GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 17:29

Liever een foutje maken met een dier dat ontspannen door de baan gaat dan 1 die dezelfde fouten maakt en er uit ziet of dat ie vol van de stress en spanning staat. Laat staan niet over de rug gereden is en lucht van voren krijgt.

Ik heb Edward in het verleden veel zien trainen en met hem in de baan gereden en was echt fan van hem, super relaxt en geen getrix. Gewoon ontspannen en nooit gekke dingen gezien. Dat beeld zie ik nu totaal niet meer terug. Maar goed toen was ie nog niet zo bekend

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 17:42

MarjanB schreef:
Liever een foutje maken met een dier dat ontspannen door de baan gaat dan 1 die dezelfde fouten maakt en er uit ziet of dat ie vol van de stress en spanning staat. Laat staan niet over de rug gereden is en lucht van voren krijgt.

Ik heb Edward in het verleden veel zien trainen en met hem in de baan gereden en was echt fan van hem, super relaxt en geen getrix. Gewoon ontspannen en nooit gekke dingen gezien. Dat beeld zie ik nu totaal niet meer terug. Maar goed toen was ie nog niet zo bekend

Komt nog bij dat ik haar verschillende keren "haar verlies" zie nemen. Bij de eerste piaffe rijdt ze 'm er kort uit ipv hem er doorheen te pushen. 2e piaffe pushed ze hem er dan wel doorheen... Bij de diagonaal als ie niet helemaal lijkt te willen stellen trekt ze hem er niet doorheen maar probeert opnieuw waardoor ze de wending niet fantastisch rijdt maar geen gepluk.
Diagonaal naar de eners schudt hij even met dat hoofd en krijgt hij lucht om dan pas de eners in te zetten. Hij krijgt ook een korte beloning na de eners. Weet niet hoe de reglementen internationaal zijn maar regionaal kunnen wij in BE daar minpunten voor krijgen. In praktijk gebeurt het niet veel (maar niet nooit.) maar als dat internationaal ook zo is neemt ze daar dus wel een risico op minpunten om hem te belonen. Ik meen dat ik Anky ooit heb weten zeggen dat het in principe niet toegestaan is maar weet niet of dat over stembeloning ging of een klopje op de hals. Diagonaal uit gestrekt neemt ze hem op 3/4e iets terug als ze voelt dat hij een taktfout maakt en gaat in die draf verder tot het einde.
De gehele proef lang zie ik die hand kort naar voren gaan om de zoveel passen.

Ja, al die feiten geven het voor mij een geheel ander beeld dan bij Gal.
Ik herinner me inderdaad ook ooit een heel andere rijstijl (en houding overigens.) van Gal. (ik sta liever te kijken bij het losrijden dan bij de proeven. :') ) Als hij daar terug heen zou gaan met alle kennis en ervaring die hij nu heeft zou hij hele mooie dingen kunnen laten zien denk ik. :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 17:46

Natuurlijk zijn er fouten bij alle ruiters. 100% scoort er geen 1.
Maar hoe een Gal met continue een onvriendelijk beeld en zeker geen blij paard 80 en meer haalt daar mogen van mij grote vraagtekens bij geplaats worden.
En iedereen die de dressuursport een warm hart toe draagt en van paarden houd zou daar vraagtekens bij moeten hebben.
Nee in plaats daarvan gaan we ziften dat een ander niet perfect rijd.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 18:35

DuoPenotti schreef:
Natuurlijk zijn er fouten bij alle ruiters. 100% scoort er geen 1.
Maar hoe een Gal met continue een onvriendelijk beeld en zeker geen blij paard 80 en meer haalt daar mogen van mij grote vraagtekens bij geplaats worden.
En iedereen die de dressuursport een warm hart toe draagt en van paarden houd zou daar vraagtekens bij moeten hebben.
Nee in plaats daarvan gaan we ziften dat een ander niet perfect rijd.

_O- _O- _O- _O-

Sorry, maar hier moet ik even keihard om lachen. Op Edward en Hans Peter mag er wel gezift worden. Maar andere ruiters/amazones niet. Sorry, maar er is hier een heel goed gezegde voor. Ik zou tegen velen hier zeggen, kijk eerst eens naar jezelf ipv iemand die zich hier niet kan verdedigen volledig de grond in te boren.

DuoPenotti

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 18:44

Iedereen kan zich aanmelden hoor.

