Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Petulan schreef:Citaat:Geachte heer/mevrouw,
In navolging van hopelijk vele andere liefhebbers van de paardensport stuur ik deze mail. Een mail waarmee ik eigenlijk aan wil geven hoe hoog de frustratie is ten opzichte van het uitzendschema bij de NOS. Het lijkt wel of er gewoon geen paardensport op tv mág komen.
Deze week waren er vele grote (historische) hoogtepunten tijdens het EK in Windsor. Edward Gal rijdt een wereldrecord in de Grand Prix, Adelinde Cornelissen rijdt als debutant een wereldrecord op de Grand Prix Special en wordt europees kampioen op de klassieke tour. En dan het showstuk van de dressuur: de kür op muziek. Een beeld waarbij emotie wordt opgeroepen: De harmonie en de schoonheid van een perfecte combinatie ondersteund door muziek die speciaal voor de combinatie is samengesteld. Nederland eindigt op op plek 1, 2, en 3. Edward Gal rijdt wederom een wereldrecord met zijn slechts 9 jaar oude paard Moorlands Totilas.
En wat zien wij daarvan terug? Een kwartiertje in vliegende vaart door de proeven heen, niet eens de hele proef van ruiters die door de rest van de wereld gerespecteerd worden door de kunsten die zij in de ring laten zien. Nee, wij zien wk judo, beachvolleybal en zeilen in de 490-klasse. Natuurlijk vind ik dat alle sporten recht hebben op uitzendtijd, en dat er voor ieder wat wils is. Maar wanneer je nagaat dat paardensport de 4e sport van Nederland is (na voetbal, tennis en hockey) denk ik dat de NOS de plank hier toch volledig misslaat. Daarnaast is de kür op muziek een showstuk wat door vele niet-rijdende Nederlanders zeker gewaardeerd zal worden.
Een uitzending zoals Eurosport gisteravond live bracht is op een zaterdagavond niet haalbaar binnen de programmering van de NOS en dat begrijp ik ook zeker. Maar dan zo'n summiere samenvatting leveren van prestaties die in andere Europese landen het nieuws halen is gewoon zot. Zelfs Duitsland, het land waar de dressuursport die weekend van zijn voetstuk is gevallen door slechte resultaten en dopingaffaires, zendt de paardensport live uit en ook alle grote zenders zullen in hun sportbulletin hier uitgebreid aandacht aan besteden. En wij? Wij moeten opzoek via Internet, Duitse zenders of in sommige gevallen helemaal niet.
Ik hoop dat de NOS zich eens achter de oren wilt krabben en kritisch wilt kijken naar de plek die de paardensport inneemt in de Nederlandse maatschappij en het uitzendschema. De uitzending zou immers een afspiegeling moeten zijn van de wens van het Nederlands volk, zij die jullie uiteindelijk betalen voor het geen wat jullie mogelijk maken. Maar op dit moment kan ik mij niet echt positief uitlaten over de wijze waarop hiermee wordt omgesprongen.
met vriendelijke groeten,
Lisette
Elst GLD