Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:22

joyce B schreef:
Waar ik me over verbaas is dat onderzoekers paarden die niet getraind zijn op hoog niveau en volgens de LDR/Rollkur methode in die houding vastbinden en dat men dan daaruit concludeert dat de methode extra stress oplevert, terwijl heel duidelijk gesteld wordt dat je deze methode niet zomaar toe kunt passen bij huis- tuin en keukenpaarden die niet de juiste opbouw en training hebben gehad.

Als je een ongetrainde stijve hark in de spagaat duwt, dan scheuren er spieren, als je een goed getrainde lenige ritmische gymnaste in de spagaat duwt, dan vraagt ze om een verhoging want ze voelt nog niets...

Of te wel, deze methode kun je niet wetenschappelijk testen om zomaar wat testpaarden die je in verschillende houdingen dwingt en kijkt welke houding meer of minder stress oplevert.
Wil je een goed en eerlijk onderzoek doen, dan moet je dan doen met paarden die op een LDR manier opgeleid en getraind zijn en op voldoende niveau lopen om die mate van doorvragen lichamelijk aan te kunnen volgens goede LDR trainers, voor die duur die die trainers aangeven, gereden door ruiters die die methode correct kunnen toepassen. Daarbij is aan de longe de methode volgens mij niet goed te onderzoeken omdat je dan een paard vast moet binden, terwijl je al rijdende je als ruiter continue lucht kunt geven en kunt wisselen van tempo, gang, druk en halshouding naar gelang je paard nodig heeft op dat moment. Bijzetten aan de longe mist dat voelen en flexibel in kunnen stellen van de ruiter.

Het lijkt mij inmiddels wel mogelijk om een groep van zulke paarden aan zo'n onderzoek te laten meedoen gezien het stijgende aantal ervaren en succesvolle leerlingen van de LDR ruiters, zeker in Nederland...

Als de houding die het paard "moet" aannemen ervoor zorgt dat de luchtpijp wordt afgekneld, lijkt het mij niet echt relevant of die paarden nu getraind daarvoor zijn of niet.

Het feit blijft nl hetzelfde.

Ik heb het dan niet over spieren etc of het bewuste knikje (van Horst Weiler)
Dat spieren getraind moeten worden om "prestatie" te leveren, lijkt me duidelijk. Wordt toch wel een beetje lastig met zuurstof-tekort :j

Als ruiter een "beetje" lucht geven na 10 minuten in die houding, zal wel schelen natuurlijk :j

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:33

joyce B schreef:
Wil je een goed en eerlijk onderzoek doen, dan moet je dan doen met paarden die op een LDR manier opgeleid en getraind zijn en op voldoende niveau lopen om die mate van doorvragen lichamelijk aan te kunnen volgens goede LDR trainers, voor die duur die die trainers aangeven, gereden door ruiters die die methode correct kunnen toepassen.

Daar ben ik het dus volledig mee eens.... en dat is meteen ook de moeilijkheid zoals ik die beschrijf, namelijk dat het onderzoek gedaan moet worden bij paarden die LDR-getraind worden. Dat de eigenaren/ trainers van die paarden dus hun medewerking moeten verlenen aan een onderzoek door een onafhankelijke partij, want zonder medewerking geen onderzoek, en indien niet onafhankelijk dan geen betrouwbare resultaten. En dat het imo maar de vraag is of die personen bereid zijn dat te doen, aangezien de uitkomsten negatief zouden kunnen zijn (het is een mogelijkheid, ik zeg niet dat het zo is, het moet uit onderzoek blijken). En juist dat laatste, daar hebben LDR mensen geen belang bij. Althans: je zou denken van wel aangezien ook zij het welzijn van het paard voorop zouden moeten stellen, en in het kader daarvan zou je mogen verwachten dat er juist wel wordt meegewerkt. Maar ik denk dat het in de praktijk anders uitpakt. Als presteren en geld de boventoon voeren, is degene die verdient en wint er niet bij gebaat dat er een onderzoek komt (aangezien de uitkomsten onzeker zijn).

