Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 18:05

BF geld voorop stellen is iets heel anders dan er geld mee verdienen.
Nexus sprak de wens uit dat er geen geld meer verdient mag worden met paardensport.
Dáár is mijn reactie op.
Ook de Spaanse rijschool kan niet gratis bestaan. En topsportruiters ook niet. Die zouden dan een reguliere baan moeten hebben om zichzelf te onderhouden en daarnaast paardrijden. Maar los van één of twee paarden voor eigen plezier (meer kunnen ze dan waarschijnlijk niet betalen en hebben ze geen tijd meer voor), waarom zouden ze dan nog paarden voor andere mensen trainen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:00

Sinds wanneer was Matinee een KWPNer?

Beetje vaag bericht maar ik zal wel naïef zijn en geen verstand van fokkerij hebben. :+

Geld verdienen ergens aan is echt niet altijd slecht. Het stimuleert mensen ook juist om gezonde paarden te fokken. Want een paard die niet door de röntgenologische keuring komt is ook gelijk heel erg veel minder waard. Hoe talentvol ook!

Zolang paarden koopwaar is zal er handel in zijn en afhankelijk van waar ze terecht komen zal dat voor het ene paard positief en voor de ander negatief uitpakken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:13

Elisa2 schreef:

Beetje vaag bericht maar ik zal wel naïef zijn en geen verstand van fokkerij hebben. :+

Geld verdienen ergens aan is echt niet altijd slecht. Het stimuleert mensen ook juist om gezonde paarden te fokken. Want een paard die niet door de röntgenologische keuring komt is ook gelijk heel erg veel minder waard. Hoe talentvol ook!

Zolang paarden koopwaar is zal er handel in zijn en afhankelijk van waar ze terecht komen zal dat voor het ene paard positief en voor de ander negatief uitpakken.

De sportstamboeken zijn toch de stamboeken die gezonde paarden gaan voort brengen?
Er loopt meer in de topsport dan alleen KWPN'ers maar jij hebt het dus enkel en alleen over KWPN'ers begrijp ik? Ongeacht welk niveau?

Ik zeg nergens dat je geen verstand hebt van de fokkerij. Dat maak je er zelf van, oordelen over iemands kennis op basis van een meningsverschil laat ik aan jou over. :)

Ik vind het wél naïef om te beweren dat het KWPN zorgt voor gezonde paarden ja. Dat wel. :) Maar je kan prima veel kennis en ervaring hebben en toch erg rose-kleurig denken. ;)

prompter

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:21

Ik ben benieuwd hoe álle stamboeken ECVM gaan aanpakken, want het is erfelijk en zit zowat in elk ras tegenwoordig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:47

Ayasha schreef:
Elisa2 schreef:

De sportstamboeken zijn toch de stamboeken die gezonde paarden gaan voort brengen?
Er loopt meer in de topsport dan alleen KWPN'ers maar jij hebt het dus enkel en alleen over KWPN'ers begrijp ik? Ongeacht welk niveau?

Ik zeg nergens dat je geen verstand hebt van de fokkerij. Dat maak je er zelf van, oordelen over iemands kennis op basis van een meningsverschil laat ik aan jou over. :)

Ik vind het wél naïef om te beweren dat het KWPN zorgt voor gezonde paarden ja. Dat wel. :) Maar je kan prima veel kennis en ervaring hebben en toch erg rose-kleurig denken. ;)

Daar ben ik het wel mee eens. Fokken met WFFS'ers is nog steeds geen probleem bij het KWPN.

Dan kijken ze misschien wel goed naar de benen, maar die erfelijke ziekte wordt niks mee gedaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:50

Nou ik ken gewoon geen enkel stamboek wat zulke strenge gezondheid eisen en regels heeft als het KWPN. Mocht ik er naast zitten dan hoor ik dat graag. Ik heb het nu inderdaad enkel over kwpners omdat de meeste mensen wel weten dat de Duitsers in de sportfokkerij een stuk minder kritisch kijken naar gezondheid.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:51

_San87_ schreef:
Daar ben ik het wel mee eens. Fokken met WFFS'ers is nog steeds geen probleem bij het KWPN.

Dan kijken ze misschien wel goed naar de benen, maar die erfelijke ziekte wordt niks mee gedaan.

Dat is niet waar.

https://www.kwpn.nl/kwpn-paard/kwpn-paa ... kerij/wffs

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:52

Elisa2 schreef:
Nou ik ken gewoon geen enkel stamboek wat zulke strenge gezondheid eisen en regels heeft als het KWPN. Mocht ik er naast zitten dan hoor ik dat graag. Ik heb het nu inderdaad enkel over kwpners omdat de meeste mensen wel weten dat de Duitsers in de sportfokkerij een stuk minder kritisch kijken naar gezondheid.

