.

Wat ik vooral een beetje dom vind van jitte is dat ze niet gewoon vd berg heeft opgebeld, knol niet goed/kan hem niet aan, whatever kunnen we samen tot een oplossing komen?

Dat koopcontract voegt niks toe. Ze had dezelfde rechten gehad zonder.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

astridastrid schreef:
Het blijft raar dat dat topic over de wond (hoe het gebeurde etc.) gewoon weg is op Bokt. En dan bedoel ik niet het verzameltopic met de foto. Dit wordt in het begin van het topic ook al aangegeven. Op zijn minst opmerkelijk.

Dat het topic weg is, vind ik absoluut niet raar. Sporen uitwissen, heet dat :D.

Kaja

Rowdine schreef:
Kaja schreef:
Het lijkt wel de omgekeerde wereld :roll: Je koopt iets wat achteraf niet aan je wensen voldoet en dus breng je het terug. Maar dier is al overleden dus gaan we maar geld halen.
Het gezwets van de advocaten is tenenkrommend. Als het dier een ziekte onder de leden had waarvan het aannemelijk kan zijn dat de verkoper dit niet wist, mag je het dier toch terug brengen omdat het niet aan je eisen voldoet. :?

Dan verkoopt toch niemand geen paard meer?

Zo werkt het dus wel als jij een paard koopt van een professionele partij.
Dat is dus het hele consumentenkoop idee. Het paard dient te voldoen aan de verwachtingen die je eraan mocht stellen.

Zo simpel als het op papier lijkt en als jij stelt is het dus niet hoor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:42

In haar profiel staat dat hij ook Leptospirose en Rhinophieumanie had. Is er dan aangetoond dat de ziekte van lyme de uiteindelijke doodsoorzaak was? Beide ziektes worden in de uitzending niet genoemd. Is het niet zo dat er voor dezeziektes een meldingsplicht is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:43

_San87_ schreef:
Rowdine schreef:

Dat sowieso. Maar op zoiets als lyme kan je lastig onderzoeken, he :).Als je alles wat een paard mogelijk kan mankeren moet gaan onderzoeken dan is de aankoopkeuring vele malen kostbaarder dan het paard en alle mogelijke dierenartskosten bij elkaar.

Dat weet ik niet. Wellicht is en simpel bloedonderzoek genoeg en kunnen ze aan waarden van de lever/nieren aflezen dat het paard niet gezond is.

Ben blij dat er zoiets als consumentenkoop bestaat, anders moet jij als koper altijd bewijzen dat een professionele partij wetenschap heeft. Dat maakt het nogal lastig en kostbaar voor jou als consument.

Marjo

_San87_ schreef:
astridastrid schreef:

Dat het topic weg is, vind ik absoluut niet raar. Sporen uitwissen, heet dat :D.

Maar, topics kunnen toch helemaal niet verwijderd worden :o?
Ik zie het idd meer als bewijs verwijderen dan dat het verwijderd is ivm de rechtszaak. Maar ik verwacht dat Bart hier wel kopietjes van heeft?

astridastrid

Jolliegirl schreef:
astridastrid schreef:

Wat dacht je van i.v.m een rechtzaak? :)

Als je niks te verbergen hebt... Daarin stond volgens mij ook over de "ruzie" tussen de hengsten e.d.

HorseTimeXL

waar ik me ook stiekem een beetje aan ergerde, was dat jeroen krabbe en die andere advocaten echt deden alsof ze heel veel verstand van paarden hadden, terwijl ze misschien niet eens een paard ooit hebben aangeraakt..

Johnnydepony

Nee zo simpel is het niet, maar neemt niet weg dat in principe het kopen van een paard van een handelaar valt onder consumentenkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:44

Evelienepien schreef:
Poeh, was een hele lees :o

Heb geen oordeel over het geheel alleen rijst er bij mij 1 vraag op;

Als je een paard koopt, deze is kl goedgekeurd dus koop is rond. Vervolgens begint hij na 1 week te hoesten, weer erna dik been. Hoesten houdt niet op.
Waarom niet terug brengen?

Of ben ik zo hard? Ben natuurlijk wel wat ouder maar zelfs vruger gebeurden dat ook.
Wij hebben dit wel al een aantal keren gedaan want waarom een paard met problemen kopen?

Dit is niet de bedoeling om iemand aan te vallen of weet ik wat maar dat snap ik dus niet helemaal. Want na een paar weken ben je natuurlijk nog niet erg emotioneel gehecht...

Van wat ik begreep wilde de fokker het paard niet terug nemen. Maar er werd niet verteld na welk tijdbsbestek dit was.
Ik zou een paard denk ik ook niet terug zou brengen als 'ie een keer hoest en een simpel kreupelheidje heeft de eerste week. Snap wel dat je dat pas dat op het moment dat er echt bekend is dat er sprake is van serieuze mankementen zegmaar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-12-12 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:44

HorseTimeXL schreef:
waar ik me ook stiekem een beetje aan ergerde, was dat jeroen krabbe en die andere advocaten echt deden alsof ze heel veel verstand van paarden hadden, terwijl ze misschien niet eens een paard ooit hebben aangeraakt..

Martijn Krabbé ;)

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:45

Enne Arie, mag toch hopen dat jij weet dat het gebruik van medicatie (antibiotica) kan leiden tot hoefbevangenheid met de daarbij behorende groeiringen.