Citaat:
Daarbij is aan de longe de methode volgens mij niet goed te onderzoeken omdat je dan een paard vast moet binden, terwijl je al rijdende je als ruiter continue lucht kunt geven en kunt wisselen van tempo, gang, druk en halshouding naar gelang je paard nodig heeft op dat moment. Bijzetten aan de longe mist dat voelen en flexibel in kunnen stellen van de ruiter.

Vandaar de kritiek op de manier van bijzetten van de EK-pony Power en Paint... Toch is ook daar in het voordeel van de trainer/ eigenaar besloten, met als grootste argument "dat dit dier, met deze graad van africhting, deze bouw en deze opleiding het gewend is en dus aankan".

Citaat:
Het lijkt mij inmiddels wel mogelijk om een groep van zulke paarden aan zo'n onderzoek te laten meedoen gezien het stijgende aantal ervaren en succesvolle leerlingen van de LDR ruiters, zeker in Nederland...

En dan zit de moeilijkheid nog steeds in twee dingen: hebben ze er belang bij om mee te werken? Is het onderzoek onafhankelijk? En hoe kan worden vastgesteld dat er een causaal verband is tussen training en eventuele schade als die wordt aangetroffen (de vraag: als deze methode niet was toegepast, was dan de schade niet opgetreden?). En daarnaast heeft het jaren nodig om de resultaten te kunnen meten. Je zult gedurende jaren de paarden structureel moeten volgen. Je hebt niet in een paard maanden een antwoord op de vraag. En als het jaren duurt, heeft de paardensport daar dan op dit moment baat bij?

Ps. over het afknijpen van luchtwegen: iedere positie waarin het paard in de dressuur volgens ons behoort te lopen, LDR of klassiek, heeft een effect op de luchtwegen. Volgens van Weeren is de zuurstof die een paard met LDR rijden binnen krijgt niet minder dan bij een paard dat nageeft volgens de niet LDR methode. In beide gevallen krijgt het paard echter wel minder lucht binnen dan in een natuurlijk, bijvoorbeeld grazende houding. Als je het onderzoek van Van Weeren aanhoudt tenminste.

manubres

Re: Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 05:23

Dank jullie voor de reacties...voor mijn onzinnige inbreng. Als ik een normale reactie geef wordt er niet gereageerd, op onzin wel. Ik blijf er wel bij dat er met oogkleppen wordt gekeken naar "paardenleed".

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 06:59

manubres schreef:
Ik vind absoluut dat er kritisch naar trainingsmethodes gekeken mag worden. Maar ik ben het er ook mee eens dat er in de "onderlaag" net zoveel of misschien wel meer wordt "mishandeld" dan in de top! Jeemie, ga eens op een willekeurige amateurwedstrijd kijken in de B, de tranen springen je in de ogen van het gehang en getrek....en dan heb ik het nog niet eens over alle ruiters die nooit op een wedstrijd terrein komen en o, zo graag hun pony/paard "aan de teugel" willen hebben zonder gevoel er voor. Ik zeg dus: kritisch kijken, maar ga het niet overdrijven!

Dat is inhoudelijk hetzelfde als:
manubres schreef:
Hoeveel dikke mensen rijden er niet op een (te klein/smal) paard?! Dat geeft pas blessures, pijn en paardenleed! En weet je wat nog meer blessures geeft?...een jaarling in een kudde neerzetten en dan al die klappen en beten die hij moet incasseren, maar dat gebeurd niet door de mens , dus dat is natuurlijk en normaal!

Dus ga nou niet doen alsof de ene post serieus en de andere onzin was. Of kies er gewoon voor geen onzin te plaatsen. Er is op gereageerd.

