Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:08

stef schreef:
LecyTinker schreef:
De hoofd schuld ligt hier niet bij de ruiters, maar bij de mensen die hier voor aanwezig zijn en betaald worden om dit te voorkomen. En dan daar hoog op een stoel zitten en tijdschiften lezen is gewoon FOUT.

Das natuurlijk kul.... als een ruiter zich normaal gedraagt hoeft een official niet in te grijpen, en ik heb eerder het rulebook gequote, zolang het van het rulebook mag (wat er erg dubieus over is, zou je uit kunnen leggen als toegestaan) kan een official helemaal niks.

Specialmoons, maakt niet uit wat voor bit erin hangt, met een snaffle of stalhalster is dit ook not done

Hieristie! Rule book of niet, ik was denk ik ontploft!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 28-05-11 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:09

Nou snap ik m nog nie..... Y;(

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:10

stef schreef:
Dus het doel heiligt de middelen? Je kan zelf toch ook nadenken?
Sorry, maar zoals ik eerder aan geef: Als dit nodig is om op dergelijk niveau mee te draaien, hoop ik oprecht dit niveau nooit te bereiken (wat ook niet zal gebeuren, maar hypotetisch)

Was dit voor mij bedoeld???

nee, ik ben het geheel eens dat het fout fout FOUT is van de ruiters.
Maar als je even het grotere plaatje bekijkt. Zolang ruiters ermee weg komen zal het blijven gebeuren. Dus een individuele ruiter erop aan spreken heeft net zoveel nut als een brand blussen met een flesje water. Het regelement zal aangescherpt moeten worden op alle paarden evenementen. Duidelijke regels die gehanteerd kunnen worden zouden opgesteld moeten worden en dan kan je het probleem aanpakken, niet de individuele ruiter.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:11

Ja jeeeee, ik heb hem net even veranderd, ben ook ziek ja!!!!!

Ninie

Re: Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:13

Bah, mijn maag draait hiervan om! Om misselijk van te worden zulke mensen....
Dat soort lui zou er echt op aangesproken moeten worden, als je je niet kan gedragen, dan ook niet meer starten!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:13

Lecy:
Mijn voorstel is beide :j Nu Craig en co aanpakken, nav daarvan de regels aanscherpen (heb je gelijk een mooi excuus) en daarop verder... Maar das een mooie utopie vrees ik.

Ah, maarja, aerdenhoudt, de pest is dat het rulebook wel de leidraad is natuurlijk, en ik vind het rulebook er niet duidelijk over...

Again:

stef schreef:
F. CAUSES FOR DISCIPLINARY ACTION
ABUSE
Section 1. A member of the Association shall not abuse or mistreat
any horse in any manner whatsoever on the show grounds.
Abuse is defined as an action, or failure to act, which a reasonably
prudent person, informed and experienced in the customs,
accepted training techniques and exhibition procedures,
would determine to be cruel, abusive, inhumane or detrimental
to the horse’s health.

Section 2. Individuals will be subject to the disciplinary procedures
set forth in Article E if it is determined that there
was a willful abuse of the horse under any of the following
circumstances:
a) The individual physically participates in the abuse of the animal
or shows the horse in a condition to be considered abuse.
41
b) The individual designates himself or herself as the exhibitor
on the show entry form.

Tja, zeg het maar dan

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:15

Jeetje, elke keer al ontspant 't paard krijgt ie nog een paar sjorren in z'n mond, en op de muur laten lopen, vreselij kdit..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:19

paard loopt niet op de muur, paard wordt gefenced (is dat de goede vervoeging? ;) ). Niks mis mee in feite. Alleen het bitgebruik is absurd

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:22

@Stef Ja, rulebooks suck big time... Maar er zouden wel duidelijke regels opgesteld kunnen worden.
Zoals de afstand tussen het einde van de slidingstop en de bakrand. Het aantal rondjes van een spin 1 kant op en het aantal spinnen achter elkaar. De houding van het hoofd van het paard en de teugelvoering met betrekking tot de lichaamshouding.
De sport zal toch door gaan als de regels aangescherpt worden, maar het onvriendelijke gebruik minder. Maar zolang er geen duidelijke regels gehanteerd worden, dan zal dit gewoon doorgaan.
En de empires ( mannetjes in de stoel, geen idee ofdat ze hier ook zo heten) kunnen wel waarschuwingen geven ipv daar maar te zitten. Want het is het falen van de organisatie dat dit soort dingen mogelijk maakt. Niet alleen in de western sport, maar in de algemene ruitersport. Je ziet ook dubieuze dingen op een gewoon "recreatie" dressuur en spring wedstrijd. En dan zeggen dat dit komt omdat er geen duidelijke regels zijn. Tja, dat is natuurlijk een uitweg zoeken. Want mensen krijgen de BD over de vloer omdat ze hun paard een knal verkocht hebben terwiojl het dier en ene verdient heeft. Maar in dit soort dingen kijken ze een andere kant op. Kijk, dan kan je een ruiter niet kwalijk nemen dat ze tot dit soort dingen overgaan, want geld telt nou eenmaal zwaarder voor hun. Er zijn genoeg ruiters in elke disipline die wel op een natuurlijke manier met hun dieren omgaan. En iedereen heeft wel eens een slechte dag dat ze iets te hardhandig zijn met hun dieren, maar herhaling is niet iets dat uit een slechte dag komt, maar uit overwinningsdruk. Dus zorg dat er goede regels zijn om dit soort dingen aan te pakken en je kan het probleem aanpakken en niet de individuele ruiter.
Hij was niet de enigste in dit clipje die deze dingen deed. De andere reden ook bijna (zelfs ene helemaal) tegen de bakrand aan, zaten ook aan hun teugel je hengsten en dan die walgelijke spin nog ook!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:23

Bizar dat sommigen hier de verantwoordelijkheid voor dit gedrag weghalen bij de ruiter en/of hem van een excuus voorzien dat is gebaseerd op het gedrag van anderen. Het is toch echt die man op het paard aan te rekenen, die kan zelf keuzes maken.

saskiakefie

oow bah wat ziet dat er naar uit.. :n Schrik er echt van..

