joyce B schreef:Waar ik me over verbaas is dat onderzoekers paarden die niet getraind zijn op hoog niveau en volgens de LDR/Rollkur methode in die houding vastbinden en dat men dan daaruit concludeert dat de methode extra stress oplevert, terwijl heel duidelijk gesteld wordt dat je deze methode niet zomaar toe kunt passen bij huis- tuin en keukenpaarden die niet de juiste opbouw en training hebben gehad.
Als je een ongetrainde stijve hark in de spagaat duwt, dan scheuren er spieren, als je een goed getrainde lenige ritmische gymnaste in de spagaat duwt, dan vraagt ze om een verhoging want ze voelt nog niets...
Of te wel, deze methode kun je niet wetenschappelijk testen om zomaar wat testpaarden die je in verschillende houdingen dwingt en kijkt welke houding meer of minder stress oplevert.
Wil je een goed en eerlijk onderzoek doen, dan moet je dan doen met paarden die op een LDR manier opgeleid en getraind zijn en op voldoende niveau lopen om die mate van doorvragen lichamelijk aan te kunnen volgens goede LDR trainers, voor die duur die die trainers aangeven, gereden door ruiters die die methode correct kunnen toepassen. Daarbij is aan de longe de methode volgens mij niet goed te onderzoeken omdat je dan een paard vast moet binden, terwijl je al rijdende je als ruiter continue lucht kunt geven en kunt wisselen van tempo, gang, druk en halshouding naar gelang je paard nodig heeft op dat moment. Bijzetten aan de longe mist dat voelen en flexibel in kunnen stellen van de ruiter.
Het lijkt mij inmiddels wel mogelijk om een groep van zulke paarden aan zo'n onderzoek te laten meedoen gezien het stijgende aantal ervaren en succesvolle leerlingen van de LDR ruiters, zeker in Nederland...
Als de houding die het paard "moet" aannemen ervoor zorgt dat de luchtpijp wordt afgekneld, lijkt het mij niet echt relevant of die paarden nu getraind daarvoor zijn of niet.
Het feit blijft nl hetzelfde.
Ik heb het dan niet over spieren etc of het bewuste knikje (van Horst Weiler)
Dat spieren getraind moeten worden om "prestatie" te leveren, lijkt me duidelijk. Wordt toch wel een beetje lastig met zuurstof-tekort
Als ruiter een "beetje" lucht geven na 10 minuten in die houding, zal wel schelen natuurlijk
Jammer dat uw paard verkocht is want het is inderdaad een mooi aansprekend paard.
volgens mij staat ze ook in mn profiel toch? Ik heb de halfzus van de grootmoeder ook dat is een 4 jarige Johnson. 
Zoals je helaas al op lager niveau en jongere leeftijd ook al ziet: het gaat lang niet altijd meer om de weg ergens naartoe, het gaat om het eindpunt. En dat kan linksom, danwel rechtsom behaald worden. En als het rechtsom sneller gaat en meer oplevert, dan doet het er wellicht niet meer toe of die weg even prettig is...