Citaat:
En wat ik al eerder zei: een foto is een vastlegging van een luttele seconde...maak maar eens een foto van jezelf als je net met je ogen knippert. Niemand die zag dat je even je ogen dicht had, maar het staat wel vast op een plaatje...

Dan is er tijdens het losrijden van Rath en Totilas heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel vaak geknipperd... Bovendien is al lang en breed toegegeven dat Rath LDR heeft toegepast, en hij heeft er zelfs een waarschuwing voor gehad. Dus om nou te zeggen dat die foto's momentopnames zijn en een verkeerd beeld geven, is echt unsinn.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 08:06

merenque schreef:
Ja zag op internet verschillende foto's van nederlanders die hun paarden met de kin op de borst rijden. Volgens mij zag ik het op deze site http://www.tumblr.com/tagged/horse-abuse

Dank voor de beelden, Merenque.

Hoe lang wil men nog volhouden dat deze beelden van "onze top waar we zo trots op zijn" geen LDR/Rollkur/Hyperflexie is??

Hoe lang denkt men nog vol te kunnen houden dat deze trainingsmethode alleen op een correcte manier uitgevoerd kan worden??

Wíe heeft er wetenschappelijk bewijs nodig om te zien dat de luchtwegen van de paarden hier getoond afgesloten zijn??
Overigens dank voor je speurwerk, Cherie.

Wíe kan niet zien dat dit (inderdaad Colette) idioot hoge voorbeen voortkomt uit LDR/Rollkur??
Achter een ontspannen hoger voorbeen zit immers altíjd een gedragen achterbeen ónder de massa, niet áchter de massa!
Juryleden die dit níet kunnen of wíllen zien, daarvan kun je hun deskundigheid en objectiviteit in twijfel trekken!

Als mensen steeds maar weer onze "top" verdedigen en recht praten, zijn er absoluut bepaalde belangen van hun kant:
Óf zij lessen bij één van deze "kunstenaars" en rijden dus zélf precies zo,
Óf zij verdedigen hun idool, bang dat het plaatje wat zij hebben van hun droomruiter uit elkaar spat.

In het belang van het paard en de dressuur, zoals dressuur behoord te zijn met de bijbehorende wedstrijdsport wordt het de hóógste tijd dat de grote zwijgende meerderheid -de tegenstanders van LDR/Rollkur/Hyperflexie- stopt met zwijgen en gaat spreken! Spreken is op dit punt goud!

LDR, zoals getoond door onze "top", dus in Rollkur/Hyperflexie is ONACCEPTABEL!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 08:09

En wat heb je er zelf concreet aan gedaan Murphy, behalve anoniem posten op een forum?

Als je het zo vreselijk dan blijf je natuurlijk niet langs de zijlijn afwachten tot er actie ondernomen wordt...

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 08:29

Vééél!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 08:53

murphy102 schreef:
Vééél!

Maar wat? Iemand die zo ontzettend tegen is en klaarblijkelijk korte lijnen heeft binnen de hogere dressuurrijders moet toch een paar concrete voorbeelden kunnen geven.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 09:46

I rest my case...je bent dus gewoon wat aan het schreeuwen zonder onderbouwing.

Ik veroordeel LDR niet. Ik zie de resultaten en heb eerder in dit topic al gezegd dat ik vind dat er een onafhankelijk onderzoek moet komen naar LDR waarbij LDR ruiters hun paarden beschikbaar moeten stellen óf op zijn minst aanwijzingen geven hóe de onderzoekers LDR op de juiste wijze uit moeten voeren. Het onderzoek uit 2006 dat niet negatief uitpakte is opgevolgd door allerlei onderzoekjes van tegenstanders van LDR en een subjectief iemand moet geen onderzoek naar iets doen.

