Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:47

Voor de rendac hoeft het dier niet geregistreerd te zijn. Geen van onze paarden zijn gecontroleerd op chip of paspoort toen ze opgehaald werden.

Ze hoeven inderdaad niet geregistreerd te zijn, want voor registratie moeten ze gevangen worden. Daarnaast moet een rund een oormerk (dus een zichtbaar registratiemiddel) en dat is nogal zichtbaar. Hoewel op zich tatoeage (groen of zwart) met maagbolus ook mag (tatoeage is officieel een zichtbaar merk, maar in werkelijkheid valt het nauwelijks op). Aangezien de dieren toch gevangen moeten worden voor een oormerk, zou dat ook nog wel een optie kunnen zijn (eventueel met roesje).

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:52

Mizora schreef:
Voor de rendac hoeft het dier niet geregistreerd te zijn. Geen van onze paarden zijn gecontroleerd op chip of paspoort toen ze opgehaald werden.

Ze hoeven inderdaad niet geregistreerd te zijn, want voor registratie moeten ze gevangen worden. Daarnaast moet een rund een oormerk (dus een zichtbaar registratiemiddel) en dat is nogal zichtbaar. Hoewel op zich tatoeage (groen of zwart) met maagbolus ook mag (tatoeage is officieel een zichtbaar merk, maar in werkelijkheid valt het nauwelijks op). Aangezien de dieren toch gevangen moeten worden voor een oormerk, zou dat ook nog wel een optie kunnen zijn (eventueel met roesje).

Precies! En dan kan SBB hetzelfde beheer toepassen als meerdere organisaties, waar dit wel op een correcte humane manier goed gaat met grote grazers, maar dan gaat wel het 'wilde' er vanaf. Al is dat wat ik al zei al lang niet meer mogelijk in Nederland door de de slechte verbinding van gebieden en de intensieve landbouw jaar en dag.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:00

Het is dat ik moet werken zondag anders was ik ook zeker naar de demonstratie gekomen!
Vind het top van een aantal bokkers dat ze zo dapper eten zijn gaan brengen +:)+ echt top!

Hopelijk komt hier nu een einde aan, dit is geen natuur meer...
Mijn steun is er in elk geval wel voor zondag. Is er bekend wat er evt met de dieren gaat gebeuren als dit allemaal zou stoppen? Mijn hart brak echt bij de foto's (heb het altijd in stilte gevolgd)

Wijslander

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:03

Las op Facebook dat er nu herten worden geschoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:07

Er zijn ook mega veel herten daar ..

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:35

Ik hoor net op het nieuws dat de provincie gaat voeren!!!!!
op NPO 2!!
Laatst bijgewerkt door white_flame op 01-03-18 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:36

white_flame schreef:
Ik hoor net op het nieuws dat de porvintie gaat voeren!!!!!
op NPO 2!!

Was al even bekend :D

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:37

Gwenvd schreef:
white_flame schreef:
Ik hoor net op het nieuws dat de porvintie gaat voeren!!!!!
op NPO 2!!

Was al even bekend :D

oh overheen gelezen dan
Excus

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:38

Minimaal 5kg voer per dag per dier nodig. circa 7.500 dieren? hoeveel zouden er nog leven? dat is dus 37.500kg hooi per dag nodig, minstens. zeker nog 30 dagen voordat het gras weer gaat groeien. Dat is dan 1.125.000kg hooi benodigd. Dat zijn ongeveer 3.250 grote vierkante balen. Terwijl SBB helemaal niets heeft ingekocht omdat bijvoeren geen beleid is.
Hoe kan ik geloven dat ze vanaf nu werkelijk die dieren gaan bijvoeren?
Wie heeft er nou "toevallig" ruim 3.250 grote vierkante balen hooi op voorraad liggen?

Ik geloof er geen barst van.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:39

Hoeveel Koniks en Heck runderen lopen er eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:41

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:42

Janneke2 schreef:
...dat vraag ik mij dus af:'uitgehongerde dieren hebben weer te eten'.
Er ligt niet of nauwelijks sneeuw, er is veel laagcalorisch voer - de magerdere dieren |( zijn beter af met het genadeschot (of een roofdier).

Hopelijk heeft SBB voldoende laagcalorisch hooi.
...en dan is er de regel in de natuur dat eten is, voor wie het kan veroveren. Je kunt als uitdeler vermijden om op 1 hoop te voeren, maar zo uitdelen dat ook de zwakkeren tien uur per dag hooi kunnen eten zonder verjaagd te worden...?
I doubt it.

Dus "hooi uitdelen zonder leed" - ik weet het niet.

Precies, dat vraag ik me ook af. Maar hee, de mensen die boswachters hebben bedreigd kunnen zichzelf op de borst kloppen, want er is iets bereikt.

Ik hoop echt dat ze hun beleid aan gaan passen hoor, en van die foto van dat ene jonge magere paardje die steeds langs komt, word ik heel verdrietig. Maar ik vind het bizar om te zien hoe mensen maar achter de meute aanrennen. En ik denk dat over 2 weken veel mensen weer met iets anders bezig zijn en de OVP weer vergeten zijn. De waan van de dag.