Voor de hengsten, maar niet voor de merries, toch?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:54

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:

Dat is niet waar.

https://www.kwpn.nl/kwpn-paard/kwpn-paa ... kerij/wffs

De hengsten met WFFS mogen toch nog steeds dekken?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:55

Dat haal ik ook uit dat stuk, alleen wordt de keuze nu bij de fokkers gelegd.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:55

Zonder geld kan er niks.
Om het goed te doen zul je investeringen moeten doen en paarden moeten verzorgd wat tijd kost. En de grote stallen hebben personeel het word werk en er moet brood op de plank en mensen die dat goed en eerlijk doen mogen er ook echt wat aan over houden. Want die zorgen ervoor dat hun paarden niks tekort komen en ook als je een veulen of paard bij hun koopt dat die een goede start of basis heeft en daar moet je dan ook wel iets voor over hebben IMO.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:56

Voor de merrie's iig veel minder want ik ken een hoop kwpn merrie's die stuk zijn en die vervolgens maar gedekt worden. :)

Hengsten met WFFS mogen nog gewoon dekken in het KWPN maar veel van hen zijn wel getest en dat is dan vermeld of ze wel of geen drager zijn waardoor je dus kan kiezen om wel of niet met een drager te fokken.

Elisa: in dat geval trek ik inderdaad mijn matine-opmerking terug. Ik dacht dat we het over het algemeen over de fok van topsport-paarden hadden vs "amateur" paarden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:57

prompter schreef:

Maar er is geen actief ontmoedigingsbeleid. Immers, hengsten worden wel getest, maar worden gewoon gekeurd en mogen dekken. De erfelijke ziekte wordt dus nog naar hartelust verspreid. Wie weet of het muteert.

In plaats van hengsten en merries met WFFS actief te weren, wordt er gewoon mee gefokt. Want ja, geld. Maar dat is niet wat ik versta onder gezondheid voorop zetten, iig.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:59

Elisa2 schreef:

Was ze niet, maar wat een paard was dat. Soms kijk ik nog wel eens naar haar kur in Aken van 2006, als ik aan haar moet denken op een of andere manier. Wat een paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:59

Dan was het een miscommunicatie :-)

Ja hengsten met WFFS mogen nog dekken maar dat is geen probleem als de merrie geen WFFS heeft. Dus de verantwoordelijkheid van de fokker. Door niet twee paarden aan te paren die drager zijn dan gaat dit gen vanzelf uit de populatie.

Voor merries is er prok wat bij de rest van de predikaten hoort. En ook jonge paarden doen/ deden mee aan PROK/ genoomwaarde onderzoeken. Nu gaat het KWPN ook de rug en hals meenemen wbt erfelijke gezondheidsgebreken.

Dus ik zie echt heel veel positieve zaken wbt het fokken van zo gezond mogelijke paarden.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 26-08-23 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:00

Hengsten met WFFS mogen inderdaad nog dekken, net zoals je bij het KFPS nog met een dwerggen of waterhoofd drager kunt dekken. Maar ik ben het wel eens dat de Duitse stamboeken in ieder geval nóg minder streng naar de gezondheid kijken. Het gaat dan misschien wel enkel om de hengsten, maar die screenen en selecteren is al een groot gedeelte van de fokkerij. Het kan altijd beter natuurlijk, ook zeker mee eens, maar ik denk wel dat het KWPN in ieder geval haar best doet om een strenger beleid te voeren dan gemiddeld.

Ik weet ook niet hoe je dat met merries zo makkelijk zou kunnen fixen. Het is makkelijker om hengsten te selecteren gezien de goedkeuringsprocedure. Maar de merries hebben daar geen plicht bij…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:02

Veronica2 schreef:
Elisa2 schreef:

Was ze niet, maar wat een paard was dat. Soms kijk ik nog wel eens naar haar kur in Aken van 2006, als ik aan haar moet denken op een of andere manier. Wat een paard.

Geweldig paard inderdaad :)

Vond het ook zo sneu dat ze om het leven kwam door gewoon drachtig in de wei te staan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:03

_San87_ schreef:
prompter schreef:

Maar er is geen actief ontmoedigingsbeleid. Immers, hengsten worden wel getest, maar worden gewoon gekeurd en mogen dekken. De erfelijke ziekte wordt dus nog naar hartelust verspreid. Wie weet of het muteert.

In plaats van hengsten en merries met WFFS actief te weren, wordt er gewoon mee gefokt. Want ja, geld. Maar dat is niet wat ik versta onder gezondheid voorop zetten, iig.