En terugkomend op het "foto incident" van Heuschmann...dat was geen incident, zie onderstaand artikel

http://scandinaviandressage.forumpro.fr ... in-english
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 05-05-12 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:20

janderegelaa schreef:

Ik veroordeel LDR niet. Ik zie de resultaten en heb eerder in dit topic al gezegd dat ik vind dat er een onafhankelijk onderzoek moet komen naar LDR waarbij LDR ruiters hun paarden beschikbaar moeten stellen óf op zijn minst aanwijzingen geven hóe de onderzoekers LDR op de juiste wijze uit moeten voeren. Het onderzoek uit 2006 dat niet negatief uitpakte is opgevolgd door allerlei onderzoekjes van tegenstanders van LDR en een subjectief iemand moet geen onderzoek naar iets doen.

En terugkomend op het "foto incident" van Heuschmann...dat was geen incident, zie onderstaand artikel

Volgens mij ben jij degene die niet onderbouwt JdR. Het enige wat je doet is iemand met goede beargumentatie in de hoek zetten maar inhoudelijk hoor ik niets. En goddank voor de pro-rk dat Heuschmann een x een lastige clinic had,of misschien wel iets fout deed.Dat rechtvaardigt alle duizenden rk foto's? Oh ja,dat zijn allemaal slechte momentopnametjes. Zag toevallig net weer wat foto's van EG langskomen,Sisther in optima forma rk,kin op de borst,een beinahe omkukelend paard, ogen uitpuilend dik schuim overal en gaten!! in haar flanken. Is dit wat dan bedoeld word met "LDR is alleen voor de pro" of gaan we dan weer van"een mager paard in de modder is ook zielug" of "Ed houdt erg veel van zijn paarden" of "die paarden krijgen de allerbeste veterinaire zorg" of "daar mag jij niets van zeggen,je hebt nl geen olympische medaille"

Onze nationale top roept graag dat LDR iets is voor geschikte ruiters en dito paarden;what about de combinaties die zij onderrichten en de clinics die ze geven alleen voor getalenteerden? Kijk je wel eens op youtube of alleen naar filmpjes die binnen je kadertje vallen?
Dat onafhankelijk onderzoek zou ik ook graag zien alhoewel dat zeker ook genegeerd zal worden;er is al zat onderzoek,zb wat Cherie even tevoren postte. Ook zijn er binnen andere onderzoeken toevalsbevindingen die de schadelijkheid van ldr/rk aantonen. De anatomie en bewegingsmechanisme en aard van het paard spreken op alle fronten deze manier van trainen tegen,wat heb je nog meer nodig?

moija

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:45

echte dierenvrienden!
en zo'n grote topruiters.
zo goed dat je moet blijven zitten als er een proef gereden wordt, stil moet zijn omdat anders de paarden door de bak vliegen!
ik zeg: *\o/*

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:56

janderegelaa schreef:
En wat heb je er zelf concreet aan gedaan Murphy, behalve anoniem posten op een forum?

Als je het zo vreselijk dan blijf je natuurlijk niet langs de zijlijn afwachten tot er actie ondernomen wordt...

Murphy kiest er voor om anoniem te blijven op BOKT, net als ik. Dat mag Janderegelaa en doet niets af aan haar posten. Ik heb net even in uw profiel gespiekt omdat u zo op de persoon ging posten. Ik ken Murphy goed, haar achtergrond en haar manier van rijden en als ik haar vergelijk met het filmpje wat ik zonet heb bekeken in uw profiel dan is het niveau van Murphy vele male hoger en kunnen u en ik nog veel van haar leren. :(:) Jammer dat uw paard verkocht is want het is inderdaad een mooi aansprekend paard.
Vervolgens is dit onderwerp een zeer heet onderwerp zelfs op internationaal niveau en is ook in Deutsland "de pleuris" uitgebroken waarmee ik wil zeggen dat over afschaffing van Rollkür op hoog niveau al consensus is en dat de Rollkür nu onder LDR door ruiters o.a. op dat niveau gepraktiseerd wordt. Daar gaat het om en zo simpel is die materie niet.
Dus terug weer naar de discussie en het feit dat wij klassiekers niet blij zijn met LDR-rollkür en geschokt zijn dat Mathias Rath deze manier van rijden toepast omdat wij dat paard onvriendelijk vinden.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:04

