Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Elisa2 schreef:Sinds wanneer was Matinee een KWPNer?
Beetje vaag bericht maar ik zal wel naïef zijn en geen verstand van fokkerij hebben.![]()
Geld verdienen ergens aan is echt niet altijd slecht. Het stimuleert mensen ook juist om gezonde paarden te fokken. Want een paard die niet door de röntgenologische keuring komt is ook gelijk heel erg veel minder waard. Hoe talentvol ook!
Zolang paarden koopwaar is zal er handel in zijn en afhankelijk van waar ze terecht komen zal dat voor het ene paard positief en voor de ander negatief uitpakken.
Ayasha schreef:Elisa2 schreef:Sinds wanneer was Matinee een KWPNer?
Beetje vaag bericht maar ik zal wel naïef zijn en geen verstand van fokkerij hebben.![]()
Geld verdienen ergens aan is echt niet altijd slecht. Het stimuleert mensen ook juist om gezonde paarden te fokken. Want een paard die niet door de röntgenologische keuring komt is ook gelijk heel erg veel minder waard. Hoe talentvol ook!
Zolang paarden koopwaar is zal er handel in zijn en afhankelijk van waar ze terecht komen zal dat voor het ene paard positief en voor de ander negatief uitpakken.
De sportstamboeken zijn toch de stamboeken die gezonde paarden gaan voort brengen?
Er loopt meer in de topsport dan alleen KWPN'ers maar jij hebt het dus enkel en alleen over KWPN'ers begrijp ik? Ongeacht welk niveau?
Ik zeg nergens dat je geen verstand hebt van de fokkerij. Dat maak je er zelf van, oordelen over iemands kennis op basis van een meningsverschil laat ik aan jou over.![]()
Ik vind het wél naïef om te beweren dat het KWPN zorgt voor gezonde paarden ja. Dat wel.Maar je kan prima veel kennis en ervaring hebben en toch erg rose-kleurig denken.
_San87_ schreef:Daar ben ik het wel mee eens. Fokken met WFFS'ers is nog steeds geen probleem bij het KWPN.
Dan kijken ze misschien wel goed naar de benen, maar die erfelijke ziekte wordt niks mee gedaan.
Elisa2 schreef:Nou ik ken gewoon geen enkel stamboek wat zulke strenge gezondheid eisen en regels heeft als het KWPN. Mocht ik er naast zitten dan hoor ik dat graag. Ik heb het nu inderdaad enkel over kwpners omdat de meeste mensen wel weten dat de Duitsers in de sportfokkerij een stuk minder kritisch kijken naar gezondheid.
Elisa2 schreef:_San87_ schreef:Daar ben ik het wel mee eens. Fokken met WFFS'ers is nog steeds geen probleem bij het KWPN.
Dan kijken ze misschien wel goed naar de benen, maar die erfelijke ziekte wordt niks mee gedaan.
Dat is niet waar.
https://www.kwpn.nl/kwpn-paard/kwpn-paa ... kerij/wffs
prompter schreef:Dat haal ik ook uit dat stuk, alleen wordt de keuze nu bij de fokkers gelegd.
Veronica2 schreef:Elisa2 schreef:Sinds wanneer was Matinee een KWPNer?
Was ze niet, maar wat een paard was dat. Soms kijk ik nog wel eens naar haar kur in Aken van 2006, als ik aan haar moet denken op een of andere manier. Wat een paard.
_San87_ schreef:prompter schreef:Dat haal ik ook uit dat stuk, alleen wordt de keuze nu bij de fokkers gelegd.
Maar er is geen actief ontmoedigingsbeleid. Immers, hengsten worden wel getest, maar worden gewoon gekeurd en mogen dekken. De erfelijke ziekte wordt dus nog naar hartelust verspreid. Wie weet of het muteert.
In plaats van hengsten en merries met WFFS actief te weren, wordt er gewoon mee gefokt. Want ja, geld. Maar dat is niet wat ik versta onder gezondheid voorop zetten, iig.
Elisa2 schreef:Ja hengsten met WFFS mogen nog dekken maar dat is geen probleem als de merrie geen WFFS heeft. Dus de verantwoordelijkheid van de fokker. Door niet twee paarden aan te paren die drager zijn dan gaat dit gen vanzelf uit de populatie.
Babootje schreef:Elisa2 schreef:Ja hengsten met WFFS mogen nog dekken maar dat is geen probleem als de merrie geen WFFS heeft. Dus de verantwoordelijkheid van de fokker. Door niet twee paarden aan te paren die drager zijn dan gaat dit gen vanzelf uit de populatie.
Dat is niet helemaal juist. Je loopt nog steeds (via 1 van de ouders) de kans een drager te fokken, maar niet een veulen dat WFFS krijgt.
Voor zover nu bekend is WFFS autosomaal recessief erfelijk, met andere woorden: de aandoening kan alleen tot uiting komen als de ouders beide drager zijn van het WFFS-gen. “Om het even simpel uit te leggen: je hebt paarden die homozygoot ‘goed’ en dus vrij van het gen zijn of homozygoot ‘slecht’ en dan sterven ze prematuur of binnen twee weken. Dan zijn er nog paarden die heterozygoot ‘niet- goed’ zijn: paarden die het WFFS-gen via één van hun ouders hebben gekregen en waarbij de aandoening dus niet tot uiting komt. Deze paarden kunnen dus wel degelijk drager zijn en het gen vervolgens ook weer doorgeven”,
Babootje schreef:Nu dat bekend is, merk je toch wel dat het fokken met een hengst met WFFS een beetje terugloop als de keuze reuze is. Maar het is idd een gendefect. Geen virus dat muteert.
Babootje schreef:Nu dat bekend is, merk je toch wel dat het fokken met een hengst met WFFS een beetje terugloop als de keuze reuze is. Maar het is idd een gendefect. Geen virus dat muteert.
_San87_ schreef:Gendefecten, een mutatie op zich, kunnen niet verder muteren? Oprechte vraag, ik ben geen arts.