Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 13:49

Hasjam_Poe schreef:
Veulen84, heel Nederland beheert natuurgebieden om ze te maken en houden zoals hij/zij dat graag wil. Daar zijn plannen voor (Natuurbeheersplannen).
Van Voorst tot Voorst doet dat echter op een relatief goedkope manier -met Moeflons- andere beheersvormen (plaggen, klepelen) om het gebied zo te houden zijn duurder.

In Nederland wordt ALLE natuur "beheerd". (óók de Oostvaardersplassen!! Zie het plan).
De gebieden Nederland zijn relatief klein (of cultuurhistorisch te waardevol) om gewoon "hun gang te laten gaan".

O.a. hier kan je deze Natuurbeheersplannen inzien.=> https://www.bij12.nl/onderwerpen/natuur-en-landschap/subsidiestelsel-natuur-en-landschap/het-natuurbeheerplan/

BIJ12 klik->BIJ12 schreef:
Het Natuurbeheerplan

Het Natuurbeheerplan (NBP) is een beleidskader voor het provinciale natuurbeleid. In het NBP begrenzen en beschrijven provincies de gebieden waar beheerders subsidie kunnen krijgen voor het beheer en de ontwikkeling van natuur, agrarische natuur en landschapselementen.

De Hoge Veluwe is particulier bezit en krijgt in vergelijking met vrijwel alle andere natuurgebieden weinig overheidssubsidie.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 13:53

In die subsidie aanvraag is gespecificeerd dat het om 120 cm hoge flexinet omheining gaat. Fijn dat je daar subsidie voor kunt krijgen, vooral als je bestaande omheiningen sowieso aan vervanging toe zijn, maar je houdt er een wolf met lekkere trek écht niet mee van je schapen.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 14:06

Ik vind die flexinetten ook niet zo'n fijne optie voor paarden. Past te goed een hoef van de mini in als ik het zo zie. Ik heb liever gewoon breed lint. En als ik zulke netten aan zou schaffen zou ik meteen voor maatje hoger dan 120 gaan. Nouja hier is toch geen subsidie en in Gelderland ook alleen voor schapenhouders.

Overigens vind ik een eenmalige investering niet zo'n probleem. Het wekelijks maaien wel, helaas bieden zich daar geen vrijwilligers voor aan.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 15:18

Net als buitenomheining, prikpaaltje met lint of draad binnenin dan kan er geen hoef in de buurt komen.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 15:36

Maar dan heb je dus 2 omheiningen nodig en moeten veel mensen de huidige omheining verplaatsen om op eigen grond te blijven en dan ook nog buitenom te kunnen maaien. Ze kunnen beter de subsidieregeling aanpassen en ook met adviezen komen voor mensen met andere dieren dan schapen. Maarja volgens de wolvenexperts hebben paarden en koeien niks te vrezen.

Ik zie trouwens dat ze in de VS enzo ook met fox lights werken. Misschien dat een wolf die door Nederland trekt daar überhaupt niet van onder de indruk is. Maar het zou wel vrij ideaal zijn voor zwervers, simpel toe te passen en naar verhouding goedkoop. Misschien dat een bouwlamp op bewegingssensor die snachts automatisch aangaat toch ook wel werkt op bv. zwakke plekken als de poort bij de oprit.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 16:46

Ja kijk je kunt ook blijven klagen en alleen maar problemen blijven zien.

Flexnetten kun je overal zetten. Ze nemen nauwelijks grond in. Je kunt het 5 cm van een bestaande omheining plaatsen. Je mag zelfs je stroomapp. Meenemen in de kosten. Die had je toch al nodig.
Ik vind het een hele nette tegemoedkoming. Er wordt min. 1,20 anngehouden. Hoger mag dus ook. En anders leg je het verschil toch zelf bij? Dieren houden kost geld en inspanning.