Wat ik raar vind is, dat ik al die jaren niks heb gehoord van de Duisters over hun eigen ruiters zoals Isabel Werth, Nicole Uphoff en anderen (filmpjes op topdressage.tv). Zij trainen kennelijk ook LDR of zelfs stukje rollkur. Al vanaf 1995 tot aan 2010 aan toe. En misschien nu ook nog wel. Het enige verschil dat ik kan ontdekken is dat ze de onderbenen eraan houden als ze de paarden laag en rond rijden en soms even met de kin op de borst. Ik vind het flauw dat ze nu over Matthias zeuren. Of hebben ze altijd ook over de andere Duitse ruiters gezeurd en heb ik er niks van meegekregen? Hoezo heeft Sjef de rollkur uitgevonden en is het "van de Nederlanders". Hypocriet hoor.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:53

pien_2010 schreef:
janderegelaa schreef:

Murphy kiest er voor om anoniem te blijven op BOKT, net als ik. Dat mag Janderegelaa en doet niets af aan haar posten. Ik heb net even in uw profiel gespiekt omdat u zo op de persoon ging posten. Ik ken Murphy goed, haar achtergrond en haar manier van rijden en als ik haar vergelijk met het filmpje wat ik zonet heb bekeken in uw profiel dan is het niveau van Murphy vele male hoger en kunnen u en ik nog veel van haar leren. :(:) Jammer dat uw paard verkocht is want het is inderdaad een mooi aansprekend paard.
Vervolgens is dit onderwerp een zeer heet onderwerp zelfs op internationaal niveau en is ook in Deutsland "de pleuris" uitgebroken waarmee ik wil zeggen dat over afschaffing van Rollkür op hoog niveau al consensus is en dat de Rollkür nu onder LDR door ruiters o.a. op dat niveau gepraktiseerd wordt. Daar gaat het om en zo simpel is die materie niet.
Dus terug weer naar de discussie en het feit dat wij klassiekers niet blij zijn met LDR-rollkür en geschokt zijn dat Mathias Rath deze manier van rijden toepast omdat wij dat paard onvriendelijk vinden.

Gelukkig zit ik ook niet zelf op dat paard. En ik ben het er mee eens dat hij daar dramatisch gereden wordt. Toen was hij alleen niet meer van mij dus heb ik er ook geen zeggenschap over.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:57

pien_2010,
Ik vind dit een behoorlijke aanval op Janderegelaar en zoals blijkt onterecht. Misschien kunnen wij dan nu een filmpje van Murphy bekijken? Indien dit werkelijk zo goed is, moet dit toch wel mogelijk zijn.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:05

piepenfiets schreef:
janderegelaa schreef:

Volgens mij ben jij degene die niet onderbouwt JdR. Het enige wat je doet is iemand met goede beargumentatie in de hoek zetten maar inhoudelijk hoor ik niets. En goddank voor de pro-rk dat Heuschmann een x een lastige clinic had,of misschien wel iets fout deed.Dat rechtvaardigt alle duizenden rk foto's? Oh ja,dat zijn allemaal slechte momentopnametjes. Zag toevallig net weer wat foto's van EG langskomen,Sisther in optima forma rk,kin op de borst,een beinahe omkukelend paard, ogen uitpuilend dik schuim overal en gaten!! in haar flanken. Is dit wat dan bedoeld word met "LDR is alleen voor de pro" of gaan we dan weer van"een mager paard in de modder is ook zielug" of "Ed houdt erg veel van zijn paarden" of "die paarden krijgen de allerbeste veterinaire zorg" of "daar mag jij niets van zeggen,je hebt nl geen olympische medaille"