WFFS is geen ziekte maar gendefect wat alleen tot uiting komt als beide ouders drager zijn.
De hengsten en merries zijn ook drager hè, ze hebben het niet want een veulen die met WFFS wordt geboren heeft geen overlevingskansen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:07

Elisa2 schreef:
Ja hengsten met WFFS mogen nog dekken maar dat is geen probleem als de merrie geen WFFS heeft. Dus de verantwoordelijkheid van de fokker. Door niet twee paarden aan te paren die drager zijn dan gaat dit gen vanzelf uit de populatie.

Dat is niet helemaal juist. Je loopt nog steeds (via 1 van de ouders) de kans een drager te fokken, maar niet een veulen dat WFFS krijgt.

Voor zover nu bekend is WFFS autosomaal recessief erfelijk, met andere woorden: de aandoening kan alleen tot uiting komen als de ouders beide drager zijn van het WFFS-gen. “Om het even simpel uit te leggen: je hebt paarden die homozygoot ‘goed’ en dus vrij van het gen zijn of homozygoot ‘slecht’ en dan sterven ze prematuur of binnen twee weken. Dan zijn er nog paarden die heterozygoot ‘niet- goed’ zijn: paarden die het WFFS-gen via één van hun ouders hebben gekregen en waarbij de aandoening dus niet tot uiting komt. Deze paarden kunnen dus wel degelijk drager zijn en het gen vervolgens ook weer doorgeven”,

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:09

Nu dat bekend is, merk je toch wel dat het fokken met een hengst met WFFS een beetje terugloop als de keuze reuze is. Maar het is idd een gendefect. Geen virus dat muteert.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:15

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:

Dat is niet helemaal juist. Je loopt nog steeds (via 1 van de ouders) de kans een drager te fokken, maar niet een veulen dat WFFS krijgt.

Voor zover nu bekend is WFFS autosomaal recessief erfelijk, met andere woorden: de aandoening kan alleen tot uiting komen als de ouders beide drager zijn van het WFFS-gen. “Om het even simpel uit te leggen: je hebt paarden die homozygoot ‘goed’ en dus vrij van het gen zijn of homozygoot ‘slecht’ en dan sterven ze prematuur of binnen twee weken. Dan zijn er nog paarden die heterozygoot ‘niet- goed’ zijn: paarden die het WFFS-gen via één van hun ouders hebben gekregen en waarbij de aandoening dus niet tot uiting komt. Deze paarden kunnen dus wel degelijk drager zijn en het gen vervolgens ook weer doorgeven”,

Ja oke, dat is zo maar er is inderdaad al een flinke terugloop bij de hengsten die WFFS positief zijn. Ik denk dat WFFS positief in de fokkerij al gelijk voor veel waardevermindering zorgt en dus niet wenselijk is en het op die manier zichzelf gaat filteren uit de fokkerij.

Dit is dan dus iets positiefs als het om geld gaat. Om maar weer even een beetje ontopic te blijven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:26

Over een jaar of 10-15 wordt EVCM ook meegenomen in de hals rug screening. Daar gaat nog even overheen. Het is nu al heel goed dat ze eindelijk hals en rugfotos gaan meenemen. Daar hadden ze het 10 jaar geleden al over maar nu wordt het eindelijk ingevoerd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:28

Babootje schreef:
Nu dat bekend is, merk je toch wel dat het fokken met een hengst met WFFS een beetje terugloop als de keuze reuze is. Maar het is idd een gendefect. Geen virus dat muteert.

Gendefecten, een mutatie op zich, kunnen niet verder muteren? Oprechte vraag, ik ben geen arts.

Wel goed te lezen dat er een terugloop is. Niet fokken met dieren die WFFS hebben is de enige manier om het defect zo goed mogelijk uit de populatie te krijgen, lijkt me.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:32

Ja idd. Als fokt met een WFFS hengst dan KAN het een drager zijn. Ik merk van mezelf ook dat ik liever een hengst uitzoek die geen WFFS drager is, ook al heb ik een merrie die geen drager is.
Dat is met D-OC anders. Ook een gen defect, maar OCD ontwikkelen kan van veel meer factoren (w.o. voeding, opfok e.d) afhangen dan alleen het gen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:37

Babootje schreef:

_San87_ schreef:
Gendefecten, een mutatie op zich, kunnen niet verder muteren? Oprechte vraag, ik ben geen arts.

Nee; dan heb je het echt over een ander defect in het DNA.
Dat heb je bij humane erfelijke defecten ook niet.
Ik snap ook best dat er soms met de hengsten nog gefokt wordt omdat je een bepaalde bloedlijn wil behouden. Want je hebt ook altijd nog de kans dat je met diezelfde hengst geen drager fokt.