Ja als je niet ziet een proef vol spanning en fouten of een ontspannen proef met fouten.
Dan denk ik dat inderdaad naar jezelf kijken een goed advies is :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 18:57

FriesWytske schreef:
Sorry, maar hier moet ik even keihard om lachen. Op Edward en Hans Peter mag er wel gezift worden. Maar andere ruiters/amazones niet.

In principe wordt er niet gezift omwille van het feit dat Edward nog niet perfect rijdt. Er wordt gezift omwille van het feit dat deze proef met alle fouten en spanning voortdurend dergelijke punten bijeen rijdt.
Iedere ruiter en amazone die op deze manier rijdt mag van mij lager in de rangorde geplaatst worden (met eventueel de bemoedigende woorden: combinatie met potentie, kom op!). Het ding is....iedere ruiter en amazone wordt ook effectief lager geplaatst. :') Dus daar valt niet te ziften. Als morgen Pietje Puk een dergelijke proef neerzet en wint met een monsterscore, dan zal er ook gezift worden, alleen is de kans dat Pietje Puk dat overkomt heel erg klein. :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 19:09

Precies.
Als hij 10e was geworden met de opmerking jong paard. Moet de spanning nog meer af kunnen laten vloeien.

Of zelf zo sympathiek zou zijn geweest met een opmerking van: zo erg veel punten terwijl ik nog flink te verbeteren heb. Dan was het anders.
Nee dit wint...

Als een paard met zoveel spanning zoveel punten krijgt hier in Nederland begin ik steeds beter de dierenactivisten te begrijpen.

En iedereen die mij kent weet wat ik van die lui vind.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:07

Gini schreef:
996981 schreef:

Alleen als ze niet kapot zijn. Toch een wonder dat Vitalis zowel lichamelijk en geestelijk nog gezond is na al het leed dat hij heeft moeten ondergaan bij Glock :D

Ah oké, dus de huidige dressuursport mag enkel bekritiseerd en onder de loep genomen worden op het moment dat een dier zichtbaar kapot is, en dan nog niet gewoon een beetje kapot, nee, echt zo kapot dat zelfs een andere ruiter/trainingswijze geen verbetering meer kan brengen.
Nou, ik hoop met heel mijn hart dat we toch een klein beetje eerder dan dat moment van onze stoel mogen opstaan en onze mond mogen opentrekken.

Waar zeg ik dat?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 09:57

JeanneV schreef:
Hebben jullie Isabel ooit zien los rijden of thuis zien trainen?? _O- _O- _O- _O-

behalve hier blijft men krampachtig vast houden aan africhten en dat is wezenlijk iets anders dan opleiden
zoals bij bv. Freese.

Vitalis... het door de kundige bokt expert geprezen paard op het filmpje met Freese.... is opgeleidt bij Glock!! _O- _O- _O-

Zo zou ik het niet willen noemen... :o Vitalis gezien als 4/5 jarige onder Hans Peter waar hij vreselijk op druk gereden werd en geflext met slof en maar been geven. Viel bij mij eerder onder de catagorie dierenmishandeling dan opleiding.

Ook ander jong dier in training gehad die daar getraind/ opgeleid zou worden en die finaal in de staak gereden was. Het is gewoon een systeem die een paard maakt of breekt en er breken er genoeg helaas.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 20-06-21 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 10:02

996981 schreef:
Gini schreef:

Ah oké, dus de huidige dressuursport mag enkel bekritiseerd en onder de loep genomen worden op het moment dat een dier zichtbaar kapot is, en dan nog niet gewoon een beetje kapot, nee, echt zo kapot dat zelfs een andere ruiter/trainingswijze geen verbetering meer kan brengen.
Nou, ik hoop met heel mijn hart dat we toch een klein beetje eerder dan dat moment van onze stoel mogen opstaan en onze mond mogen opentrekken.

Waar zeg ik dat?

Het is mijn bericht, dus logisch dat ik dat zeg? Waarom zou jij dat gezegd moeten hebben?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 10:16

Gini schreef:
996981 schreef:

Waar zeg ik dat?

Gini schreef:
Het is mijn bericht, dus logisch dat ik dat zeg? Waarom zou jij dat gezegd moeten hebben?