Onze nationale top roept graag dat LDR iets is voor geschikte ruiters en dito paarden;what about de combinaties die zij onderrichten en de clinics die ze geven alleen voor getalenteerden? Kijk je wel eens op youtube of alleen naar filmpjes die binnen je kadertje vallen?
Dat onafhankelijk onderzoek zou ik ook graag zien alhoewel dat zeker ook genegeerd zal worden;er is al zat onderzoek,zb wat Cherie even tevoren postte. Ook zijn er binnen andere onderzoeken toevalsbevindingen die de schadelijkheid van ldr/rk aantonen. De anatomie en bewegingsmechanisme en aard van het paard spreken op alle fronten deze manier van trainen tegen,wat heb je nog meer nodig?

Als je de link goed leest, ik weet dat het een andere taal is, dan zul je in het eerste stuk al lezen dat het gevalletje met die Fries niet een op zichzelf staand geval was bij Heuschmann. Het regende zelfs klachten. En na een lang indringend gesprek met zijn stichting heeft Heuschmann zijn biezen gepakt.

Ik heb eens een speurtochtje gehouden op internet welke ruiters er volgens LDR rijden. En dat zijn er al heel wat, en ze rijden bijna allemaal bovenin de ranglijsten, ook de Duitsers die dit doen.

Wat MAR op het losrijdterrein deed had hij daar helemaal niet moeten doen. Dat had hij thuis moeten doen, desnoods achter gesloten deuren, net zoals de klassieke ruiters dat doen. Want de weg omhoog is niet altijd even vriendelijk bij het Scala der Ausbildung.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:16

janderegelaa schreef:
Wat MAR op het losrijdterrein deed had hij daar helemaal niet moeten doen. Dat had hij thuis moeten doen, desnoods achter gesloten deuren, net zoals de klassieke ruiters dat doen. Want de weg omhoog is niet altijd even vriendelijk bij het Scala der Ausbildung.

Daar ben ik het niet mee eens!
Klassiek kan het juist wel zeer diervriendelijk, op basis van vertrouwen en duidelijk leiderschap, zoals een alfa merrie in de kudde kan aangeven wat er gaat gebeuren zonder daar ooit voor te hoeven vechten.
Als een paard genoeg TIJD krijgt wordt het sterker en kan het het gevraagde gewoon makkelijk uitvoeren.

Ik snap niet dat er nog altijd discussie over het hele LDR gebeuren is..
We vragen ons af of het schadelijk is voor het paard of niet..
Of het het welzijn van het paard aantast of niet..
Het enige voordeel wat er uit te halen valt is de winst op wedstrijden.
Helemaal niks valt er te noemen als voordeel voor het paard, en dan hebben we in de paardensport te maken met dierenliefhebbers??
Door deze ruiters lopen we alleen de kans dat de hele sport kapot gemaakt wordt.
Wat gaat er gebeuren als het idd geen olympische sport meer zou zijn?
En als alle leken het gaan zien als dierenmishandeling?
Straks wordt het nog een keer verboden om op een paard te gaan zitten.
Laten we nou met alle paardensportliefhebbers aan de buitenstaanders zien dat het wel op een diervriendelijke manier kan waar helemaal geen discussie over hoeft te ontstaan.
Zodat ook alle Nederlanders vol trots kunnen kijken naar onze NL top en oprecht trots kunnen zijn als ze op het erepodium komen te staan.
Twijfelachtige praktijken heeft de sport niks aan! En het paard al helemaal niet..
Gewoon lekker open en eerlijk in ons buitenbakje, dat is voor de paarden toch ook het fijnst en daar is het ons dierenliefhebbers en paardensportliefhebbers toch ook om te doen?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:24

SparklingApp schreef:
janderegelaa schreef:

Daar ben ik het niet mee eens!
Klassiek kan het juist wel zeer diervriendelijk, op basis van vertrouwen en duidelijk leiderschap, zoals een alfa merrie in de kudde kan aangeven wat er gaat gebeuren zonder daar ooit voor te hoeven vechten.
Als een paard genoeg TIJD krijgt wordt het sterker en kan het het gevraagde gewoon makkelijk uitvoeren.