Op die foto van Eline staan bijvoorbeeld toch echt paarden te eten die niet mager zijn. Waarom zou je die groep paarden dan in godsnaam gaan voeren?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:44

Afschot vindt al langer plaats en is ook niet erg. Beter dood door een schot hagel dan eindeloos creperen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:46

Dees schreef:
Minimaal 5kg voer per dag per dier nodig. circa 7.500 dieren? hoeveel zouden er nog leven? dat is dus 37.500kg hooi per dag nodig, minstens. zeker nog 30 dagen voordat het gras weer gaat groeien. Dat is dan 1.125.000kg hooi benodigd. Dat zijn ongeveer 3.250 grote vierkante balen. Terwijl SBB helemaal niets heeft ingekocht omdat bijvoeren geen beleid is.
Hoe kan ik geloven dat ze vanaf nu werkelijk die dieren gaan bijvoeren?
Wie heeft er nou "toevallig" ruim 3.250 grote vierkante balen hooi op voorraad liggen?

Ik geloof er geen barst van.

Britt Dekker had 3.000 grote balen geregeld, geen idee of die nu overgenomen zijn door SBB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:48

Ze sterven ook van de kou , zag deze vandaag langskomen

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:53

Als er echt tientallen dieren van de kou gestorven zijn, zien we dat wel terug in het dalende afschotpercentage. Ik verwacht eigenlijk dat ze tegen schemer veel geschoten hebben. Maar dat er dieren van de kou sterven is niet raar. Ze hebben weinig isolatie meer (vet is een grote isolatie), geen interne kachel meer (want nauwelijks tot geen eten) en geen energie meer om zich door trillen of anderszins bewegen op temperatuur te houden/krijgen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:56

Ronduit belachelijk dat er nu bijgevoerd gaat worden omdat een aantal idioten boswachters (die ook maar hun werk doen) gaan lopen bedreigen....
Realiseer je als je fb acties deelt, dat het ook bij zulke idioten terecht komt...
Dit lost het probleem niet op... :n

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:00

Mensen blijf door gaan met acties! De fotos van het voeren zijn alleen zoeterhouders zodat wij de mond houden.

De dieren kunnen zefs niet op de plaatsten komen waar gevoerd word! Dit is regelrechte propaganda!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:01

LadyMadonna schreef:
Ronduit belachelijk dat er nu bijgevoerd gaat worden omdat een aantal idioten boswachters (die ook maar hun werk doen) gaan lopen bedreigen....
Realiseer je als je fb acties deelt, dat het ook bij zulke idioten terecht komt...
Dit lost het probleem niet op... :n

Nee maar in de tussentijd dat er naar een oplossing wordt gezocht, lijkt me bijvoeren wel het minste wat ze kunnen doen.
In afwachting van definitieve plannen.

Dees

De oplossing is om de populatie structureel terug te brengen. En ja, liever afgeschoten dan zoals nu dood gecrepeerd.

Ik vind dat SBB en ook die werknemers die daar voor het huidige beleid pleiten.... zich de rest van hun leven kapot gaan schamen voor hun hufterige stupiditeit.

Nee, ik bedreig ze niet. Maar walg wel van hun instelling.

sterregoud

Het probleem is dat SBB en de provincie Flevoland het beleid hebben dat de dieren elk jaar weer een aantal maanden honger moeten lijden. Dit is hun beleid.
En dit is kwalijk.

De enige oplossing zit hem in het stoppen met de grazers, of een veel kleiner aantal, liefst alleen mannetjes, laten grazen. Zodat er geen veulens meer bijkomen, en er niet telkens zo onnoemlijk veel leed plaatsvindt.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:04

DiscoDipp schreef:
Mensen blijf door gaan met acties! De fotos van het voeren zijn alleen zoeterhouders zodat wij de mond houden.

De dieren kunnen zefs niet op de plaatsten komen waar gevoerd word! Dit is regelrechte propaganda!

Bron?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:09

@Marie Anne, en je mag alleen eten als je mager bent ?
Op de foto van Eline valt het wel mee, dat kan. Maar vergis je niet, verderop in het gebied zijn honderden, misschien wel duizenden dieren de hongersnood nabij. Enkel en alleen omdat een paar natuurbiologen dat zo bedacht hebben. Zij geloven heilig in de zich zelf regelende natuur, en deze ideologie kent geen genade.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:25

Er zijn ongeveer 5300 grote grazers op 4400 hectare. Wanneer je voor een paard als het even kan minimaal een hectare aan moet houden om ze het jaar rond te laten grazen dan kun je nagaan dat je hier flink te kort komt, die 4400 hectare is ook nog eens verdeelt in verschillende soorten begroeiingen en dus niet alleen maar grassoorten. Maar ook struiken/heesters/bossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:29

Marie_Anne schreef:
Precies, dat vraag ik me ook af. Maar hee, de mensen die boswachters hebben bedreigd kunnen zichzelf op de borst kloppen, want er is iets bereikt.

Ik hoop echt dat ze hun beleid aan gaan passen hoor, en van die foto van dat ene jonge magere paardje die steeds langs komt, word ik heel verdrietig. Maar ik vind het bizar om te zien hoe mensen maar achter de meute aanrennen. En ik denk dat over 2 weken veel mensen weer met iets anders bezig zijn en de OVP weer vergeten zijn. De waan van de dag.

Op die foto van Eline staan bijvoorbeeld toch echt paarden te eten die niet mager zijn. Waarom zou je die groep paarden dan in godsnaam gaan voeren?

Erg mee eens. :j