Jouw bericht Gini is een reactie op de post van 996981. Daarmee geef je een (overigens verkeerde) interpretatie van haar woorden. En nu zijn het ineens jouw worden. Flauw hoor.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 10:33

Het is een reactie OP haar bericht ja. Niet een parafrase van wat ze gezegd heeft.
Als mijn interpretatie zo fout is, is een forum het ideale kanaal om daar inhoudelijk op verder te gaan. Want ik interpreteer het echt zo: paard kan nog mentaal en fysiek nog verder, dus is niet kapot, dus het zal allemaal wel meevallen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 12:24

Gini schreef:
996981 schreef:
Waar zeg ik dat?

Uhhh je quote mijn bericht? Daaruit blijkt dat je reageert op mijn bericht? Als het een compleet losstaand bericht is quote je toch niet?

Je insinueert door mij te quoten dat de door jou geschreven tekst jouw interpretatie van mijn denkwijze of mening is. Die interpretatie is echter nogal onjuist en ook absoluut niet wat ik schrijf

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 13:14

Ik reageer inderdaad op jou, dat wil niet zeggen dat ik zeg dat jij dat zegt. Interpretatie is iets anders als parafrase. Als die interpretatie foutief is, kan je die dus verbeteren. Graag zelfs, want ik ben nu wel nieuwsgierig naar wat je dan wel bedoelde.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 13:37

Gini schreef:
Ik reageer inderdaad op jou, dat wil niet zeggen dat ik zeg dat jij dat zegt. Interpretatie is iets anders als parafrase. Als die interpretatie foutief is, kan je die dus verbeteren. Graag zelfs, want ik ben nu wel nieuwsgierig naar wat je dan wel bedoelde.

Het gebruik van het woord “dus” <woord dat een logisch gevolg aangeeft van wat je eerder hebt gezegd> https://www.encyclo.nl/begrip/dus Insinueert wel degelijk dat je mijn post probeert uit te leggen.

Wat ik bedoelde, (en wat volgens mij ook vrij makkelijk uit mijn Posts te halen is) is dat er hier nogal met twee maten wordt gemeten. Bij bepaalde ruiters wordt nogal fouten gekeken, waar die fouten bij anderen vergeven worden.

Ook wordt er geïnsinueerd dat trainingsmethoden anders dan klassiek altijd in de ring terug zouden worden gezien en dat een paard dat LDR of rollkür wordt getraind nooit een fijne open verbinding kan hebben, dat paarden per definitie kapot gaan (fysiek of mentaal) bij bepaalde ruiters/methoden. Dat klopt gewoon niet. Dát wilde ik verduidelijken met mijn post.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 13:40

De wijze waarop met die fouten om gegaan wordt, is wel van belang IMO.

Wie insinueert dat en paard dat anders dan Tolkien/klassiek getraind wordt nooit een open verbinding kan tonen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 14:13

996981 schreef:
Gini schreef:

Het gebruik van het woord “dus” <woord dat een logisch gevolg aangeeft van wat je eerder hebt gezegd> https://www.encyclo.nl/begrip/dus Insinueert wel degelijk dat je mijn post probeert uit te leggen.

Dat leg je correct uit: een gevolg.
Persoon A: Het regent buiten.
Persoon B: Dus je wilt dat ik een paraplu meeneem.
Terwijl persoon A dus helemaal niets gezegd heeft over een paraplu, maar persoon B puur een bepaalde interpretatie maakt.

996981 schreef:
Wat ik bedoelde, (en wat volgens mij ook vrij makkelijk uit mijn Posts te halen is) is dat er hier nogal met twee maten wordt gemeten. Bij bepaalde ruiters wordt nogal fouten gekeken, waar die fouten bij anderen vergeven worden.

Het is natuurlijk moeilijk te vergelijken omdat deze situatie zelden voorkomt: een ruiter of amazone die een proef neerzet zoals Gal doet én daarmee recordscores krijgt en met de winnaarsplak naar huis gaat. In dat opzicht kun je zelfs niet echt meten, want het is best wel ongezien.
Ik denk dat de fouten van Gal ook vergeven zouden worden als de gehele proef wat harmonieuzer en meer ontspannen zou ogen en hij ook gepunt wordt naargelang die fouten. Net zoals dat een andere ruiter ook kritiek zou krijgen als die met zoveel kracht door de baan rijdt en toch zo een score rijdt. Maar dat valt tot nu toe inderdaad niet 1 op 1 te bewijzen omdat dit quasi ongezien is, toch op dit niveau.