Ik snap niet dat er nog altijd discussie over het hele LDR gebeuren is..
We vragen ons af of het schadelijk is voor het paard of niet..
Of het het welzijn van het paard aantast of niet..
Helemaal niks valt er te noemen als voordeel voor het paard, en dan hebben we in de paardensport te maken met dierenliefhebbers??
Door deze ruiters lopen we alleen de kans dat de hele sport kapot gemaakt wordt.
Wat gaat er gebeuren als het idd geen olympische sport meer zou zijn?
En als alle leken het gaan zien als dierenmishandeling?
Straks wordt het nog een keer verboden om op een paard te gaan zitten.
Laten we nou met alle paardensportliefhebbers aan de buitenstaanders zien dat het wel op een diervriendelijke manier kan waar helemaal geen discussie over hoeft te ontstaan.
Zodat ook alle Nederlanders vol trots kunnen kijken naar onze NL top en oprecht trots kunnen zijn als ze op het erepodium komen te staan.
Twijfelachtige praktijken heeft de sport niks aan! En het paard al helemaal niet..
Gewoon lekker open en eerlijk in ons buitenbakje, dat is voor de paarden toch ook het fijnst en daar is het ons dierenliefhebbers en paardensportliefhebbers toch ook om te doen?

Ik zie dat jij de kleindochter van mijn merrie hebt;-)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:32

janderegelaa schreef:

Het is niet voor niets dat de Dodonastam wordt beschouwd als één van de beste, zo niet de beste moederlijn ter wereld.
Die uit deze lijn? :D

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:49

SparklingApp schreef:
janderegelaa schreef:

Het is niet voor niets dat de Dodonastam wordt beschouwd als één van de beste, zo niet de beste moederlijn ter wereld.
Die uit deze lijn? :D

Die ja :o volgens mij staat ze ook in mn profiel toch? Ik heb de halfzus van de grootmoeder ook dat is een 4 jarige Johnson.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:59

SparklingApp schreef:

Aangezien mijn post kennelijk weggehaald is (?) bij deze nogmaals, maar dan met uitleg ;)

Het is wellicht het enige voordeel, maar wellicht is het ook het enige doel. En dus: ja, het is logisch dat dit voldoende is om naar andere aspecten niet meer te kijken :) Zoals je helaas al op lager niveau en jongere leeftijd ook al ziet: het gaat lang niet altijd meer om de weg ergens naartoe, het gaat om het eindpunt. En dat kan linksom, danwel rechtsom behaald worden. En als het rechtsom sneller gaat en meer oplevert, dan doet het er wellicht niet meer toe of die weg even prettig is...

Helaas.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:20

Citaat:
Als je de link goed leest, ik weet dat het een andere taal is, dan zul je in het eerste stuk al lezen dat het gevalletje met die Fries niet een op zichzelf staand geval was bij Heuschmann. Het regende zelfs klachten. En na een lang indringend gesprek met zijn stichting heeft Heuschmann zijn biezen gepakt.

Gerd Heuschmann is een integere veearts die al jaren strijdt tegen rk. Zijn boeken hebben nogal wat teweeg gebracht en, zoals ook jij hier steeds demonstreert ,word er naarstig geprobeerd de man in diskrediet te brengen omdat er inhoudelijk geen tegenargumenten zijn. Al was de man zo rot als een mispel maakt dat de feitelijke informatie over rk niets minder.

Citaat:
Ik heb eens een speurtochtje gehouden op internet welke ruiters er volgens LDR rijden. En dat zijn er al heel wat, en ze rijden bijna allemaal bovenin de ranglijsten, ook de Duitsers die dit doen.

Dat rk medailles opbrengt is nauwelijks opzienbarend,dat is immers ook het doel ervan.

