Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

peetje82 schreef:Zwartkijken is een kunst, wrm dat gedoe over een achterbeen wat wat raar gezet wordt bij een inzet van een pirouette enz, of een staart die soms wel zwiept en soms ook niet, gedoe allemaal, nergens voor nodig!

ceasario schreef:easygoing schreef:[
Nee ben niet gefrustreerd maar vind het gewoon zo zonde dat elk Toot topic verziekt wordt.....
Nog over het linkerachterbeen, dat is hetzelfde been als wat hij in het filmpje van gisteren zo raar draaide.
Iemand enig idee wat de blessures van Toot waren.
![]()
N0a schreef:Nette proef. Jammer van foutje bij de eners.
Ben wel enorm benieuwd wat zijn scores worden als die in een wat moeilijker deelnemersveld meerijd. Nu valt die natuurlijk meteen positief op in dit veld, daardoor zal die ook wel wat hoger gepunt worden.
. Mousmous schreef:Het was absoluut een goede proef. Maar wat ik wel apart vind is dat veel mensen liever niet het extreme van Totilas zien. En dat, terwijl hij dat van nature wel heeft. In de Pavo Cup werd hij door die extra beweging zelfs laag geplaatst omdat die beweging ook niet als natuurlijk werd gezien. Jiska van de Akker wist niet wat haar overkwam toen ze hem bij de training iets meer sloot en de hoeven bij wijze van spreken bijna voor haar neus voorbijkwamen. Nu wordt er veel gesproken over de ontspanning, zelfs relaxt wordt genoemd. En bij goede training ga je natuurlijk ook naar ontspanning, en vanuit die ontspanning naar de aanspanning. Op dit nivo zijn de dressuurpaarden echte atleten, en geen een atleet doet relaxt zijn oefening op een kampioenschap. Bij de 100 meter sprint kan een atleet ook niet relaxt of ontspannen op de startlijn klaar staan, dan kan je er wel van uitgaan dat je als laatste zal eindigen, je hebt adrenaline nodig om die uiterste prestatie/krachtsinspanning te kunnen leveren. Bij Totilas werd dat met Edward dan al gauw als stress/spanning/druk gezien. Als dat echt stress/verkeerde spanning was geweest was de overgang naar de uitgestrekte stap met daarbij totale ontspanning, wat nu en ook bij Edward zo mooi te zien is/was, zeker niet gelukt. Uitgestrekte draf ben ik bij Edward dan weer nooit zo van gecharmeerd geweest. Ik noem het altijd 'de molenwiek'. Veel gezwaai met de voorbenen en daardoor geen bodem pakken en niet verlengen in het frame. Wat wel de bedoeling is volgens de FEI regels.

LBLGypsyCobs schreef:Volgens mij niet alleen jouw smaak Joolien, maar ook veel meer zo als het doel van de dressuur wordt omschreven.
Het is trouwens ook de bedoeling dat de jury dat doel hanteert in hun beoordeling of het nu Totilas is of niet.
easygoing schreef:LBLGypsyCobs schreef:Volgens mij niet alleen jouw smaak Joolien, maar ook veel meer zo als het doel van de dressuur wordt omschreven.
Het is trouwens ook de bedoeling dat de jury dat doel hanteert in hun beoordeling of het nu Totilas is of niet.
Maar aangezien dat de paarden ook steeds moderner gefokt worden zou dan de visie op dressuur ook niet mee moeten veranderen?
Dit is geen aanval op meningen of iets maar gewoon een simpele vraag. Er word veelvuldig terug gegrepen op het oorspronkelijke doel van dressuur maar is dat nog wel terecht in deze tijdgeest?
easygoing schreef:LBLGypsyCobs schreef:Volgens mij niet alleen jouw smaak Joolien, maar ook veel meer zo als het doel van de dressuur wordt omschreven.
Maar aangezien dat de paarden ook steeds moderner gefokt worden zou dan de visie op dressuur ook niet mee moeten veranderen?
Dit is geen aanval op meningen of iets maar gewoon een simpele vraag. Er word veelvuldig terug gegrepen op het oorspronkelijke doel van dressuur maar is dat nog wel terecht in deze tijdgeest?

easygoing schreef:Oke fair maar als je naar de paarden van toen en nu kijkt is er een flink verschil bouw en dat brengt in mijn beleving dan weer mee dat er ook kwaliteiten bijkomen net zoals er andere verloren zouden kunnen gaan. Natuurlijk heb ik het hier dan wel over een ruiter die niet ten kosten van alles zijn paarden rijd.
Als je dan hoort dat Totilas die dit eigenlijk al van jongs af aan heeft laten zijn, bij de eerste keer eventjes doorsluiten dan kan je toch je vraagtekens bij de huidige visie plaatsen.
.
. _San87_ schreef:Je kunt je ook afvragen of je een hele nieuwe visie zou moeten breien om één paard.
Er is dan misschien een verschil in bouw, de paarden van nu hebben niet opeens een andere basis, takt en beenzetting is nog steeds zoals deze 50 jaar geleden was, de krachten tijdens het rijden zijn ook niet veranderd of zo. Paarden zijn ruimer gaan bewegen, maar aan de elementaire wetten van de fysica verandert dat helemaal niks.