Hier is de wolf op paar honderd meter gepaseerd. Ik ga geen enkel risico meer nemen en maak graag van de regeling gebruik. Dan mijn chique houten omheining maar voorzien van flexnetten.
Kan mij het schelen of het wel of niet mooi is. En bij de minihengsten gaat er gewoon een extra draadje voor. Die strook laat ik de grote wel om de zoveel tijd afvreten. Of zet manlief aan het maaien.

Zo ingewikkeld hoeft het allemaal niet te zijn. Gewoon aanpakken en regelen.

Tiquira_Jill

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 17:13

sorry ik heb niet het hele topic gelezen maar een wolf heeft (las ik) een omheining nodig van 9m met 8000 volt om er niet over/doorheen te kunnen.
dus kunnen die flexnetten 9 meter hoog worden en 8000 volt hebben?
want anders lijkt het mij niet zo zinvol.
en natuurlijk elk beetje bescherming is een beetje veiligheid.
en eerst zullen wolfen er misschien wel achter blijven maar na een tijdje gaan die ook kijken of ze er over/onder/doorheen kunnen.
maar dat is mijn mening :)

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 17:18

Die netten zijn volgens mij compleet zinloos. Een middelslag hond springt daar al zonder enige moeite overheen en anders graven ze er wel onderdoor. Ik snap niet wie dat bedenkt dat wolven achter een netje van 120 cm blijven. Ik heb overal camera's hangen en s'nachts gaat elk beest hier naar binnen met de deuren en ramen dicht. Al mijn dieren zijn oud en worden niet vervangen. Ik ga dus ook geen dure investeringen doen vanwege de wolf.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 17:22

Zoals al aangegeven Pareltjes, waar ik woon is helemaal geen sprake van subsidie. Fijn dat jij er wel gebruik van kan maken.
Maar ik vind wel dat ze beter rekening kunnen houden met andere diersoorten in de regelingen. In Gelderland (waar ik ook niet woon) is het volgens mij zelfs echt alleen voor schapen. En heel eerlijk vind ik het ook beetje zonde geld als je ondertussen wel zo'n Billy gewoon zijn gang gaan. Als die zich ergens vestigt en pups krijgt nou dan berg je maar. Dan heb je straks een hele roedel die vooral op vee jaagt en gebouwen in gaat.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 17:46

Pareltjes schreef:

Flexnetten kun je overal zetten. Ze nemen nauwelijks grond in. Je kunt het 5 cm van een bestaande omheining plaatsen. Je mag zelfs je stroomapp. Meenemen in de kosten. Die had je toch al nodig.
Ik vind het een hele nette tegemoedkoming. Er wordt min. 1,20 anngehouden. Hoger mag dus ook. En anders leg je het verschil toch zelf bij? Dieren houden kost geld en inspanning.

Hier is de wolf op paar honderd meter gepaseerd. Ik ga geen enkel risico meer nemen en maak graag van de regeling gebruik. Dan mijn chique houten omheining maar voorzien van flexnetten.
Kan mij het schelen of het wel of niet mooi is. En bij de minihengsten gaat er gewoon een extra draadje voor. Die strook laat ik de grote wel om de zoveel tijd afvreten. Of zet manlief aan het maaien.

Nou ja, ik zit dus in het gebied waar wolven zich gevestigd hebben. Tussen ons en de plek waar nu bv voor het tweede jaar jongen zijn, zit misschien twee/drie km met alleen bos en hei er tussen. En ik krijg als particulier met pony's dus geen enkele tegemoetkoming. Nog afgezien dat naast de tuin een wal ligt die bij het natuurgebied hoort en waar ik dus niets mag plaatsen.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 18:04

Die subsidie in België is ook niet zo simpel. Naast dat een stroomnet van 120 cm zinloos is. Iemand hier in de straat heeft de subsidie in februari aangevraagd en wacht nog steeds op de beslissing (en dus al helemaal op het geld).