996981 schreef:
Ook wordt er geïnsinueerd dat trainingsmethoden anders dan klassiek altijd in de ring terug zouden worden gezien en dat een paard dat LDR of rollkür wordt getraind nooit een fijne open verbinding kan hebben, dat paarden per definitie kapot gaan (fysiek of mentaal) bij bepaalde ruiters/methoden. Dat klopt gewoon niet. Dát wilde ik verduidelijken met mijn post.

Per definitie waarschijnlijk niet nee. In de paarden is quasi niets per definitie zo.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 14:23

Gini schreef:
996981 schreef:

Dat leg je correct uit: een gevolg.
Persoon A: Het regent buiten.
Persoon B: Dus je wilt dat ik een paraplu meeneem.
Terwijl persoon A dus helemaal niets gezegd heeft over een paraplu, maar persoon B puur een bepaalde interpretatie maakt.

996981 schreef:

Het is natuurlijk moeilijk te vergelijken omdat deze situatie zelden voorkomt: een ruiter of amazone die een proef neerzet zoals Gal doet én daarmee recordscores krijgt en met de winnaarsplak naar huis gaat. In dat opzicht kun je zelfs niet echt meten, want het is best wel ongezien.
Ik denk dat de fouten van Gal ook vergeven zouden worden als de gehele proef wat harmonieuzer en meer ontspannen zou ogen en hij ook gepunt wordt naargelang die fouten. Net zoals dat een andere ruiter ook kritiek zou krijgen als die met zoveel kracht door de baan rijdt en toch zo een score rijdt. Maar dat valt tot nu toe inderdaad niet 1 op 1 te bewijzen omdat dit quasi ongezien is, toch op dit niveau.

996981 schreef:

Per definitie waarschijnlijk niet nee. In de paarden is quasi niets per definitie zo.

Nee, dat klopt niet. Als iemand zegt dat het regent kan dat een constatering zijn, zonder dat er een gevolg aanhangt? Dat is hier ook het probleem. Er wordt iets gezegd; jij denkt daarop dat ik daarmee iets anders wil zeggen. Die interpretatie is echter volledig incorrect. Op het moment dat je daarop aangesproken wordt, doe je het ineens voorkomen alsof het geen interpretatie is van wat ik zeg, maar dat het volkomen je eigen woorden zijn. Het wordt steeds aparter :+

De discussie over de jurering heb ik al meermaals met je gevoerd en dat lijkt me voldoende. Ik heb geen behoefte nogmaals uit te leggen hoe bepaalde cijfers en scores tot stand komen. Recent werd in een van de bladen (ik durf niet meer te zeggen of het Bit of Hoefslag was) ook uitleg gegeven omtrent de scores van onder andere Gal. Ik zou zeggen; zoek dat eens op en lees het eens. Wellicht kan iemand anders het duidelijker en aannemelijker uitleggen dan ik.

Je mag het ergens niet mee eens zijn. Dat betekent niet dat het dus ook per definitie niet klopt ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 14:29

Ik zeg juist wel dat het een interpretatie is, enkel geen parafrase. Dat je dat nu niet begrijpt, vind ik langs mijn kant dan echt weer heel gek. Maar oké, inhoudelijk door maar weer.

Ik weet de uitleg, daar ligt het niet aan, ik ben het alleen niet eens met de uitleg. Dressuur is voor mij meer dan het ene trucje na het andere uitvoeren en wanneer het ene trucje mislukt halen we dat wel op met het andere trucje. Het algehele beeld moet goed zijn. En onder 'goed' vallen heel wat termen: ontspanning, harmonie, losgelatenheid, aanspanning,...
Ik heb nog al eens gezegd: als dit is wat dressuur is, als dit inderdaad een topproef is, dan aanvaard ik die uitleg. Maar dan aanvaard ik ook de criticasters die zeggen: is het wel een Olympische sport?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 14:58

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 18:15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 18:24

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 19:03

MCE...Ik denk dat HP liever voor Dream Boy kiest voor de OS, maar de stukjes die ik zag vond ik Zonik beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 19:10

manubres schreef:
MCE...Ik denk dat HP liever voor Dream Boy kiest voor de OS, maar de stukjes die ik zag vond ik Zonik beter.

Ben benieuwd hoe Rotterdam verloopt