LecyTinker

@Stef,... hahaha, gefenceerd... mooi woord voor het tegen de bak rand aan laten knallen. Was een duidelijke incalculatie fout van de ruiter!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:25

Dat fencen kan dan wel gewoonte zijn in deze sport, maar ik vind het shockerend om te zien.
Paard dwingen zich te bijna te pletter te lopen, zodat hij snel stopt.
Het heeft meer weg van psychische mishandeling.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:26

Boras schreef:
Bizar dat sommigen hier de verantwoordelijkheid voor dit gedrag weghalen bij de ruiter en/of hem van een excuus voorzien dat is gebaseerd op het gedrag van anderen. Het is toch echt die man op het paard aan te rekenen, die kan zelf keuzes maken.

Tuurlijk is de individu verantwoordelijk voor zijn gedrag, maar het grotere plaatje is dat als je geen duidelijke regels hebt dat er altijd iemand zal zijn die er misbruik van zal maken. en nu is hij het ( en in mijn mening ook de andere daar in de bak) en hij zou er zeker op aangesproken moeten worden. Maar het zal niet eindigen als er niets gedaan wordt.

meggiemeg

Ik vind het beeld er ook niet echt prettig uit zien.
Volgens de westernruiters bij ons op stal gaan deze paarden ook niet zo lang mee en zijn ze al snel oud voor deze "sport"
Mede ook omdat ze vaak erg jong worden ingereden en zwaar getraind worden.

LadyMadonna

Paard van craig knalt niet tegen de bakrand, paard in het filmpje van Rieky wel, maar die wordt daarna ook gerust gesteld, dus dat was echt een foutje

Paard dwingen zich bijna te pletter te lopen? Mwah, dat zie ik toch anders. Ik heb zelf ook gefenced (op een ver ver ver lager niveau) en nee, ik zie daar echt geen probleem in :n

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:27

Hier is geen enkel excuus voor.
Als ruiter zit JIJ op het paard. Jij bent dus ook zelf verantwoordelijk.
Als ruiter kies je er voor om je paard zo te behandelen, waarom? Omdat je anders niet
meer met de "top" mee komt? Dat vind ik wel een heel slecht excuus.
Ik kan dit trouwens niet eens een sport noemen, het enige wat hier telt is het
willen winnen, naam krijgen en geld.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:31

@Stef, Ik heb niets tegen de methode, ik heb iets tegen de uitbuiting van de methode. Ophoudingen zijn niet fout, maar ophoudingen op een verkeerd moment zijn gewoon overbodig. Zo ook een paard zo veel spins laten doen dat wanneer hij eindelijk stil staat zijn hoofd nog een half uur door spint, dan kan ik niet zeggen dat je begaan bent met je paard. En uiteraard zijn dit moment opnames, maar het blijft wel een manier van trainen, die in een trainingsbak van een wedstrijd niet thuis hoort.

@Liza, dit geldt niet voor iedereen in die sport, er zijn genoeg bewijzen dat er heel wat ruiters zijn die op een veel dier vriendelijker manier trainen.

custom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:34

All jullie het allemaal zo zielig en niks vinden wat riek doet zeg het haar in het gezicht en ga niet zitten muggenziften op een paardenforum

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:38

Als je dit commentaar muggenzifterij vind, waar zitten je ogen dan? In je broekzak ofzo?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:38

custom schreef:
All jullie het allemaal zo zielig en niks vinden wat riek doet zeg het haar in het gezicht en ga niet zitten muggenziften op een paardenforum

Ja, want we zien haar dagelijks in de supermarkt. :')

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:39

Custom, en gelijk heb je, maar denk niet dat het hier om een individueel geval gaat... Ik heb het iig niet over wie dan ook individueel. Ik heb het over het algemeen regelement en acceptatie dat als er maar genoeg geld in om gaat dat bepaalde dingen geaccepteerd worden, die in mijn ogen niet dier vriendelijke zijn. En dat de DB wel kan muggenziften als het op recreatie eigenaren aankomt, maar dit gewoon geaccepteerd is.

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:43

LecyTinker schreef:
@Liza, dit geldt niet voor iedereen in die sport, er zijn genoeg bewijzen dat er heel wat ruiters zijn die op een veel dier vriendelijker manier trainen.

Nee ik bedoel ook niet dat iedereen zo is!
Er zitten inderdaad paardvriendelijke mensen tussen..
Maar naar aanleiding van die filmpjes, de mensen
die op deze manier bezig zijn, daar doel ik op ;)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:49

maar zo lang er geen duidelijke regels zijn kan je niemand erop aan spreken! Wat de ene te ver vind gan, is voor de ander standaard!

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:51

Nee dat klopt, maar ik vind dat iedere ruiter zelf kan nadenken over wat
hij of zij doet. Omdat er geen duidelijke regels zijn, moet je je paard maar op deze manier behandelen?
Als hij/zij dit een standaard manier vind, snap ik dat al totaal niet ;)