Daarnaast is stroom aan een fiets/wandelpad ook vaak een slecht idee. Hier stond laatst een grootouder met kleinkind naar onze paarden te kijken. Kleinkind had het handje door ons gaas heen gewurmd en zo de stroomdraad vast die aan de binnenkant van ons hekwerk zit. Als (groot)ouders/voorbijgangers niet opletten is een stroomdraad/net aan de buitenkant van een hoger hek, geen succes.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 18:38

Tiquira_Jill schreef:
sorry ik heb niet het hele topic gelezen maar een wolf heeft (las ik) een omheining nodig van 9m met 8000 volt om er niet over/doorheen te kunnen.
en eerst zullen wolfen er misschien wel achter blijven maar na een tijdje gaan die ook kijken of ze er over/onder/doorheen kunnen.

Een lostaand net met 10.000 volt van 1,50 m hoog wordt een serieus opstakel voor een wolf. Hij zou nl vanuit het niets 1,50 hoog moeten gaan springen. Tegen een net kan het niet klimmen. Zodra er maar iets is waar hij over heen zou kunnen klimmen ( iets waar hij grip op kan krijgen ) ben je het haasje.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 18:45

Bloemetje75 schreef:
Die subsidie in België is ook niet zo simpel. Naast dat een stroomnet van 120 cm zinloos is. Iemand hier in de straat heeft de subsidie in februari aangevraagd en wacht nog steeds op de beslissing (en dus al helemaal op het geld).

Daarnaast is stroom aan een fiets/wandelpad ook vaak een slecht idee. Hier stond laatst een grootouder met kleinkind naar onze paarden te kijken. Kleinkind had het handje door ons gaas heen gewurmd en zo de stroomdraad vast die aan de binnenkant van ons hekwerk zit. Als (groot)ouders/voorbijgangers niet opletten is een stroomdraad/net aan de buitenkant van een hoger hek, geen succes.

Er staat duidelijk minimaal 1,20 je mag dus ook hoger.

Naast een fiets of wandelpad dient er altijd duidelijk vermeldt te worden dat het een stroom afrastering is. Dat ben je wettelijk verplicht. Handjes van kleine kindjes horen niet door het gaas bij dieren te gaan. Zolang jij aan de wettelijke waarschuwing voldoet is de rest aan hen.
Moet ook regelmatig kindjes uit de wei van de grote hengsten halen omdat ouders zeggen, ga maar paardje aaien....Of ze zetten ze er gewoon op!! Dan is boem, bats en auw. Jammer voor hen, staan bordjes én verboden te betreden, én niet aaien of voeren, én dekhengsten. Niet komen klagen bij mij. Maar zo,n net gaat daar keurig voor helpen. Van die stroom op het gaas gaat niemand dood. De pulsen zijn lang genoeg om los te kunnen laten. Maar de schrik zal er ff wel inzitten.

Ik zal ook niet zeggen dat ze de subsidie binnen 24 uur uitkeren, bovendien zat Corona er ook wel beetje tussen. Hopelijk heeft ze snel het geld.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 18:49

mysa schreef:
Pareltjes schreef:

Nou ja, ik zit dus in het gebied waar wolven zich gevestigd hebben. Tussen ons en de plek waar nu bv voor het tweede jaar jongen zijn, zit misschien twee/drie km met alleen bos en hei er tussen. En ik krijg als particulier met pony's dus geen enkele tegemoetkoming. Nog afgezien dat naast de tuin een wal ligt die bij het natuurgebied hoort en waar ik dus niets mag plaatsen.

Wat hebben zij als reden aangevoerd dat je geen tegemoedkoming krijgt? Ben je wel de eigenaar van het perceel? En waarom mag je op je eigen grond niets plaatsen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:04

Pareltjes schreef:

Of je kunt je tevreden laten stellen met niet werkende zoethoudertjes.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:10

Pareltjes schreef:
Tiquira_Jill schreef:

Een lostaand net met 10.000 volt van 1,50 m hoog wordt een serieus opstakel voor een wolf. Hij zou nl vanuit het niets 1,50 hoog moeten gaan springen. Tegen een net kan het niet klimmen. Zodra er maar iets is waar hij over heen zou kunnen klimmen ( iets waar hij grip op kan krijgen ) ben je het haasje.