Citaat:
[/quote]

Aj,dit zegt wel iets over jouw integriteit. Ook bij "klassiek"zijn excessen maar in de meeste stromingen is de weg en niet de medaille prioriteit. Dat zorgt ervoor dat er geen druk is om tot snel spectaculair resultaat te komen. Wanneer het skala gevolgd word en genoeg tijd genomen word is het weldegelijk verantwoord.

moija

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:35

Degene die het respect en geld horen te verdienen zijn mensen die bitloos rijden, zonder hulpmiddelen 1 met hun paard zijn. waar een paard ontspannen loopt. Grondwerk grondwerk en nog eens grondwerk. niet de ruiters die hun paard als geldmachines zien. hun ritje rijden en vervolgens hun paard in de handen van hun groom duwen. Respect moet je niet afdwingen dan moet je verdienen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:22

Dat geval met Heuschmann kan ik me nog goed voor de geest halen. Moet zeggen dat ik me toch een beetje bedrogen voelde. Dus terecht dat Heuschman zelf zijn biezen pakte.

Maar daar snij je wel een probleem aan. Want welke ruiter [sport] is er dan wel op een fijne klassieke manier bezig? De naam van Hester is al vaak genoemd en dat vind ik echt een geweldig ruiter, niets dan hulde, maar ik snap echt niet waarom dat wel genade kan vinden bij de klassiek liefhebbers.

Ik denk dat eht ook slimmer is om mensen te wijzen op goede alternatieven dan om te blijven smijten met modder naar alles wat jou niet aan staat. Dus Murph en Piep, kunnen julie een naam noemen van een Ned. ruiter/trainer die actief is in de sport en waar jullie wel helemaal achter staan?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:49

Abacab schreef:
Ik denk dat eht ook slimmer is om mensen te wijzen op goede alternatieven dan om te blijven smijten met modder naar alles wat jou niet aan staat. Dus Murph en Piep, kunnen julie een naam noemen van een Ned. ruiter/trainer die actief is in de sport en waar jullie wel helemaal achter staan?

Ik denk niet dat het aan ons is om topruiters/ professionals te wijzen op goede alternatieven. Allereerst omdat het juist die topruiters/ profs zijn die op de hoogte zouden moeten zijn van alle alternatieven, en de voor- en nadelen ervan. En ten tweede omdat zij het gekozen alternatief imo zullen laten afhangen van wat de beste resultaten in de wedstrijdring geeft. Dat is automatisch voor hen het beste. Alle alternatieven die tot mindere scores leiden of pas op langere termijn tot hoge scores leiden, ongeacht of die wellicht vanuit andere oogpunten beter zijn, zullen dan denk ik aan de kant geschoven worden.

De vraag is dus: op basis van welk uitgangspunt bepaalt iemand wat een "goed" alternatief is? Als winnen/ scoren bovenaan staat op het lijstje van prioriteiten, zal geen enkel alternatief "goed" of "beter" zijn.

Het is volgens mij net als in de wielrensport: je kunt de sport dopingvrij willen maken (te vergelijken met de paardensport vrij van mogelijk dieronvriendelijke methoden), maar zolang renners zonder de doping mindere resultaten behalen en tegelijkertijd niet alle renners zich van doping onthouden, kunnen ze zich niet meer meten met de wielrenners die wel doping gebruiken en niet gepakt worden.
Het is ook te vergelijken met de idealistische roep om ontwapening van alle landen: zolang er 1 ander land is dat zijn wapens niet vernietigt, zal de rest het ook niet willen doen, omdat je zonder wapens tov van landen met wapens de zwakkere partij bent.

En dat alles, omdat het doel is: de sterkste en best presterende zijn. Ze doen wat werkt. LDR-ruiters scoren hoger. waarom zouden ze daarmee ophouden dan? Wat is de motivatie om het anders te gaan doen als het je 5% per proef scheelt??