Fijn 10.000 volt, je houd er geen rekening mee dat er ook andere dieren en mensen leven? Geen haar op mijn hoofd die 10.000 volt op een hekwerk gaat zetten.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:11

Pareltjes: alleen schapenhouders krijgen in onze provincie subsidie. Ik mag wel wat in de tuin zetten, heb ik nu ook, maar er loopt een walletjes langs de tuin/paddock wat dus niet van mij is maar wat wel een mooi opstapje/springplank is.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:43

Paardenfann4 schreef:
Pareltjes schreef:

Fijn 10.000 volt, je houd er geen rekening mee dat er ook andere dieren en mensen leven? Geen haar op mijn hoofd die 10.000 volt op een hekwerk gaat zetten.

Denk niet dat je helemaal snapt hoe 10.000 volt uit een stroomklok werkt....
Hier 10.000 volt, 7 joules. Daar blijven de hengsten keurig mee achter de draad. Hier nog geen kat, kip hond of kind doodgegaan. Zolang de pulsen genoeg tussentijd hebben blijft er niets aan de draad “ plakken “ .

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:48

Ik snap er überhaupt niets van, volt, input joule, output... Ik heb een lichtnetapparaat waarop staat 4000 volt. Meer weet ik niet. Controleapparaat van ghallager geeft drie Lampjes, staat verder ook niets bij.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:55

Ik heb daar ook geen verstand van, maar ik ga toch geen stroomklok kopen die 10000 volt kan produceren. Maar het gaat er ook niet om dat er dieren doodgaan, er moeten ook andere wilde dieren kunnen oversteken, dat lukt op die manier ook niet. Daar hoor ik niemand over hoe dat opgelost moet gaan worden?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:55

mysa schreef:
Pareltjes: alleen schapenhouders krijgen in onze provincie subsidie. Ik mag wel wat in de tuin zetten, heb ik nu ook, maar er loopt een walletjes langs de tuin/paddock wat dus niet van mij is maar wat wel een mooi opstapje/springplank is.

Ik weet niet hoe het in NL geregeld is.

Ja met een wal ben je dan niet blij. Je zult er meer afstand van moeten houden denk ik. Kost je wel oppervlakte dan.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:57

Paardenfann4 schreef:
Ik heb daar ook geen verstand van, maar ik ga toch geen stroomklok kopen die 10000 volt kan produceren. Maar het gaat er ook niet om dat er dieren doodgaan, er moeten ook andere wilde dieren kunnen oversteken, dat lukt op die manier ook niet. Daar hoor ik niemand over hoe dat opgelost moet gaan worden?

Ik hoef geen wilde dieren in mijn weide als daarmee mijn paarden het risico lopen opgevreten te worden.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 20:00

Hier lopen al jaren hertjes door het weiland, die moeten het dan maar uitzoeken, omdat er wolven zijn? Het liefst zien de wolvenliefhebbers dat die ook nog opgegeten worden. Ik hoop van harte dat er snel bezinning komt dat de wolven hier niet thuis horen en dat er gauw een begin wordt gemaakt om ze te verwijderen. Hoe dat maakt me niks uit, als ze maar weg zijn.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 20:03

Voor mij hoeft die wolf ook zeker niet. Hertjes in de wei in wolvengebied? Zullen er over een paar jaar niet veel meer zijn. Ze vreten eerst de kalfjes op want dat is een makkelijke prooi. En daarna zijn er steeds minder want de aanfok wordt opgevreten.

Leuk? Nee zeker niet. Maar dat wil niet zeggen dat ik dus mijn paarden maar aan ze over moet leveren.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 20:06

Dat zegt ook niemand toch? Ik laat mijn dieren ook zeker niet door wolven opeten. Maar een gaashekwerk van 120 cm zie ik ook niet als oplossing.